آشپزینکات آشپزی

کامل‌ترین راهنمای کالری میوه خشک

میوه‌های خشک همیشه یکی از گزینه‌های محبوب برای افزایش انرژی، تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی محسوب می‌شوند و جایگاه خود را در رژیم‌های غذایی مختلف یافته‌اند. اما یکی از موارد مهم در این خوراکی‌های خوشمزه، مقدار کالری مصرفی آن‌هاست. در این مقاله از بلاگ اکالا، به بررسی میزان کالری موجود در میوه‌های خشک خواهیم پرداخت.

اهمیت استفاده از انواع میوه‌های خشک

مصرف خشکبار و میوه خشک برای سلامت بدن مفید است و مقادیر زیادی از مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. با مصرف مرتب انواع میوه خشک می‌توان انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی گوناگون را دریافت کرد. به دلیل ماندگاری بالای میوه خشک از گذشته محبوبیت زیادی دارد و به عنوان یک میان‌وعده دوست داشتنی و خوشمزه بین تمام افراد شناخته می‌شود.

همانطور که بیان شد انواع میوه‌خشک فواید زیادی برای بدن دارد و با تامین نیروی لازم حتی در کاهش یا افزایش وزن نیز موثر است و می‌توان آن‌‌ها را جایگزین قند و میان وعده‌های ناسالم کرد.

فواید میوه خشک

میوه‌های خشک، به عنوان یک منبع غنی و مفید از انواع مواد‌معدنی، ویتامین‌ها و فیبر محسوب می‌شوند. در ادامه، به برخی از فواید مهم میوه‌های خشک اشاره شده است:

  • کمک به سلامت قلب: میوه‌های خشک مانند انگور خشک، آلو خشک و زردآلو خشک حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند پلی‌فنل‌ها هستند که می‌توانند به حفظ سلامت قلب کمک کنند و از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی می‌کاهند.
  • تأمین ویتامین‌ها: میوه‌های خشک حاوی ویتامین‌های مختلفی از جمله ویتامین C، ویتامین A، و ویتامین K می‌باشند که برای حفظ سلامت پوست، چشم، استخوان‌ها، و سیستم ایمنی بدن اهمیت دارند.
  • تأمین مواد معدنی: میوه‌های خشک حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم، مس، منیزیم، و آهن هستند که برای حفظ تعادل الکترولیت‌ها، سلامت استخوان، و جذب بهتر آهن کمک می‌کند.
  • تأمین انرژی: میوه‌های خشک به دلیل غلظت بالای قند، انرژی سریعی فراهم می‌کنند و می‌توانند به دلیل سرعت جذب بالا، به عنوان یک منبع انرژی قوی برای ورزشکاران یا افرادی که به سرعت نیاز به انرژی دارند، مفید باشند.
  • حفظ وزن و کنترل سریع احساس گرسنگی: مصرف میوه‌های خشک، به دلیل اینکه حاوی فیبر هستند، موجب احساس سیری در فرد شده و از احساس گرسنگی جلوگیری می‌کند و برای کنترل وزن مفید است.
  • منبع فیبر: میوه‌های خشک حاوی فیبر فراوانی است که برای حفظ سلامت دستگاه گوارش، کنترل قند خون و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مثل دیابت نوع ۲ مفید هستند.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که در مورد معایب مصرف میوه خشک باید بدانید!

فواید میوه خشک

فواید میوه خشک برای کودکان

میوه‌های خشک به عنوان یک میان وعده مقوی و سالم برای کودکان به شمار می‌رود که انواع ویتامین‌های لازم برای بدن آن‌ها از جمله ویتامین b1، b9، ویتامین e و a را تامین می‌کند. به ویژه کودکانی که با مشکل کم‌خونی مواجه می‌شوند با مصرف مقادیر زیادی از میوه‌خشک می‌توانند تا میزان قابل قبولی آن را رفع کنند و با بهبود سطح هموگلوبین در بدن آهن مورد نیاز بدن را نیز تامین می‌کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    علاوه بر آن میوه خشک حاوی مقادیر زیادی از پروتئین، فیبر و روی هستند که برای بهبود سطح مواد معدنی بدن مفید است و با مصرف مرتب میوه خشک با کمک به دستگاه گوارش کودکان، هضم غذا نیز آسان‌تر می‌شود.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای شگفت‌انگیز برای براق شدن میوه خشک

    فواید میوه خشک برای کاهش وزن

    برخی از انواع میوه‌های خشک حاوی مواد مغذی چربی‌سوزی هستند که با وجود فیبر زیادی موجود در آن‌ها، موجب احساس سیری شده و در طولانی مدت با کاهش وزن همراه است. میوه‌های خشک، مانند انگور خشک، خرما، آلو، زردآلو و سایر میوه‌های خشک، می‌توانند در کاهش وزن و حفظ سلامتی کمک کنند. میوه‌های خشک غنی از فیبر هستند که به عنوان یک عامل مهم در کاهش وزن مؤثر هستند.

