آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه کاپ کیک لیمویی مغزدار با کرم لیمو و تزیین مرنگ

کاپ کیک به نوع کوچکی از کیک‌ها اطلاق میشه که مناسب برای یک نفر هستند. این کیک‌های کوچیک و تک نفره دنیایی از طعم و مزه رو دارند. یعنی هر کیکی رو در سایز کوچیک و به صورت کاپ کیک میتونید تهیه کنید. امروزه دنیای کاپ کیک‌ها بسیار متنوع شده و با بسیاری از فیلینگ ها و طعم‌ها میتونید کاپ کیک رو پرکنید. از کرم های مختلفی برای روی کاپ کیک‌ها میشه استفاده کرد و خوشمزه ترین کاپ کیک‌ها رو در منزل به راحتی تهیه کرد. (کاپ کیک شکلاتی، کاپ کیک ردولوت،…). حُسن و برتری‌ای که کاپ کیک‌ها دارن اینه که بخاطر سایز کوچیکشون زودتر پخت میشن. گاها خیلی سریع میشه اونا رو تهیه کرد. مثلا یکباره متوجه میشید که قراره براتون مهمون بیاد و دلتون میخواد با یه شیرینی یا کیک ازشون پذیرایی کنید، یا اصلا روز شلوغی رو گذروندید و حالا دلتون میخواد بشینید و یه کیک خوشمزه بخورید. درعرض ده دقیقه میتونید مواد کیک فنجونی یا کاپ کیک ها رو آماده کنید و بیست دقیقه بفرستینش تو فر و بعد کیک کوچولوی خوشمزه تون رو نوش جان کنید. 

امروز براتون کاپ کیک لیمویی مغزدار با کرم لیمو و تزیین مرنگ آماده کردیم تا دیگه نیازی به خامه یا کرم های دیگه نداشته باشید و با مرنگ یه کرم لطیف، سبک و خوشمزه رو همراه با کیک لیموی خوش عطر داشته باشید. 

مواد لازم جهت تهیه کاپ کیک لیمو:
تخم مرغ ٢ عدد
کره ۵٠ گرم 
شکر١/٢ پیمانه 
ماست ١/٣ پیمانه 
زست لیمو ١ قاشق چایخوری
آرد ١ پیمانه سرخالی
بکینگ پودر ١ قاشق چایخوری 

طرز تهیه کاپ کیک لیمو

۱- فر را با دمای ١٨٠ درجه سانتیگراد گرم کنید. کره و شکر را در ظرفی بریزید. با همزن یک دقیقه هم بزنید تا کره و شکر با هم مخلوط شوند.

کاپ کیک لیمو

۲- دو عدد تخم مرغ را اضافه کنید و مجددبرای حدود دو دقیقه هم بزنید. سپس زست لیمو یا رنده پوست لیمو ترش را بیفزایید.

اضافه کردن تخم مرغ برای کاپ کیک لیمو

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- ماست را هم اضافه کنید. بعد آرد را که به همراه بکینگ پودر الک کردید را به مواد کم کم اضافه کنید. مواد را به خوبی مخلوط کنید. بعد از اضافه کردن آرد خیلی مواد را هم نزنید تا پف کیک از بین نرود.

    اضافه کردن آرد سفید و ماست به کاپ کیک لیمو

    ۴- کپسول‌های کاپ کیک را داخل قالب کاپ کیک قرار دهید. از مواد کیک با قاشق داخل کپسول یا کاغذهای کاپ کیک بریزید.

    ریختن مواد در قالب کاپ کیک لیمو

    ۵- دو سوم قالب ها را با مواد کیک پر کنید. سپس قالب را در فر گرم شده با دمای ١٨٠درجه و مدت زمان تقریبی ٢٠ تا ٢۵ دقیقه قرار دهید. چون دمای فرها متغیر است ممکن است پخت کاپ کیک ها کمی کمتر یا بیشتر زمان ببرد. وقتی روی کاپ کیک‌ها پف کرد و طلایی شد با تستر یا خلال دندون چک کنید و خلال را در کاپ کیک فرو کنید و خارج کنید.

    اگر چیزی از خمیر کیک به خلال نچسبید، یعنی کیک کاملا پخته شده و باید از فر خارج کنید. دقت کنید که قبل از ٢٠ دقیقه درب فر را باز نکنید. چون ممکن است پف کیک از بین برود. بعد از اینکه از پخت کیک اطمینان حاصل کردید، کاپ کیک ها را از فر خارج کنید و اجازه دهید سرد شوند.

    پخته شدن کاپ کیک لیمو

    ۶- برای کرم داخلی کاپ کیک از کرم لیمو که آموزش داده شده استفاده کنید. کرم را داخل قیف با سر ماسوره ساده یا بدون ماسوره قرار دهید.

    کاپ کیک لیمو و درست کردن آن

    ۷- بعد از سرد شدن کاپ کیک‌ها، باید مرکز کاپ کیک را خالی کنید. به این صورت که با ابزار مخصوص یا چاقو وسط کیک را خالی کنید. من از ماسوره برای خارج کردن مرکز کیک استفاده کردم. ماسوره یا وسیله ای شبیه به آن را که مثل من کاتر عمل کند، از قسمت گرد در مرکز کیک فرو کنید. 

