آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه بیج بیج گیلانی؛ خوشمزه و مجلسی

شهرهای شمالی ایران به دلیل اقلیم آب و هوایی خوب از تنوع غذایی بالایی برخوردارند. بسیاری از غذاهای محلی یا سنتی این مناطق بیانگر آداب و رسوم خاص آن منطقه است که اغلب بیشتر این غذاها خوشمزه، مغذی و محبوب هستند. در این میان بیج بیج نیز یکی از غذاهای محلی و سنتی است که دستور پخت آسانی نیز دارد.

بیج بیج یکی از غذاهای سنتی شمال ایران (شهر گیلان) است که طرفداران زیادی دارد. این غذا را در مدت زمان کوتاه و خیلی راحت می‌توان تهیه کرد. ما نیز در این مقاله از اکالا بلاگ قصد داریم طرز تهیه بیج بیج را به شما آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید تا با دستور تهیه این غذای محبوب و خوشمزه آشنا شویم.

مواد لازم جهت تهیه بیج بیج با گوشت چرخ کرده:
سیب زمینی ۲ عدد
پیاز۱ عدد
گوشت چرخ کرده۲۰۰ گرم
نمک، فلفل، زردچوبه، آویشن و…۱ قاشق غذاخوری
روغنبه مقدار لازم
آب جوش ۱ پیمانه

دستور تهیه بیج بیج

در این بهش دستور پخت بیج بیج را به صورت مرحله به مرحله برایتان شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مرحله اول: آماده کردن پیاز

ابتدا پیاز را پوست گرفته و به صورت نگینی و ریز خرد کنید، در ادامه آن را با روغن کافی سرخ کنید تا طلایی شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه “کتلت گوشت” چرخ کرده

مرحله دوم: آماده کردن سیب‌زمینی

در این مرحله سیب‌زمینی‌های که از قبل پوست گرفته‌اید را به صورت نگینی خرد کنید و با روغن تفت دهید، بهتر است کمی نمک، فلفل، زردچوبه نیز به آن اضافه و خوب مخلوط کنید.

دستور تهیه بیج بیج

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم: اضافه کردن گوشت چرخ‌کرده

    پس از اضافه کردن سیب زمینی، نوبت به افزودن گوشت‌چرخ‌کرده می‌رسد که باید به میزان کافی آن را تفت دهید تا کاملا تغییر رنگ دهد.

    مرحله چهارم: افزودن رب گوجه‌فرنگی

    پس از تفت دادن گوشت‌چرخ‌کرده، رب را به آن اضافه کنید و آن را به خوبی سرخ کنید تا رنگ رب غذای شما را خوش‌رنگ کند. در نهایت یک پیمانه آب به مواد داخل قابلمه افزوده و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت و سیب‌زمینی آن به خوبی بپزد. پس از کشیده شدن آب بیج بیج و روغن انداختن غذا، آماده سرو کردن است و می توانید این غذا را در کنار برنج، یا با نان تازه نوش جان کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “قیمه لاپلو” با گوشت چرخ کرده

    نکاتی کلیدی در تهیه بیج بیج

    در این بخش به چند نکته در رابطه با تهیه بیج بیج اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    ۱- انتخاب گوشت مناسب برای تهیه بیج بیج

    گوشت قرمز سرشار از پروتئین و امگا ۳ است که آن را به ماده‌ غذایی مقوی و غنی از آهن تبدیل کرده است. همچنین حاوی ویتامین D است که برای سوخت و ساز بدن و تقویت عضلات مفید است. ارزش‌غذایی بالای گوشت موجب شده که افراد حداقل یکی دو بار در هفته در غذای خود این ماده‌ غذایی را استفاده کنند. اما موردی که در خصوص استفاده گوشت‌چرخ‌کرده در بیج بیج بهتر است رعایت کنید این است که از گوشت‌ گوساله یا گوسفند استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه فلافل خانگی با گوشت چرخ کرده

    ۲- انتخاب پیاز مناسب تهیه بیج بیج

    اغلب برای پخت و پز و در انواع خورش‌ها پیاز زرد یا سفید استفاده می‌شود که طعم تندی ندارد. پیاز قرمز نسبت به پیاز زرد‌ فیبر بیشتر داشته و به خاطر رنگ قرمز آن داخل خورشت استفاده نمی‌شود و اغلب برای تزئین و درست کردن سالاد بکار می‌رود. از طرفی به دلیل اینکه چندان عطرو طعم کافی را به غذا نمی‌دهد بهتر است برای پختن غذا از پیاز قرمز استفاده نکنید.

