دانستنی

۵ برند آدامس ایرانی فاقد آسپارتام

تا بحال فکر کرده‌اید که آدامس فاقد آسپارتام چیست؟ حتما می‌دانید که استفاده از شکر نه تنها برای سلامت دندان‌ها خطرناک است، بلکه به دلیل کالری بالا، برای افراد در رژیم لاغری، مضر است. براساس تحقیقات، حذف شیرینی و مواد حاوی قند تأثیر مثبتی بر کارکرد بدن دارد. مشکلات استفاده از شکر، ترکیبات صنعتی را وارد میدان کرده است. اسپارتام یکی از این ترکیبات محسوب می‌شود.

در واقع آسپارتام نوعی ترکیب شیمیایی است که در صنایع غذایی به عنوان شیرین‌کننده استفاده می‌شود. نام تجاری آن نوتراسوئیت، اکوال و آمینوسوئیت است. علت استفاده از آسپارتام به جای شکر و دیگر شیرین‌کننده‌هایی مانند ساکاروز، قدرت بالای شیرین‌کنندگی آن است. گفته می‌شود که قدرت شیرین کنندگی این ترکیب، تا ۲۰۰ برابر بیشتر از شکر است. همچنین اسپارتام کالری کمتری دارد و ارزان‌تر است. به همین دلیل تولیدکننده‌ها را به استفاده از آن ترغیب می‌کند.

با ما در بخش دانستی‌های مجله اینترنتی اکالا بلاگ همراه باشید تا با ۵ مورد از انواع آدامس ایرانی فاقد اسپارتام آشنا شوید.

آسپارتام چیست؟

آسپارتام نوعی شیرین کننده مصنوعی است. این شیرین کننده، تا مدتها محبوبیت زیادی داشت اما بعد از تحقیق و کشف عوارض مخرب آن بر سلامت بدن، حذف اسپارتام از مواد غذایی در دستور کار تولیدکنندگان قرار گرفت. به همین دلیل آدامس‌های فاقد اسپارتام وارد بازار شدند. آدامس‌ها بر پایۀ مواد صمغی و لاستیکی تهیه می‌شوند تا بتوانند قابل جویدن باشند و دوام داشته باشند.

از آنجا که آدامس‌ها مصارف پزشکی هم می‌توانند داشته باشند (آدامس نیکوتین)، پس خود جویدن و خوردن آن برای بدن ضرر ندارد.

آدامس‌های ویتامین‌دار نیز وجود دارند که با آزاد کردن موادی به مرور در دهان، باعث جذب آن‌ها توسط معده می‌شوند. این نوع آدامس‌ها برای کودکان بیشتر تهیه می‌شوند. خوردن آدامس علاوه بر اینکه مفرح است و باعث نشاط و شادابی می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    آسپارتام در آدامس

    جویدن آدامس تولید بزاق را در دهان افزایش می‌دهد و به از بین بردن باکتری‌ها در دهان کمک می‌کند آدامس‌های حاوی طعم‌دهند‌ه‌هایی که طعم و مزۀ آن‌ها بیشتر می‌ماند و یا شیرین هستند دارای ترکیبات مضر نیز هستند، مخصوصاً اگر از آسپارتام استفاده کرده باشند. از آنجا که هزینۀ شیرین‌کننده‌های دیگر بسیار گران است، تولید کنندگان عموماً به همان ترکیبات شیمیایی اکتفا و از سرمایه‌گذاری برای پیدا کردن ترکیبات جدید و کم‌عارضه خودداری می‌کنند.

    هرچند آدامس به صورت امروزی در دهۀ ۲۰ در آمریکا تولید شد، اما پیشینۀ آن در ایران، به ماده‌ای گیاهی به نام سقز می‌رسد.

    مواد غذایی و محصولات حاوی اسپارتام کدامند؟

    • نوشابه‌های رژیمی
    • انواع بستنی
    • آبمیوه‌هایی که کالری آن‌ها کاهش داده شده‌اند
    • آدامس
    • ماست
    • شیرینی‌ها و آبنات‌های بدون قند
    • ژله
    • غلات صبحانه
    • خمیردندان

    اسپارتام بعد از تجزیه در بدن، به ترکیبات متانولی تبدیل می‌شود که برای سلامت مضر است. همچنین اثبات شده است که مصرف اسپارتام در طولانی مدت بر کارکرد بدن تأثیر منفی می‌گذارند. مصرف زیاد آسپارتام خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان را در بدن افزایش می‌دهد. اسپارتام در کمترین حالت باعث بروز سر درد می‌شود و در کارکرد معده اختلال ایجاد می‌کند.

