آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه لپه پلو خوشمزه و مجلسی؛ به روش سنتی کرمانی

لپه پلو کرمانی با زیره یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی کرمان است که برای تهیه آن معمولا از گوشت چرخ کرده و گوشت گوسفند تکه‌ای استفاده می‌شود. اگر گیاهخوار هستید، می‌توانید لپه پلو را به صورت کاملا گیاهی و بدون گوشت نیز آماده کنید. ترکیب این غذا در کنار ماست و خیار و سالاد شیرازی واقعا بی‌نظیر است. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه لپه پلو کرمانی با گوشت و بدون گوشت آشنا شوید و همه فوت و فن‌های درست کردن این غذای سنتی و خوشمزه را یاد بگیرید.

مواد لازم جهت تهیه لپه پلو با گوشت چرخ کرده:
برنج۳ لیوان
پیاز۲ عدد
گوشت چرخ کرده۳۵۰ گرم
لپه۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره و زعفرانبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، زیره و دارچینبه مقدار لازم

مراحل تهیه لپه پلو کرمانی با گوشت چرخ کرده و زیره

در یکی از رایج‌ترین روش‌های درست کردن لپه پلو کرمانی از گوشت چرخ کرده استفاده می‌شود. در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل طرز تهیه لپه پلو خوشمزه به روش کرمانی و با گوشت چرخ کرده را یاد بگیرید.

مرحله اول؛ لپه را بپزید

در اولین مرحله از طرز تهیه لپه پلو کرمانی باید لپه را برای چند ساعت در آب بخیسانید تا بوی بد لپه و نفخ آن از بین برود. سپس آن را در قابلمه بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید. صبر کنید تا آب بجوشد و بعد کف روی قابلمه را بردارید. حدود ۴۰ دقیقه تا ۱ ساعت صبر کنید تا لپه‌ها بپزند. می‌توانید برای پخت سریع‌تر لپه‌ها از زودپز نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خرما پلو با مرغ زعفرانی

مرحله دوم؛ برنج را بخیسانید

در این مرحله باید برنج را بشویید تا رنگ آب آن زلال شود. سپس آن را با کمی آب در قابلمه یا یک ظرف گود بریزید و اجازه دهید برنج برای نیم ساعت در آب بماند. این کار به پخت بهتر برنج کمک می‌کند.

مراحل تهیه لپه پلو کرمانی با گوشت چرخ کرده و زیره

مرحله سوم؛ گوشت و پیاز را تفت دهید

پیازها را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس آن‌ها را به صورت نگینی خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را در روغن داغ سرخ کنید تا سبک و طلایی شوند. در ادامه مقداری زردچوبه به پیاز داغ اضافه کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه امگشت (مگشت‌) پلو جنوبی؛ با تن ماهی

    مرحله چهارم؛ گوشت چرخ کرده را در روغن سرخ کنید

    بعد از این که پیاز کاملا سرخ شد، گوشت چرخ کرده را به ماهیتابه اضافه کنید و خوب سرخ کنید. مقداری فلفل سیاه به گوشت بزنید و آن را برای چند دقیقه سرخ کنید تا رنگ آن تغییر کند.

    مرحله پنجم؛ لپه پخته شده و رب را به قابلمه اضافه کنید

    در این مرحله از روش تهیه لپه پلو کرمانی باید لپه پخته شده را آبکش و به مواد گوشتی اضافه کنید. در ادامه رب گوجه فرنگی را نیز به سایر مواد اضافه کنید و برای چند دقیقه تفت دهید تا بوی خامی رب گوجه از بین برود و سپس کمی نمک به مواد اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه‌ آلبالو پلو مجلسی؛ با مرغ و گوشت قلقلی

    مرحله ششم؛ برنج را آبکش کنید

    بعد از آماده شدن مواد گوشتی در این مرحله از درست کردن لپه پلو کرمانی با گوشت چرخ کرده و زیره باید یک قابلمه آب روی حرارت قرار دهید. زمانی که آب جوشید، برنج را همراه با کمی نمک به آن اضافه کنید. صبر کنید تا برنج نیم‌پز شود و سپس آن را آبکش کنید.

    طرز تهیه لپه پلو با گوشت گوسفندی

    مرحله هفتم؛ لپه پلو کرمانی را آماده کنید

    بعد از آبکش کردن برنج باید مقداری روغن کف قابلمه بریزید و کمی برنج زعفرانی برای ته دیگ آماده کنید. در ادامه برنج را با زیره، دارچین و مواد گوشتی ترکیب کنید. می‌توانید یک لایه برنج در قابلمه بریزید و سپس یک لایه مواد گوشتی اضافه کنید.