    ۳- زمان پخت بیج بیج

    معمولاً زمان پخت بیج بیج حدود ۲ تا ۳ ساعت است، اما ممکن است با توجه به نوع گوشت استفاده شده، زمان پخت کمی تغییر کند. بهتر است وقتی گوشت کاملا پخته و نرم شد، غذا را از روی حرارت بردارید. بیج بیج به طور معمول یک غذای سفت و غلیظ است و برای غلظت مناسب غذا، می‌توانید مقداری از آب را در ابتدا بیشتر بگذارید و در صورت لزوم، آب را به آرامی تا زمان رسیدن به غلظت مطلوب غذا، اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع غذاها با گوشت چرخ کرده و برنج

    نکاتی کلیدی در تهیه بیج بیج

    ۴- تزئین بیج بیج

    برای تزئین بیج بیج می‌توانید از ادویه‌های تازه مانند نعناع، تره، ریحان، پیازچه یا لیمو ترش استفاده کنید. همچنین می‌توانید غذا را با نان تازه، روغن ترشی، ماست و سیر، سبزیجات تازه مانند خیار، ریحان و یا سبزیجات شور تزئین کنید.

    ۵- نحوه سرو بیج بیج

    بیج بیج معمولاً به عنوان یک وعده‌ غذای اصلی سرو می‌شود و می‌تواند به تنهایی یا با نان تازه میان وعده‌ای خوشمزه باشد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماش پلو با گوشت چرخ کرده

    ۶- انواع مواد غذایی همراه بیج بیج

    بیج بیج را می‌توان به تنهایی به عنوان یک غذای اصلی سرو کرد، اما می‌توانید آن را با برخی از غذاهای دیگر همراه کنید تا تنوع بیشتری به وعده غذایی خود ببخشید. در ادامه چند مثال از مواد غذایی که می‌توانید بیج بیج را در کنار آنها سرو کنید آورده شده است:

    • نان تازه: بیج بیج را با نان تازه مانند نان سنگک، لواش یا تافتون همراه کنید.
    • سبزیجات تازه: می‌توانید بیج بیج را با سبزیجات تازه مانند خیار، ریحان، رزماری، تره، نعناع و یا سبزیجات شور تزئین کنید. این سبزیجات طعم و تازگی بیشتری به وعده‌ غذایی شما می‌بخشد.
    • ماست و چاشنی‌ها: بیج بیج در کنار ماست یا چاشنی‌های مانند ماست‌ کاله، ماست خرما، ماست‌های سنتی مختلف یا ترشی، سیر و خیارشور می‌تواند وعده غذایی شما را تکمیل کند.
    • سبزیجات پخته: بیج بیج را با سبزیجات پخته مانند پیازچه یا سبزیجات دیگر مورد علاقه‌تان همراه کنید. این سبزیجات می‌توانند تنوع و رنگ‌بندی به غذای شما ببخشند.
    • غذاهای سنتی دیگر: بیج‌بیج را می‌توانید در کنار سایر غذاهای سنتی مانند قورمه‌سبزی، خورشت قیمه، کوکو‌سبزی و یا خورشت لوبیا‌سبز و … سرو کنید. این ترکیبات می‌توانند سفره شما را به یک وعده غذایی سنتی و شاداب تبدیل کنند.

    همانطور که بیان شد بیج بیج یکی از غذاهای سنتی و محلی شمال ایران است که با اسم محلی واویشکا نیز شناخته می‌شود و حتی در برخی نقاط با اسم جغور بغور می‌دانند. این غذا به دلیل عطر و طعم خوبی که دارد و دستور‌ پخت آسان و سریع که دارد برای هر وعده‌ای روز به عنوان ناهار یا شام در کنار برنج سرو می‌شود.

    ما نیز در این مقاله از مجله آشپزی اکالا سعی کردیم طرز تهیه این غذای خوشمزه و راحت را به شما آموزش دهیم امیدواریم با این دستور‌پخت ساده بیج بیج را تهیه و نوش جان کنید.

    ۲/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    1. با سلام در اول که مربوط به مواد لازم است صحبت از لوبیا نشده ولی در انتها از لوبیا گفته شده

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.