آشپزیخواص مواد غذایی

بهترین چای خارجی+ فیلم؛ معرفی انواع چای در جهان

تاریخچه چای:

۶۰۰۰ سال پیش یک آموزگار کشاورزی در چین که به دنبال یک گیاه خوراکی بود بعد از ۷۲ بار مصموم شدن گیاه چای را بصورت کاملا اتفاقی کشف کرد. در ۱۵۰۰ سال پیش این محصول به رسمیت شناخته شد زمانی که مردم متوجه شدن با تغییر آب و هوا طعم چای عوض می‌شود و چای به نوشیدنی MACHA تبدیل شد که نوشیدنی محبوب امپراتوران بود و صادرات چای در دست چینی ها بود و قدرت اقتصادی چین را بالا برد. در سال ۱۷۰۰ قیمت چای در اروپا ۱۰ برابر قیمت قهوه بوده و بریتانیایی ها به فکر معامله چای با چینی ها افتادند و به جای پرداخت هزینه چای به آنها تریاک می دادند که موجب به خطر انداختن سلامتی مردم شد و باعث جنگ بین چین و بریتانیا شد و چین شکست خورد و بریتانیای شرقی یگ گیاه شناس بنام رابرت فورچون را مخفیانه به چین فرستادند تا گیاه چای را بدزدند و در نهایت کارگران و درختان چای را بصورت قاچاق به هند فرستادند و به این صورت چای در سراسر جهان گسترش پیدا کرد و امروزه به عنوان محبوب ترین نوشیدنی شناخته شده است.[aparat id=”v7Xrz”]

بهترین چای خارجی در ایران؟

چای خارجی در ایران مشتریان و مصرف کنندگان بسیار زیادی دارد و کلا چای در فرهنگ کشور ما دارای جایگاه خاصی است، بنابراین همه به دنبال بهترین چای خارجی در بازار هستند. چای خارجی انواع مختلفی دارد و به دلیل اینکه طعم و مزه و عطر چای برای هر کسی مطلوبیت متفاوتی دارد، هر کدام ازین چای ها را می‌توان بهترین چای خارجی در نظر گرفت.

بسیاری از مردم همچنان به چای خارجی به این دید نگاه می‌کنند که این نوع چای دارای اسانس و رنگ مصنوعی است اما در واقع به این صورت نیست و شرکت های معتبری که چای را وارد و بسته بندی می‌کنند، از واحد های کنترل کیفیت مجهزی برخوردارند و بخوبی چای وارداتی را بررسی کرده و سعی می‌کنند  چای خارجی را برای مشتریانشان عرضه می‌دارند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بهترین چای جهان کدام است؟

    انواع چای از گیاه کاملیا سینسیس بدست می آیند. دو گونه از گیاه کاملیا سینسیس وجود دارد: سینسیس و آسامیا. چای سینسیس در چین کشت می‌شود و به دلیل مناسبت آن با هوای سرد دارای برگ‌های کوچکتری است و چای آسامیا که در هندوستان می‌روید دارای برگ های بزرگتری است که به دلیل هوای گرم تر در هندوستان، برگ‌ها بزرگتر هستند.

    چای در سراسر جهان از جمله ایالات متحده آمریکا در مناطقی مانند هاوایی و کارولینای جنوبی می‌روید، اما کشورهای اصلی تولید کننده چای که بیشترین مقدار و بهترین چای جهان را تولید می‌کنند کشورهای چین، هند، سریلانکا، ژاپن، و تایوان هستند. چین بعنوان خاستگاه گیاه چای شناخته می‌شود. بنیان چای در سریلانکا و هندوستان را بریتانیا بنا نهاده است.

    چای از لحاظ نوع به ۵ دسته تقسیم می شود: سیاه، پوره، سبز، سفید، اولونگ. تمام این انواع مختلف چای از یک گیاه بدست می آیند و تفاوت آنها در نحوه فرآوری و اکسیداسیون آنهاست. در ادامه بررسی می‌کنیم که کدام نوع چای می‌تواند بهترین چای جهان باشد؟

    ۱۰ برند درجه یک چای محبوب مردم دنیا:

    در اینجا به ۱۰ برند مطرح چای در دنیا اشاره می‌کنیم که در دنیا شناخته شده و در ایران نیز مردم اگر نخریده باشند، حداقل یک بار اسم این برندها به گوششان خورده است.

