آشپزینکات آشپزی

۵ نکته کاربردی برای سیاه شدن خورشت قورمه سبزی

گفته می‌شود اگر سبزی را زیاد سرخ کنیم، کل خاصیت سبزی یعنی ویتامین‌های آن از بین می‌روند. ولی این نکته برای ایرانی‌ها در حد یک افسانه باقی مانده است. با وجود این حقیقت مهم هنوز که هنوزه ایرانی‌ها تلاش می‌کنند خورشت قورمه سبزی را سیاه بار بیاورند! واقعیت این است که یک خورشت قورمه سبزی مجلسی و رستورانی باید سیاه باشد. آن مزه بهشتی از قورمه سبزی که همه را دلباخته خود کرده است هم از سیاهی این غذای معروف ایرانی آب می‌خورد.

این شد که تصمیم گرفتیم در این مطلب از بلاگ اکالا به شما راه‌های آسان و کاربردی سیاه شدن خورشت قورمه سبزی را آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

نکته‌هایی کاربردی برای سیاه شدن خورشت قورمه سبزی

نکاتی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید قورمه سبزی را حرفه‌ای و با رنگی تیره درست کنید. در ادامه به این نکات اشاره می‌کنیم.

نکته‌هایی کاربردی برای سیاه شدن خورشت قورمه سبزی

سرخ کردن درست سبزی قورمه سبزی

از همین اول کار باید بگوییم که مهم‌ترین نکته و البته مهم‌ترین مرحله درست کردن قورمه سبزی، همین سرخ کردن سبزی آن است. اگر این مرحله را با روش درست پشت سر بگذارید، ادامه مسیر راحت خواهد بود.

سرخ کردن سبزی خورشت قورمه سبزی کاری وقت گیر است. پس نیاز به صبر و حوصله فراوان دارد. پس اگر زمان پختن غذای شما چیزی حدود ۵ ساعت است، بهتر است که دور این خورشت قورمه سبزی را خط قرمز بکشید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بهترین و ماهرترین آشپزها توصیه می‌کنند که اگر قرار است برای مهمانی شب این غذا را فراهم کنید، بهترین کار این است که از صبح شروع به کار کنید. پر چالش‌ترین مرحله هم همین سرخ کردن سبزی قورمه است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “قورمه سبزی با سبزی خشک”

    برای سرخ کردن سبزی ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید. از همان اول کار روغن نریزید. وقتی ماهیتابه خوب داغ شد، سبزی‌ها را به مدت چند دقیقه تفت دهید.

    این کار را روی شعله متوسط رو به ملایم انجام دهید. با این کار آب سبزی کاملا از بین می‌رود و بعد از آن می‌توانید روغن را به ماهیتابه اضافه کنید و حالا سبزی را سرخ کنید.

    در حین سرخ کردن، سبزی را به خوبی تفت دهید و مرتب هم بزنید تا سبزی شما ته نگیرد یا نسوزد. حواستان را جمع کنید که سبزی نسوزد و خشک هم نشود. اگر سبزی بسوزد یا حالت خشکی بگیرد، باعث می‌شود خورشت شما حسابی تلخ و بدمزه شود.

    سرخ کردن درست سبزی قورمه سبزی

    وقتی سبزی شما کاملا سرخ شد، رنگ آن باید قهوه‌ای باشد. همچنین اگر سبزی را فشار دهید، باید روغن سیاه از آن خارج شود. این دو نشانه‌های بارز این است که سبزی شما به درستی سرخ شده است.

    خرد کردن سبزی به ریزترین حالت ممکن!

    برای سرخ کردن این سبزی قبل از هر چیزی باید خوب دقت کنید که سبزی‌ها را تا حد امکان ریز خرد کنید. اگر مثل سبزی آش درشت خرد شوند، خورشت شما بیش از اندازه آب می‌اندازد و به علاوه خوب سرخ نمی‌شود. پس برای نتیجه دلخواه در مرحله خرد کردن سبزی دقت لازم را داشته باشید که سبزی‌های خورشت قورمه سبزی کاملا ریز خرد شده باشد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ادویه برای قورمه سبزی

    شنبلیله را به سبزی قورمه اضافه کنید

    از شنبلیله استفاده کنید. معمولا از این سبزی برای ترکیب سبزی خورشت سبزی استفاده نمی‌کنند ولی اگر دوست داشته باشید خورش سبزی شما خوش طعم و لذیذ شود و در عین حال سیاه هم باشد، می‌توانید از کمی شنبلیله خشک استفاده کنید.

    شنبلیله را به سبزی قورمه اضافه کنید

    فقط کافی است که شما در حین سرخ کردن سبزی‌ها، شنبلیله خشک را اضافه کنید و به خوبی تفت دهید. این سبزی نباید زیاد سرخ شود زیرا زود می‌سوزد و به جای آن که تاثیر مثبتی روی خورشت شما بگذارد، باعث می‌شود خورشت سبزی شما تلخ شود. همچنین حواستان باشد که نباید زیاد از شنبلیله استفاده کنید. این هم می‌تواند یکی از دلایل تلخی خورشت سبزی شما باشد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قورمه سبزی

    استفاده از رب گوجه فرنگی

    از رب گوجه فرنگی استفاده کنید، ولی بسیار کم. درست است که اگر رب گوجه فرنگی شما زیاد باشد، خورشتتان خوش رنگ نمی‌شود ولی ما هیچ وقت به شما توصیه نمی‌کنیم که این مواد را از غذایتان حذف کنید. اتفاقا رب گوجه فرنگی در طعم خوش غذای شما تاثیر به سزایی خواهد داشت. در نتیجه توصیه اکالا به شما این است که رب گوجه فرنگی بریزید ولی خیلی کم. با این کار هم خورشت شما خوش رنگ و سیاه می‌شود، هم طعم بهشتی خورشت قورمه سبزی حفظ می‌شود.

