آشپزیمربا

طرز تهیه مارمالاد پرتقال خوشمزه؛ به روش خانگی

مارمالاد پرتقال یکی از محبوب‌ترین انواع مارمالاد در جهان است. پرتقال و پوست پرتقال، دو ماده اصلی تشکیل‌دهنده این مارمالاد هستند که هر کدام از آن‌ها خواص منحصربه‌فردی دارند. مارمالاد پرتقال طعمی متفاوت و لذیذ دارد و می‌تواند تجربه‌ای جدید و لذت‌بخش برای شما باشد. در این بخش از اکالا بلاگ مروری بر طرز تهیه مارمالاد پرتقال خواهیم داشت.

آیا برای تهیه مارمالاد پرتقال به پکتین نیاز است؟

بسیاری از دستورهای مربا و ژله برای غلیظ شدن و ژله‌ای شدن به پکتین نیاز دارند. اما در این دستور پخت، نیازی به اضافه کردن پکتین نیست. پکتین به طور طبیعی در بخش سفید پوست پرتقال و لیمو (قسمت سفید و تلخ زیر پوست) متمرکز شده است.

این دستور پخت با خیساندن پرتقال و لیمو به مدت یک شب و سپس جوشاندن آن‌ها تا زمانی که آب کافی تبخیر شود و مخلوط به دمای ۲۲۰ درجه فارنهایت (۱۰۴ درجه سانتی‌گراد) برسد، پکتین طبیعی آن‌ها را استخراج می‌کند.

مواد لازم جهت تهیه مارمالاد پرتقال:
پرتقال۴ عدد
لیمو۲ عدد
آب۸ فنجان
شکر دانه ریز۸ فنجان

مراحل تهیه مارمالاد پرتقال

مراحل تهیه مارمالاد پرتقال کمی زمان می‌برد، اما نتیجه کار آنقدر دلپذیر است که ارزشش را دارد. پس با ما همراه باشید تا طرز تهیه این مارمالاد خوشمزه را به شما آموزش دهیم.

مرحله اول: شستن پرتقال و لیمو

اولین مرحله از تهیه مارمالاد پرتقال، شستن پرتقال و لیمو است. این مرحله بسیار مهم است، زیرا پوست پرتقال‌ها و لیموها در تهیه مارمالاد پرتقال استفاده می‌شود. بنابراین، باید پرتقال‌‌ها و لیموها به خوبی شسته شوند تا کاملا تمیز شده و از هر گونه آلودگی و آفت‌کشی پاک شوند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارمالاد سیب به روش خانگی

مراحل تهیه مارمالاد پرتقال

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله دوم: خرد کردن پرتقال‌ و لیموها

    پرتقال و لیموها را از وسط به صورت عرضی نصف کنید، سپس به صورت نیم دایره‌های بسیار نازک برش بزنید. در این مرحله مهم است که هسته‌های پرتقال‌ و لیموها را جدا کنید، زیرا هسته‌ها طعم تلخی به مارمالاد پرتقال می‌دهند. در ادامه، پرتقال و لیموهای خرد شده را به همراه آبی که از خرد شدن آن‌ها جمع شده است، داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید.

    مرحله سوم: اضافه کردن آب و شکر به قابلمه

    در این مرحله، آب را به قابلمه اضافه کرده و روی حرارت قرار دهید و منتظر بمانید تا به جوش بیاید. وقتی آب جوش آمد، به طور مداوم هم بزنید تا مواد به خوبی مخلوط شوند. سپس قابلمه را از روی حرارت برداشته و شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا شکر کاملا حل شود. در نهایت، روی ظرف را بپوشانید و یک شب در دمای اتاق قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارمالاد آلو سیاه

    مرحله چهارم: جوشاندن مجدد مخلوط درون قابلمه

    روز بعد، مخلوط درون قابلمه را مجددا بجوشانید. سپس حرارت را کم کرده و بدون درپوش به مدت ۲ ساعت روی حرارت ملایم بجوشانید. پس از آن، حرارت را روی متوسط رو به بالا قرار دهید و با هم زدن مداوم، به مدت ۳۰ دقیقه دیگر بجوشانید.