    رتبه ۱۰. چای Tetly

    این تولیدکننده چای و جوشانده انگلیسی یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان چای در جهان است. Tetly در سال ۱۸۳۷ تأسیس شد. این برند زمانی دومین تولید کننده و توزیع‌ کننده چای در جهان بوده است. چای Tetly در میان ۴۰ کشور دنیا مورد مصرف قرار می‌گیرد. چای کیسه‌ای تولید شده توسط این برند در حدود ۶۰ نوع طعم مختلف را به مصرف‌ کنندگان ارائه می‌دهد.

    10برند درجه یک چای محبوب مردم دنیا - چای تتلی

    این طعم‌ها آرامش‌بخش، قوی و بسیار خوشمزه‌اند. این کمپانی در سال ۲۰۰۰ توسط کمپانی Tata Group خریداری شد و بعدها در سال ۲۰۰۶ این چای را با چای tata مخلوط کرده و محصول جدید تولید کرد. برند tetly یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های چای در کشورهایی مانند کانادا و ایالات‌متحده است. امروزه tetly یکی از شرکت‌های زیر مجموعه کمپانی TGB است که بهترین انواع چای را در جهان ارائه می‌کند.

    رتبه ۹. چای یورکشایر

    چای یورکشایر در ابتدا یک چای سیاه بسیار معروف بوده است که در سطح جهانی به فروش می‌رفته است. کمپانی چای یورکشایر در سال ۱۸۸۶ تأسیس‌ شده و از آن هنگام به تولید و ارائه بهترین انواع چای در جهان می‌پردازد. جدا از چای این کمپانی فروشنده بسیار مشهوری در زمینهٔ فروش قهوه نیز است. همچنین این برند انواع مختلفی از چای با عطر و طعم مختلف تولید کرده و به بازار مصرف ارسال می‌کند.

    10برند درجه یک چای محبوب مردم دنیا - چای پورکشایر

    تمام این عطروطعم‌ها لذت‌بخش و خوشمزه بوده و بسته به سلیقه‌ی مصرف‌ کننده انتخاب می‌شود. این کمپانی بهترین انواع چای تولیدشده در نواحی مختلفی مانند کنیا، سریلانکا و آسام هندوستان را جمع‌آوری و برای تولید چای استفاده می‌کند. مرغوب‌ترین مارک‌های این کمپانی چای یورکشایر، یورکشایر طلایی، چای یورکشایر برای آب‌معدنی و چای یورکشایر بدون کافئین هستند. این برند هم‌اکنون با تولید و فروش انواع بیسکوئیت‌ها کیک‌ها و خشک‌شده‌ی میوه‌ها به مشتریان خود بسیار گسترش ‌یافته است.

    رتبه ۸. بیگلو (Bigelow)

    یکی از ده برند چای برتر در جهان که تولیدکننده بهترین انواع چای در جهان است کمپانی بیگلو است.

    10برند درجه یک چای محبوب مردم دنیا - چای بیگلو

    این کمپانی آمریکایی در ابتدا از یک کسب‌وکار خانوادگی کار خود را شروع کرد و در ادامه به یکی از معروف‌ترین برندهای چای در سراسر جهان مبدل گشت. این برند محصولات خود را در انواع مختلفی ارانه بازار می‌کند یکی از محبوب‌ترین چای‌های تولیدشده توسط کمپانی چای بیگلو ، چای سبز چای سیاه و چای هربال (میوه‌ای) است. این کمپانی به بخش خصوصی تعلق دارد به صورت متوسط سالانه ۹۰ میلیون دلار درآمدزایی دارد.

    مشخص‌ترین فاکتور در مورد این برند این است که هیچ نوع ماده افزودنی ای به چای خود اضافه نمی‌کند. تعداد کارمندان این شرکت در سال ۲۰۰۹ حدود ۳۵۰ کارمند بوده است. تمام چای‌های تولیدشده توسط این کمپانی بسیار خوشمزه و خوش‌طعم هستند لذا این کمپانی یکی از معروف‌ترین کمپانی‌های تولید چای در جهان است.

    برای مشاهده ادامه مطلب ۱۰ برند درجه یک چای محبوب مردم دنیا اینجا کلیک کنید.

    انواع چای:

    با انواع چای در این مقاله آشنا شوید.

    چای سفید:

    این نوع چای  کمی بوی شکوفه‌های چای را دارد و بر روی زبان ظریف و لطیف است. چای سفید کمترین میزان محصول در مقایسه با انواع دیگر چای را دارد.

    چای-سفید-چایی-

    برای تولید این چای برگ‌ها چیده می‌شوند، خشک (و در این هنگام اکسید) می‌شوند و درنهایت خشک‌سازی نهایی صورت می‌گیرد. برگ‌های چای به‌دست‌آمده خاکستری روشن هستند و شامل جوانه و دو گلبرگ در انتهای گیاه هستند.
    معروف است که بهترین نوع چای سفید در منطقه فوجان چین به دست می‌آید اما در کل چای سفید در مناطقی مانند نپال و یوان که به خاطر چای پوره شهرت دارد تولید می‌شود.

