آشپزینکات آشپزی

دلایل کپک زدن مربا خانگی + ۴ راهکار برای جلوگیری از آن

درست کردن مربا کار ساده‌ای نیست، زحمتش زیاد است. شما تصور کنید یک سبد میوه تبدیل به یک شیشه متوسط یا کوچک مربا می‌شود. این خود یکی از نشانه های سخت بودن درست کردن مربا است. از این رو است که هیچ کس دوست ندارد مربایی که درست کرده است خراب شود و زحماتش هدر رود.

مربا به دو روش عملا از بین می رود. اول شکرک زدن. دوم کپک زدن. اگر نکات لازم را به خاطر نسپرد و در روند کار دخیل نکنید، ممکن است مربا شکرک یا کپک بزند. در این مقاله از بلاگ اکالا قرار است ترفندهای کپک نزدن مربا را با هم بررسی کنیم. این مقاله را تا انتها بخوانید و بهترین ترفند را انتخاب کنید.

دلیل کپک زدن مربا

قبل از آن که به راه حل بپردازیم، بهتر است با مشکل بیشتر آشنا شویم. منطق حکم می‌کند مشکل را از جهات متفاوت بسنجیم و بعد به سراغ یافتن بهترین راه حل برای مشکل مورد نظر، برویم. پس در ابتدا دلیل کپک زدن مربا را با هم بررسی می‌کنیم. مربا به ۳ دلیل کپک می‌زند:

۱- خوب پخته نشدن مربا

دلیل اول به مرحله پخت مربا برمی‌گردد. اگر مربا درست پخته نشود و قوام نیابد، مربای شما رقیق و آبکی خواهد بود. بنابراین خیلی زود کپک می‌زند. ولی اگر مربا را خوب جوشانده باشید و محلول غلیظی درست کرده باشید، این مشکل پیش نخواهد آمد.

بیشتر بخوانید: نحوه نگهداری انواع مربا در مدت زمان طولانی

۲- عدم جلوگیری از ورود هوا به شیشه مربا

هوا و اکسیژن اطراف ما همواره دلیل اصلی کپک زدن و فاسد شدن مواد خوراکی است. پس یک شیشه مناسب انتخاب کنید، مربا را در آن بریزید و یک ورق آلومینیومی روی آن بکشید. در نهایت در شیشه مربا را ببندید. با این روش از ورود کوچک‌ ترین اکسیژن های دنیا هم جلوگیری می‌کنید.

۳- استفاده نکردن از قاشق مناسب

شاید برای شما جای تعجب داشته باشد ولی برای ترشی و مربا همیشه توصیه می شود از قاشق چوبی استفاده کنید. استفاده از قاشق های چوبی برای سرو و میل کردن مربا، احتمال کپک زدن و از بین رفتن آن را تا حد زیادی پایین می‌آورد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای نارنگی؛ با پوست و بدون پوست

    نکته مهم برای جلوگیری از کپک زدن مربا

    ۴ ترفند برای جلوگیری از کپک زدن مربا خانگی

    در این بخش ترفندهای کپک نزدن مربا خانگی را برایتان شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    ۱. از شیشه استرلیزه استفاده کنید.

    بهداشت اصل اساسی آشپزی است. شما اگر بهداشت را رعایت نکنید، از جهت های متفاوت ضرر خواهید کرد. پس اگر دغدغه‌ی بهداشت را دارید، برای درست کردن مربا از شیشه‌های تمیز و استرلیزه استفاده کنید. برای اینکه شیشه‌های مورد نظر خود را استرلیزه کنید، آن هو را خوب بشویید و خشک کنید.

    سپس شیشه ها را در فر سرد قرار دهید و دمای فر را روی ۲۵۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه در فر بماند تا کاملا استرلیزه شوند. به این صورت ظروف شیشه ای شما در بهداشتی‌ترین حالت خود به سر خواند برد تا وقتی که شما قصد استفاده از آن‌ها بکنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای ازگیل زرد(مربا کونوس) به روش محلی

    ۲. مربا را خوب بپزید.

