آشپزیفست فود و فینگر فود

طرز تهیه‌ فلافل لبنانی خوشمزه با باقالی و نخود

فلافل، غذایی است که ابتدا از کشور‌های عربی به جهانیان معرفی شد و پس از گذشت سال‌ها در ایران نیز طرفداران بسیاری پیدا کرد به طوری که در منوی هر رستوران فست فودی در ایران این غذای خوشمزه مشاهده می‌شود. فلافل که اصلیت آن به کشور لبنان بر‌می‌گردد غذایی است که ماده اصلی تشکیل‌دهنده‌ی آن نخود، روغن و ادویه‌های مخصوص است ولی با گذر زمان رسپی‌های مختلفی از فلافل در سرتاسر جهان به وجود آمد.

در این مطلب از بلاگ اکالا می‌خواهیم با هم یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین انواع فلافل را تهیه کنیم که علاوه بر نخود از باقالی نیز در تهیه آن استفاده می‌شود. برای درست کردن این فلافل لبنانی فوق‌العاده برای ۸ نفر به مواد زیر نیاز داریم.

مواد لازم برای تهیه فلافل لبنانی با باقالی و نخود:
نخود ۲ پیمانه
لپه باقالی زرد۱ پیمانه
سبزی معطر۱ پیمانه
پیاز۱ عدد
سیر۳ تا ۴ حبه
نمک، فلفل سیاه و تخم گشنیزبه مقدار کافی
زیره و زردچوبهبه مقدار کافی
آب سرد ۱/۴ پیمانه
بکینگ پودر۱ قاشق غذاخوری

فلافل لبنانی

مراحل تهیه فلافل لبنانی با باقالی و نخود

امروزه در ایران برای طعم‌دار کردن فلافل از تخم گشنیز، زیره و کمی سیب ‌زمینی پخته استفاده می‌شود و در کشورهای عربی معمولاً از گشنیز تازه استفاده می‌شود. در این دستور پخت برای تهیه‌ی این فلافل خوشمزه ما از سیب زمینی استفاده نمی‌کنیم و به جای آن از زردچوبه که طعم فوق‌العاده‌ای به فلافل می‌دهد استفاده می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه فته لبنانی

مرحله ۱: خیس کردن مواد

در ابتدای کار لازم است تا نخود و لپه باقالی زرد را پس از آن که به خوبی شستیم به مدت ۲۴ ساعت درون ظرفی پر از آب قرار دهیم تا خوب خیس بخورند.

نکته: اگر زمان کافی برای خیس کردن نخود و باقالی ندارید می‌توانید آن‌ها را به مدت ۳ الی ۴ ساعت خیس کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    نکته: اگر از باقالی تازه استفاده می‌کنید غلاف آن را جدا کنید. ۵ دقیقه آن‌ها را بجوشانید و پوست بکنید. اگر باقالی‌ها فریز شده هستند فقط آن‌ها را بجوشانید.

    نکته: همانطور که می‌دانید نخود و باقالی باعث نفخ زیادی می‌شوند و برای جلوگیری کردن از این موضوع باید در ۲۴ ساعتی که حبوبات را درون آب قرار دادیم ۴ الی ۵ بار آب آن را عوض کنیم.

    مرحله ۲: آبکش کردن حبوبات

    پس از آن که نخود و باقالی به خوبی خیس خوردند، حبوبات را درون آبکش ریخته تا آب اضافی آن خارج شود، سپس آن را درون چرخ گوشت می ریزیم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه فلافل به روش ساندویچی

    مرحله ۳: آماده سازی مواد

    در این مرحله سبزی‌های معطر را به خوبی شسته و درون آبکش قرار می‌دهیم تا آب اضافی آن‌ها خارج شود سپس پوست سیر و پیاز را پس از شستن آن‌ها گرفته و به ۴ قسمت مساوی تقسیم می‌کنیم.

    نکته: در تهیه‌ی این غذا از گشنیز، جعفری و کمی نعنا به عنوان سبزی معطر استفاده می‌شود.

    طرز تهیه‌ فلافل لبنانی

    مرحله ۴: مخلوط کردن مواد

    در این مرحله حبوباتی را که در مرحله‌ی اول چرخ کرده بودیم را به همراه گشنیز، جعفری، نعنا، سیر، پیاز، نمک، فلفل سیاه، تخم‌ گشنیز، زیره و زردچوبه داخل غذاساز ریخته سپس مقداری آب سرد به آن اضافه می‌کنیم و مواد را با هم مخلوط می‌کنیم تا به خوبی با هم ترکیب و یکدست شوند و حالت خمیری به خود بگیرند.

    نکته: حتما لازم نیست مایه فلافل کاملاً له شده باشد.

    مرحله ۵: آماده سازی مخلوط

    پس از آن که مایع فلافل تشکیل شد آن را درون کاسه‌ای مناسب ریخته و مقداری بکینگ پودر به آن اضافه می‌کنیم و مواد را هم می‌زنیم تا بکینگ پودر به خوبی با مایع فلافل مخلوط شود و در ادامه روی کاسه را با سلفون پوشانده و آن را درون یخچال قرار می‌دهیم تا به مدت ۱ ساعت استراحت کند و مزه‌ها با هم ترکیب شوند.

    بیشتر بخوانید: نکاتی برای جلوگیری از وا رفتن فلافل

    مرحله ۶: داغ کردن روغن

    در این مرحله به سراغ داغ کردن روغن می‌رویم. برای این‌ کار ابتدا پس از آن که مایع فلافل به خوبی استراحت کرد یک قابلمه مناسب را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم، سپس داخل آن روغن می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم روغن به خوبی گرم شود.

    نکته: در این مرحله دقت نمایید که روغن ریخته شده درون قابلمه باید به اندازه‌ای باشد که فلافل‌ها درون روغن شناور شوند در غیر این صورت فلافل‌ها به خوبی سرخ نمی‌شوند.

    مرحله ۷: سرخ کردن فلافل‌ها

    ابتدا مایع فلافل را به وسیله‌ی قالب مخصوص فلافل به قسمت‌های کوچک تقسیم می‌کنیم و آن‌ها را درون روغن داغ قرار می‌دهیم و در ادامه اجازه می‌دهیم دو طرف فلافل‌ها کاملا سرخ و مغز پخت شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه فلافل به روش ساندویچی

    نکته: اگر در خانه قالب مخصوص فلافل ندارید با دست هم می‌توانید مایع فلافل را تقسیم کنید البته ممکن است اندازه‌ی قسمت‌های آن با هم یکی نباشد.

    روش درست کردن فلافل لبنانی

    مرحله ۸: روغن گیری فلافل‌ها

    در این مرحله پس از آن که فلافل‌ها به خوبی سرخ شدند آن‌ها را از قابلمه خارج کرده و روی دستمال مخصوص آشپزخانه قرار می‌دهیم تا روغن اضافی آن خارج شود.

    بیشتر بخوانید: نکات طلایی برای جلوگیری از وا رفتن فلافل

    مرحله ۹: سرو کردن فلافل‌ها

    در مرحله‌ی آخر به سراغ مواد لازم برای سرو کردن فلافل می‌رویم که به خوشمزه‌تر شدن آن بسیار کمک می‌کند.

    فلافل را می‌توان به همراه نان باگت، خیارشور، گوجه فرنگی و کاهو سرو کرد که بسیار فلافل را خوشمزه می‌کند.

    نکته: به جای نان باگت می‌توان از نان پیتا نیز برای سرو کردن فلافل استفاده نمود.

    این نوع فلافل یکی از بهترین غذاهایی است که می‌توانید در خانه تهیه کنید و با سرو آن، از غذا خوردن لذت ببرید. برای آشنایی با دستور پخت غذاهای دیگر، با سرویس آشپزی بلاگ اکالا همراه باشید.

    ۴.۳/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    1. عالی مرسی اولش مواد شل بود ولی وقتی چند ساعت موند تو یخچال عالی شد من یه تخم مرغ و ارد نخوچی هم زدم و کمی آب

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.