    انواع چای سفید:

    • سوزن نقره‌ای: از گیاه بزرگ پر از برگ و پر از موهای سفید تهیه شده است که به چای رنگ نقره‌ای را می‌دهد که چای نام خود را از آن می‌گیرد.
    • بای مادان: این نوع جدیدتر چای سفید در چین و سایر کشورهای جهان کشت می‌شود. این گیاه را می‌توان از یک بوته چای سفید چینی اصلی یا از انواع دیگری کشت کرد. معمولاً شامل برگ‌هایی است که مخلوطی هستند از برگ‌های جوان کاملاً باز شده یا به کمی باز شده.
    • چای سفید (برداشت میمون): شایعه بوده که اولین بار توسط میمون‌های آموزش دیده بودایی از بالاترین سطح درخت چای وحشی در مناطق کوهستانی چین برداشت می‌شده، “برداشت میمون” اصطلاحی است که امروزه برای نشان دادن یک چای بسیار با کیفیت چینی تهیه شده از جوانه‌ها و برگ‌های جوان گیاه چای بکار می‌رود.
    • چای سفید Darjeeling: این گونه از گیاه اصلی چای سفید چینی نیست بلکه از گیاهان چای بومی منطقه دارجیلینگ هند کشت می‌شود. روش پردازش مشابه چای‌های سفید فوجیان است، اما مشخصات طعم آن بسیار متفاوت است.

    برای مشاهده بیشتر چای سفید و خواص این چای بر روی لینک کلیک کنید.

    چای سبز

    مراحل تولید چای سبز نسبت به چای سفید طولانی‌تر است اما اکسیداسیون کمتری روی برگ‌های چای صورت می‌گیرد. دو روش اصلی تولید بهترین چای سبز بخار دادن و خشک‌کردن است. چای سبز ژاپنی که از روش بخار دادن تولید می‌شود. دارای شفافیت و رنگ روشن‌تری نسبت به چای سبز تولید شده از روش خشک‌ کردن است. البته به این معنی نیست که چای به‌ دست‌ آمده از روش بخار دادن بهتر است، بلکه صرفاً نوع دیگری از چای سبز را تولید می‌کند.

    چای

    دو نمونه معروف از چای سبز ژاپنی سنا و گنمایچا هستند. برخی انواع چای سبز ژاپنی از این روش به دست می‌آیند که بوته گیاه چای را برای چند هفته قبل از چیدن در سایه نگه می‌دارند تا میزان کلروفیل آن افزایش یابد که چای خوب با رنگ بهتری را ایجاد می‌کند.

    از این روش برای تولید چای‌های با ارزشی مانند گیوکورو و ماتچا استفاده می‌شود. چای سبز ژاپن از طریق بخار دادن تهیه می‌شود درصورتی‌که چای سبز در چین از روش خشک‌کردن تولید می‌شود و رنگ چای به‌دست‌آمده از سبز تا سبز پررنگ است. چای‌های سبز معروف دی چین لانگجینگ و گان پادر هستند.

    چای اولانگ

    فواید و خواص چای اولانگ

    در تولید چای اولانگ از نحوه اکسیداسیون متفاوتی استفاده می‌شود در کل تولید چای اولانگ از بقیه انواع چای پیچیده‌تر است. بهترین چای اولانگ از تایوان و چین به دست می‌آید و طبق نظر برخی کارشناسان چای اولانگ تایوان از چای اولانگ چین هم بهتر است. برای تولید بهترین چای اولانگ باید مراحل زیادی را طی کرد که هر مرحله نیز در جاهای مختلف تفاوت وجود دارد. چای اولانگ یک چای نیمه اکسید شده است طیف اکسید آن از حدود ۱۰ درصد (نزدیک به چای سبز) تا حدود ۸۵ درصد (نزدیک به چای سیاه) است.

    برگ‌ها معمولاً لوله یا گلوله می‌شوند. چای اولانگ را می‌توان تا ۸ مرتبه دم کرد؛ هر بار دم کردن آن مزه و طعم متفاوتی را ایجاد می‌کند. به‌عنوان یک قانون کلی هر چه میزان اکسیداسیون برگ‌های چای بیشتر باشد تعداد دفعات دم کردن چای بیشتر می‌شود.
    از چای‌های اولانگ معروف می‌توان به نام‌های باژونگ، داهونگ پرو و … را نام برد. عطر و طعم هر یک از این انواع چای اولانگ با یکدیگر متفاوت است. 

    برای مشاهده خواص چای اولانگ بر روی لینک کلیک کنید.

    چای رویبوس (بوته سرخ)

    چای رویبوس (Rooibos tea)، که با نام چای بوته سرخ یا چای رد بوش (red bush tea) نیز شناخته می‌شود، از برگ‌های گیاه خاصی به نام آسپالاتوس لینریس (aspalathus linearis) به دست می‌آید که معمولا در غرب آفریقا کشت می‌شود و ارتباطی با گیاه کاملیا سیننسیس که از آن چای‌های سیاه و سبز به دست می‌آیند ندارد.

    بوته چای سرخ

    چای‌ بوته سرخ به صورت سنتی از فرآوری برگ‌ها به دست می‌آید که با این کار به رنگ قرمز و قهوه‌ای در می‌آید. این گیاه وقتی به صورت سبز است نیز در دسترس است اما نسبتا گرانتر بوده و عطر و طعم بهتر و آنتی اکسیدان‌های بیشتر نسبت به انواع فراوری‌شده آن دارد. برای خواندن خواص و فواید چای رویبوس یا بوته چای سرخ به این مطلب مراجعه کنید. 

    چای زرد

    چای زرد یکی دیگر از انواع چای است که اصالت آن به کشور چین بر می گردد. چای زرد طعمی شبیه میوه و عطری شبیه گل دارد.

    چای زرد و خواص آن

    این چای مشابه چای سبز تولید می‌شود. اما در پایان یک مرحله اضافی برای فرآوری برگ‌‌ها دارد که باعث تفاوت و طعم و عطر خاص آن می‌شود. چای زرد فواید درمانی و دارویی زیادی دارد. برای خواندن خواص و اطلاعات بیشتر چای زرد به این مقاله مراجعه کنید. 

    چای سیاه

    چای سیاه بیشترین سهم بازار را دارد. بهترین چای خارجی دارجیلینگ، آسام، سیلان و کیمون تعداد اندکی از چای‌های سیاه معروف در دنیا هستند. برای تولید بهترین چای سیاه فرآیند تولید این نوع چای اکسیداسیون شدیدی صورت می‌گیرد. برخلاف چای سبز و سفید و اولونگ چای سیاه در یک سیستم درجه‌بندی قرار می‌گیرد و از نظر اندازه دسته‌بندی می‌شود. برای مثال چای قلم و چای شکسته. به‌عنوان یک اصل کلی هر چه خرده‌های چای ریزتر باشند عطر و رنگ بیشتری خواهد داشت.

    black tea

    بهترین چای سیاه

    بهترین چای جهان از برگ‌های گیاه کاملیا سینسیس به دست می‌آید. گرچه این چای از همان گیاهی است که از آن چای سفید و … میشود. با این حال به دلیل نوع فرایند عمل آوری متفاوت آن مزه و طعم متفاوتی دارد. اکسیداسیون طعم بسیار قوی‌ای به چای می‌دهد همراه با عطر قوی‌تر و رنگ بیشتر. گفته‌شده که چای سیاه به‌صورت تصادفی شناخته شد، به صورتی اتفاقی یک مقدار چای پس از مدتی ماندن اکسیدشده و نتیجه آن طعم قوی‌تر و رنگ بیشتر و کافئین بیشتر بوده است. هم‌چنین مشخص شد که با اکسیداسیون بیشتر ماندگاری برگ‌های چای نیز بیشتر خواهد شد.

    چای زمانی به‌عنوان پول جاری کشورها استفاده می‌شده است. چای‌ها اگر خالص باشند و ترکیبی نباشند طعم و عطرشان با توجه به منطقه‌ای که در آن کاشته و تولید می شوند متفاوت خواهد بود. قابل ذکر است چای ای که به‌عنوان چای سیاه شناخته می‌شود در چین به نام چای قرمز شناخته می‌شود؛ و چای سیاه از نظر چینی‌ها چای پوره است. چای سیاه پایه بسیاری از چای‌های عطری مانند ارل گری است.

    چای ترش

    چای ترش یکی از چای‌های گیاهی است که با دم کردن قسمت‌هایی از گیاه آن در آب جوش تهیه می‌شود. این گیاه و چای آن دارای طعم ترش شبیه به زغال اخته است و می‌توان از دم‌کرده‌ی گرم و سرد آن لذت برد. چندصد گونه از گیاه چای ترش وجود دارد که با توجه به موقعیت مکانی و آب و هوایی که در آن رشد می‌کنند، متفاوت هستند اما برای تهیه چای ترش بیشتر از گیاه Hibiscus sabdariffa استفاده می‌شود. تحقیقات انجام شده در خصوص مزایای چای ترش ثابت کرده‌اند که که نوشیدن این چای باعث کاهش فشارخون، مبارزه با باکتری‌های معده و کاهش وزن می‌شود.

