آشپزیمربا

طرز تهیه مارمالاد سیب به روش خانگی با عکس مرحله به مرحله

مارمالاد در واقع نوعی مربای پوره شده است که در آن تکه‌های میوه وجود ندارد. مارمالاد سیب یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه‌ترین مارمالادها در سراسر دنیا است.

این مارمالاد را هم در وعده صبحانه و به همراه نان تست می‌توانید میل کنید و هم می‌توان از آن برای شیرینی مربایی و داخل انواع کیک‌ها استفاده کنید. این مارمالاد بسیار خوش طعم و خوشمزه است و می‌توانید در مدت زمان کمی آن را در منزل تهیه کنید و به مدت طولانی نگهداری کنید.

برای طرز تهیه مارمالاد سیب با ما در اکالا بلاگ همراه شوید.

مواد لازم مارمالاد سیب
سیب درسته۱ کیلو
شکر۴۰۰ الی ۷۰۰ گرم بسته به ذائقه
آبیک و نیم پیمانه
زعفران دم کرده (اختیاری)۱ قاشق مرباخوری
یا رنگ خوراکیچند قطره
آبِ لیموی تازه۱ قاشق غذا خوری
ورق ژلاتین (اختیاری)۱ ورق

مواد لازم مارمالاد سیب

مراحل تهیه مارمالاد سیب

با ما همراه باشید تا باهم این مارمالاد رو تهیه کنیم:

مرحله اول: آماده کردن سیب‌ها

برای تهیه مارمالاد ابتدا سیب‌ها رو به خوبی بشورین و بعد پوست بگیرین. سپس به صورت نگینی خرد کنید و داخل قابلمه بریزین و آب رو به سیب‌ها اضافه کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    پختن سیب برای مارمالاد سیب

    مرحله دوم: پختن سیب‌ها

    سیب‌ها را روی حرارت کم قرار بدین و در قابلمه رو بذارین. اجازه بدین سیب‌ها کاملا بپزن و هر از گاهی در قابلمه رو بردارین و مواد رو هم بزنید.

    وقتی سیب‌ها کاملا پخته شدن، حرارت رو خاموش کنید و اجازه بدین کمی از دما بیفتن. سیب‌ها رو به همراه آب باقی مونده داخل مخلوط کن بریزین و پوره کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارمالاد آلبالو

    مرحله سوم: پوره کردن سیب‌

    به جای مخلوط کن می‌تونید از گوشت‌کوب برقی هم برای پوره کردن میوه‌ها استفاده کنید. یا اینکه میوه‌ها رو با گوشت‌کوب معمولی له کنید تا در نهایت کاملا پوره بشه. نیازی نیست حتما دستگاه برقی داشته باشین.

    پوره کردن سیب در مارمالاد سیبمرحله چهارم: افزودن شکر به پوره سیب

     پوره سیب رو مجددا داخل قابلمه برگردونید و روی حرارت قرار بدین و شکر رو بهش اضافه و مخلوط کنید.

    اضافه کردن شکر به مارمالاد سیب
    میزان استفاده از شکر بسته به نوع سیب و ذائقه شما اختیاری است. می‌تونید شکر رو کم‌کم اضافه و مخلوط کنید و مواد رو بچشین تا شیرینیش اندازه باشه.

    اجازه بدین شکر کاملا حل بشه و بعد حرارت رو کمی بالا ببرین تا شروع به جوشیدن کنه و مارمالاد سیب کاملا به قوام و غلظت لازم برسه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی

    برای اینکه مواد به اطراف نپاشه، می‌تونید در قابلمه رو بذارین. گاهی در قابلمه رو بردارین و مواد رو هم بزنید تا ته نگیره و غلظت مواد رو چک کنید (مارمالاد بعد از اینکه شکر داخل مواد کاملا حل شد باید شروع به جوشیدن کنن وگرنه مارمالاد شکرک میزنه).

    توجه کنید که غلظت مارمالاد سیب بعد از خنک شدن بیشتر می‌شه.

    به غلظت افتادن مارمالاد سیب

    مرحله پنجم: اضافه کردن زعفران و آب لیمو به مارمالاد

    وقتی مواد به غلظت لازم رسید، برای اینکه رنگ بهتری داشته باشه کمی زعفران بهش اضافه کنید. مقدار زعفران نباید زیاد باشه که طعمش کاملا غالب بشه و طعم سیب حس نشه.