    در انتها درب قابلمه را روی آن قرار دهید و شعله گاز را کم کنید. اجازه دهید برنج برای ۴۰ دقیقه با حرارت ملایم بپزد و آماده شود. بعد از پخت برنج در ۵ دقیقه نهایی می‌توانید زعفران دم کرده و کره را روی برنج بریزید و سپس شعله گاز را خاموش کنید. پیشنهاد می‌شود لپه پلو کرمانی را با سالاد شیرازی میل کنید و از طعم آن لذت ببرید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه گوبولی پلو مجلسی با گوشت

    مواد لازم جهت تهیه لپه پلو با گوشت گوسفندی:
    لپه۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    برنج۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    پیاز۳ عدد متوسط
    گوشت گوسفندی۳۰۰ گرم
    رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
    زیره سیاه۳ قاشق غذاخوری
    نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

    طرز تهیه لپه پلو با گوشت گوسفندی

    برای تهیه لپه پلو با گوشت گوسفندی ابتدا باید برنج و لپه را بخیسانید. لپه را بپزید و برنج را آبکش کنید. پیازها را به صورت نگینی خرد و در روغن سرخ کنید. در ادامه گوشت گوسفندی تکه‌ای را به صورت ریز خرد کنید. مقداری زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه کنید و مواد را خوب سرخ کنید. مقداری رب گوجه و زیره سیاه به مواد بزنید.

    بعد از چند دقیقه لپه پخته شده را همراه با کمی آب در قابلمه بریزید و اجازه دهید مواد گوشتی با شعله متوسط بپزند. بعد از این که همه مواد پختند و آب آن‌ها تبخیر شد، مواد گوشتی را با برنج آبکش شده ترکیب کنید و در قابلمه بریزید تا برنج شما دم بکشد. دم کشیدن برنج حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پلو مخلوط مخصوص مشهدی

    طرز تهیه لپه پلو بدون گوشت

    برای تهیه لپه پلو بدون گوشت می‌توانید گوشت را از ترکیبات این غذا حذف کنید و آن را تنها با لپه، پیاز داغ و سایر طعم دهنده‌ها آماده کنید. اضافه کردن سویا به لپه پلو بدون گوشت مزه فوق‌العاده‌ای‌ای می‌بخشد. در صورت تمایل می‌توانید در این غذا از کمی سویای سرخ شده نیز استفاده کنید.

    نکات و فوت و فن‌های تهیه لپه پلو کرمانی

    نکات و فوت و فن‌های تهیه لپه پلو کرمانی

    در این بخش به چند نکته طلایی برای تهیه لپه پلو کرمانی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای تهیه لپه پلو سنتی کرمان با گوشت قلقلی می‌توانید به جای ترکیب کردن گوشت چرخ کرده با مواد از کوفته قلقلی استفاده کنید. در این روش باید یک عدد پیاز را رنده و با گوشت چرخ کرده و کمی فلفل و نمک ترکیب کنید. سپس گوشت‌ها را به صورت قلقلی درست کنید و در روغن سرخ کنید.
    • پیشنهاد می‌شود در کنار لپه پلو از مقداری سیب زمینی سرخ شده نیز استفاده کنید.
    • اضافه کردن زیره به لپه پلو اختیاری است، اما طعم فوق‌العاده‌ای به این غذا می‌بخشد.
    • می‌توانید در طرز تهیه لپه پلو کرمانی با زیره به روش سنتی به جای رب گوجه فرنگی از گوجه فرنگی رنده شده نیز استفاده کنید.
    • برای تهیه لپه پلو با سویا می‌توانید گوشت چرخ کرده را حذف کنید و از سویا استفاده کنید.
    • در طرز تهیه لپه پلو با مرغ می‌توانید مرغ را به صورت جداگانه بپزید و به صورت ریش ریش آماده کنید و به مواد لپه پلو اضافه کنید.
    • برای خوش طعم شدن لپه پلو حتما مقداری زعفران دم کرده به آن اضافه کنید.
    • اگر برای تهیه لپه پلو از گوشت گوسفندی تکه‌ای استفاده می‌کنید، می‌توانید گوشت را به صورت جداگانه در قابلمه یا زودپز بپزید و سپس با سایر مواد تفت دهید و در انتها با برنج آبکش شده ترکیب کنید.
    • لپه پلو کرمانی در واقع یک نوع استانبولی پلو با لپه است که مزه و ظاهر آن نیز شباهت زیادی به استانبولی دارد.
    • پیشنهاد می‌شود برای ته دیگ لپه پلو از سیب زمینی خرد شده استفاده کنید.
    • برای تزیین لپه پلو کرمانی می‌توانید از مقداری سیب زمینی سرخ شده و خلال پسته استفاده کنید.
    • در طرز تهیه لپه پلو با سبزی می‌توانید از مقداری گشنیز و جعفری خرد شده در این غذا استفاده کنید.
    • برای تهیه لپه پلو با شوید باید از مقداری شوید تازه و خشک شده در برنج استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش ارده (ارده پلو) دزفولی

    سخن نهایی

    همانطور که در این مطلب از مجله آشپزی اکالا گفته شد لپه پلو یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی کرمان است که ظاهر و مزه این غذا شباهت زیادی به استانبولی دارد. شما می‌توانید لپه پلو را با گوشت چرخ کرده، گوشت تکه‌ای، مرغ و یا حتی بدون گوشت تهیه کنید. به خاطر داشته باشید که این غذا به هر شکلی که آماده شود، بسیار خوشمزه است و جز محبوب‌ترین پلو مخلوط‌های ایرانی محسوب می‌شود، پس حتما آن را امتحان کنید.

    ۴.۱/۵ (۸ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.