    مواد غذایی و محصولات حاوی اسپارتام کدامند؟

     

    انواع آدامس ایرانی فاقد آسپارتام

    در ادامه با چند برند برتر تولید کننده آدامس بدون اسپارتام آشنا خواهید شد:

    مطالب مرتبط : فواید آدامس بدون قند

    ۱- آدامس بایودنت

    تمامی آدامس‌های بایودنت بدون شکر هستند و در فرمول آن‌ها به جای استفاده از آسپارتام، از شیرین کننده‌های سلامت محور استفاده شده است.

    این آدامس‌های بدون اسپارتام مناسب افراد دیابتی و مناسب افراد تحت رژیم است و جویدن آن‌ها برای سلامتی دهان و دندان خطری ندارد.

    ترکیبات آدامس‌های فاقد اسپارتام بایودنت: سوربیتول، پایه آدامس، زایلیتول، مالتیتول، مانیتول، اسید سیتریک خوراکی، اسید مالیک خوراکی، اسید آسکوربیک خوراکی، لستین خوراکی، ایزومالت، آسه سولفام پتاسیم، سوکرالوز، گلیسیرین، رنگ مجاز خوراکی، طعم دهنده مجاز خوراکی

    انواع طعم‌های آدامس بدون شکر بایودنت

    • طالبی
    • نعنا
    • اکالیپتوس
    • هندوانه
    • استوایی
    • توت فرنگی
    • موز
    • دارچین

    آدامس بایودنت فاقد قند

    ۲- آدامس اسماژل

    آدامس اسماژل بدون گلوتن، بدون شکر و بدون آسپارتام است و مناسب افراد دیابتی و افراد تحت رژیم است.

    محتویات شیرین کننده ها: زایلیتول ۳۱%، ساکرالوز، مالتیتول، سوربیتول، آس سولفام کی، پایه آدامس، طعم دهنده و صمغ عربی.

    آدامس اسماژل تحت لیسانس سوئیس و تولید کشور ایران است.

    آدامس اسماژل فاقد قند

    ۳- آدامس ناتسور

    آدامس ناتسور یک راه حل لذت بخش برای خوشبو کردن دهان شما است. این محصول که در طعم‌های مختلف ارائه می‌گردد فاقد قند بوده و در تهیه آن از ترکیبات طبیعی استفاده شده است. محصولات ناتسور فاقد شیرین کننده مصنوعی آسپارتام بوده و به همین دلیل به سلامتی دهان و دندان آسیبی وارد نمی‌کنند.

    آدامس ناتسور تولید شرکت پوراطب – تحت لیسانس شرکت ویتا فارمد سوئیس است. آدامس ناتسور در حال حاضر در طعم‌های مختلف و در بسته بندی پاکتی (Flip Top) با طراحی جذاب و رعایت استانداردهای جهانی عرضه می‌شود.

    آدامس ناتسور فاقد قند

    ۴- آدامس دراژه اسمایل

    آدامس اسمایل بدون آسپارتام و گلوتن با انواع طعم‌های متنوع مناسب برای سلامت دهان و دندان است.

    آدامس دراژه اسمایل فاقد آسپارتام

    ۵- آدامس زایلیتول میرادنت

    آدامس‌های زایلیتول میرادنت با طعم فوق العاده توت فرنگی ،دارچین ،نعنا و … ۱۰۰ درصد از زایلیتول تهیه شده است. این آدامس تحت لیسانس کشور آلمان و تولید کشور ایران است.

    آدامس زایلیتول میرادنت فاقد آسپارتام

    زایلیتول چیست؟

    زایلیتول ماده‌ای طبیعی است که در بخش‌هایی از میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. این شیرین کننده، کالری و قند کمتری نسبت به شکر دارد. در مورد زایلیتول بیشتر بدانید:

    • زایلیتول طعمی شبیه به شکر دارد اما مضرات و مشکلات شکر را دارا نیست و مصرف آن قند خون را افزایش نمی‌دهد.
    • دارای کالری کمی است و برای افراد مبتلا به دیابت، چاقی و اختلالات متابولیک، جایگزینی مناسب با شکر است.
    • زایلیتول سلامت دندان‌ها را تقویت و از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.
    • این ماده، PH دهان را تنظیم می‌کند.
    • آدامس بدون قند زایلیتول توسط بسیاری از پزشکان و دندانپزشکان توصیه شده است.
    • از آنجا که شیرین کننده زایلیتول مانع از هضم قند توسط باکتری‌ها می‌شود، می‌تواند با مهار باکتری‌های موجود در دهان از تشکیل پلاک و پوسیدگی دندان پیشگیری کند.
    • باکتری‌ها با تولید ماده‌ای به نام پلی ساکاریدها محکم به دندان‌ها می‌چسبند. طبق تحقیقات انجام شده زایلیتول با ایجاد پوششی بر روی دندان‌ها مانع چسبیدن باکتری‌ها به دندان‌ها شده و از آن‌ها محافظت می‌کند.