    چای ترش

    ۱- چای ترش غنی از آنتی اکسیدان

    چای ترش یکی از منابع سرشار از آنتی اکسیدان است. طبق نتایج آزمایشات انجام شده روی موش‌های آزمایشگاهی، عصاره چای ترش تعداد آنزیم‌های آنتی اکسیدانی را افزایش داده و اثرات مضر رادیکال‌های آزاد را تا ۹۲٪ کاهش می‌دهد.

    با این حال، به خاطر داشته باشید که مطالعات ذکر شده، مطالعاتی بر روی حیوانات بوده که از عصاره‌ی غلیظ چای ترش استفاده می‌کردند. مطالعات بیشتری لازم است تا مشخص شود که چگونه آنتی اکسیدان موجود در چای ترش بر انسان تأثیر می‌گذارد.

    ۲- کاهش فشار خون

    یکی از برجسته‌ترین و شناخته‌شده‌ترین فواید چای ترش این است که فشار خون را کاهش می‌دهد و به همین دلیل انتخاب مناسبی برای افرادی است که از بالا بودن فشارخون رنج می‌برند. با گذشت زمان، فشار خون بالا می‌تواند فشار بیشتری روی قلب ایجاد کند و باعث تضعیف آن شود. فشار خون بالا همچنین با افزایش احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی همراه است.

    در یک مطالعه، به ۶۵ نفر که مبتلا به فشار خون بالا بودند، چای ترش و داروی فشارخون بالا با تجویز پزشک داده شد. بعد از گذشت شش هفته، افرادی که چای ترش نوشیده بودند، در مقایسه با افرادی که دارو مصرف می‌کردند، کاهش قابل توجهی در فشار خون داشتند.

    در حالی که چای ترش ممکن است یک روش ایمن و طبیعی برای کاهش فشار خون باشد، اما برای افرادی که از هیدروکلروتیازید ( نام یک داروی فشار خون) استفاده می‌کنند، توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است با آن دارو تداخل داشته باشد.

    برای ادامه مطلب خواص چای ترش اینجا کلیک کنید.

    چای دارجیلینگ

    چای دارجیلینگ از خانواده نوعی گیاه به نام کاملیا سیننسیس است که در اصل بومی سرزمین چین است. این چای کمرنگ و سبک بوده و عطر گیاهی خاصی دارد. گیاه چای نیز مانند بسیاری از گیاهان دارای دوره‌های رشد و نهفتگی است. هر دوره رشد از آغاز جوانه زدن برگ‌ها شروع می‌شود و با برداشت محصول پایان می‌یابد. چای دارجیلینگ در سه دوره در سال رویش کرده و برداشت می‌شود.

    Darjeeling tea

    بهترین زمان برای نوشیدن چای قبل از ظهر و ابتدای غروب است. چای دارجیلینگ حاوی مقداری کافئین است که می‌تواند باعث بد خوابی شود. بهتر است از نوشیدن چای دارجیلینگ در ابتدا و طول شب خودداری کنید. اگر معده شما حساس است، بهتر است از نوشیدن چای دارجیلینگ با شکم خالی اجتناب کنید.

    سه روش اصلی و دو رویش فرعی در چای دارجیلینگ هر کدام محصولی با کیفیت متفاوت از بقیه تولید می‌کنند.

    چای دارجیلینگ اولین رویش:

    اولین محصولی که در فصل بهار برداشته می‌شود. این رویش پس از غیر فعال بودن زمستانی است. رنگ این چای روشن و شفاف است. بوی برگ‌های چای در این رویش واضح و مشخص است. بسته به تازگی و رنگ این چای از قیمت بالا‌تری نسبت به چای‌های تولید شده از سایر رویش‌ها دارد.

    چای دارجیلینگ در رویش دوم:

    چای در این برداشت در مقایسه با برداشت اول تیره‌‌‌تر بوده و بوی قوی‌ای دارد. این چای طرفداران خاص خود را دارد. بوی خاص این چای به دلیل ‌‌‌ترکیب بسیار خوب آب و هوا و منطقه جغرافیایی بوجود آمده است. بسیاری از افراد که در زمینه چای کار و مطالعه می‌کنند چای برداشت دوم را به خاطر بوی خاص آن‌‌‌ ترجیح می‌دهند.

    برای ادامه مطلب چای دارجیلینگ اینجا کلیک کنید.

    چای پوره

    معمولا چای پوره برای افرادی که قهوه مصرف می‌کنند دسر مناسبی است. سوای عطر خوب این چای، خواصی که برای سلامتی دارد نیز بسیار قابل توجه است. این چای گزینه مناسبی برای بعد از یک وعده غذای مفصل است و به هضم غذا کمک می‌کند. در چین و هنگ کنگ این چای بعد و یا به همراه غذاهای چرب مصرف می‌شود.

    طرز تهیه چای پوره

    تاریخ چای در واقع همان تاریخ داد و ستد این ماده غذایی بین قبایل و حکومت‌ها در هزاران سال پیش بوده است. این چای بر اساس نام شهری که اولین بار در آن این چای فرآوری شد پوره نامیده شده است.

    معمولا این نوع چای برای راحتی حمل و نقل به صورت قالب‌های فشرده شده از این نوع چای تهیه می‌شود. رنگ تیره این چای به دلیل اکسیداسیون آن در انبار‌ها به وجود می‌آید.

    پروسه سالخوردگی چای پوره نوعی فراوری آرام است و می‌تواند برای نوع خام آن ۱۵ سال طول بکشد. پس از ۱۵ سال نگهداری این چای، رنگ و طعم خاص آن شکل می‌گیرد.

    برای ادامه مطلب چای پوره و طرز تهیه آن بر روی لینک کلیک کنید.

    چای لاغری

    چای‌های لاغری اغلب به عنوان راهی برای کاهش وزن و پاکسازی بدن تبلیغ می‌شوند. چای باعث تحریک عمل هضم می‌شود، به سوخت و ساز بدن کمک می‌کند و در برخی موارد ، بدن را از ناخالصی‌ها خلاص می‌کند.

    چای لاغری

    چای‌هایی مانند سیاه، سفید ،سبز ،طلایی و پوئر همه حاوی آنتی اکسیدان هستند که هنگام نوشیدن مرتب در نوشیدنی ها، می‌توانند به کاهش خطر سرطان و بیماری‌های دیگر کمک کنند. البته هیچ مدرکی مستندی در دست نیست که نشان دهد  چای لاغری در کاهش وزن طولانی مدت مؤثر است. ممکن است مواد اضافه شده به آنها برای بدن مضر باشند.

    انواع چای لاغری:

    انواع مختلفی از چای های لاغری وجود دارد که دارای طعم ها و خاصیت های مختلفی هستند.

    انواع معمولی چای لاغری شامل موارد زیر است:

    • سرکوب کننده اشتها
    • مسدود کننده های چربی
    • تقویت کننده متابولیسم

    نظریه کاهش وزن با چای لاغری این است که مواد طبیعی به یکی از این سه حالت عمل می‌کنند.

    • به سرکوب اشتها کمک می‌کند

    چای دارجلینگ

    دومین نوع چای سیاه معروف چای دارجلینگ است که در منطقه چای خیز مورنای در ناحیه دارجلینگ تولیدشده و به نظر اکثر کارشناسان بهترین چای جهان است.

    بهترین چای دنیا
    برگ‌های خشک‌شده چای دارجلینگ، کوچک و سیاه متمایل به قهوه‌ای هستند و طعم بسیار سنگین و قوی‌ای دارند. این چای نام خود را از منطقه‌ای که در آن کشت می‌شود گرفته است، در استان دارجلینگ در بنگال غربی در هندوستان که ایستگاه‌های کوهستانی معروفی نیز دارد.

    برای درست کردن این چای برگ‌های خشک و سبک آن که کاملاً ترد هستند را به اندازه نصف یک قاشق غذاخوری برای یک فنجان چای داخل قوری میریزیم؛ آب را به جوش آورده و برگ‌های خشک چای را ۵ دقیقه در آب جوش دم میکنیم اگر مدت بیشتری چای را در آب جوش نگهداریم کمی به خاطر دم کشیدن بیش از حد، چای به دست آمده تلخ خواهد بود. مایع سیاه به دست آمده را درون یک فنجان بریزید کمی شکر و شیر به‌طور دلخواه به آن اضافه نمایید؛ چای معروف هندوستان آماده برای نوشیدن است.

    برای کسانی که در مقابل لاکتوز حساسیت دارند و توان هضم آن را ندارند می‌توان بجای شیر از لیمو استفاده کرد. هنوز سؤالات زیادی راجع به زمان درست دم کشیدن چای وجود دارد در مورد میزان نوشیدن چای نیز این سؤالات پابرجاست.

    چای پوره

    چای پوره نوعی چای تخمیری است که بیشتر در ایالت انان در چین به دو روش خام و پخته تولید می‌شود. روش پخته به گونه ایست که میزان تخمیر چای در آن بیشتر از حالت خام است. پس از اکسیداسیون برگ‌های چای میزان کمی رطوبت در برگ چای پوره باقی می‌ماند و برگ‌ها برای مدت چند ماه تا یک سال نگهداری می‌شوند.

    بهترین چای

    بهترین چای جهان

    دانستن اینکه کدام چای بهترین چای جهان است کار آسانی نیست. انواع مختلفی از چای مانند چای سبز، سیاه یا اولونگ وجود دارند. در صنعت چای متخصصان می‌توانند انواع برگ‌های چای را موردبررسی قرار بدهند لذا به‌راحتی می‌توان کیفیت هر چای را مشخص کرد. برخی از کسانی که به نوشیدن چای علاقه‌مندند اذعان می‌دارند که کیفیت خود چای همه‌چیز را در مورد کیفیت نوشیدنی چای مشخص نمی‌کند، بلکه طرز تهیه آن هم بسیار مهم است.

    ملیت‌های مختلف از فنجان‌های چای مختلف برای اهداف مختلفی استفاده می‌کنند. در انگلستان برای مصرف چای از فنجان سفالی به دسته‌ی کوچک استفاده می‌کنند. در آرژانتین از لیوان‌هایی شبیه کدوتنبل و در مراکش از لیوان‌های شیشه‌ای بلند استفاده می‌شود.
    صدها نوع چای در جهان موجود است برخی از آنها بسیار معروف‌ترند.

    چای خوب-بهترین چای جهان

    خواص چای

    هزاران سال است که چای برای بهبود سلامت انسان‌ها در شرق مورداستفاده قرار می‌گیرد. اخیراً در غرب دانشمندان به فکر مطالعه‌ی بیشتر بر روی چای افتاده‌اند تا فواید انواع مختلف چای را آشکار سازند.

    برخی مطالعات از خواص ضد سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت چای خبر می‌دهند. برخی فواید دیگر چای نیز کاهش کلسترول خون و کاهش وزن و بالا بردن تمرکز است. همچنین به نظر می‌رسد چای دارای خواص ضد میکروبی است. دانشمندان می‌گویند چای هیچ‌گونه اثر منفی و جنبه‌ی مضری ندارد.

    چای که بومی نواحی هند و چین است، آنتی‌اکسیدان منحصر به فردی در خود دارد. بزرگ‌ترین فایده‌ی این آنتی‌اکسیدان حذف رادیکال‌های آزاد است که منجر به سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شوند. همه‌ای انواع چای حاوی کافئین هستند که بر روی مغز اثر گذاشته و هوشیاری آن را بهبود می‌بخشند.

    هرچه عمل فرآوری بر روی برگ‌های چای بیشتر انجام گیرد نتیجتاً میزان پلی فنول کمتری دارد که این پلی فنول ها حاوی آنتی‌اکسیدان هستند. از آنجایی که چای سیاه و اولونگ به میزان بیشتری اکسید می‌شوند لذا میزان کمتری آنتی اکسیدان دارند اما همچنان خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن‌ها بالاست.

    چای خوب خارجی در ایران

    در کشور ما غیر از چای تولید داخل از چای خارجی نیز استفاده می شود که با ترکیبات مختلف چای ها عطر و طعم خودشان را دارند. شرکت های زیادی هستند که چای خارجی را خریداری و به کشور وارد می کنند و پس از بسته بندی آنهارا روانه بازار می نمایند.

    آداب و رسوم چای در کشور هندوستان

    چای در هندوستان در قرن نوزدهم بعنوان یک نوشیدنی ملی مشهور شد. این امر بعد از آن بود که انگلستان تولید چای در هندوستان را پایه گذاری کرده و گسترش داد تا بتواند از طریق تولید وسیع در هند نیاز این کشور به واردات  بهترین چای جهان را برطرف سازد. هند یکی از بزرگتترین تولید کنندگان چای در جهان است و بدلیل اینکه چای در این کشور قدمت زیادی ندارد کشور هند مانند چین و ژاپن رسم و رسومات خاصی در این زمینه ندارد و چای صرفا بعنوان یک نوشیدنی در منزل محل کار و یا مسافرت ها استفاده می شود.


