آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه کباب چنجه اصیل ایرانی با گوشت گوساله؛ رستورانی و مجلسی

کباب چنجه یکی از اصیل ترین، قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای سنتی ایرانی است. کباب چنجه در واقع با گوشت گوسفند تهیه می‌شود اما می توان آن را با گوشت گوساله نیز درست کرد. درست است که همیشه دغدغه انتخاب بین گوشت گاو و گوسفند وجود دارد و اکثر خانواده های ایرانی با توجه به سلیقه خود بین این دو مورد انتخاب می‌کنند.

این غذای خوشمزه با گوشت تکه‌ای یا خورشتی در بین خانواده های ایرانی بسیار محبوب است و معمولا در مهمانی‌ها این کباب را سرو می‌کنند. اما درست کردن یک کباب چنجه خوشمزه و حرفه‌ای کمی سخت است؛ چون ممکن است شما در تهیه و آماده سازی گوشت مهارت کافی را نداشته باشید یا در هنگام پختن گوشت خیلی سفت شود یا بوی نامطبوعی بدهد. بنابراین ما شما را با طرز تهیه کباب چنجه حرفه‌ای و نکاتی برای خوشمزه تر شدن این کباب خوشمزه آشنا خواهیم کرد.

با ما در سرویس متنوع آشپزی از اکالا بلاگ همراه باشید تا با طرز تهیه کباب چنجه اصیل ایرانی با گوشت گوساله آشنا شوید.

طرز تهیه کباب چنجه اصیل ایرانی با گوشت گوساله

مواد لازم برای خواباندن گوشت چنجه:
فیله یا ران گوسفند یا گوساله۱ کیلوگرم
دنبه گوسفند۲۰۰ گرم- دنبه‌ها صرفا برای خوشمزه تر کردن کباب چنجه به کار می‌روند که ادامه این روش را توضیح می‌دهیم.
پیاز۲ عدد بزرگ
ماست۲۰۰ گرم
لیمو ترش۲ عدد-اگر لیمو ترش در دسترس ندارید، می‌توانید از آبلیمو طبیعی استفاده کنید.
روغن زیتون۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفلبه مقدار لازم

مراحل طرز تهیه کباب چنجه

در این قسمت با طرز تهیه این کباب لذیذ و اصیل ایرانی به صورت مرحله به مرحله آشنا شوید.

مطالب مرتبط : طرز تهیه کباب تابه ای (کباب دیگی)

مرحله اول : آماده کردن و خرد کردن گوشت برای کباب

در مرحله اول گوشت گوسفند را به درستی بشویید و سپس با یک چاقوی تیز آن را به اندازه های مساوی برش دهید. دقت کنید که برش‌های یکسان بسیار مهم هستند چونکه باعث می‌شود که چنجه ها همزمان با هم کباب شوند. پس از برش دادن گوشت‌ها آن‌ها را در یک کاسه بزرگ بریزید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله دوم : رنده کردن پیازها

    در مرحله بعد نوبت به پیازها می‌رسد. پیازها را پوست بگیرید و کاملاً بشویید و سپس با رنده دندانه ریز آن ها را رنده کنید و آب آن را کاملاً بگیرید و آب حاصله از پیاز را به کاسه ی گوشت اضافه کنید و تفاله های پیاز را دور بریزید.

    مرحله سوم : مخلوط کردن ماست و آبلیمو به گوشت

    در مرحله بعد لیمو را بشویید. سپس قاچ کنید و آب آن ها را کاملا بگیرد و هسته ها را نیز جدا کنید، سپس آبلیمو را به ماست اضافه کنید و هم بزنید و آن را به کاسه حاوی گوشت اضافه کنید.

    مرحله چهارم : اضافه کردن ادویه و ورز دادن گوشت

    در انتها ، فلفل و روغن زیتون را به کاسه گوشت اضافه کنید و آن ها را با دست خوب ورز دهید و زیر و رو کنید تا مواد کاملا با یکدیگر مخلوط شوند.

