آشپزیغذاهای سنتی

معرفی ۶ غذای جذاب و خوشمزه کرمانی؛ با طرز تهیه آن

تنوع غذایی مهم است یا وفاداری به یک لیست غذایی مشخص؟ ایران کشوری است که می‌توانید در هر شهر آن شاهد انواع خاصی از غذاها باشید. در این مقاله از اکالا بلاگ به بررسی چند غذای معروف کرمان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

۱. آبگوشت زیره کرمان

آبگوشت زیره از جمله انواع آبگوشت‌های محبوب و سنتی ایران است که به عنوان غذای محلی شهر کرمان شناخته می‌شود. این آبگوشت با استفاده از زیره مخصوص کرمان تهیه می‌شود که بسیار غذای خوشمزه و لذیذی است و با آبگوشت‌های دیگر فرق دارد.

آبگوشت زیره کرمان

در آبگوشت زیره برخلاف سایر آبگوشت‌های سنتی ایرانی نخود، لوبیا و سیب‌زمینی استفاده نمی‌شود و به نوعی زیره مهم‌ترین جزء این غذا است که برای بهبود نفخ و یبوست به این غذا اضافه می‌شود. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

طرز تهیه آبگوشت زیره کرمانی؛ خوشمزه و مجلسی

۲. آبگوشت بزقرمه کرمان

آبگوشت بزقرمه کرمان یکی از انواع آبگوشت‌های اصیل ایرانی است که طرفداران خاصی به ویژه بین مردم کرمان دارد.

آبگوشت بزقرمه کرمان

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    با وجود اینکه آبگوشت بزباش غذای سنتی کرمان محسوب می‌شود اما در شهرهای دیگر ایران نیز محبوبیت زیادی دارد. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    ۳ روش متفاوت برای تهیه آبگوشت بزقرمه کرمان

    ۳. آش اوماج کرمانی

    آش اوماج یکی از غذاهای محلی و بومی شهر کرمان است که به دلیل وجود عدس و سبزیجات متنوع غذایی مقوی محسوب می‌شود که از ابتلا به بیماری‌ها نیز جلوگیری می‌کند. بخصوص در فصل پاییز و زمستان این آش خوشمزه بسیار توصیه می‌شود و از غذاهای ویژه شب یلدا به حساب می‌آید.

    آش اوماج کرمانی

    کرمانی‌ها از قدیم الایام با طبخ و مصرف این آش بومی و محلی در روزهای سرد زمستان تامین انرژی و حفظ سلامتی خود استفاده می‌کنند. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    آش اوماج کرمانی؛ مقوی‌ترین و خوشمزه‌ترین داروی سرماخوردگی

    ۴. لپه پلو کرمانی

    لپه پلو کرمانی با زیره یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی کرمان است که برای تهیه آن معمولا از گوشت چرخ کرده و گوشت گوسفند تکه‌ای استفاده می‌شود. اگر گیاهخوار هستید، می‌توانید لپه پلو را به صورت کاملا گیاهی و بدون گوشت نیز آماده کنید.

    لپه پلو کرمانی

    ترکیب این غذا در کنار ماست و خیار و سالاد شیرازی واقعا بی‌نظیر است. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه لپه پلو خوشمزه و مجلسی؛ به روش سنتی کرمانی

    ۵. کله جوش کرمانی

    کله جوش یک غذای سنتی است. از نظر ارزش غذایی دارای کلسیم بالایی است و دارای قدمت زیادی است. چه بهتر که حداقل در هفته یک بار استفاده شود . روش پخت آسانی دارد و هر کسی می‌تواند آن را بپزد. از لحاظ طعم و مزه، خوشمزه و بعد از میل کردن احساس سیری خوبی به آدم دست می‌دهد. قدیمی‌ها خیلی از این غذا استفاده می‌کردند.

    امروزه مصرف آن در سر سفره‌های ما ایرانی‌ها کمتر شده است. از نظر طب سنتی سعی کنید که کشک را زیاد روی حرارت قرار ندهید و به اصطلاح کشک جوشیده نشود. اما امروزه پزشکان تاکید دارند حتما کشک حداقل ۲۰ دقیقه در روی حرارت بجوشد. کشک به‌ تنهایی سرشار از کلسیم است و زمانی که در کنار گردو قرار بگیرد از نظر ارزش غذایی بسیار مغذی خواهد شد و برای شام مناسب است.

    کله جوش کرمانی

    اصولاً در کله جوش کشک و گردو، پیاز داغ و انواع سبزیجات استفاده می‌شود اما، ما در مقاله زیر، نوع دیگری را به شما آموزش خواهیم داد. به این صورت که در این دستور گوجه فرنگی میکس شده را اضافه می‌کنیم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه کله جوش به روش کرمانی‌ها؛ رازهای خوشمزگی آن

    ۶- زیره پلو 

    زیره پلو با خوراک قلقلی و بادمجان یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و خوش طعمی است که حتما برای یکبار هم که شده باید امتحان کنید. سرو شدن گوشت قلقلی، در کنار بادمجان با طعم و عطر زیره، طعمی تکرار نشدنی و فوق‌العاده جدید به شما می‌دهد.

    طرز تهیه زیر پلو

    مراحل تهیه زیره پلو

    مراحل تهیه زیره پلو به شرح زیر است:

    1. در ابتدا زیره‌های از قبل پاک شده را درون آبکش بشوئید.
    2. درون قابلمه مناسب برنج خیس‌خورده، نمک، روغن، زردچوبه و زیره‌ها را بریزید و به‌هم بزنید. مقدار لازم آب به قابلمه اضافه کنید و حرارت شعله گاز را متوسط کنید.
    3. زمان دهید تا کاملاً آب بخار شود و دانه‌های برنج آماده دم‌کشیدن شود. اطراف برنج را با کمک قاشق از قابلمه فاصله دهید تا در زمان دم‌کشیدن نسوزند. یک ساعت زمان دهید تا برنج کاملاً پخته و قابل سرو شود.
    4. سپس به سراغ تهیه گوشت‌های قلقلی‌تان بروید. پیاز متوسط را با رنده ریز رنده کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و خوشمزه روی لینک طرز تهیه زیره پلو کلیک کنید.

    غذاهایی که در این مطلب از مجله آشپزی اکالا به آن اشاره شد، از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای کرمان است که شما نیز می‌توانید هر کدام از آن‌ها را در آشپزخانه خود تهیه کنید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۳.۴/۵ (۲۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.