    “چای یا” به چای ای گفته می شود که در خیابان، ایستگاه های قطار و رستوران ها سرو می شود. و نوعی چای سیاه است که افزودنی هایی نیز در درست کردن آن بکار رفته است. غربی ها این چای را “Chai tea” می نامند. این چای را به تنهایی و بدون افزودنی دیگر می توان نوشید اما گاهی با برخی غذا ها نیز مصرف می شود. معمولا چای فروشان کنار خیابان یا ایستگاه های راه آهن این چای را در فنجان های کوچک یکبار مصرف دست مشتریان می دهند. چه در خیابان و چه در منزل این چای میتواند گزینه خوبی برای خلاصی از خستگی و گرمای هوا باشد.

    آداب و رسوم چای در کشور ژاپن

    مدتی پس از مصرف چای در چین چای در ژاپن نیز مرسوم گشته و در این کشور مراسمی بنام چانویو برای چای شکل گرفت. پس از ورود چای به ژاپن و مرسوم گشتن آن مدارس زیادی برای آموزش رسم چای در این کشور بازگشایی شد. این مدارس تا قرن شانزدهم هم به کار خود ادامه دادند. امروزه مراسم چای در ژاپن و اطراف اجرا می شود و به عنوان یک مراسم بسیار اصیل و مورد احترام به آن نگریسته می شود. حتی در دوران جدید نیز اهمیت مراسم چای در این کشور به نوعی انعکاس فرهنگ روزمره ژاپنی هاست. مبنا و اساس مراسم چای بر فروتنی شرکت کنندگان، گرامی داشتن زمان و مکان کنونی، هنر سادگی، متعادل بودن، حرکت و اشیا است. این مبانی صرفا در مراسم چای رواج ندارد و بلکه جای خود را در بسیاری از جنبه های زندگی روزمره ژاپنی ها باز کرده است. بعنوان مثال در معماری خانه ها و ساختمان ها یا تعادل و هارمونی باغچه ها و آرایش گل ها این سه اصل را می توان مشاهده کرد.

    بهترین چای خارجی
    در مراسم بهترین چای جهان  فروتنی و احترام برای هم میهمان و هم میزبان واجب است. دالانی که از آن به اتاق چای می روند کوتاه در نظر گرفته می شود که کسانی که از آنجا به اتاق چای می روند خم شده و به این صورت احترام به همدیگر را نشان دهند.
    وقتی که افراد وارد اتاق چای شدند اولین چیزی که میبینند دسته گلی آراسته و کار هنری خوشنویسی است. میهمان بایستی با دیدن این خوشنویسی ساده ولی زیبا و گلهایی که به نشانه ی ایثار در آنجا گذارده شده است، احساس فروتنی کند. گل نشانه ی ایثار است زیرا از ریشه جدا شده و به زودی خواهد خشکید. عمر کوتاه گلها به میهمان کمک خواهد کرد تا به کوتاهی عمر و لحظه ی کنونی پی ببرد. در این مراسم تاکید زیادی روی فصل های سال است زیرا در هر فصل غذای متفاوتی برای پذیرایی در آن استفاده می شود. نوع وسایل از قبل قوری و فنجان و دسته گل و خوشنویسی داخل اتاق باید متناسب با لباس میزبان و میهمان باید باشد؛ به این صورت که در فصل تابستان که هوا گرم است از وسایلی استفاده می شود که چای در آنها سریعتر خنک شود. در پاییز اما از وسایل سنگین تری استفاده می شود تا چای داغ بماند.
    در هر وجهی ار مراسم چای سادگی و تعادل دیده می شود.در اتاق چای هیچ چیز محرکی وجود ندارد تا تمرکز و حواس افراد حاضر از لحظه ی حال پرت شود. طراحی و رنگ لباس ها، خوشنویسی و آرایش دسته گل همگی ساده هستند،قوری دم کردن چای نیز شکل ساده ای دارد. هر حرکتی در مراسم چای چه از طرف میهمان چه از طرف میزبان، با سادگی و کمترین میزان جابجایی صورت می گیرد.چای مورد استفاده در مراسم چای ژاپن چای ماتچا می باشد. این مراسم می تواند تا چند ساعت ادامه پیدا کند. لوازم مورد نیاز برای تهیه چای ماتچا کتری برای جوشاندن آب، چوب بامبو، چاقوی تهیه شده از بامبو و چند وسیله ی تخصصی و بومی دیگر است.

     
    ۴.۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۷ دیدگاه ها

    1. از مطالب خوب و مفیدتان بسیار ممنون ،بالاخره آیا چای های موجود در بازار مانند احمد ،محمود،گلین،بلدرچین،دوغزال هیچ افزودنی ندارند؟ چونکه زود رنگ گرفته و بوی خوشی هم دارند

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.