    همانطور که در بخش قبل هم گفتیم، رقیق بودن مربا یکی از اصلی ترین دلایل کپک زدن آن است. چرا؟ به دلیل زیاد بودن آب در مربا. آب یکی از دلایل کپک زدگی ترشی و مربا است. به همین دلیل است که نباید ترشی یا مربا را در شیشه خیس بریزید. همینطور باید توجه داشته باشید که از قاشق و چنگال تمیز و خشک استفاده کنید. برگردیم به اصل مطلب…رقیق بودن مربا یکی از دلایل کپک زدن مربا است. بنابراین برای جلوگیری از آن باید مربا را به خوبی بپزد تا به غلظت مناسبی برسد.

    اگر کپک زد می‌توانید به دقت و ظرافت بخش کپک زده را جدا کنید. ولی اگر این کپک بسیار گسترده باشد توصیه می‌شود مربا را دور بریزید و به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید. اگر قسمت کپک زده را جدا کردید، مربا را مجددا روی شعله کم بجوشانید. به این دلیل که مربا ضدعفونی شود و به غلظت ایده‌آل برسد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای پوست پسته + نکات کلیدی

    ۳. از دارچین استفاده کنید.

    دارچین، ادویه معطری است که ما آن را به عنوان طعم‌دهنده غذا می‌شناسیم. ولی جالبی داستان اینجا است که دارچین خاصیت ضد کپک دارد! حتی در مصر باستان از دارچین برای مومیایی کردن اجسام استفاده می‌کردند. به علاوه، سال‌های اخیر محققان ثابت کرده‌اند که وجود دارچین احتمال کپک زدگی را تا ۹۶ درصد کاهش می‌دهد. عدد بزرگ و قابل توجهی است.

    بنابراین یکی از بهترین ترفندهایی که می توانید به کار بگیرید و از نتیجه اش خیالتان راحت باشد، همین است. ولی باید توجه داشته باشید که استفاده مستقیم از دارچین، چنین تاثیری بر جای نخواهد گذاشت. شما برای استفاده از این مزیت باید از پوشش‌های کاغذی دارچین دار استفاده کنید. برای مثال روی شیشه را با یک کاغذ دارچینی بپوشانید و بعد درب شیشه را سفت و محکم ببندید. به احتمال ۹۶ درصد، مربای شما سالم باقی می ماند و کپک نمی‌زند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “مربای گلابی”?

    ۴ ترفند برای جلوگیری از کپک زدن مربا خانگی

    ۴. اجازه ورود هوا به داخل شیشه را ندهید.

    ورود هوای اطراف به ظرف شیشه‌ای مربا ممنوع است. ساز و کاری که بین مواد خوراکی و اکسیژن وجود دارد، به ضرر شما تمام می شود. پس از هر روشی که می شناسید از ورود هوای اطراف و اکسیژن به داخل شیشه مورد نظر، جلوگیری کنید. به این منظور قبل از آن که درب شیشه را ببندید می توانید با یک پلاستیک یا ورقه آلومینیومی شیشه مربا را بپوشانید. سپس درب آن را خیلی محکم ببندید. با این کار از ورود هوا به شیشه مربا جلوگیری می‌کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربا پوست پرتقال؛ مربای ویژه فصل پاییز?

    نکته مهم برای جلوگیری از کپک زدن مربا

    به عنوان نکته آخر، استفاده از آبلیمو یا جوهر نمک هم از کپک زدن مواد خوراکی جلوگیری می‌کند. حالا اگر مربا کپک زد، راه چاره چیست؟ اگر هم مربای شما کپک زد، می‌توانید به دقت و ظرافت بخش کپک زده را جدا کنید. ولی اگر این کپک بسیار گسترده باشد توصیه می‌شود مربا را دور بریزید و به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید. اگر تصمیم گرفتید قسمت کپک زده را جدا کنید، مربا را دوباره بجوشانید.

    در این مقاله با ۴ ترفند اصلی و اساسی برای جلوگیری از کپک زدن مربا، آشنا شدید. شاید در دید اول فکر کنید با این حساب درست کردن مربای خانگی به زحمتش نمی ارزد. ولی از ما به شما نصیحت…هر مواد خوراکی، نوع خانگی‌اش چیز دیگری است. هم به لحاظ ارگانیک بودن مواد مورد استفاده در تهیه آن ها و هم لذت آشپزی نهفته در این لحظات! بله مربا درست کردن نیاز به صبوری فراوانی دارد. ولی نتیجه درخشان و لذیذ خواهد بود. امیدواریم این مقاله از مجله آشپزی اکالا به کارتان بیاید و دیگر با مرباهای کپک زده مواجه نشوید.

    ۴/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.