    همچنین به جای زعفران از رنگ خوراکی می‌توانید برای خوش‌رنگ‌تر شدن مارمالاد استفاده کنید
    آب لیموی تازه رو به مارمالاد اضافه و مخلوط کنید.

    اگه آب لیمو نداشتین، از جوهر لیمو هم می‌تونید به اندازه نوک قاشق چای‌خوری استفاده کنید.

    مرحله ششم: افزودن ژلاتین به مارمالاد

    از چند دقیقه قبل ورق ژلاتین رو با آب سرد خیس کنید تا نرم بشه و بعد اون رو از آب خارج کنید. کمی نگه دارین تا آب اضافیش کاملا خارج بشه و بعد ورق ژلاتین نرم شده رو داخل مارمالاد بندازین و هم بزنید تا کاملا مخلوط بشه و حرارت رو خاموش کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارمالاد آلو سیاه

    استفاده از ورق ژلاتین در این مارمالاد اختیاری است. ژلاتین باعث می‌شه مارمالاد حالت ژله‌ای داشته باشه و غلظتش بیشتر باشه اما اگه در دسترس نبود، قابل حذفه. در صورتی که از ورق ژلاتین استفاده نمی‌کنید مارمالاد رو کمی غلیظ‌تر بردارین.

    اضافه کردن ورقه ژلاتین به مارمالاد سیبمرحله هفتم: گذاشتن مارمالاد در یخچال

    اجازه بدین مارمالاد سیب خنک بشه و بعد داخل ظرف مناسب بریزین و در یخچال نگهداری کنید.

    بیشتر بخوانید: سالم‌ترین و بهترین سیب برای خوردن کدام است؟

    طرز تهیه مارمالاد سیب خوشمزه و خانگی

    سیب و سلامتی

    سیب یک میوه خوشمزه و مغذی است که به سلامتی انسان‌ها در بسیاری از نحوه‌ها کمک می‌کند. در ادامه به برخی از فواید سیب برای سلامتی اشاره می‌کنم:

    1. منبع عالی فیبر: سیب حاوی مقدار زیادی فیبر است، به ویژه پوست سیب که حاوی بسیاری از فیبرهاست. مصرف فیبر می‌تواند به تنظیم گوارش کمک کند، از یبوست جلوگیری کند و کلسترول خون را کاهش دهد.

    2. کاهش خطر بیماری‌های قلبی: مصرف سیب به کاهش فشار خون کمک می‌کند و همچنین می‌تواند کلسترول خون را کاهش دهد. این اقدامات می‌توانند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کنند.

    3. بهبود سلامت معده: فیبر موجود در سیب می‌تواند مشکلات معده و گوارشی مانند اسهال و تخمیر را بهبود دهد. همچنین، مصرف منظم سیب می‌تواند از تولید اسید معده اضافی جلوگیری کرده و عوارض معده را کاهش دهد.

    4. کاهش وزن و کنترل اشتها: سیب اغلب به عنوان یک میان‌وعده سالم مصرف می‌شود و فیبر موجود در آن می‌تواند حجم معده را افزایش دهد. این موضوع به کاهش مصرف کالری و کنترل وزن کمک می‌کند.

    5. محافظت از سلامت اعصاب: آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیب می‌توانند از آسیب‌های اکسیداتیو و مربوط به پیری و بیماری‌های عصبی جلوگیری کنند.

    6. کاهش خطر سرطان: برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف منظم سیب ممکن است به کاهش خطر بعضی از انواع سرطان مانند سرطان ریه و سرطان کلیه کمک کند.

    7. محافظت از سلامت پوست: ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیب می‌توانند به سلامت پوست کمک کنند و از آسیب‌های اکسیداتیو جلوگیری کنند.

    8. کاهش خطر دیابت نوع ۲: مصرف فیبر در سیب می‌تواند به تعادل قند خون کمک کند و از افزایش شتاب گلوکز پس از وعده‌های غذایی جلوگیری کند. این امر می‌تواند به کاهش خطر دیابت نوع ۲ کمک کند.

