سبک زندگیسلامت و زیبایی

انواع دهانشویه و موارد استفاده از آن‌ها

آیا چیزی در مورد انواع دهانشویه و کاربرد آن‌ می‌دانید؟ استفاده از دهانشویه یک روش ساده برای حفظ سلامت دندان و لثه است. اما دهانشویه‌ها از مواد اولیه متفاوتی تشکیل شده‌اند و هر کدام برای رفع مشکلی خاص موثر هستند.

در این مقاله از بخش دانستنی از اکالا بلاگ می‌توانید با انواع دهانشویه و موارد استفاده از آن‌ها به طور کامل آشنا شوید.

انواع دهانشویه و کاربرد آن‌ها

دهانشویه یک محصول کمکی برای حفظ سلامت دندان‌ها و همچنین کاهش میکروارگانیسم‌های بیماری‌زای دندان است که معمولا انواع متفاوتی دارد. برخی از دهانشویه‌ها حاوی فلوراید و مواد ضدعفونی کننده هستند و برخی دیگر تنها برای خوشبو کردن دهان و عوض شدن مزه دهان استفاده می‌شود.

برخی دهانشویه‌ها تنها با تجویز دندانپزشک برای دوره خاصی استفاده می‌شوند و برخی دیگر بدون مواد شیمیایی و با مواد طبیعی تهیه می‌شوند. اکثر دهانشویه‌ها بدون نیاز به نسخه به فروش می‌رسند، اما معمولا توصیه می‌شود قبل از استفاده از دهانشویه جدید حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید.

اما انواع دهانشویه‌ها کدم‌اند و هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند؟ اگر به دنبال کسب اطلاعاتی مفید در مورد انواع دهانشویه و کاربرد آن‌ هستید، در ادامه این بخش می‌توانید با راهنمای خرید دهانشویه مناسب آشنا شوید.

۱- انواع دهانشویه‌های فلورایدی

یکی از محبوب‌ترین انواع دهانشویه‌ها، دهانشویه‌های حاوی فلوراید هستند. فلوراید موجود در این دهانشویه‌ها از دندان‌ها در برابر پوسیدگی محافظت می‌کند و ایمنی دندان‌ها را افزایش می‌دهد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مطالعات نشان می‌دهد که فلوراید یک ماده فوق العاده موثر برای جلوگیری از آسیب به دندان است، اما این ماده نباید به مقدار زیاد و بیش از اندازه مصرف شود.

    بنابراین اگر از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید استفاده می‌کنید، نباید به مقدار زیاد از این دهانشویه‌ها استفاده کنید. دهانشویه‌های فلورایدی معمولا با دو غلظت ۰/۲ درصد و ۰/۰۵ درصد تولید می‌شوند. غلظت ۰/۲ تنها باید یک بار در هفته استفاده شود و دهانشویه فلورایدی با غلظت ۰/۰۵ درصد را می‌توانید به صورت روزانه استفاده کنید.

    به خاطر داشته باشید که دهانشویه‌هایی فلورایدی نباید بیشتر از ۱ دقیقه در دهان بمانند و بعد از مصرف آن‌ها نباید تا نیم ساعت چیزی بنوشید و بخورید. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف دهانشویه فلورایدی از ۳۰ تا ۴۰ درصد میزان پوسیدگی دندان‌ها را کاهش می‌دهد و از دندان‌های شما در برابر آسیب محافظت می‌کند.

    دهانشویه‌های فلورایدی

    ۲- انواع دهانشویه کلرهگزیدین

    یکی دیگر از انواع دهانشویه که بیشتر برای موارد درمانی و بعد از جراحی و درمان‌های دندان استفاده می‌شود، دهانشویه کلرهگزیدین است. در این دهانشویه‌های آنتی باکتریال ماده‌ای به نام کلرهگزیدین گلوکونات وجود دارد که از رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها در دهان جلوگیری می‌کند.

    افرادی که تحت جراحی لثه قرار می‌گیرند و کسانی که نفس بد بویی دارند، باید برای مدتی از این دهانشویه‌ها استفاده کنند. در ترکیبات این دهانشویه‌ها از مقداری الکل استفاده می‌شود که ممکن است موجب خشکی دهان و تغییر رنگ دندان‌ها شود. از همین رو به هیچ عنوان نباید از این دهانشویه‌ها برای مدت طولانی استفاده کنید.

    افرادی که دندان‌های کامپوزیت شده دارند، نباید به مدت طولانی از دهانشویه‌های کلرهگزیدین استفاده کنند. به خاطر داشته باشید که ماده فعال این دهانشویه‌ها با خمیر دندان غیرفعال می‌شود. بنابراین باید این دهانشویه را ۳۰ دقیقه قبل و یا بعد از مسواک زدن استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: علت سفید شدن زبان چیست؟

    ۳- دهانشویه‌های زیبایی و بهداشتی

    بهترین دهانشویه برای بوی بد دهان دهانشویه‌های زیبایی و بهداشتی هستند. این دهانشویه‌ها معمولا هیچ خاصیت درمانی ندارند و بیشتر خوشبو کننده هستند.

    در ترکیبات این دهانشویه‌ها از موادی استفاده شده است که بعد از شستن دهان با آن‌ها، دهان شما خوشبو می‌شود و احساس بهتری را تجربه می‌کنید. برخی از دهانشویه‌های بهداشتی و آرایشی حاوی الکل هستند و برای کاهش میکروب‌های دهان و ایجاد طعم و بوی خوش در دهان موثر هستند.

    ۴- دهانشویه‌های گیاهی

    دهانشویه‌های طبیعی و گیاهی نوع دیگری از دهانشویه‌ها هستند که معمولا در ترکیبات آن‌ها از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود. برخی افراد این دهانشویه‌ها را از داروخانه تهیه و برخی دیگر آن را در خانه درست می‌کنند. برای تهیه دهانشویه‌هایی طبیعی معمولا از موادی مثل آب و نمک، سرکه و نمک و همچنین سرخارگل، گل همیشه‌بهار، نعناع و آلوئه ورا استفاده می‌شود.

    این دهانشویه‌ها از دندان‌های شما در برابر باکتری‌ها و پلاک‌ها محافظت می‌کنند. به خاطر داشته باشید که از این دهانشویه‌های طبیعی نیز نباید به مقدار بیش از حد استفاده کنید. فراموش نکنید که در کنار دهانشویه‌های طبیعی حتما از مسواک و نخ دندان نیز استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: بهترین دهانشویه بازاری و خانگی برای رفع آفت دهان

    دهانشویه‌های گیاهی

    ۵- دهانشویه‌های روغنی

    یکی دیگر از انواع دهانشویه‌ها، دهانشویه‌هایی با بیس روغنی هستند که در کاهش پلاک و التهاب لثه موثر هستند. روغن موجود در این دهانشویه‌ها موجب تغییر دیواره سلولی باکتری می‌شود. معمولا میزان سوزش دهان بعد از استفاده از این دهانشویه‌ها کمتر است و کمتر روی تغییر رنگ دندان‌ها نیز تاثیر می‌گذارند.

    بیشتر بخوانید: بهترین دهانشویه برای رفع بوی بد دهان

    طریقه استفاده از دهانشویه

    روش استفاده از دهانشویه بسیار راحت است و معمولا دستورالعمل آن روی بسته بندی محصول نوشته شده است. اگر برای موارد درمانی از دهانشویه استفاده می‌کنید، باید بعد از مصرف غذا دهانشویه را غرغره و بعد آن را تخلیه کنید. به خاطر داشته باشید که بعد از دهانشویه‌های درمانی و حاوی فلوراید از ۱۰ دقیقه تا نیم ساعت نباید چیزی بخورید و یا آب بنوشید.

    برای خوشبو کردن دهان می‌توانید بعد از مسواک زدن از دهانشویه استفاده کنید. برای دهانشویه‌های درمانی و حاوی فلوراید بهتر است یک بار پیش از مسواک و یک بار پس از آن از دهانشویه استفاده کنید.

    غرغره کردن دهانشویه‌های درمانی قبل از مسواک کردن به شل شدن باکتری‌های روی دندان کمک می‌کند و زمانی که بعد از مسواک نیز از دهانشویه استفاده می‌کنید، باکتری‌ها به طور کامل از بین می‌برند.

    برای اثربخشی بیشتر دهانشویه بهتر است حداقل ۱ تا ۲ دقیقه آن را غرغره کنید. معمولا بهتر است یک بار در روز و شب‌ها از دهانشویه استفاده کنید و در کنار آن حتما از مسواک و نخ دندان نیز کمک بگیرید.

    بیشتر بخوانید: خمیر دندان سفید کننده بهتر است یا معمولی؟

    آیا می‌توان دهانشویه را جایگزین مسواک کرد؟

    بهتر است بدانید که دهانشویه‌ها تنها سرعت تشکیل پلاک‌های دندانی را کاهش می‌دهند، اما به طور کامل آن‌ها را از بین نمی‌برند. برای محافظت از دندان‌ها حداقل باید روزی ۲ بار مسواک بزنید و بهتر است این کار را صبح‌ها و شب‌ها انجام دهید. به هیچ عنوان نمی‌توان دهانشویه را جایگزین مسواک کرد و تنها باید از دهانشویه در کنار مسواک زدن استفاده کرد.

    طریقه استفاده از دهانشویه

    چطور بهترین دهان شویه را خریداری کنید؟

    قبل از خرید دهانشویه بهتر است ابتدا ویژگی‌های محصول را بررسی کنید و بعد با توجه به نیاز خودتان از یک دهانشویه مناسب استفاده کنید. در ادامه به شما می‌گوییم که قبل از خرید دهانشویه به چه نکاتی توجه کنید.

    • ویژگی‌های انواع دهانشویه و کاربرد آن را مطالعه کنید.
    • به ترکیبات موجود در دهانشویه دقت کنید.
    • با توجه به نیاز خودتان از دهانشویه مناسبی استفاده کنید.
    • اگر لثه حساسی دارید، از دهانشویه‌های طبیعی استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره خمیر دندان زغالی بدانید✔

    سخن نهایی

    دهانشویه یکی از محصولات موثر در مراقبت از دندان و جلوگیری از بوی بدن دهان است که باید در کنار مسواک و نخ دندان استفاده شود. به خاطر داشته باشید که کودکان زیر ۶ سال نباید از دهانشویه استفاده کنند.

    اگر به مشکل خاصی مبتلا هستید، لثه‌های حساسی دارید و یا دچار خشکی و بوی بد دهان می‌شوید، بهتر است از محصولات متناسب با نیاز خودتان استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود قبل از استفاده از انواع دهانشویه حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید. از همراهی شما با مجله سبک زندگی اکالا سپاسگزاریم.

    سوالات متداول

    در این بخش به مهم‌ترین سوالات شما در مورد انواع دهانشویه و کاربرد آن‌ها پاسخ داده‌ایم.

    بهترین دهان شویه برای عفونت لثه چه دهانشویه‌ای است؟

    برای درمان عفونت لثه باید زیر نظر دندانپزشک برای دوره مشخصی از دهانشویه کلرهگزیدین استفاده کنید.

    بهترین دهانشویه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان چه ویژگی دارد؟

    برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها باید از دهانشویه‌های حاوی فلوراید یا دهانشویه‌های طبیعی و گیاهی استفاده کنید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.