دانستنی

۱۲ میوه خنک کننده بدن که همانند کولر در بدنتان عمل می‌کند!

یکی از بهترین روش‌های کاهش دمای بدن در گرمای تابستان، مصرف میوه‌های خنک کننده است. اما برای رفع گرمی بدن چه بخوریم؟ در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با ۱۲ میوه خنک کننده بدن آشنا شوید.

انواع میوه‌های خنک کننده بدن

تعادل دمای بدن به خصوص در هوای گرم، اهمیت زیادی دارد و از گرمازدگی بدن جلوگیری می‌کند. مصرف میوه‌های خنک کننده یک راهکار ساده برای کاهش حرارت بدن در طب سنتی است. در ادامه این بخش به ۱۲ میوه خنک کننده بدن اشاره شده است.

۱- هندوانه

هندوانه یکی از بهترین غذاهای خنک برای کهیر و همچنین بهترین میوه برای کاهش دمای بدن در گرمای تابستان است که به خوبی بدن را هیدراته می‌کند و مانع گرمازدگی می‌شود. طبع هندوانه خنک است و از همین رو بدن را از درون خنک می‌کند و به خاطر حجم آب زیادی که دارد، از خشکی و کم آب شدن بدن جلوگیری می‌کند.

هندوانه از میوه های خنک کننده بدن

۲- خیار

خیار یک میوه خنک و فوق العاده مفید برای جلوگیری از گرمازدگی است که بیشتر از ۹۵ درصد از آن از آب تشکیل شده است. این میوه سرشار از فیبر، ویتامین c، ویتامین k و پتاسیم است و بدن را هیدراته می‌کند. خیار طبع سردی دارد و از همین رو مصرف آن در فصول گرم سال موجب خنک شدن بدن می‌شود. این میوه به حدی خنک است که می‌توانید از آن برای کاهش دمای پوست و بهبود سوختگی نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ۲۶ طرز تهیه شربت و نوشیدنی تابستانی

برای خنک شدن پوست باید خیار را به برش‌های نازک خرد کنید و روی پوست قرار دهید. به علاوه به منظور کاهش دمای بدن نیز می‌توانید روزانه از یک عدد خیار استفاده کنید یا یک عدد خیار را خرد یا رنده کنید و در آب خنک بریزید و بعد از چند دقیقه آن را بنوشید.

خیار از میوه های خنک کننده بدن

۳- ملون

ملون از میوه‌های خنک برای طبع گرم است که بدن را هیدراته و خنک می‌کند. این میوه خنک کننده طعم شیرین و خوشمزه‌ای دارد و مصرف آن موجب مرطوب نگه داشتن بدن و جلوگیری از احساس تشنگی و گرمازدگی می‌شود. ملون حاوی ویتامین c و آنتی اکسیدان است و از همین رو مصرف آن فواید زیادی برای بدن دارد.

۴- توت فرنگی

توت فرنگی یکی دیگر از میوه‌های خنک کننده در هوای گرم است که مصرف آن بدن را هیدراته می‌کند. این میوه سرشار از ویتامین c و آنتی اکسیدان‌های متنوع است و مصرف آن به سلامت قلب، کاهش التهاب بدن، تقویت سیستم ایمنی و سلامت پوست کمک می‌کند.

۵- انار

انار یک میوه سرشار از آب و ویتامین‌های مختلف است. مصرف انار بدن شما را خنک می‌کند و برای کاهش دمای بدن در فصل تابستان مفید است. برای خنک کردن بدن می‌توانید از انار یا آب این میوه خوشمزه استفاده کنید.

انار میوه خنک کننده بدن

۶- خربزه

خربزه یک میوه پر آب و شیرین و یک خوراکی خنک کننده بدن است که مصرف آن بدن شما را خنک می‌کند و برای کاهش حرارت بدن نیز مفید است. برای کاهش دمای بدن در فصول گرم سال می‌توانید از این میوه استفاده کنید.

۷- زغال اخته

یکی از بهترین میوه‌های خنک کننده کبد و جلوگیری از گرمازدگی در هوای گرم، زغال اخته است. این میوه سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان است و مصرف آن به جلوگیری از گرمازدگی نیز کمک می‌کند. برای خنک کردن بدن می‌توانید یک قاشق غذاخوری زغال اخته را در یک لیوان آب بریزید و یک شب تا صبح صبر کنید. حالا می‌توانید از این آب برای خنک کردن بدن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ صبحانه تابستانی خنک کننده بدن

۸- هلو

هلو یک میوه پر آب و خنک است که مصرف آن در هوای گرم بدن را خنک می‌کند. این میوه مقدار آب زیادی دارد و برای آبرسانی بدن، سلامت پوست و همچنین جلوگیری از گرمازدگی مفید است.

۹- لیمو ترش

لیمو ترش بهترین میوه خنک کننده بدن است که می‌توانید آن را همراه با غذا یا سالاد و همچنین به تنهایی استفاده کنید. آب لیمو ترش تازه سرشار از ویتامین‌های مختلف است و از همین رو مصرف آن به تقویت سیستم ایمنی و شادابی پوست نیز کمک می‌کند.

لیمو ترش خنک کننده بدن

برای کاهش سریع حرارت بدن می‌توانید از شربت خنک کننده بدن با مقداری لیمو ترش تازه، شکر و آب استفاده کنید.

۱۰- پرتقال

پرتقال یکی دیگر از میوه‌های مفید در گرمای تابستان است که مقدار آب زیادی دارد و به خنک شدن بدن کمک می‌کند. طبع این میوه سرد است و از همین رو از گرمی بدن جلوگیری می‌کند. مصرف پرتقال یا آب پرتقال بدن را هیدراته می‌کند و ویتامین C موجود در آن برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ضعف و بی‌حالی در تابستان مفید است.

بیشتر بخوانید: با میوه‌های له شده داخل یخچال چیکار کنیم؟

۱۱- موز

مصرف موز به افزایش جذب آب در بافت‌های بدن کمک می‌کند و از همین رو نقش مهمی بر خنک شدن بدن دارد. این میوه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است و مصرف آن موجب افزایش انرژی و تنظیم دمای بدن می‌شود. برای خنک شدن بدن در تابستان می‌توانید موز را منجمد و سپس به ماست یونانی اضافه کنید و سپس از این ترکیب به عنوان یک میان وعده خنک کننده استفاده کنند.

۱۲- توت‌ و تمشک

توت‌ و تمشک سرشار از آب هستند و مصرف آن‌ها به رقیق شدن خون و کاهش دمای بدن کمک می‌کند. مصرف انواع توت موجب خنک شدن بدن می‌شود و از بدن در برابر گرمازدگی محافظت می‌کند. برای خنک شدن بدن می‌توانید از این میوه به صورت تازه استفاده کنید یا آن را میکس کنید و در نوشیدنی یا آب بریزید و سپس میل کنید.

توت‌ و تمشک میوه های خنک کننده بدن
در این مقاله از بخش دانستنی به ۱۲ میوه خنک کننده بدن اشاره شد. به خاطر داشته باشید که در هوای گرم بیشتر از میوه‌ها و مایعات استفاده کنید تا بدن شما همواره هیدراته بماند و دچار گرمازدگی نشوید. شما از چه میوه‌هایی برای خنک کردن بدن در هوای گرم استفاده می‌کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

سن واقعی بدنتان چقدر است؟

در کمتر از 1 دقیقه ببینید از سن واقعی‌تان جوان‌ترید یا پیرتر؟

شروع تست