    توجه کنید در این مرحله از نمک استفاده نکنید زیرا باعث سفت شدن کباب می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کباب سرداشی در فر و ماهیتابه

    مرحله پنجم : استراحت دادن گوشت

    سپس برای اینکه بگذاریم گوشت طعم و عطر موادی که به آن اضافه شده است را بگیرد، بر روی کاسه یک سلفون بکشید و چیزی در حدود ۶ ساعت آن را در یخچال بگذارید تا گوشت ها خوب طعم دار شوند.

    مرحله ششم : سیخ زدن گوشت ها

    بعد از گذشت زمان برای طعم دار شدن گوشت‌ها آن را از یخچال خارج کنید و آماده ی سیخ کردن آن ها باشید. بهتر است قبل از سیخ گرفتن آن ها را بر روی تخته آشپزخانه قرار دهید و با پشت چاقو چند ضربه بر روی دو طرف گوشت بزنید تا کمی تخت تر شوند سپس آن ها را با دقت سیخ کنید.

    مرحله هفتم : اضافه کردن دنبه به کباب های سیخ شده

    بهتر است در هر سیخ یک الی دو تکه دنبه در بین گوشت ها بگذارید چون چربی حاصل از دنبه ها کباب خوشمزه و لذیذ تری را برای شما به

    ارمغان می آورد.

    بیشتر بخوانید :طرز تهیه کوفته کباب ترکی

     

    مرحله هشتم : آماده کردن زغال‌ها و پختن کباب 

    نوبت به آماده کردن زغال ها می‌رسد. سعی کنید که اندازه زغال ها در منقل یک دست باشد تا حرارت یکسانی به کباب شما برسد. البته حرارت بیش از حد نیز مناسب نیست چون باعث خشک شدن چنجه ها می‌شود. به این نکته دقت کنید که اگر کباب‌ها را زمان زیادی در یخچال برای طعم دار شدن قرار گرفته اند، بنابراین کباب‌ها در زمان کوتاهی پخته خواهند شد.

    مرحله نهم : کباب کردن گوجه و فلفل

    بعد از این که چنجه ها را کباب کردید می‌توانید چند سیخ گوجه فرنگی و یک سیخ فلفل سبز را بر روی مننقل بگذارید و آن ها را نیز کباب کنید و آن ها را در کنار کباب چنجه به همراه نان یا پلو میل نمایید.

    طرز تهیه کباب چنجه در خانه

    نکات مهم و طلایی در تهیه کباب چنجه

    • کباب چنجه را نیز می توان با گوشت گوساله تهیه کرد اما توصیه می شود که در صورت امکان از گوشت گوسفندی تازه استفاده کرد.
    •  برای خوش طعم کردن چنجه ها در هنگام آماده سازی می‌توانید مقداری زعفران آب شده یا ادویه های دلخواهتان را به کاسه گوشت اضافه کنید. سبزیجات معطر نیز برای خوش طعم کردن کباب چنجه گزینه‌ی مناسبی هستند.
    • در هنگام کباب کردن چنجه ها بر روی زغال می‌توانید از مخلوط کره آب شده و زعفران استفاده کنید و با استفاده از یک قلم مو بر دو طرف گوشت ها بکشید.
    • ترجیحاً سعی کنید که کباب چنجه را بر روی آتش زغال آماده کنید. زیرا اگر گوشت کباب شده اضافه بیاید می توان از آن بعداً استفاده کرد اما اگر با فر درست شود بعد از مدتی گوشت ها خیلی سفت می شوند و نمی‌شود از آن ها استفاده کرد.
    •  طرز تهیه کباب چنجه که در بالا به آن پرداختیم برای چهار نفر مناسب است، در صورت کم یا زیاد شدن افراد نسبت ها را تغییر دهید.

    نکات مهم و طلایی در تهیه کباب چنجه

    اگر شما هم از طرفداران پر و پا قرص کباب هستید، پیشنهاد می‌کنم طرز تهیه تمامی کباب ها را ببینید تا  طرز تهیه معروف ترین کباب‌ها را در اکالا بلاگ یاد بگیرید.

    در مقاله ذکر شده می‌توانید طرز تهیه کباب کوبیده، جوجه کباب، کباب برگ، بختیاری، سلطانی، قفقازی، کباب ترش، کباب دنده و کباب حسینی را یاد بگیرید و بتوانید هرکدام را خودتان در منزل درست کنید. درست کردن کباب در منزل هم از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است و هم از این طریق می‌توانید از سلامت گوشت و مواد اولیه مصرفی اطمینان حاصل کنید.

    شاید برایتان جالب باشد : طرز تهیه کباب کوبیده مجلسی

    سوالات متداول در طرز تهیه کباب چنجه

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه کباب چنجه همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    چرا کباب چنجه سفت می‌شود؟

    اگر هنگام آماده کردن مواد به گوشت‌ها نمک بزنید هنگام پختن کباب سفت می‌شود.بهتر است در مرحله پختن هنگامی که کباب‌ها نیم پز شدند به آن نمک اضافه کنید.همچنین اگر گوشت در مواد، زمان کوتاهی بماند نرم نمی‌شود و هنگام کباب کردن سفت می‌شود پس باید زمان دهید تا گوشت در موادی مثل ماست و سس و کیوی حداقل چند ساعت بماند تا هم مزه دار شود و هم نرم شود.

    برای نرم شدن گوشت کباب چنجه چه کنیم؟

    می‌توانید برای نرم و ترد شدن کباب چنجه قبل از اینکه کباب ها را به سیخ بزنید مقداری کیوی رنده شده روی آن بریزید کیوی باعث نرم شدن گوشت می‌شود.همچنین در مرحله آماده کردن کباب ماست و سس مایونز به گوشت اضافه کنید گوشت کباب نرم می‌شود.استفاده از فلفل سیاه هم باعث نرم شدن گوشت می‌شود.

    میزان کالری ۱۰۰ گرم کباب چنجه گوسفندی چقدر است؟

    هر ۱۰۰ گرم چنجه ۲۸۸ کیلو کالری دارد.

    برای اینکه کباب چنجه آبدار شود چه کنیم؟

    برای آبدار شدن کباب چنجه آن را با شعله ملایم کباب کنید و هنگامی که مغز پخت شد آن را از روی زغال بردارید.

    برای کباب چنجه از چه گوشتی استفاده کنیم؟

    می‌توانید این کباب را با گوشت گوسفند و گوساله و همچنین گوشت شتر ، مرغ ،بوقلمون و شترمرغ درست کنید .

     

    ۳.۶/۵ (۳۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۶۴ دیدگاه ها

    1. سلام ابلیمو و نمک گوشت رو سفت میکنه برا ی چنجه خوب اب پیاز و نمک رو قبل از سیخ گرفتن اضافه کنی و در اخر کره حیوانی و زعفران رو روی چنجه اماده شده بزنید و لذت ببرید ??

    2. بهترین روش خوابوندن گوشت قرمز نیم ساعت قبل کباب باید تو انجیر بزارید خیلی خوب میشه من همیشه اینکارو میکنم و ن مزه کباب عوض میشه ن هیچی فقط ترد و ابدارمیشه

    3. خیلی ممنون از دستور پختتون عالی بود حرف نداشت?
      فقط یک نکته باید آبلیمو رو نیم ساعت قبل از اینگه کباب کنید به گوشت اضافه کنید تا سفت نشه⁦♥️⁩

    4. سلام من خودم ی عمرتو قصابی کار میکنم گوشت بایدخودش چرب نرم باشه نیازی ب پیاز و مخلفات نداشته باشه موقع سیخ زدن نمک بزن بزار رو ذغال بهترین گوشت هم قسمت راسته و ران گوسفند هست البته گوسفند نر چاق یا بره چاق چون گوسفندی ک چاق باشه داخل بافتهای گوشت چربی داره چربی باعث نرمی و ابدار شدن کباب میشه اگه گوشت گوساله خواستید بدون چربی و نرم ترد باشه قسمت فیله اگه چرب نرم باشه قسمت راسته گوساله چاق

    5. سلام و درود .اگر گوشت گوسفند ،آنهم راسته و فیله قسمتتون شد . در مواد ذکر شده +پدر سیر + پودر پاپریکا +پودر ادویه مخصوص کباب +تخم گشنیز +تکه هائی از فلفل دلمه ای +چند شاخه گشنیز ….تماما را مخلوط نموده و یک شب در یخچال بگذارید بماند و روز بعد برای نهار داخل سیخ نمائید ، در حالیکه فلفل دلمه ایها را هم در هر سیخ ، دوقطه لابلای گوشت ها قرار داده اید ، کباب نموده و به عنوان نهار میل کنید . میتوانید قبلا کته و یا پلو را هم آماده نموده و همراه با کباب میل کنید و البته ریختت سماق را هم روی کباب آماده شده فراموش نکنید . نوش جان .??

    6. به نظرمن اصلًا نه ماست میخواد نه آبلیمو. فقط باید توی آب پیاز بمونه و یه کم زعفران سابیده و داخل آبجوش ریخته ،رقیق که شد بریزیم روی گوشتها ، سپس یکساعت قبل از به سیخ کشیدن، نمک زده بشه و اگه گوشت سفت هست، یه کیوی داخلش رنده بشه. اینجوری هم تُرد و خوشمزه میشه هم زود می پزه. نوش جان

      1. اصلاخوشمزه نمیشه من خوردمودردمعده گرفتم بااینکه گفته بودن ازشب قبل تواب پیازخوابوندن بازم سفته وخوب نمیپزه اصلاکباب یه چیزدیگس ….کباب چنجه خوب نمیپزه سفته

    7. ١٠دقیقه قبل از به سیخ کشیدن کیوی رنده کنید باعث نرمی گوشت میشود و همینطورنمک و آبلیمو رو نبم ساعت قبل از سیخ زدن اشافه کنید

    8. گوشت رو هیچ‌وقت نشورید به نظر من
      و در آخر هم گوشت رو کاملا خشک‌کنبد تا کراست خوبی بهتون بده قبل از اینکه خشک بشه کباب رو منقل

      1. یک ساعت قبل پخت برای هر ده کیلو گوشت یک عدد کیوی رنده شده را با گوشت ماساژ دهید
        بیشتر ازین مقدار باشه یا بیشتر از یک ساعت گوشت اب میشه

    9. سلام من خودم یه کباب درست کن و کباب خور حرفه ایم این دستوالعمل هم شاید به طبع خیلیها خوش بیاد ولی اصل کباب گوشت و ببری جنگل سیخ بزنی ویه سیخ هم دنبه موقع کباب کردن گوشتو نمک بزنی بعد بزنی تو اب پیاز بزاری رو آتیش بعدشم نوش جان

    10. سلام ،، اینکه گوشت رو در ماست و مایونز بخوابانیم باعث سوختن در حین پخت روی زغال نخواهد شد؟

    11. روش مرینیت با مواد گفته شده برای گوشت گوساله جوان خوبه.ولی برای گوشت بره اگر مابین کنجه ها از دنبه کوچک و یا اینکه یک سیخ دنبه جداگانه زده شود و هنگام آب شدن دنبه،سیخ دنبه را به سیخ چنجه بمالیم طعم واقعی گوشت و خوشمزه ترین حالتش میشه.و نیازی به مرینیت برای گوشت بره نیست.چون ما گوشت بره را کیلویی خدا تومن میخریم که طعم گوشت را بچشیم نه طعم ماست و پیاز.با تشکر

    12. طبق نظردوست قبلی زدن نمک وابلیمو گوشتوسفت میکنه وبهتره قبل پخت نمک زده وابلیمو روبعدپخت هرکسی دوست داره استفاده کنه.

    13. تورا خدا این غذاها را نگین دهنمون آب میفته دلنون خون میشه ما که نداریم حتی یه آبگوشت استخون بخوریم چه برسه به کباب.?

    14. توضیحات بسیار عالی بود فقط نمک وآبلیمو گوشت رو سفت میکنه در لحظات آخر قبل از سیخ کشیدن اضافه گردد

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.