آشپزیغذاهای سنتی

معرفی ۵ غذای محلی و خوشمزه اراک

اراک یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران و مرکز استان مرکزی است که آب‌ و هوای متنوع آن نیز در فرهنگ غذایی‌شان بی‌تاثیر نبوده است. به علاوه وجود دامنه‌های البرز و زاگرس سبب شده تا گیاهان خودروی مختلفی که در این رشته‌ کوه‌ها رشد می‌کنند در برخی از غذاهای سنتی و قدیمی این شهر استفاده شود.

ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ لیستی از غذاهای سنتی و خوشمزه اراک را به همراه طرز تهیه آن‌ها در قالب این مقاله برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

۱- کباب ته تالی یا تتالی مخصوص

کباب ته تالی یا تتالی یکی از خوشمزه‌ترین و قدیمی‌ترین غذاهای اراک است که نام آن به دلیل نحوه طبخ این غذا است. در تهیه این غذا مواد اولیه کباب را در ته تابه قرار می‌دهند. در گویش محلی به کباب ته تالی تابه تال نیز گفته می‌شود.

طرز تهیه کباب ته تالی اراکی

در تهیه این کباب از گوجه‌فرنگی و پودر غوره نیز استفاده می‌شود که طعم نهایی آن را بسیار جذاب و متفاوت می‌کند. مواد اولیه این کباب ساده و در دسترس است و حدود ۱ ساعت زمان می‌برد تا آماده شود. این غذا را به همراه برنج یا نان می‌توان سرو کرد.

برای دیدن روش تهیه کامل این غذای خوشمزه و مخصوص روی لینک طرز تهیه کباب ته تالی کلیک کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲- گوشتابه

    گوشتابه یکی از خوشمزه‌ترین و البته ساده‌ترین غذاهای سنتی اراک است که در کمتر از ۳۰ دقیقه آماده می‌شود. این غذا بسیار مقوی است و معمولاً در مراسم‌های خاص آن را طبخ می‌کنند. گوشتابه به همراه انواع نان یا برنج قابل سرو کردن است.

    مراحل تهیه گوشتابه اراک

    مواد اولیه اصلی آن گوشت چرخ‌کرده، پیاز و تخم‌مرغ است که با ترکیب سایر مواد طعمی معطر و خوشمزه به شما می‌دهد.

    برای دیدن روش تهیه کامل این غذای ساده و سریع روی لینک طرز تهیه گوشتابه کلیک کنید.

    ۳- آش اشکنه‌ اراک (او گرمه)

    اشکنه، یکی از غذاهای پرطرفدار و خوشمزه‌ای است که در اکثر شهرهای ایران آن را می‌شناسند. این غذا به روش‌های بسیار مختلفی طبخ می‌شود و معمولاً با نان آن را سرو می‌کنند.

    طرز تهیه آش اشکنه اراک

    آش اشکنه اراک نیز با طعم و مزه بسیار خوبی که دارد یکی از انواع غذاهای است که معمولاً در روزهای سرد آن را طبخ می‌کنند. این آش ارزش غذایی بالایی دارد و در زمان کوتاهی آماده می‌شود. شما می‌توانید باتوجه‌به ذائقه شخصی خود نسبت مقدار مواد اولیه آن را تغییر دهید.

    برای دیدن روش تهیه کامل این آش لذیذ و مقوی روی لینک طرز تهیه آش اشکنه‌ اراک (او گرمه) کلیک کنید.

    ۴- آبگوشت دودار (دوگوله دودار)

    آبگوشت دودار یا در گویش محلی (دوگوله دودار) یکی از انواع آبگوشت‌های متنوع و البته بسیار خوشمزه اراکی است. در تهیه این آبگوشت از حبوبات مختلف، بادمجان و چغندر استفاده می‌شود که طعم این آبگوشت را کاملاً متفاوت و منحصربه‌فرد کرده است.

    آبگوشت دودار خوشمزه و مخصوص اراک

    این آبگوشت بسیار مقوی است و اگر به دنبال چشیدن طعم‌های جدید و تازه هستید به شما توصیه می‌کنیم که از میل‌کردن این آبگوشت غافل نشوید.

    برای دیدن روش تهیه کامل این غذای خوشمزه و مخصوص روی لینک طرز تهیه آبگوشت دودار (دوگوله دودار) کلیک کنید.

    ۵- آش لبو

    آش لبو یا آش چغندر قرمز یکی از خوشرنگ‌ترین و مقوی‌ترین آش‌ها برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا است. همچنین آش لبو از غذاهای ویژه شب یلداست که در بسیاری از شهرها آن را در شب‌های سرد زمستانی برای دورهمی‌های خانوادگی آماده می‌کنند.

    آش لبو معمولا به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود، اما چیزی که در همه این آش‌ها مشترک است، رنگ قرمز یاقوتی و خوشرنگ آش است.

    طرز تهیه آش لبو

    مراحل تهیه آش لبو

    مراحل تهیه آش لبو به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله باید حبوبات را به صورت جداگانه برای یک شب بخیسانید و در این مدت چند بار آب حبوبات را عوض کنید تا نفخ‌شان گرفته شود.
    2. سپس حبوبات را در قابلمه بریزید و بپزید. برای سرعت بخشیدن به فرآیند پخت حبوبات بهتر است هر کدام از حبوبات را در قابلمه جداگانه بریزید و خوب بپزید. با این روش مطمئن می‌شوید که حبوبات شما به طور کامل پخته شده و دیگر سفت نیست.
    3. در این مرحله باید لبوها را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس آن‌ها را همراه با کمی آب بپزید. بعد از این که لبوها پختند و کاملا نرم شدند، آن‌ها را به صورت نگینی خرد کنید. برای تهیه آش لبو می‌توانید از لبوی رنده شده نیز استفاده کنید.

    برای ادامه رسپی این آش خوشرنگ و لعاب روی لینک طرز تهیه آش لبو کلیک کنید.

    پیشنهاد می‌کنیم که شما نیز حتما طبق روش‌های ذکر شده در این مطلب از مجله آشپزی اکالا، این غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه را تهیه و نوش جان کنید.

    ۳.۵/۵ (۲۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.