آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه زردآلو پلو؛ یک ناهار مجلسی و محبوب

زردآلو پلو یکی از غذاهای محبوب و پرطرفدار ایرانی است که با ترکیب برنج، زردآلو و مرغ تهیه می‌شود. برای تهیه این غذا، نکات ریز و درشتی وجود دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند طعم و کیفیت نهایی غذا را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. در این قسمت از اکالا بلاگ قصد داریم طرز تهیه زردآلو پلو را به همراه تمام فوت و فن‌های آن به شما آموزش دهیم.

مواد لازم جهت تهیه زردآلو پلو مجلسی

برای تهیه یک زردآلو پلو خوشمزه، مواد زیر را آماده کنید:

برنج۳ پیمانه
سینه مرغ۲ عدد
زردآلو۲۰۰ گرم
زعفران دم کردهبه مقدار لازم
پیاز۱ عدد
سیر ریز رنده شده۱ عدد
زنجبیل رنده شده۱ قاشق چای‌خوری
نمک و فلفل به مقدار لازم
شکر۴ قاشق غذاخوری
آبلیمو۲ قاشق غذاخوری
کره۳ قاشق غذاخوری
پودر کاکوتی۱/۲ قاشق چای‌خوری
زرشک۳ قاشق غذاخوری
آببه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم

مراحل تهیه زردآلو پلو مجلسی

برای تهیه یک زردآلو پلو لذیذ و مجلسی، مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

مرحله اول: خیساندن برنج

برای تهیه یک زردآلو پلو مجلسی و خوش طعم، ابتدا باید برنج را به مدت دو ساعت در آب ولرم خیس کنید. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که خیساندن برنج باعث می‌شود، برنج به طور یکنواخت بپزد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لیمو پلو 

مراحل تهیه زردآلو پلو مجلسی

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته دیگ بدون روغن برای افرادی که رژیم دارند

مرحله دوم: پختن برنج

پس از اینکه برنج به اندازه کافی خیس خورد، یک قابلمه مناسب را تا نیمه از آب پر کرده و روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید. برنج خیس خورده را به آب جوش اضافه کرده، نمک بپاشید و به آرامی هم بزنید. اجازه دهید برنج حدود ده دقیقه در آب جوش بپزد. پس از آن، برنج را آبکش کنید.

برای اطمینان از پخت برنج می‌توانید یک دانه از آن را آزمایش کنید. اگر دانه برنج نرم شده بود، آن را در آبکش ریخته و بشویید تا آب اضافی و نمک آن گرفته شود. در نهایت، برنج آبکش شده را در قابلمه مناسبی ریخته و دم کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کته لوبیا چشم بلبلی

مرحله سوم: آماده‌سازی زردآلوها

در این مرحله، زردآلوها را به خوبی شسته و خشک کنید. پس از آن، زردآلوها را برش زده و هسته‌هایشان را جدا کنید. سپس، یک ماهی‌تابه مناسب را انتخاب کرده و زردآلوهای برش خورده را به سمت پوست در آن بچینید.

در ادامه، چهار قاشق غذاخوری شکر و کمی پودر کاکوتی روی زردآلوها بپاشید. این کار باعث می‌شود تا زردآلوها در حین پخت نرم و شیرین شده و طعمی دلپذیر به پلو ببخشند.

مرحله چهارم: اضافه کردن آبلیمو و کره به زردآلو

ابتدا کره را به زردآلوهای داخل ماهی‌تابه اضافه کنید و سپس آبلیمو را روی آن‌ها بریزید. ماهی‌تابه را روی حرارت ملایم اجاق گاز قرار دهید و صبر کنید تا شکر کاملا ذوب شود. پس از آنکه زردآلوها آب انداختند، آن‌ها را برگردانید و طرف دیگرشان را نیز تفت دهید.

پس از اینکه زردآلوها را تفت دادید و آب اضافی آن‌ها کاملا تبخیر شد، حرارت را خاموش کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه غوره پلو

رسپی یک غذای خوشمزه با زردآلو

مرحله پنجم: تفت دادن زرشک

در این مرحله، یک ماهی‌تابه جداگانه آماده کنید. زرشک را درون ماهی‌تابه ریخته و یک قاشق کره به آن اضافه نمایید. سپس، حرارت را روشن کرده و زرشک را با حرارت ملایم تفت دهید تا خوش‌رنگ شوند و پف کنند.

دقت کنید که کره بیش از حد داغ نشود، زیرا در این صورت زرشک می‌سوزد و طعم تلخی پیدا می‌کند. پس از اینکه زرشک‌ها را تفت دادید، از ماهی‌تابه خارج کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌های کاربردی برای جلوگیری از کرم‌زدگی برگ زردآلو (قیسی)

مرحله ششم: تفت دادن پیاز

ابتدا پیاز را شسته، پوست بگیرید و به صورت ریز خرد کنید. سپس، یک تابه را روی حرارت قرار داده و مقداری روغن به آن اضافه کنید. پس از داغ شدن روغن، پیازهای خرد شده را به تابه منتقل کرده و با حرارت متوسط تفت دهید. زمانی که پیازها نرم و طلایی شدند، آن‌ها را از تابه از خارج کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سماق پلو با کباب تابه‌ای

مرحله هفتم: تفت دادن مرغ

ابتدا سینه مرغ را شسته و به قطعات دلخواه خرد کنید. سپس، درون همان تابه‌ای که پیاز را تفت دادید، مقداری کره بریزید. پس از اینکه کره به‌ طور کامل ذوب شد، سیر رنده شده و زنجبیل رنده شده را همراه با نمک و فلفل به تابه اضافه کرده و تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.

در نهایت، مرغ‌های خرد شده را به تابه اضافه کرده و آن‌ها را به همراه ادویه‌ها تفت دهید تا طعم دلنشین ادویه‌ها به خورد مرغ‌ها برود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیسی تخم مرغ؛ یک صبحانه سریع و انرژی‌بخش

مرحله هشتم: اضافه کردن زعفران و پیاز سرخ شده

پس از آنکه مرغ‌ها را به خوبی تفت دادید، زعفران دم‌کرده و پیازهای طلایی شده را به تابه اضافه کنید. حالا حرارت زیر تابه را کم کرده و اجازه دهید مرغ‌ها به مدت ۲۰ دقیقه آرام‌ آرام بپزند و عطر زعفران به خورد آن‌ها برود.

فوت و فن‌های تهیه زردآلو پلو

مرحله نهم: سرو کردن زردآلو پلو

پس از پخت کامل برنج، آن را در دیس مورد نظر خود بکشید و تکه‌های مرغ سرخ شده و زردآلوها را در لابه‌لای برنج بریزید. در نهایت، روی برنج را با زرشک تفت داده شده، تزئین کنید. زردآلو پلو شما آماده میل کردن است. نوش جانتان!

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لوبیا پلو به روش اسپانیایی

فوت و فن‌های تهیه زردآلو پلو

در ادامه، چند فوت کوزه‌گری برای تهیه زردآلو پلو خوشمزه را ارائه می‌دهیم:

  • اگر زردآلوی تازه در دسترس ندارید، می‌توانید از برگ زردآلو خشک استفاده کنید. برای این کار، کافی است قیسی‌ها را چند ساعت در آب گرم بخیسانید تا نرم شوند.
  • یکی از روش‌های تهیه زردآلو پلو به این صورت است که پس از آبکش کردن برنج، مواد را (مانند پیاز داغ، زردآلو، زعفران و …) لابه‎لای برنج قرار دهید و سپس برنج را دم کنید. این روش باعث می‌شود که طعم‌ها به خوبی با هم ترکیب شوند.
  • استفاده از برنج ایرانی باکیفیت، نقش مهمی در خوشمزه شدن زردآلو پلو دارد. برنج‌های ایرانی به دلیل عطر و طعم خاص خود، بهترین گزینه برای تهیه این غذا هستند.

در این بخش از مجله آشپزی اکالا، دستور پخت زردآلو پلو را به صورت مرحله به مرحله برای شما شرح دادیم. امیدواریم با استفاده از این آموزش بتوانید این غذای لذیذ را در منزل تهیه کرده و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

۳.۸/۵ (۱۴ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا