آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه کیک تی‌تاپی؛ کیکی با پخت سریع و آسان

کیک‌ها جزو خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین میان‌وعده‌ها به شمار می‌روند و همچنین برای عصرانه بسیار دلچسب هستند. در این بین تهیه کیک‌های ساده‌ای مانند کیک تی‌تاپی که نیازی به جدا کردن سفیده و زرده تخم مرغ ندارند و زمان آماده‌سازی کمتری دارند بیشتر مورد توجه هستند.

مواد لازم برای کیک تی‌تاپی
تخم مرغ هم‌دمای محیط۴ عدد
 آرد سفید قنادی ۲ لیوان
شکر۱ لیوان
روغن۱ لیوان سرخالی
 ماست۱ لیوان سرخالی
پودر کاکائو۲ قاشق غذاخوری
بکینگ پودریک و نیم قاشق چای‌خوری
 وانیل یک چهارم قاشق چای‌خوری

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد اولیه کیک تی‌تاپی

    مراحل پخت کیک تی‌تاپی:

    ۱. برای تهیه کیک ابتدا آرد و بکینگ پودر رو با هم مخلوط و سه بار الک کنید و کنار بذارید.
    داخل سینی یا ظرف به ابعاد ۲۵*۳۵ رو با کاغذ روغنی بپوشونید و یا کاملا چرب و آردپاشی کنید و کنار بذارید. (کمی کوچکتر یا بزرگتر بودن اندازه ظرف مشکلی ایجاد نمی‌کنه فقط ضخامت و ارتفاع کیک بسته به سایز قالب کم و زیاد می‌شه.)
    تخم‌مرغ‌ها و شکر و وانیل رو داخل ظرفی بریزید و با دور تند همزن به مدت پنج دقیقه بزنید تا کاملا حجیم و کشدار و کرمی‌رنگ بشن.

    اواسط هم زدن، همزن رو خاموش کنید و با لیسک کناره‌های ظرف رو دورگیری کنید تا تخم‌مرغی که به دیواره‌ها پاشیده شده دوباره به داخل مواد برگردن و مخلوط بشن. وجود این ذره‌ها در دیواره ظرف باعث می‌شه کیک شما بعد از پخت بوی تخم‌مرغ بده که ناخوشاینده.
    در صورتی که رنده پوست پرتقال در دسترس‌تون هست یک قاشق غذاخوری به مواد اضافه و مخلوط کنید تا عطر فوق‌العاده‌ای به کیک بده.

    مخلوط تخم مرغ و شکر در پخت کیک
    ۲. بعد از هم زدن تخم‌مرغ‌ها به ترتیب روغن مایع و ماست رو به مواد اضافه و مخلوط کنید.

    اضافه کردن روغن و ماست به مایه کیک
    ۳. آرد و بکینگ پودر رو در دو مرحله اضافه کنید و با لیسک (یا با دور کند همزن به مدت خیلی کم) آرام و به صورت دورانی مخلوط کنید تا کاملا یک‌دست و صاف بشه و هیچ گلوله‌ای داخل مواد باقی نمونه.

    اضافه کردن آرد در مخلوط کیک۴. از مواد کیک به اندازه یک لیوان بردارید و پودر کاکائو رو داخلش الک و کاملا مخلوط کنید تا یک‌دست بشه.

    بقیه مواد کیک رو داخل سینی بریزید. موقع ریختن دقت کنید همه مواد رو از یک نقطه داخل سینی نریزید و حتما حرکت بدید. چون در غیر این صورت کیک به صورت یکنواخت و صاف پف نمی‌کنه و قله‌ای و نامتوازن می‌شه.
    بخش ساده و شکلاتی کیک تی‌تاپی
    ۵. بعد قسمت شکلاتی مواد رو داخل قیف یک‌بارمصرف بریزید. (به جای قیف می‌تونید از کیسه فریزر یا زیپ کیپ هم استفاده کنید.)
    سر قیف رو به اندازه دلخواه برش بدید و از مایه شکلاتی به فواصل دلخواه روی طول قالب بریزید. (اگه سر قیف رو نازک برش بدید خطوط نازک‌تری خواهید داشت. در نتیجه فاصله خطوط باید کمتر باشه و اگه سر قیف رو بزرگ برش بدید خطوط درشت‌تری خواهید داشت و در نتیجه فاصله خطوط باید بیشتر باشه.)