    اگر دوست دارید، خورشت شما سیاه و ترش شود می‌توانید ۱۵ دقیقه آخر پخت خورشت سبزی در حد یک قاشق رب انار به آن اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: سبزی ممنوعه قورمه سبزی چیست؟

    استفاده از لیمو عمانی به شکل‌های مختلف

    گرد لیمو عمانی یا خود لیمو عمانی اضافه کنید. ادویه‌ها نقش بزرگ و مهمی در طعم و ظاهر غذاهای ایرانی بازی می‌کنند. شما با اضافه کردن یک ادویه می‌توانید بوی زخم گوشت را بگیرید یا ظاهر یک غذا را زمین تا آسمان متفاوت کنید. برای خورش قورمه سبزی هم این نکته به قوت خود باقی است.

    شما با اضافه کردن لیمو عمانی می‌توانید به رنگ دلخواهتان برسید. نکته مهم این است که اگر این ادویه را به درستی استفاده نکنید غذای شما زیادی تلخ می‌شود.

    استفاده از لیمو عمانی به شکل‌های مختلف

    برای اینکه لیمو عمانی خورشت شما را تلخ نکند، دو روش وجود دارد:

    • روش اول) برای یک شب تا صبح، لیمو عمانی را در آب قرار دهید. حتی اگر نمی‌توانید این مدت طولانی را اختصاص دهید، حداقل دو ساعت لیمو عمانی را در آب قرار دهید.
    • روش دوم) روش دیگر این است که لیمو عمانی را نصف کنید و هسته‌های آن را جدا کنید تا خورشت شما تلخ نشود البته این هم در نظر داشته باشید که به جای لیمو عمانی می‌توانید از قره قروت هم استفاده کنید.

    در این مطلب شما ۵ نکته برای سیاه شدن و در عین حال خوش‌طعم شدن خورشت قورمه سبزی را یاد گرفتید. شاید دغدغه خاصیت و ویتامین‌های سبزی را داشته باشید ولی به هر حال برای بدست آوردن یک چیز باید چیز دیگری را فدا کنید.

    برای آشنایی با روش‌های آشپزی و مطالعه دستور پخت‌های مختلف با سرویس آشپزی بلاگ اکالا همراه باشید.

    ۳.۸/۵ (۱۴۵ نظر)

    ‫۲۶ دیدگاه ها

    1. من قورمه سبزی روشب میزارم برای ظهر لیمو عمانی رو هم خودم خشک میکنم اصلا تلخ نیست رب هم میریزم خیلی خوشمزه هستش هر کی خورده اینو گفته

    2. سلام دوستان اشپزتنهاچیزی که غذاروهرغذایی وسیاه میکنه لیموعمانی هست شماتو قیمه به جای لیموعمانی زرشک بریزید تو سبزی قرمه هم ابلیموتازه بعدببینیدچقدرخوشمزه میشه غذاتون ??

    3. سلام ممنون بابت آموزش عالیتون.
      لیمو عمانی که شب تا صبح بزاریم تو آب.. آیا آب سرد باشه یا گرم؟ و سوال بعدی اینکه لیموها سوراخ بشن یا نه درسته بزاریم تو آب ؟

      1. سلام لیمو عمانی رو سوراخ نکنید و آب جوش باشه بهتره و چون لیمو ها روی آب می ایستند روی کاسه ای که آب و لیمو انداختید بشقابی بگذارید که لیموها کاملا درون آب باشن با این روش دو سه ساعته تلخی لیمو گرفته میشه و البته من بعدش همین لیمو ها رو نصف کرده هسته اش رو در میارم بعد توی خورشت نیندازم

      2. از مغز لیمو عمانی استفاده کنید وپودر لیمو عمانی ورب انار یا رب نارنج اگر تمبر هندی دارید از آبش بریزید تو خورشت ولی لیمو عمانی درسته ندازید

      3. شب تا صبح نمی‌خواد بذاری
        فقط یکی دو ساعت کافیه که تلخی پوست لیمو گرفته بشه
        و به نظرت اگه شب تا صبح بذاری تو آب گرم، تا صبح آب گرم میمونه ؟

      4. خب اب گرم بریزی بهتره ولی در کل زیاد فرقی نداره .نباید سوراخ کنی وقتی میخوای بریزی تو خورشت سوراخ کن

    4. ممنون برای ما که هنر آشپزی هیچی سرمون نمیشه عالی بود کمتر مطلبی پیدا میشه که بدرد ما بی استعدادا بخوره … اما بازم دقیق تایم پخت رو نگفتین فقط گفتین از صبح زود دقیقا چه تایمی برای پخت لازمه

      1. من قورمه سبزی روشی میزارم برای ظهر لیمو عمانی رو هم خودم خشک میکنم اصلا تلخ نیست رب هم میریزم خیلی خوشمزه هستش هر کی خورده اینو گفته

      2. اول اینکه باید گوشت ولوبیا پخته شده باشند
        دوما بستگی به میزان ابی داره که داخل قابلمه ریختین. بلاخره باید اب اضافه خورشت ازبین بره.
        معمولا ۵ساعت زمان لازم داره

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا