دانستنی

با خوردن این مواد غذایی به هنگام آلودگی هوا در امانید!!

آلودگی هوا می‌تواند تأثیر جدی بر سلامت ما داشته باشد. در تهران با سرد شدن هوا شاهد غلظت مواد آلاینده و آلودگی هوا هستیم. این آلودگی در بعضی از روزها به میزانی می‌رسد که مدارس و دانشگاه‌ها در سراسر تهران تعطیل می‌شود. زمانی که شاخص آلودگی هوا به میزان ۱۵۰-۱۰۱ می‌رسد، هوا برای گروه‌های حساس ناسالم می‌شود. اما زمانی که این شاخص از مرز ۱۵۰ بگذرد، برای کلیه‌ی افراد جامعه ناسالم خواهد بود. این آلودگی هوا برای افراد خطرناک‌تر از تحمل دود سیگار است. هوای آلوده تهران بافت ریه را از بین می‌برد و حتی خطرناک‌تر از کرونا است. در تهران از اوایل دی سال ۹۹ هوا بسیار آلوده و از همه دوم دی شاخص آلودگی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ است.

شاخص آلودگی هوا را به صورت آنلاین در سایت hairnow.tehran.ir می‌توانید مشاهده کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    جدول آلودگی هوا

    در زمان هشدار آلودگی هوا چه کنیم؟

    گروه حساس افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. فعالیت طولانی یعنی فعالیت خارج از منزل که افراد به‌طور متناوب طی مدت چندین ساعت انجام می‌دهند و سبب می‌شود نفس‌کشیدن تا حدی سخت‌تر از حالت طبیعی صورت گیرد. فعالیت سنگین نیز هرگونه فعالیت شدید خارج از منزل است که سبب می‌شود نفس‌کشیدن به‌سختی صورت گیرد.

    در آلودگی هوا شیوع چه بیماری‌هایی وجود دارد؟!

    بیماری‌هایی‌ از جمله آسم، بیماری های برونشیتی، مشکلات پوستی، مشکلات سلامت روان، سرطان و بیماری‌های قلبی در روزهایی که هوا به شدت آلوده است، شیوع پیدا می‌کند. در حقیقت، سالانه هفت میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

    بنابراین، غیر از فرار به حومه شهر که هوای پاکیزه‌ای دارد، چگونه می‌توانیم از تأثیر آلودگی هوا بر روی بدن، محافظت کنیم؟

    ما با خوردن و نوشیدن مواد غذایی مفید، در برابر آلودگی هوا بدنمان را می‌توانیم محافظت کنیم و در رژیم غذایی خود تغییرات ساده‌ای ایجاد کنیم.

    نکته مهم موادی هستند که دارای آنتی اکسیدان‌ است، که در برابر رادیکال‌های آزاد تولید شده در نتیجه وجود ذرات هوای سمی که وارد بدن ما می‌شوند، محافظت می‌کنند.

    رادیکال‌های آزاد، مولکول‌های ناپایداری هستند که می‌توانند باعث التهاب و بروز انواع بیماری‌ها  تا پیری زودرس شوند. آنتی اکسیدان‌ها این رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از آسیب دیدن آنها جلوگیری می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: ۲۶ راه آسان برای کاهش آلودگی هوا در خانه

    بنابراین با اطمینان از اینکه رژیم غذایی شما سرشار از آنتی اکسیدان است، می‌توانید به بدن خود کمک کنید تا خود را از آلودگی هوا در امان نگه دارید.

    مواد غذایی ضد آلودگی: چه مواد غذایی بخوریم؟!

    ما در اینجا شما را با کلی مواد غذایی برای مبارزه با آلودگی هوا آشنا می‌کنیم. با خوردن این مواد غذایی مفید، بدن شما، در برابر آلودگی هوا محافظت خواهد شد. سعی کنید حداقل یک یا چند ماده غذایی ذکر شده را در غذای افرادی که مستعد بیماری یا کودک هستند، قرار دهید.

    ویتامین C

    ویتامین C یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان‌ها است ، بنابراین اگر به دنبال مبارزه با اثرات آلودگی هستید، باید در صدر لیست شما باشد.

    مواد غذایی در آلودگی هوا- ویتامین C

     بدن نمی‌تواند این ویتامین حیاتی را تولید یا ذخیره کند، بنابراین مهم است که شما آن را روزانه در رژیم غذایی خود بگنجانید. ویتامین C برای بازیافت ویتامین E و همچنین برای سنتز کلاژن ضروری است.

      فلفل قرمز ، سیاه دانه، پرتقال ، کلم ، کیوی ، کلم بروکلی

    ویتامین E:

    به هنگام آلودگی هوا چی بخوریم؟- ویتامین E

    بعید به نظر می‌رسد که کسی از کمبود ویتامین E برخوردار باشد. اما اگر می‌خواهید از بدن خود در برابر آلودگی هوا محافظت کنید، این ویتامین را در برنامه غذایی خود بگنجانید. ویتامین E محلول در چربی است ، بنابراین خوردن چربی های رژیمی با کیفیت خوب ، جذب را پشتیبانی می‌کند.

    منابع روغن ویتامین E، مانند روغن زیتون، بیشتر به عنوان سس سالاد مصرف می‌شوند تا روغن پخت و پز، زیرا در  هنگام گرم کردن در دمای بالا به ساختار روغن زیتون آسیب می‌رساند.

     روغن زیتون ، تخمه آفتابگردان ، بادام ، فندق ، آووکادو

    اُمگا ۳

    مطالعات، اسیدهای چرب امگا ۳ را به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو ناشی از آلودگی هوا مرتبط کرده‌اند. امگا ۳ برای سلامتی مغز و قلب نیز ضروری هستند، اما بسیاری از ما به اندازه کافی منابع کافی را کسب نمی‌کنیم، زیرا منابع غذایی محدود هستند.

    در هوای آلوده چی بخوریم؟- امگا ۳

    اگر رژیم غذایی سرشار از امگا ۳ نمی‌خورید، ممکن است بخواهید یک مکمل با کیفیت خوب در نظر بگیرید ، به خصوص اگر گیاهخوار باشید.

    ماهی خال مخالی ، ماهی قزل آلا ، صدف ، ماهی ساردین ، ​​تخم کتان ، دانه چیا

    بتاکاروتن

    بتاکاروتن که در میوه ها و سبزیجات قرمز و نارنجی و همچنین در برگ سبزیجات وجود دارد، به ویتامین A در بدن تبدیل می‌شود که دارای خواص ضد التهابی و ضد پیری است.

    مواد غذایی در آلودگی هوا- بتاکاروتن

     ویتامین A همچنین برای سلامتی تولید مثل، سلامت چشم و سیستم ایمنی بدن که دارای عملکرد اساسی است، مهم است.

    هویج ، کلم ، اسفناج ، فلفل قرمز و زرد ، سیب زمینی شیرین ، زردآلو

    توصیه‌های دیگر:

    • روزانه یک سیب بخورید و پکتین موجود در آن، از شما در برابر سمیت سرب در هوا محافظت می کند!
    • لبنیات را فراموش نکنید! در حین آلودگی هوا ، تا حد امکان شیر ، ماست و سایر لبنیات مصرف کنید. آنها حاوی فسفر ، منیزیم و کلسیم هستند که به شما در مبارزه با اثرات آلودگی هوا بر بدن کمک می‌کند. پروتئین موجود در شیر می‌تواند سرب را به ترکیب محلول تبدیل کند، که می‌تواند مانع از جذب سرب در بدن و همچنین از بین بردن آن از بدن شود. کلسیم و آهن باعث کاهش دوز جذب سرب شده و به این ترتیب شما را از آلودگی هوا محافظت می کنند.
    • سیر و پیاز بخورید! سیر و پیاز به شما کمک می‌کنند تا ریه های خود را سالم نگه دارید. آلیسین موجود در سیر به عنوان یک عامل طبیعی آنتی بیوتیک طبیعی در بدن عمل می‌کند و می‌تواند در از بین بردن عفونت های تنفسی که باعث انسداد ریه‌های شما می شود ، کمک کند.
    • به میزان زیاد آب بخورید. نوشیدنی گرم نیز مانند شیر داغ برای روزهای آلوده مفید است.

    اپلیکیشن های معرفی شاخص آلودگی هوا

    نوشیدنی‌ها و اسموتی‌ها در آلودگی هوا:

    اینک با چند نوشیدنی مفید و طرز تهیه آن به هنگام آلودگی هوا آشنا شوید.

    نوشیدنی آلودگی هوا

    آب انار

    یک لیوان آب انار را به همراه نصف لیوان آب لیمو ترش تازه و کمی ماءالشعیر مخلوط کرده و به همراه یخ قالبی خرد شده میل کنید.

    بیشتر بخوانید: خوردن چه غذاهایی با هم مضر هستند؟

    قهوه

    پودر قهوه آماده اسپرسو را با کمی دارچین، دو عدد هل با یک عدد میخک مخلوط کرده و در روزهای آلودگی هوا میل کنید.

    دمنوش میوه

    از آنجا که میوه‌های قرمز سرشار از آنتی اکسیدان است، بنابراین این میوه‌ها را به همراه نعناع تازه دم نمایید و به همراه عسل و لیمو میل کنید.

    دمنوش زنجبیل

    برای درست کردن دمنوش زنجبیل، یک فنجان را آب گرم داخلش ریخته و نصف زنجبیل را داخل آن بریزید. این ترکیب را داخل قوری ریخته و بگذارید حدود ۱۰ دقیقه دم بیاید. آب لیمو ترش را به آن اضافه کنید و برای شیرین کردنش در صورت تمایل کمی عسل در فنجان بریزید.

    توجه داشته باشید این دم‌ نوش را گرم بنوشید.

    زنجبیل سم‌زدای قوی است و کل سموم بدنتان را از بین خواهد برد.

    اسموتی میوه‌ها و سبزیجات

    سیب و موز با گلابی را به همراه کاهو، اسفناج و کرفس از طریق مخلوط‌کن(میکسر)  قاطی کرده و مقداری لیموی تازه و چند تکه یخ خرد شده ریز به مواد اضافه کنید. این ترکیب برای روزهای آلوده ترکیب خوب و سالمی است.

    این اسموتی برای افزایش متابولیسم بدن مفید است.

    اسموتی بروکلی

    یک عدد سیب سبز را با کمی اسفناج به همراه بروکلی در مخلوط‌کن(میکسر) ترکیب کنید. کمی آب و لیمو ترش به آن اضافه کنید. این اسموتی را با کمی یخ خرد تکه شده مخلوط کرده و در ناشتا در روزهایی که هوا آلوده است بنوشید.

    با خوردن این اسموتی، کلیه سموم بدن شما دفع خواهد شد.

    برای طرز تهیه ۸ اسموتی خوشمزه اینجا کلیک کنید.

    با وجود گفتن همه این نکات بهتر است در روزهایی که هوا آلوده است، از تردد در سطح شهر(مخصوصاً مرکز شهر) خودداری کنید تا از این بحران و به خطر انداختن جان خود رهایی یابید. از وسایل نقلیه عمومی حدالامکان استفاده کنید.

    اگر به فکر جان خود و هموطنان شهرتان هستید، از آوردن وسیله نقلیه در سطح شهر خودداری کنید تا برای همیشه آسمانی پاک و آبی داشته باشیم. همچنین سعی کنید برای خریدهای سوپرمارکتی خود به صورت اینترنتی سفارش دهید تا هم در زمان صرفه‌جویی شود و هم از تردد در هوای آلوده خودداری کنید.

    برگرفته از سایت معتبر: https://www.standard.co.uk

    نوشته های مشابه

    ‫۷ دیدگاه ها

    1. من چند روزه به خاطر آلودگی هوا در خونم. همه مواد غذایی که فکر میکنم مقویه می‌خورم اما بازم یه احساس سردرد و قلب درد دارم. چرا؟!

    2. باید یه فکری برای جلوگیری از آلودگی انجام بدیم. من خودم به شخصه از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنم. ماشین شخصی خودم رو نمیارم بیرون. گاهی با بیدود( دوچرخه الکترونیکی‌ها) سر کار میرم. اگر همه رعایت کنیم، دیگه درگیر این همه مشکلات و بیماری‌ها نیستیم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.