آشپزینکات آشپزی

رازهای خوشمزه و غلیظ شدن عدسی خانگی

دیگر آن روزهایی که می‌گفتند پروتیین فقط و فقط با گوشت تامین می‌شود، تمام شده است. این روزها تحقیقات ثابت کرده‌اند ما برای گرفتن ویتامین و پروتیین می‌توانیم به حبوبات رو بیاوریم. پس اگر رژیم گیاه خواری دارید یا قصد دارید این رژیم را امتحان کنید، به شما تبریک می‌گویم. این مقاله برای شما بسیار مفید واقع می‌شود. یکی از پرخواص‌ترین حبوبات، عدسی است. عدسی سرشار از ویتامین، فیبر و پروتیین است. این مواد غذایی را به راحتی می‌توان جایگزین گوشت قرمز کرد. درست مانند لوبیا. در این مطلب از بلاگ اکالا در ابتدا با فواید و انواع عدس آشنا می‌شویم. بعد یاد می‌گیریم چگونه عدسی بار بگذاریم و در نهایت به رازهای خوشمزه‌تر شدن عدسی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مهم‌ترین فواید غذایی عدس

اول) منبع پروتیین است. عدس سرشار از پروتیین گیاهی و اسید آمینه ضروری است. این اسید آمینه چیزی است که در سلامت پوست، مو و عضلات به کمک شما می‌آید. پس اگر دغدغه یک پوست روشن و شاداب را دارید مصرف عدس را در برنامه غذایی خود جا دهید. البته این به معنای کنار گذاشتن روتین پوستی نیست. هر کدام جایگاه خود را دارند.

دوم) خطر بیماری‌های قلبی و قند خون را کم می‌کند. همانطور که گفتیم عدس سرشار از پروتیین، فیبر و ویتامین است. وقتی بدن شما این مواد را کم ندارد، تا حد زیادی خیالتان راحت باشد که شما از بیماری های سخت قلبی در امان خواهید بود. همچنین عدس میزان قند پایینی دارد پس سطح قند خون را کنترل می‌کند. البته درست است که این مورد به فاکتورهای دیگری هم وابسته است. ولی کمبودهای موجود در بدن، سرمنشا اصلی خیلی از بیماری‌های ماست. پس خطر این بیماری ها را دست کم نگیرید و اگر لازم است برای جلوگیری از آن سبک زندگی تان را تغییر دهید، با جان و دل این تغییرات را بپذیرید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت و کشمش

سوم) قدرت ایمنی بدن شما افزایش می‌یابد. همانطور که بارها تکرار کردیم، عدسی غنی از مواد معدنی، فیبر، ویتامین و پروتیین است. پس قبل از آن که به قرص‌های شیمیایی متوسل شوید، تلاش کنید سبک زندگی خود را تغییر دهید. اگر این کار را انجام دهید به شما قول می‌دهم که وابستگی شما به داروهای شیمیایی بسیار کمتر می‌شود. عدس هم به عنوان یکی از انواع حبوبات که سرشار از ویتامین ث است باعث می‌شود قوای ایمنی بدن شما بیشتر شود. احتمالا می‌دانید که اگر اگر قدرت ایمنی بدن شما زیاد باشد، شما از بیماری‌هایی مثل سرطان مصون خواهید ماند.

مهم‌ترین فواید غذایی عدس

چهارم) استخوان های شما سالم خواهند ماند. هر چقدر سن بالاتر برود، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها ما نیز تحلیل می‌روند. این حقیقتی است که باید آن را بپذیریم. ولی شما می‌توانید پیری جسم خود را تا حد زیادی به تاخیر بیاندازید. چگونه؟ باز هم به این نکته مهم اشاره می‌کنیم: شما برای داشتن یک بدن سالم نیاز است که سبک زندگی سالمی را پیش بگیرید. عدس و خاصیت های بی‌شمارش در این مسیر به کمک شما می‌آید و از بیماری های سختی مثل روماتیسم، آرتروز و دیسک جلوگیری می‌کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوپ کدو حلوایی و عدس

    پنجم) هضم غذای شما بهبود میابد. شما سالم ترین و بهترین غذای دنیا را هم بخورید، مادامی که این غذا هضم نشود فایده‌ای برای شما نخواهد داشت. به همین دلیل است که متخصصان تغذیه بر جویدن غذا تاکید می‌کنند. زیرا هر چقدر بهتری غذا را بجویم، هضم غذا بهتر می‌شود. عدس هم جز مواد غذایی است که به شما کمک می‌کند راحت تر غذا را هضم کنید.

    انوع عدس در بازار

    عدس یکی از محصولاتی است که دارای تنوع بسیار زیادی است. احتمالا شما با عدس قرمز و سبز آشنایی داشته باشید. این دو نوع عدس پراستفاده‌ترین انواع عدس در غذاهای ایرانی هستند. این در حالی است که عدسی مثل عدس سیاه بسیار کم نقش است. بد نیست که با انواع عدس آشنا باشیم تا در زمان خرید به مشکل بر نخوریم.

    ۱- عدس قرمز

    عدس قرمز پوستی نازک دارد، بافتش نرم و کرم رنگ می باشد. نوع ریزتر این عدس همان نوعی است که ما به اصطلاح دال عدس می‌نامیم و رنگ آن نارنجی است. این عدس سرشار از فیبر، پروتیین، آهن و ویتامین ث است. از این عدس برای پخت غذاهای خورشتی مانند دال عدس استفاده می‌کنند. این رایج‌ترین نوع استفاده ما ایرانی ها از این عدس است. در حقیقت می‌توان از آن در پخت بعضی از سوپ ها و خوراکی های پاستا استفاده کرد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش (خوراک) دال عدس

    ۲- عدس سبز

    عدس سبز نوع دیگری از عدس است که ما ایرانی‌ها از آن به کرات استفاده می‌کنیم. این عدس شکل کروی دارد و جز غذاهایی است که پروتیین گیاهی خوبی دارد. پس یکی از بهترین جایگزین‌های گوشت برای افرادی است که رژیم غذایی گیاه خواری دارند. این عدس دارای فیبر بسیار است پس برای حفظ سلامت روده و قلب و عروق مصرف بسیار مفید است. همچنین به سلامت پوست و مو، استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن هم کمک شایانی می‌کند.

    انوع عدس در بازار

    ۳- عدس قهوه‌ای

    عدس قهوه‌ای بیشتر برای استفاده در پلوها استفاده می‌شود. این عدس در سطح جهانی هم بسیار پراستفاده است. علاوه بر این، به دلیل طعم مطبوع و شیرینی که دارد به عنوان تنقلات هم استفاده می‌شود.

    ۴- عدس سیاه

    این عدس غنی از آنتی اکسیدان است. بنابراین در کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند. از این نوع عدس در غذاهایی مانند سوپ، خورشت و سالاد استفاده می‌شود. همچنین این عدس به دلیل داشتن فیبر و پروتیین بالا و چربی پایین، به کاهش وزن کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش گوجه فرنگی تبریزی

    ۵- عدس زرد

    این عدس شیرین‌ترین نوع عدس است. تا جایی که از آن به عنوان جایگزینی برای شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده می‌شود. در عین حال فیبر بالایی دارد و چربی آن نیز به مراتب کم‌تر است. پس در رژیم غذای کاهش وزن نقش پررنگی خواهد داشت.

    مواد مورد نیاز برای تهیه عدسی:
    عدس۲ پیمانه
    سیب زمینی ۱ عدد
    پیاز۱ عدد
    آرد سفیدنصف پیمانه
    روغن زیتونبه مقدار لازم
    رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
    آببه مقدار لازم
    زردچوبه، نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

    طرز تهیه عدسی

    در این بخش طرز تهیه عدسی را به صورت خلاصه برایتان شرح خواهیم داد.

    1. عدس‌ها را بشویید و یک شب تا صبح در یخچال نگه دارید.
    2. روز بعد، پیاز را خرد کنید و با روغن زیتون تفت دهید.
    3. زردچوبه و رب را اضافه کنید و کمی تفت دهید.
    4. عدس، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید و دوباره کمی تفت دهید.
    5. آب را اضافه کنید و روی حرارت متوسط بگذارید تا به مدت ۴۵ دقیقه بپزد.
    6. آرد را تفت دهید و به عدسی اضافه کنید.
    7. سیب زمینی‌ها را مکعبی خرد کنید و به عدسی‌های نیم پز اضافه کنید.
    8. در نهایت اجازه دهید عدسی کاملا بپزد. فقط حواستان باشد له نشود.

    برای مشاهده طرز تهیه کامل عدسی کلیک کنید.

    رازهای خوشمزه شدن عدسی

    رازهای خوشمزه شدن عدسی

    در این بخش رازهای غلیظ و خوشمزه شدن عدسی را به شما خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

    1. برای لعاب‌دار شدن عدسی حتما آرد اضافه کنید.
    2. عدس را حتما چند ساعت بخیسانید تا نفخ آن گرفته شود.
    3. برای مزه‌دار کردن عدسی می توانید از برگ ریحان یا جعفری استفاد کنید.
    4. ادویه در طعم دار شدن عدسی نقش پررنگی دارد. پس علاوه بر ادویه‌های پایه می‌توانید از زیره سیاه، گلپر، فلفل قرمز یا آویشن هم استفاده کنید.
    5. اگر آب عدسی کم شد، آب جوش اضافه کنید. هیچ وقت آب سرد یا حتی ولرم استفاده نکنید.
    6. عصاره مرغ در عدسی هم خاصیت و بافت آن را بهبود می‌بخشد.
    7. رب را تفت دهید. با اینکار هم عدسی شما خوش‌رنگ‌تر می‌شود و هم مزه خامی رب گرفته می‌شود.
    8. اضافه کردن موادی مثل: پیازچه، ماست، سیر، نعناع و آویشن به عدسی شما طعم و بوی بهشتی می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوپ جو

    حبوبات سرشار از فواید غذایی هستند. اگر اصولی آن ها را درست کنید در رژیم غذایی شما خود را جا می‌کنند. پس قدرت این مواد غذایی را دست کم نگیرید و خود را از مصرف آن منع نکنید. اگر هم به فکر مشکل نفاخ بودن آن هستید، راه های بسیاری برای جلوگیری از آن وجود دارد. به هر حال حیف است چنین منابع خوبی را از دست بدهیم.

    برای یادگیری ترفندهای آشپزی و آشنایی با دستور پخت غذاهای مختلف، به مجله آشپزی اکالا سری بزنید.

    ۳.۱/۵ (۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲ دیدگاه ها

    1. چرا روغن«زیتون» ؟

      سلام
      به مترجم محترم بگویید و سردبیر بفرمایید
      ظرافت هایی هست که هنگام ترجمه باید مراعات شود.
      اگر متن اصلی روغن زیتون بوده شما «««موظف»»» به تطبیق با شرایط جامعه مخاطب هستید.

      به این توجه کنید :
      با این بی‌دقتی در چه تعداد از مردم احساس حقارت
      و در دل چه تعداد از افراد ، حس منفی و حتی کینه نسبت به کسی که متولی تامین نیازهای خانواده است ، ایجاد کرده اید.

    2. سلام
      چه خوب و علمی توضیح دادید .
      بهره بردم ?
      و مشتاق شدم الان عدس رو خیس کنم برای پختن عدسی که به ندرت می پزم .
      ممنون که ما را به یاد این غذای مفید انداختید .
      خوشحال میشم با تجارب دیگر شما هم آ شنا شوم .

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.