    فیبر باعث افزایش احساس سیری و کنترل شدت احساس گرسنگی می‌شود. همچنین، فیبر به بهبود حرکت روده‌ها و کاهش جذب چربی در دستگاه گوارش کمک می‌کند. علاوه بر آن، بسیاری از میوه‌های خشک حاوی مقدار قابل توجهی آهن و پتاسیم هستند که ضمن حفظ سلامتی عضلات و بهبود عملکرد قلب، در فرآیند کاهش وزن نیز نقش دارند.

    همچنین میوه‌های خشک دارای قند‌های طبیعی هستند که به عنوان منابع انرژی سریع و قابل مصرف برای بدن عمل می‌کنند. این انرژی قابل استفاده می‌تواند در طول روز برای فعالیت‌های روزمره و ورزش مورد استفاده قرار گیرد و می‌توان از آن‌ها به عنوان جایگزین مناسب برای تنقلات ناسالم استفاده کرد تا به نگهداری وزن مناسب نیز کمک کند.

    بیشتر بخوانید: روش خشک کردن میوه در دستگاه خشک‌ کن

    فواید میوه خشک برای کاهش وزن

    فواید میوه خشک برای سلامت پوست

    میوه‌خشک برای سلامت و طراوت پوست نیز مفید است، که از جمله انواع میوه خشک میتوان به انبه خشک اشاره کرد که حاوی امگا۳ و مواد مغذی فراوانی است و موجب درخشندگی پوست می‌شود. کشمش نیز حاوی مقادیر از ماده رزوراترول است به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی از پیری پوست پیشگیری می‌کند. در ادامه به برخی از فواید کلی انواع میوه خشک برای سلامت پوست پرداخته‌ایم:

    • آنتی‌اکسیدان‌ها: میوه‌های خشک حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان مانند ویتامین C و E هستند که در مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو و پیری زودرس پوست مؤثر هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها به تعادل اکسیژن در پوست کمک کرده و از تشکیل چین و چروک جلوگیری می‌کنند.
    • ویتامین A: بسیاری از میوه‌های خشک حاوی ویتامین A (به ویژه بتا) هستند که در تجدید سلول‌ها، بهبود سلامت پوست و جلوگیری از مشکلاتی مانند جوش و آکنه موثر می‌باشد.
    • ویتامین E: ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که در حفاظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه UV، آلودگی هوا نقش دارد.
    • مواد معدنی: میوه‌های خشک حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم، مس، آهن و منیزیم هستند که در نگهداری از رطوبت پوست مؤثر هستند.
    • فیبر: فیبر موجود در میوه‌های خشک به تنظیم گردش خون و تخلیه سموم از بدن کمک کرده و این موارد می‌توانند در حفظ سلامت پوست تاثیرگذار باشند.
    • ترمیم‌کننده پوست: میوه‌های خشک مانند زردآلو حاوی مواد ترمیم‌کننده هستند که می‌توانند در ترمیم آسیب‌های پوستی کمک کنند و به بهبود سلامت و زیبایی پوست کمک کنند.
    • حفظ رطوبت پوست: مصرف میوه‌های خشک می‌تواند به حفظ رطوبت پوست کمک کند.
    • پیشگیری از التهاب‌های پوستی: ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌های خشک در کاهش التهاب‌های پوستی و پیشگیری از مشکلاتی نظیر قرمزی و حساسیت‌های پوستی نقش موثری دارند.

    بیشتر بخوانید: روش خشک کردن گوجه فرنگی؛ در آفتاب، فر و…

    فواید میوه خشک برای سیستم گوارشی

    اغلب میوه‌های خشک سرشار از فیبر هستند که برای سلامت دستگاه گوارش نیز مفید است. به طور مثال روده با جذب این فیبرها، اسیدهای چرب بیشتری را تولید می‌کنند که برای سلامت روده مفید است و با مصرف میوه‌های خشک حاوی فیبر مانند آلو خشک می‌توان از آن به عنوان ملین استفاده کرد تا مشکل یبوست را تا میزان زیادی بهبود دهد.

    فواید میوه خشک برای سیستم گوارشی

    میزان کالری موجود در میو‌ه‌های خشک

    میزان کالری موجود در میو‌ه‌های خشک به شرح زیر است:

    ۱- کالری آلو خشک

    آلو خشک با توجه به خواص زیادی که دارد یکی از پرطرفدارترین انواع میوه‌های خشک است که در هر ۱۰ گرم از آن ۲۲ کالری وجود دارد. با مصرف آلو خشک می‌توان به تناسب اندام و کاهش وزن کمک کرد.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش تهیه گریپ‌ فروت خشک شده

    ۲- کالری هلو خشک

    هلو خشک حاوی مقادیر زیادی از مواد معدنی است که به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. در هر ۱۰ گرم از هلوخشک، ۲۲ کالری وجود دارد که مصرف منظم آن برای کاهش وزن نیز مفید است.

    ۳- کالری زردآلو خشک

    زردآلو خشک یکی از دیگر از انواع میوه خشک محبوب بین افراد است که در هر ۱۰گرم آن به میزان ۲۲ کالری وجود دارد و با مصرف آن انرژی لازم برای بدن تامین می‌شود.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش خشک کردن بامیه در خانه

    میزان کالری موجود در میو‌ه‌های خشک

    ۴- کالری گلابی خشک

    گلابی یکی دیگر از میوه خشک‌های خوشمزه است که هر ۱۰ گرم آن حاوی ۲۴ کالری است و ترکیبات این میوه خشک شامل فیبر است که برای دستگاه گوارش مفید است.

    ۵- کالری موز خشک

    موزخشک از جمله انواع میوه خشک‌های پرکالری محسوب می‌شود که هر ۱۰ گرم از آن حاوی ۵۳ کالری است و به همین علت در مصرف آن دقت بیشتری شود تا دچار اضافه وزن و چاقی نشوید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه چیپس میوه خانگی با بخاری یا شوفاژ!

    ۶- کالری کیوی خشک

    کیوی خشک نیز یکی دیگر از انواع میوه خشک های پرکالری است که در هر ۱۰۰ گرم آن شامل ۵۵ کالری می‌شود.

    کالری انواع میوه خشک

    ۷- کالری سیب خشک

    سیب خشک به عنوان میوه خشک خوشمزه و پرطرفدار خواص زیادی از جمله خاصیت ضدسرطانی، جلوگیری از بیماری‌های قلبی و کمک به سلامت پوست دارد. در هر ۱۰ گرم از سیب خشک به میزان ۲۲ کالری وجود دارد.

    بیشتر بخوانید: چند روش کاربردی و ساده برای خشک کردن موز

    کالری انواع میوه خشک:
    سیب خشک۹۰ کالری
    زردآلو خشک۷۸ کالری
    موز خشک۱۰۰ کالری
    گیلاس خشک۱۵۰ کالری
    آلبالو خشک۱۴۰ کالری
    خرما خشک (۲ عدد)۱۳۳ کالری
    انجیر خشک (۴ عدد)۱۴۰ کالری
    انبه خشک (۶ عدد)۱۳۰ کالری
    هلو خشک (۳۰ گرم)۹۰ کالری
    گلابی خشک۹۲ کالری
    آناناس خشک۱۳۰ کالری
    آلو خشک (۴ عدد)۱۰۰ کالری
    کشمش۱۰۸ کالری
    توت فرنگی (۳۰ گرم)۱۱۱ کالری

    میوه‌های خشک چاق کننده کدامند؟

    برخی از میوه‌های خشک خاصیت چاق‌کنندگی دارد و به دلیل کالری فراوان آن‌ها، مصرف زیاد آن موجب افزایش وزن می‌شود. به طور مثال موز خشک از جمله میوه‌های خشک با کالری بالا است که با خوردن آن کالری زیادی وارد بدن می‌شود. آب موجود در موز با خشک شدن از بین می‌رود و از انرژی زیادی متراکم است که می‌توان مقادیر زیادی مصرف کرد، در حالی‌که همین میوه را به صورت تازه هر فرد یک عدد بیشتر نمی تواند میل کند.

    در نتیجه با خوردن مقدار زیاد موز خشک کالری همان چند موز به صورت تازه وارد بدن شده و موجب چاق شدن می‌شود. از دیگر میوه‌های خشک پرکالری و چاق کننده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • کشمش
    • مویز
    • خرما خشک
    • آلو خشک
    • انجیر خشک

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دانه انار خشک شده به روش خانگی

    میوه‌های خشک چاق کننده کدامند؟

    سخن آخر

    در این مقاله از مجله آشپزی اکالا به کالری میوه خشک پرداختیم. میوه خشک از خوراکی‌های محبوب و لذیذی است که به دلیل اینکه سرشار انواع ویتامین، فیبر و مواد‌مغذی هستند فواید زیادی برای سلامتی بدن دارند. اما در کنار این خواص مفیدمیوه‌های خشک و علیرغم اینکه حاوی مقدار بالای مواد مغذی نظیر فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، معمولاً در مقایسه با میوه‌های تازه، کالری بیشتری دارند.

    دلیل این افزایش کالری اغلب به دلیل غلظت بالای قند طبیعی در میوه‌های خشک است. زیرا در فرآیند خشک کردن، آب میوه کاهش می‌یابد و مواد مغذی در یک حجم کوچکتر تجمع می‌یابند. بنابراین، اگر شما به دنبال کاهش وزن یا کنترل کالری هستید، مهم است که مقدار مصرف میوه‌های خشک را با دقت در رژیم غذایی خود اضافه کنید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.