آشپزینکات آشپزی

انواع ادویه فلافل | ترکیبات + مواد تشکیل‌دهنده

فلافل یکی از محبوب‌ترین غذاهای خاورمیانه است که طرفداران بیشماری نیز در ایران دارد. فلافل در اصل غذای بومی کشورهای شرقی دریای مدیترانه محسوب می‌شود و خاستگاه اصلی آن کشور لبنان است. اما خاستگاه آن به زمان امپراطوری فرعون‌ها در مصر باستان برمی‌گردد پس با توجه به قدمت دیرینه‌ای که این غذای خوشمزه دارد می‌توان متوجه شد که با گذر زمان و در کشورهای مختلف رسپی‌های بسیاری برای تهیه‌ی فلافل به وجود آمده است که در هر کدام از این رسپی‌ها از انواع مختلف ادویه‌ استفاده می‌شود.

در ایران عموما فلافل را با نام فلافل آبادان می‌شناسند. این نوع فلافل به دلیل استفاده از ادویه‌های خاصی که در طول درست کردن آن اضافه می‌شود عطر و طعم بی‌نظیری دارد پس می‌توان متوجه شد که استفاده از ادویه‌های مناسب در تهیه‌ی فلافل نقش به سزایی دارند. ادویه‌ نه تنها راز خوشمزگی فلافل است بلکه اگر در هر غذایی درست و به اندازه افزوده شود، می تواند معجزه کند. امروز در این مطلب از بلاگ اکالا به انواع ادویه‌هایی که برای درست کردن فلافل لازم است می‌پردازیم.

ادویه فلافل

در تهیه‌ی فلافل باید از ادویه‌هایی مناسب و سازگار با مواد اولیه این غذا استفاده کرد و همچنین ناگفته نماند که میزان استفاده از هر ادویه در تهیه‌ی ادویه‌ی فلافل بسیار مهم است.

برای تهیه‌ی ادویه‌ فلافل به مواد زیر نیاز داریم:

۱- پودر انبه

همانطور که می‌دانید نخود ماده اصلی تشکیل دهنده‌ی فلافل است که هضم کردن آن برای معده دشوار است پس از آنجایی که پودر انبه هضم کننده‌ی خوبی برای غذا است می‌توان آن را یکی از اصلی‌ترین ادویه‌های فلافل دانست. همچنین پودر انبه یک آنتی‌اکسیدان‌های قوی نیز است و باعث می‌شود سلول‌های بدن با سرعت بیشتری اقدام به بازسازی کنند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سس انبه

۲- پودر سیر

این ادویه یک طعم دهنده‌ی فوق‌العاده است و طعم بی‌نظیری به فلافل می‌دهد و همچنین علاوه بر طعم باعث می‌شود فلافل عطر خوبی نیز داشته باشد. پودر سیر همچنین سیستم ایمنی بدن را بسیار تقویت می‌کند و کنترل کننده‌ی فشار خون نیز است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ادویه فلافل

    ۳- پودر پیاز

    پودر پیاز مانند پودر سیر عطر و بوی خوشی به فلافل می‌دهد و همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و کنترل کننده‌ی قند خون است. پیشنهاد می‌شود حتما از پودر پیاز در تهیه‌ی فلافل خود استفاده کنید.

    ۴- پودر زیره سیاه

    پودر زیره سیاه همانند پودر انبه به هضم کردن غذا کمک زیادی می‌کند و از آنجایی که نخود یک ماده نفاخ است، بنابراین می‌توان گفت استفاده از زیره سیاه که ضد نفخ است، در این غذای خوشمزه لازم است.

    ۵- پودر فلفل سیاه

    شاید برایتان جالب باشد که بدانید نام فلافل از فلفل گرفته شده است و دلیل این نام گذاری تندی فلافل است پس می‌توان گفت پودر فلفل سیاه اصلی‌ترین ادویه تشکیل دهنده‌ی ادویه فلافل است که از قدیم در تهیه‌ی این خوراک مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین فلفل سیاه خاصیت ضد سرطانی دارد و سرشار از ویتامین C است.

    بیشتر بخوانید: چطوری فلافل خوزستانی با ادویه‌های محلی درست کنیم؟

    ۶- پودر زردچوبه

    زردچوبه که یکی از محبوب‌ترین ادویه‌ها در ایران است و می‌توان آن را تقریبا در هر غذایی یافت یک ضد التهاب بسیار قوی است و از ابتلا به بیماری سرطان پیشگیری می‌کند هم چنین زردچوبه برای تقویت قلب نیز مناسب است.

    ۷- بکینگ پودر

    استفاده از بکینگ پودر به ترد شدن فلافل کمک شایانی می‌کند پس از استفاده از آن دریغ نکنید چون اگر از آن استفاده نشود فلافل حالت پُف کردگی خود را از دست می‌دهد.

    ترکیبات ادویه فلافل

    ۸- پودر زنجبیل

    این ادویه که طبع بسیار گرمی دارد همانند پودر انبه و پودر زیره سیاه به هضم کردن غذا و تقویت معده کمک می‌کند.