    مارمالاد پرتقال لذیذ و خوشمزه

    مرحله پنجم: برداشتن کف روی مارمالاد پرتقال

    هر کف یا حبابی که روی مارمالاد پرتقال تشکیل شد را با ملاقه بردارید. مارمالاد را آنقدر بپزید تا به دمای ۱۰۴ درجه سانتی‌گراد برسد. این دما باعث می‌شود پکتین طبیعی موجود در میوه‌ها در ترکیب با شکر، ژله‌ای شده و مارمالاد شما قوام بگیرد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارمالاد ازگیل به روش محلی

    مرحله ششم: تست قوام مارمالاد پرتقال

    برای اطمینان از آماده شدن مارمالاد پرتقال، مقدار کمی از آن را روی یک بشقاب بریزید و در یخچال بگذارید تا کمی خنک شود. (توجه داشته باشید که مارمالاد نباید خیلی سرد شود.) سپس، بشقاب را از یخچال خارج کنید و با انگشت یا قاشق روی آن یک خط ایجاد کنید. اگر خط ایجاد شده تغییری نکرد، یعنی مارمالاد آماده است. رنگ مارمالاد پرتقال نیز باید نارنجی طلایی باشد.

    مرحله هفتم: ریختن مارمالاد پرتقال درون شیشه

    پس از اینکه مارمالاد پرتقال آماده شد، آن را درون شیشه‌های تمیز بریزید. لبه‌های شیشه را با یک دستمال کاغذی تمیز و مرطوب کاملا تمیز کنید. سپس، درب شیشه را محکم ببندید و درون یخچال قرار دهید. ممکن است ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول بکشد تا پکتین طبیعی مارمالاد پرتقال به طور کامل ژله‌ای شود. مارمالاد پرتقال خوشمزه و خوش‌رنگ و لعاب شما آماده است. نوش جان!

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی

    چند فوت و فن کوزه‌گری در تهیه مارمالاد پرتقال

    چند فوت و فن کوزه‌گری در تهیه مارمالاد پرتقال

    در این بخش به چند نکته طلایی برای تهیه مارمالاد پرتقال اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • مارمالاد پرتقال را می‌توان به مدت ۱ ماه در یخچال و ۳ ماه درون فریزر نگهداری کرد.
    • مارمالاد پرتقال به ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان نیاز دارد تا پکتین طبیعی آن ژله‌ای شود. اگر مارمالاد شما بعد از سرد شدن کمی شل به نظر رسید، پس از یک یا دو روز دوباره چک کنید.
    • برای تهیه مارمالاد پرتقال بهتر است از پرتقال‌های ارگانیک استفاده کنید، زیرا در پرورش آن‌ها از آفت‌کش‌ استفاده نمی‌شود. همچنین، پرتقال‌های با پوست نازک مانند تلخی کمتری دارند و برای تهیه مارمالاد مناسب‌تر هستند.
    • برای تهیه مارمالاد پرتقال بهتر است از پرتقال‌های کاراکارا، ماندارین، سویل و پرتقال خونی استفاده کنید.
    • اگر مارمالاد پرتقال شما غلیظ نشد، یک بسته پودر پکتین میوه را به آن اضافه کرده و به مدت ۱ دقیقه بجوشانید.
    • اگر مارمالاد پرتقال آبکی است، باید به پختن ادامه دهید تا غلیظ شود.
    • دلیل سفت شدن مارمالاد پرتقال، پختن بیش از حد آن است. برای رفع این مشکل، مارمالاد را درون قابلمه ریخته و کمی آب به آن اضافه کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید.
    • بخش سفید رنگ داخلی پوست پرتقال می‌تواند باعث تلخی مارمالاد پرتقال شود، اما این بخش منبع مهم پکتین است و نمی‌توان آن را به طور کامل حذف کرد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنم پرتقال‌هایی با پوست نازک بخرید. اگر پرتقال‌های شما لایه بسیار ضخیمی از بخش سفید رنگ دارند، کمی از آن را قبل از اضافه کردن به قابلمه جدا کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارمالاد آلبالو

    سخن آخر

    مارمالاد پرتقال را می‌توان به تنهایی یا به همراه نان تست در وعده صبحانه یا عصرانه میل کرد. همچنین، این مارمالاد یک افزودنی عالی برای انواع دسر، کیک و شیرینی است و می‌تواند به آن‌ها طعم و عطر بی‌نظیری ببخشد. پیشنهاد می‌کنیم حتما از طرز تهیه آموزش داده شده در این مقاله استفاده کنید و یک مارمالاد پرتقال خوشمزه تهیه کنید. از توجه شما به مجله آشپزی اکالا سپاسگزاریم.

    ۳.۸/۵ (۱۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.