برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (چهارشنبه ۸ فروردین)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در هشتمین روز فروردین ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با چند غذای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- کباب ته تالی یا تتالی

کباب ته تالی یا تتالی یکی از غذاهای محلی اراک است که شباهت زیادی به همان کباب تابه‌ای دارد. در گویش محلی اراکی به تابه، تال گفته می‌شود. با توجه‌ به روش طبخ این کباب یعنی قرار دادن مواد کباب در ته تابه نام این غذا، کباب ته تالی (کباب تابه‌ای) شده است.

این غذای خوشمزه طرز تهیه بسیار آسانی دارد و برای تهیه آن فقط به چند قلم مواد اولیه ساده نظیر پیاز، گوشت چرخ کرده، سیر، سیب زمینی، رب گوجه فرنگی و… نیاز دارید.

طرز تهیه کباب ته تالی اراکی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه کباب ته تالی (تتالی)

    مراحل تهیه کباب ته تالی (تتالی) به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌سازی پیاز روید. پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را با کمک رنده، رنده کنید. برای بالاتر رفتن سرعت کار می‌توانید با کمک میکسر یا خردکن نیز پیاز را پوره کنید.
    2. حال پیازهای رنده یا پوره شده را درون آبکش بریزید و به‌ خوبی آب اضافی پیازها را بگیرید. سپس درون ظرف مناسبی گوشت چرخ‌ کرده و پیاز رنده شده را با هم ترکیب کنید.
    3. در این مرحله به مقدار دلخواه نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه به مواد گوشتی‌تان بزنید و مواد را به‌ خوبی ورز دهید تا همه مواد با هم ترکیب شوند.
    4. اکنون روی مواد را با پلاستیک بپوشانید و مواد گوشتی را درون یخچال استراحت دهید. بهتر است مواد ۳۰-۶۰ دقیقه در یخچال به خوبی استراحت کنند.

    برای ادامه رسپی این غذای مخصوص و خوشمزه روی لینک طرز تهیه کباب ته تالی کلیک کنید.

    ۲- خورشت تره فرنگی

    خورشت تره‌ فرنگی یکی از انواع خورش‌های خوشمزه ایرانی است که همراه با گوشت یا مرغ طبخ می‌شود. شما می‌توانید این غذای خوشمزه با گوشت یا مرغ را همراه با تره فرنگی، نعنا، جعفری و ادویه (زردچوبه، فلفل، نمک و…) در مدت زمان کوتاهی آماده و برای ناهار امروزتان نوش جان کنید.

    مراحل تهیه خورشت تره فرنگی

    مراحل تهیه خورشت تره فرنگی با مرغ

    مراحل تهیه خورشت تره فرنگی با مرغ به شرح زیر است:

    1. ابتدا ساقه‌های تره‌ فرنگی را به سلیقه خود خرد کنید، آن را شسته و آبکشی کنید تا آب آن خارج شود.
    2. تره‌ فرنگی‌های خرد شده را داخل یک تابه ریخته روی حرارت ملایم تفت دهید تا آب اضافی آن کشیده شود. سپس مقداری روغن مایع به تره‌ فرنگی اضافه کنید و مجدد تفت دهید تا تره‌ فرنگی کاملا سرخ شود.
    3. نعنا و جعفری تازه را نیز شسته و آبکشی کنید. سپس روی تخته گوشت به صورت ریز و ساطوری خرد کنید. 
    4. سینه یا ران مرغ را داخل قابلمه مناسب با مقداری آب تا جایی که روی مرغ را بگیرد بجوشانید. پس از جوش آمدن قابلمه، کف روی آن را گرفته، آب قابلمه را دور بریزید و تکه‌های مرغ را آب بکشید.
    5. پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و یک قابلمه مناسب روی حرارت بگذارید و مقداری روغن داخل آن بریزید، در ادامه پیازها را به آن اضافه کنید و تفت دهید. سپس مقداری زردچوبه به پیازها زده و دوباره تفت دهید تا اینکه خامی زردچوبه از بین می‌رود، پیازها نیز سبک و شیشه‌ای شود.

    برای ادامه رسپی این غذای خوش‌عطر و لذیذ روی لینک طرز تهیه خورشت تره فرنگی با مرغ کلیک کنید.

    ۳- ماکارونی با گوشت چرخ کرده قلقلی

    همه‌ی ما درست کردن ماکارونی را بلدیم. اما گاهی یک دستور پخت متفاوت می‌تواند یک تنوع عالی ایجاد کند! دنبال کردن این طرز تهیه برای کسانی که برای دفعه اول می‌خواهند ماکارونی درست کنند نیز انتخاب بسیار خوبی خواهد بود. پس امروز با ما همراه باشید تا یک رسپی کاملا متفاوت در عین سادگی ولی خوشمزه برایتان شرح دهیم.

    طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده قلقلی

    مراحل تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده قلقلی

    مراحل تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده قلقلی به شرح زیر است:

    1. پیاز و نصف سیرها را رنده می‌کنیم و آب اضافی آن‌ها را با کمک یک پارچه نخی تمیز می‌گیریم. (به این صورت که پیازهای رنده شده را داخل پارچه می‌ریزیم و قسمت بالایی پارچه را جمع می‌کنیم و فشار می‌دهیم تا آب اضافی پیاز گرفته شود.)
    2. گوشت چرخ کرده را حسابی ورز داده و با مواد مخلوط می‌کنیم؛ سپس توپک‌هایی به اندازه گردوی درشت درست کرده و به مدت نیم ساعت داخل یخچال استراحت می‌دهیم.
    3. بعد از نیم ساعت توپک‌های گوشت را داخل روغن از قبل داغ شده سرخ می‌کنیم. دقت کنید که توپک‌ها را در روغن بچرخانید که در تمام سطح سرخ شوند.
    4. همزمان با سرخ کردن توپک‌ها یک قابلمه آب روی حرارت می‌گذاریم تا آب به جوش بیاید.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه ماکارونی کلیک کنید.

    ۴- استیک مرغ

    استیک (steak) یک تکه گوشت برش خورده از راسته گوساله یا سینه مرغ است که معمولا آن را کنار سبزیجات پخته شده، سس قارچ و سیب زمینی سرخ کرده سرو می‌کنند. استیک مرغ یکی از انواع استیک‌های خوشمزه و پرطرفدار جهان است که به عنوان یک غذای بین المللی شناخته می‌شود.

    استیک‌ها را یا بر روی آتش و به صورت کبابی درست می‌کنند و یا در روغن سرخ می‌کنند. مهم‌ترین عامل در تهیه استیکِ مرغِ آبدار و خوش طعم، “چاشنی آن” است. پس دقیقا طبق رسپی‌ای که امروز برایتان شرح می‌دهیم مرغ را مزه دار و کبابی کنید.

    طرز تهیه استیک مرغ

    مراحل تهیه استیک مرغ

    مراحل تهیه استیک مرغ به شرح زیر است:

    1. سینه مرغ را بدون استخوان کنید و روی تخته کار قرار دهید. دستتان را روی سینه مرغ قرار دهید و با یک چاقوی تیز از عرض برش بزنید. ضخامت استیک به خودتان بستگی دارد؛ می‌توانید سینه مرغ را فقط از وسط برش دهید یا اینکه سه برش ایجاد کنید تا ضخامت کمتری داشته باشد. (ضخامت کمتر از نیم سانت الی دو سانت برای استیک رایج است).
    2. سپس پیاز را با رنده ریز مخصوص کباب خرد یا در واقع له کنید. تفاله‌های پیاز را داخل صافی بریزید و خوب فشار دهید تا آب پیاز خارج شود. بعد آب پیاز را روی مرغ‌ها بریزید. آب پیاز بوی زهم مرغ را به خوبی می‌گیرد و گوشت را نرم می‌کند!
    3. حال یک قاشق روغن زیتون (یا هر روغن مایعی) به مرغ اضافه کنید.
    4. یک الی دو قاشق سس سویا نیز روی مرغ بریزید؛ سس سویا باعث تردی مرغ می‌شود و طعم خوبی هم به مرغ می‌دهد.
    5. سپس نصف قاشق مرباخوری فلفل سفید به مرغ اضافه کنید؛ فلفل سفید طعم خیلی خوبی به استیک خواهد داد.

    برای ادامه رسپی این غذای همه پسند و مخصوص روی لینک طرز تهیه استیک مرغ کلیک کنید.

    ۵- کتلت گوشت چرخ کرده

    کتلت با گوشت چرخ‌ کرده یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای نونی است که از کودکی تا به امروز نوش‌ جان کرده‌اید. کتلت در تنوع بسیار زیادی طبخ و سرو می‌شود که انواع کتلت با سبزیجات، گوشت، مرغ و ماهی از شناخته شده‌ترین کتلت‌هایی است که قطعا نام آن‌ها را شنیده‌اید.

    مواد تشکیل دهنده و اصلی کتلت‌ها تخم‌مرغ، سیب‌زمینی و پیاز است که با سایر مواد دیگر به شکل‌های گوناگونی میکس و ترکیب می‌شوند. این غذای لذیذ را می‌توانید همراه با نان، گوجه فرنگی، خیار شور، سبزی و… در وعده ناهار میل کنید.

    طرز تهیه کتلت گوشت چرخ کرده

    مراحل تهیه کتلت گوشت چرخ کرده

    مراحل تهیه کتلت گوشت چرخ کرده به شرح زیر است:

    1. ابتدا سیب زمینی‌ها را پوست کنده و رنده کنید. سپس پیاز را پوست کنده و در یک ظرف دیگر آن را رنده کنید. آب پیازها را بگیرید و به سیب زمینی‌های رنده شده اضافه کنید. (اگر پیاز آب داشته باشد کتلت شما منسجم نمی‌شود. پس در رعایت این موضوع دقت کافی داشته باشید).
    2. حال گوشت چرخ کرده را به سیب زمینی‌های رنده شده اضافه کنید. تخم‌مرغ‌‌ها را نیز به این مخلوط اضافه کنید.
    3. نمک، فلفل و زردچوبه را هم به مخلوط بیفزایید و هم بزنید تا ادویه به خورد مواد برود.
    4. تمام ترکیبات را با دست ورز دهید تا حسابی با هم مخلوط شوند. حدود نیم ساعت مخلوط را در یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

    برای ادامه رسپی این غذای همه پسند و ساده روی لینک طرز تهیه کتلت گوشت چرخ کرده کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۴.۷/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.