    افزودن قسمت شکلاتی کیک با قیف

    ۶. بعد به کمک خلال دندان یا نوک چاقو با فاصله معین از عرض قالب، خطوطی رو از بالا به سمت پایین قالب بکشید تا روی خط‌ها طرح ایجاد بشه. این کار رو از ابتدا تا انتهای قالب انجام بدید.

    ایجاد طرح تی‌تاپی در کیک
    ۷. بعد قالب رو بچرخونید و مابین خط‌ها و طرحی که ایجاد کردید در خلاف جهت طرح اول، دوباره خط بندازید و این کار رو تا انتها انجام بدید. کامل کردن طرح تی‌تاپی کیک
    ۸. بعد سینی رو در طبقه وسط فر که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم‌ شده به مدت سی دقیقه قرار بدید تا بپزه. مدت زمان پخت در فرهای مختلف متفاوته. ولی چون ضخامت کیک کمه خیلی زود می‌پزه و زمان زیادی نمی‌بره. البته اندازه ظرفتون روی زمان پخت تاثیر می‌ذاره. هر چی ظرف کوچک‌تر و ارتفاع کیک بیشتر باشه مدت زمان پخت بیشتر می‌شه و برعکس.
    در انتها برای خوش‌رنگ شدن روی کیک می‌تونید چند دقیقه گریل رو روشن کنید. اما مراقب باشید که بیش از حد برشته و طرح روی کیک نامشخص نشه. 
    بعد از پخت یک خلال دندان به وسط کیک فرو کنید. اگه تمیز بیرون اومد کیک رو از فر خارج کنید و اجازه بدید داخل سینی خنک بشه و بعد کاغذ روغنی رو جدا کنید و کیک رو در اندازه‌های دلخواه برش بزنید و کنار چای در وعده عصرانه نوش جان کنید.

    کیک تی‌تاپی پخته‌شده

    نکات مهم در پخت کیک تی‌تاپی:

    • تمام مواد اولیه این کیک باید به دمای محیط رسیده باشند.
    • ماستی که برای کیک استفاده می‌کنید ترجیحا خامه‌ای و سفت باشه و اگه از ماست‌های دیگه استفاده می‌کنید دقت کنید که آب نداشته باشه.
    • برای جلوگیری از بوی نامطبوع تخم مرغ در کیک حتما از وانیل مرغوب استفاده کنید و تخم‌مرغ‌ها رو به خوبی هم بزنید و حین هم زدن ظرف رو دورگیری کنید.
    • لیوان استفاده‌شده در این کیک لیوان دسته‌دار فرانسوی هست. می‌تونید از پیمانه استاندارد شیرینی‌پزی هم استفاده کنید.
    • در فرهای برقی دما رو روی ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.
    • این کیک رو روی گاز و داخل تابه دوطرفه یا رژیمی هم می‌تونید بپزید. فقط کف ماهیتابه حتما کاغذ روغنی بندازید و واشر نارنجی دور تابه رو در بیارید. چون باعث ایجاد بخار می‌شه و کیک رو خمیر می‌کنه. بعد با حرارت ملایم روی شعله‌پخش‌کن که از قبل گرم شده به مدت یک ساعت بپزید.

    چون این کیک به صورت مسطح و با ضخامت کم تهیه می‌شود در زمان کمتری در فر پخته و آماده می‌شود. کیک تی‌تاپی علاوه بر اینکه در زمان کمی آماده می‌شود طعم و ظاهر زیبایی هم دارد. به دلیل طرح روی کیک و ضخامت کم آن این کیک به کیک تی‌تاپی معروف شده است. این کیک را علاوه بر فر در تابه دوطرفه و روی گاز هم می‌توان آماده کرد.
    این کیک برای تغذیه مدرسه بچه‌ها بسیار مناسب است. 

    با ما در مچله اینترنتی اکالا بلاگ همراه باشید. 

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.