آشپزیغذاهای رژیمی

آموزش مرحله به مرحله کوکو سبزی خوشمزه

کوکو سبزی یکی از غذاهای زیبا و مجلسی‌ترین کوکو در سفره‌های ایرانی است و اصولاً در کنار غذاهای دیگر در مجالس سرو می‌شود.  برای پیک‌نیک و سفر، غذایی فوق‌العاده عالی و راحتی است. غذایی سالم لذیذ و سرشار از ویتامین بوده و به دلیل زود آماده شدن از آن برای شام استفاده می‌شود. کوکو سبزی حتی اگر سرد شود دوباره قابل‌خوردن است. بعضی کوکوسبزی را به صورت سرد سرو می‌کنند. کوکو سبزی را در فر یا به صورت کوکو سبزی مجلسی با گردو و زرشک برای مهمان نیز می‌توان درست کرد که هر کدام اصول و نکات خاص خود برای خوشمزه‌تر شدن را دارد.

ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با آموزش مرحله به مرحله کوکو سبزی خوشمزه ساده آشنا کنیم.از سرویس متنوع آشپزی در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

مواد لازم در تهیه کوکو سبزی:

  • ۵۰۰ گرم سبزی کوکو
  • ۲ قاشق غذاخوری آرد
  • ۳ عدد تخم‌مرغ
  • ادویه (فلفل سیاه، زردچوبه و نمک)
  • سیر یک بوته سیر کوچک (۶-۷ دانه)
  • شنبلیله خشک
  • زرشک ۱ پیمانه
  • گردو ۲ قاشق غذاخوری

بیشتر بخوانید : طرز تهیه کوکو والک بهاری با طعمی بی نظیر

مراحل طرز تهیه کوکو سبزی

همان‌طور که از اسم کوکو سبزی مشخص است، سبزی در آن از اهمیت خاصی برخوردار است. سبزی کوکو باید تازه باشد و ریز خرد شده باشد. برگ سیر تازه در کوکو آن را خوش طعم می‌کند و عطر خاصی به غذای شما می‌دهد.

در این قسمت با آموزش مرحله به مرحله کوکو سبزی با ما همراه باشید.

مرحله اول : شستن سبزی برای کوکو سبزی

اول سبزی‌ها را می‌شوریم و سپس ضدعفونی می‌کنیم. اگر سبزی بسته‌بندی هم می‌گیرید حتماً ضدعفونی کنید (با یک قطره ریکا می‌توانید ضدعفونی کنید و چند بار شستشو بدهید)

مرحله دوم : خرد کردن سبزی

سبزی‌هایی که شستیم و آب آن‌ها را گرفتیم را خرد کرده و در ظرفی می‌ریزیم.سبزی‌ها را یکدست و یک‌شکل خردکرده و باید دقت شود حتماً سبزی کوکو سبزی به‌اندازه‌ یک سایز از سبزی قورمه‌سبزی بزرگتر باشد. 

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم : اضافه کردن تخم مرغ به سبزی

    تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی که می‌خواهیم کوکو سبزی را درست کنیم ، به‌قدری هم می‌زنیم تا کف کند. سعی کنید تخم‌مرغ‌ها را همراه سبزی مخلوط نکنید. در ظرفی جداگانه این کار را انجام دهید زیرا باعث می‌شود سبزی بهتر کف کند و به‌هیچ‌عنوان از بکینک پودر و جوش‌شیرین استفاده نکنید.

    مرحله چهارم : افزودن آرد و زرشک به مواد کوکو سبزی

    یک قاشق و نیم شنبلیله خشک را اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم و در این مرحله ۲ قاشق آرد را هم اضافه می‌کنیم و دوباره به‌اندازه‌ای به هم بزنید تا پف کند، زرشک را هم اضافه می‌کنیم.

    شاید برایتان جالب باشد : طرز تهیه کوکوی بادمجان خوشمزه

    مرحله پنجم : اضافه کردن گردو به سبزی

    حالا گردو را به ترکیب سبزی و تخم مرغ اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم. یک قاشق چای‌خوری فلفل سیاه ریخته، زردچوبه و نمک به میزان نیاز اضافه می‌کنیم. زردچوبه باعث می‌شود بوی زهم از بین برود و کوکو سبزی خوشرنگ شود.

    همه مواد را ترکیب می‌کنیم دقت کنید مواد موقع هم زدن باید کمی کف داشته باشد.

    مرحله ششم : سرخ کردن کوکو سبزی

    ماهی‌تابه را داغ می‌کنیم، روغن باید به‌اندازه‌ای باشد که مواد کوکو سبزی کامل در آن جا بگیرد، حالا مواد را به ماهی‌تابه اضافه می‌کنیم و کامل پخش می‌کنیم سعی کنید روغن را به‌اندازه‌ای بریزید که برای پخت کافی باشد و مجبور نشوید دوباره به آن روغن اضافه کنید زیرا باعث می‌شود کوکو سبزی برشته نشود

    درب ماهی‌تابه را بگذارید تا کامل پخته شود و آب مواد گرفته شود. در این روش روغن جذب کوکو سبزی می‌شود برای حفظ مواد مغذی در کوکو سبزی آن را در دمای پایین بگذارید، زیرا ویتامین‌های موجود در سبزی با حرارت بالا از بین می‌رود.

    مرحله هفتم : تقسیم کردن کوکو

    قبل از برگرداندن کوکو سبزی آن را به ۴ قسمت تقسیم کنید و بعد برگردانید تا ۲ طرف کوکو سبزی پخته شود. بعد ۳۰ دقیقه با شعله کم اجازه بدهید آن طرف کوکو سبزی پخته شود و آماده سرو شدن است.

    بیشتر بخوانید: روش‌های غلیظ و لعابدار شدن خورشت قورمه سبزی

    مراحل طرز تهیه کوکو سبزی

    شما در صورت مایل بودن می‌توانید کوکو سبزی را در قالب‌های کیکی هم درست کنید. بعدازاینکه روغن داغ شد قالب کیک را در ماهی‌تابه قرار دهید سپس مایع کوکو سبزی را به آن اضافه کنید.

    نکات و فوت و فن های طرز تهیه کوکو سبزی

    • می‌توانید برای خوشمزه تر شدن کوکو سبزی از سبزی های محلی و پیازچه هم استفاده کنید.
    • توجه داشته باشید اضافه کردن بیش از حد شنبلیله طعم کوکو را تلخ می‌کند.
    • گذاشتن درب تابه هنگام سرخ کردن کوکو باعث می‌شود کوکو پف دار شود.
    • برای دورچین کوکو سبزی از گوجه گیلاسی می‌توانید استفاده کنید.

    خواص زرشک در کوکو سبزی:

    این گیاه سرشار از ویتامین c است و یکی از مهم‌ترین خواص آن این است که می‌توان به‌عنوان یک داروی ملین از آن نام‌برده و برای از بین بردن بوی بددهان هم از زرشک استفاده می‌شود و به‌نوعی می‌توان از آن به‌عنوان آنتی‌بیوتیک برای از بین بردن باکتری‌ها از آن استفاده کرد. زرشک برای درمان سنگ کلیه مناسب است و باعث کنترل بیماری‌های قلبی، کلیوی و فشارخون است.

    خواص گیاه شنبلیله:

    گیاه شنبلیله یکی از گیاه‌های پر خواص و مفید است که عموماً در ایران در نواحی خراسان، سمنان، فارس و…می‌روید و همین‌طور در نواحی اطراف دریای مدیترانه و جنوب آسیا در حال رشد است. این گیاه سرشار از مواد معدنی همچون: مس، پتاسیم، کلسیم، آهن، روی، منگنز و…است و همین‌طور دارای تمام ویتامین‌های B ونیز A,C است.

    شنبلیله باعث کاهش قند خون و کاهش کلسترول می‌شود.

    سوالات متداول در طرز تهیه کوکو سبزی

    در این قسمت با جواب سوالات کوکو سبزی با ما همراه باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    سبزی کوکو سبزی شامل چه نوع سبزی‌هایی است؟

    برای کوکو سبزی از سبزی هایی مثل گشنیز و جعفری و شوید و تره و مقدار کمی شنبلیله استفاده می‌کنیم.

     

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۴ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.