    تزیین مرنگ لیمو در کاپ کیک لیمو
    ۸- کمی فشار دهید تا انتها فشار ندهید چون میخواهیم کرم را کاملا در مرکز کاپ کیک بریزیم و نمیخواهیم به کف قالب برسد. پس ماسوره یا کاتر را کمی در کیک فشار دهید بچرخانید و بعد خارج کنید. قسمت های برش خورده کاپ کیک را هم کنار بگذارید.

    طرز تهیه کاپ کیک لیمو با کرم لیمو

    ۹- بعد از کرم لیمو که داخل ماسوره ریخته بودید، داخل حفره‌‌ی ایجاد شده در مرکز کیک بریزید و حفره را پر کنید. بعد قسمتی که از کیک بریده بودید رو روی کرم قرار بدید. 

    اضافه کردن کرم لیمو به کاپ کیک لیمو

    حالا باید مرنگ را که به عنوان فیلینگ روی کاپ کیک می‌خواهیم استفاده کنیم را آماده کنیم! 

    مرنگ چیست؟

    مرنگ از سفیده تخم مرغ تهیه می‌شود و کاربردهای فراوان و متنوعی دارد. به تنهایی و به عنوان شیرینی هم مصرف میشود. حتی برای تزیین کیک و تزیین مراسمات مختلف نیز از مرنگ استفاده می‌شود. حالا ما برای فیلینگ کاپ کیک به جای خامه فرم گرفته و کرم های دیگر از مرنگ استفاده میکنیم! 

    برای تهیه مرنگ به مواد زیر احتیاج دارید:

    سفیده تخم مرغ ٢ عدد
    شکر ٣ قاشق غذاخوری
    نشاسته ذرت ١ قاشق چایخوری 
    آب لیمو ترش ١/٢ قاشق غذاخوری 

    مواد لازم کرم لیمو در کاپ کیک لیمو

    ۱- سفیده‌های تخم مرغ را داخل ظرفی تمیز و عاری از چربی و رطوبتی بریزید. سپس با همزن سفیده ها را هم بزنید. دقت کنید که پره‌های همزن هم باید کاملا خشک و تمیز باشد و هیچ رطوبت و چربی یا آلودگی‌ای روی پره های همزن یا ظرف محتوی سفیده ها نباشد. سفیده ها را کاملا با همزن مخلوط کنید تا سفیده ها کمی فرم بگیرد، کف کند و حالت فومی پیدا کند.

    حالت فومی گرفتن سفیده تخم مرغ در کاپ کیک لیمو

    ۲- همانطور که همزن روشن است شکر را از کناره ی کاسه اضافه کنید. شکر را کم کم و به آرامی بریزید و به هم زدن ادامه دهید تا زمانی که سفیده ها به خوبی فرم بگیرد و به مرحله سافت پیک یا قله ی نرم برسد و وقتی پره ی هم زن را بیرون بیاورید، سفیده به شکل قله‌ای شود که نوکش نرم و منعطف است. سپس نشاسته ذرت را اضافه کنید.

    اضافه کردن شکر به سفیده تخم مرغ در کاپ کیک لیمو- کرم لیمو

    ۳- و هم بزنید تا زمانی که سفیده به طور کامل فرم بگیرد آب لیموترش را هم در آخر اصافه کنید و مجدد هم بزنید تا زمانی که سفیده به مرحله استیف پیک یا قله ی سفت برسد و وقتی ظرف را برگردانید از ظرف نریزد.

    اضافه کردن آب لیمو ترش به مواد کرم لیمو

    ۴- در مرحله بعد سفیده ی فرم داده شده را داخل قیف با ماسوره‌ی دلخواه بریزید. سپس روی کاپ کیک های آماده پایپ کنید. 

    ریختن مرنگ لیمو فرم گرفته به کاپ کیک لیمو

    ۵- کاپ کیک ها را روی سینی فر بچینید و داخل فر قرار دهید. در این مرحله نیاز نیست فر از قبل روشن باشد فقط گریل یا حرارت بالای فر را روشن کنید و اجازه دهید چند دقیقه کاپ کیک‌ها داخل فر بمانند تا سفیده های تخم مرغ که روی کاپ کیک پایپ کردید پخته و طلایی شود. ممکن است ۵ دقیقه این زمان طول بکشد ولی حتما چک کنید و کنار فر بمانید. وقتی روی مرنگ طلایی شد فر را خاموش کنید و سینی کاپ کیک ها را از فر خارج کنید.

    طرز تهیه کاپ کیک لیمو خوشمزه

    کاپ کیک جذاب و خوشمزه شما با مغز لیمویی آماده سرو است. اجازه دهید کمی مرنگ سرد شود بعد نوش جان کنید. مابقی مرنگ را می‌توانید باهمان قیف روی سینی فر پایپ کنید و در فر گرم شده بپزید. 

    با میزان مواد گفته شده در دستور کاپ کیک، حدودا ١٠ عدد کاپ کیک خواهید داشت اگر میخواهید مقدار بیشتری تهیه کنید مواد را دو برابر کنید. همچنین می‌توانید برای مهمانان بیشتری که دارید کیک لیمو درست کنید.

    طرز تهیه کاپ کبک لیمو

    کاپ کیک لیمو با کرم مرنگ

    امیدوارم از این آموزش لذت و بهره کافی را برده باشید. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.