    بنابراین، سیب یک میوه سالم و خوشمزه است که می‌تواند به سلامتی عمومی شما کمک کند. توصیه می‌شود سیب را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود مصرف کنید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای انتخاب و نگهداری طولانی‌تر سیب

    نکات تهیه مارمالاد سیب

    • وقتی مارملاد در حال جوشیدن است، به هیچ وجه روی دیواره‌های قابلمه قاشق نکشید و موقع ریختن مارمالاد داخل شیشه کناره‌ها رو نتراشید؛ چون باعث شکرک زدن مارمالاد میشه.
    • مارمالاد سیب به تنهایی رنگ خوبی نداره بهتره برای رنگ گرفتن مارمالاد از رنگ خوراکی یا زعفران استفاده بشه.
    • این مادمالاد داخل فریزر هم تا یکسال قابل نگهداری هست.
    • چون ترکیب طعم دارچین و سیب با هم بسیار عالی و پرطرفدار است، می‌تونید داخل مارمالاد از دارچین هم استفاده کنید. به این صورت که موقع پختن سیب با آب، دو یا سه عدد چوب دارچین داخل مواد بریزین و اجازه بدین سیب‌ها به همراه دارچین بپزن. بعد از پخت، چوب دارچین رو بردارین و مواد رو پوره کنید. البته استفاده از چوب دارچین ممکنه باعث بشه مارمالاد کمی حالت کدر رنگ داشته باشه.
    • در این مارمالاد به دلیل اینکه سیب دارای پکتین است، استفاده از ورق ژلاتین اختیاری است؛ چون پکتین باعث می‌شه مارمالاد حالت ژله‌ای داشته باشه.
    • برای پخت مارمالاد پودر ژلاتین رو با ورق ژلاتین جایگزین نکنید چون استفاده از پودر ژلاتین باعث می‌شه مارمالاد کدر بشه و شفافیت لازم رو نداشته باشه.
    • سیب حتما باید در مرحله اول با آب کاملا بپزه چون اضافه کردن شکر باعث سفت شدن میوه می‌شه و بعد از اون امکان پخت میوه وجود نداره.
    • هیچ وقت مارمالاد رو به صورت گرم داخل ظرف نریزین. اجازه بدین کاملا خنک بشه بعد داخل ظرف دلخواه بریزین.
    • مارمالاد سیب برای شیرینی مربایی بسیار عالی و قابل استفاده است. پس از استفاده از مارمالاد روی شیرینی مربایی، اون رو داخل ظرف در بسته قرار بدین و اجازه بدین یک شب بمونه تا رطوبت مارمالاد جذب شیرینی بشه و شیرینی کاملا نرم و مرطوب بشه. 
    • استفاده از قابلمه مسی باعث ایجاد رنگ زیباتری در مارمالاد می‌شود. اگر قابلمه مسی ندارین، می‌تونید از قابلمه لعابی هم برای پخت مارمالاد استفاده کنید.
    • برای خوش رنگ و خوشمزه‌تر شدن مارمالاد سیب، می‌تونید اون رو همراه با میوه یا صیفی‌جات دیگه‌ای مثل هویج، پرتقال یا توت فرنگی تهیه کنید این میوه‌ها طعم و رنگ متفاوتی به مارمالاد می‌دن.
    • در صورتی که برای اولین بار می‌خواهید مارمالاد سیب درست کنید، می‌توانید آن را به صورت نصف مواد درست کنید تا مقدار آن کمتر باشد و با اطمینان بیشتری آن را بپزید.
    • هرگز مارمالاد رو داخل شیشه خیس یا مرطوب نریزین یا قاشق خیس رو داخل مارمالاد نزنید؛ چون باعث کپک زدن مارمالاد می‌شه.
    • توجه کنید که مارمالاد بعد از خنک شدن، غلیظ‌تر می‌شه. پس مارمالاد رو بیش از حد لازم روی حرارت نگه ندارید؛ چون باعث شکرک زدن مارمالاد یا ایجاد حالت کشسانی در مارمالاد می‌شه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارمالاد ازگیل به روش محلی

    امیدوارم از طرز تهیه مارمالاد سیب خوشتان آمده باشد. برای طرز تهیه دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    سؤالات متداول

    در ادامه به پرسش‌های شما در رابطه با تهیه مارمالاد سیب پاسخ می‌دهیم:

    برای تهیه مارمالاد سیب، باید سیب‌ها را پوست بگیریم؟

    خیر، سیب‌ها را با پوست بپزید تا مارمالاد غلیظ‌تر شود.

    برای عطر بهتر مارمالاد سیب، از چه چیزی می‌توان استفاده کرد؟

    می‌توانید از چوب دارچین استفاده کنید.

    برای خوش‌رنگ شدن این مارمالاد از چه مواد افزودنی می‌توان استفاده کرد؟

    می‌توانید از مقداری زعفران یا رنگ خوراکی استفاده کنید.

    ۴.۱/۵ (۲۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.