    ۹- پودر جعفری خشک

    جعفری خشک طعمی ملایم و تازه به فلافل می‌دهد و به کاهش قند خون کمک می‌کند. در واقع می‌توان گفت پودر جعفری خشک مکمل پودر زیره سیاه است زیرا پودر زیره سیاه اشتها را افزایش می‌دهد در حالی که پودر جعفری برای افرادی که دیابت دارند مناسب بوده و در کاهش وزن بسیار مؤثر است.

    این ادویه‌ها برای درست کردن ادویه‌ی اصلی فلافل به کار برده می‌شوند اما در انواع‌های دیگر فلافل مانند فلافل آبادان از ادویه‌های دیگری استفاده می‌شود که به آن‌ها می‌پردازیم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه فلافل

    ادویه فلافل آبادان

    در ادویه‌ی فلافل جنوبی یا فلافل آبادان از برخی موادی که در قسمت قبل معرفی کردیم استفاده می‌شود و علاوه بر آن‌ها از ادویه‌های مخصوص دیگری نیز استفاده می‌شود که آن‌ها را شرح می‌دهیم.

    به طور کلی برای درست کردن ادویه‌ی فلافل آبادان به مواد زیر نیاز داریم.

    مواد لازم برای درست کردن ادویه‌ی فلافل آبادان
    پودر انبه۱ قاشق غذاخوری
    پودر فلفل سیاه۱ قاشق غذاخوری
    پودر زیره سیاه۱ قاشق غذاخوری
    پودر زردچوبه۱ قاشق غذاخوری
    پودر زنجبیل۱ قاشق غذاخوری
    پودر سیر۲ قاشق غذاخوری
    پودر پیاز۲ قاشق غذاخوری
    پودر جعفری خشک۲ قاشق غذاخوری
    بکینگ پودر۱ قاشق غذاخوری
    پودر تخم گشنیزنصف قاشق غذاخوری
    پودر نعناع خشکنصف قاشق غذاخوری
    پودر جوز هندینوک قاشق مرباخوری

    نکته: برای تهیه‌ی ادویه‌ی فلافل جنوبی کافی است تمامی ادویه‌هایی که در بالا نام برده شد را در ظرفی ریخته و به خوبی هم بزنید تا یکدست شوند سپس برای این‌که ناخالصی‌ای درون آن‌ها وجود نداشته باشد یک بار آن‌ها را الک می‌کنیم. به همین سادگی توانستیم ادویه‌ی فلافل جنوبی را درست کنیم.

    مواد تشکیل دهنده ادویه فلافل

    ادویه فلافل خانگی

    همان‌طور که می‌دانید ادویه فلافل را می‌توان به صورت آماده از بیرون تهیه کرد اما در بیشتر موارد این ادویه‌ها کیفیت خوبی ندارند و حتی ممکن است برخی از فروشندگان آن‌ها را با ناخالصی‌هایی نظیر آرد ترکیب کنند تا سود بیشتری نصیبشان شود و از آن جایی که این ادویه‌ها به صورت رو باز و فله‌ای به فروش می‌رسند می‌توانند از نظر بهداشتی قابل قبول نباشند و مصرف کردن آن‌ها عواقب خوبی به دنبال نداشته باشد. پس از آنجایی که تهیه‌ی این ادویه مراحل خاصی ندارد بهتر است خودمان در خانه آن را تهیه نماییم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه فلافل لبنانی با کنجد

    نکته: برای تهیه‌ی ادویه‌ی فلافل در خانه بهتر است ادویه‌ها را به صورت اصلی خریداری کرده و خود در خانه آن‌ها را الک کنیم. این کار باعث می‌شود هم کیفیت ادویه بهتر شود و هم تازگی آن بیشتری داشته باشد.

    برای درست کردن ادویه فلافل خانگی به مواد زیر نیاز داریم.

    مواد لازم برای درست کردن ادویه فلافل خانگی
    پودر انبه۱ قاشق مرباخوری
    پودر زردچوبه۱ قاشق مرباخوری
    پودر سیر۱ قاشق مرباخوری
    پودر پیاز۲ قاشق مرباخوری
    پودر زنجبیل۱ قاشق مرباخوری
    پودر دارچین۱ قاشق مرباخوری
    پودر جوز هندی۱/۳ قاشق مرباخوری
    پودر فلفل سیاه۱ قاشق مرباخوری
    پودر زیره سیاه۱ قاشق مرباخوری
    پودر جعفری خشک۲ قاشق مرباخوری
    پودر لیموترش۱ قاشق مرباخوری
    بیکینگ پودر۱ قاشق مرباخوری

    با ترکیب این مواد می‌توانید یک ادویه مناسب برای تهیه فلافل خانگی داشته باشید و از طعم آن لذت ببرید.

    امیدواریم که این مطلب به شما در پخت حرفه‌ای غذا کمک کرده باشد. برای آشنایی با دیگر ترفندها و دستور پخت غذاها، با سرویس آشپزی بلاگ اکالا همراه باشید.

    ۳.۳/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.