    فواید آدامس فاقد آسپارتام

    1. این آدامس‌ها به علت نداشتن قند طبیعی موجب تحریک باکتری‌ها نمی‌شوند.
    2. جویدن این آدامس‌ها موجب افزایش تدریجی ترشح بزاق دهان به طور موقت در مواقعی که امکان مسواک زدن نباشد کار پاکیزگی دهان و دندان را به خوبی انجام می‌دهد .
    3. باعث سردرد و معده درد نمی‌شود.
    4. ریسک ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان، به دلیل ترکیبات آسپارتامی در بدن، وجود ندارد.
    5. از شیرین‌کنند‌ه‌های مطمئن‌تر و با کیفیتی تهیه می‌شود. بنابراین نه تنها سالم‌تر است، بلکه مدت زمان بیشتری طعم شیرینی آدامس را حفظ می‌کند.
    6. سازمان صنایع غذایی و دارویی سلامت آن را تأیید کرده‌اند.

    مطالب مرتبط : ۶ نکته کلیدی درباره فواید جویدن آدامس بعد از غذا

    با انتخاب محصولاتی که هم در ایران تولید می‌شود و هم کیفیت قابل مقایسه با برندهای خارجی دارند، می‌توان به سلامت دهان و دندان و حتی بدن کمک کرد. شیرین‌کننده‌هایی که همه جا و هرروز در غذای ما هستند، ممکن است بهتر از شکر باشند، اما خود نیز آسیب‌هایی را به همراه دارند که به مرور و با انجام تحقیقات و آزمایشات مشخص می‌شوند.

    سوالات متداول

    دراین مقاله تلاش کردیم تا شما را با مضرات اسپارتام آشنا کنیم. همچنین برندهای معروف ایرانی تولیدکننده آدامس بدو اسپارتام را هم با شما به اشتراک گذاشتیم.

    در ادامه به پرتکرارترین سوالات شما در این زمینه پاسخ خواهیم داد:

    جویدن آدامس بدون قند اسپارتام و حاوی زایلیتول چه فوایدی دارد؟

    جویدن آدامس بدون قند زایلیتول به جای آدامسهای معمولی، نه تنها به دندان‌ها آسیب نمی‌زند؛ بلکه از دندان‌ها در برابر باکتری‌ها محافظت می‌کند.

    کاربرد زایلیتول چیست؟

    امروزه از شیرین کننده زایلیتول به دلیل مزایای بی‌شمارش برای سلامتی دهان و دندان درتولید انواع خمیر دندان، دهان شویه‌ها، آبنبات‌ها و قرص‌های نعناع نیز استفاده می‌شود.

    کدام مواد غذایی حاوی آسپارتام است؟

    آدامس، ژله،غلات صبحانه، نوشابه‌های رژیمی، انواع بستنی‌، آب‌میوه‌هایی که کالری آن‌ها کاهش داده شده‌اند، ماست، شیرینی‌ها و آبنات‌های بدون قند از مواد غذایی هستند که در ترکیبات آن‌ها از آسپارتام استفاده شده است.

    تفاوت آسپارتام و زایلیتول چیست؟

    آسپارتام : جز شیرین کننده‌های مصنوعی به حساب می‌آید. شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است از منابع طبیعی مانند گیاهان و یا خود قند گرفته شده باشند، اما این شیرین کننده‌ها قوی هستند، زیرا اغلب به مراتب از قند و شکر عادی شیرین‌تر است.

    زایلیتول : جز شیرین کننده‌های طبیعی هستند. این ماده از کربو هیدرات‌ها محسوب می‎شود و از کربن، هیدروژن، و اکسیژن تشکیل شده‌ است. شیرین کننده‌های طبیعی شامل شیرین کننده‌های تصفیه شده و شیرین کننده‌های گیاهی می‌شود.

    شیرین کننده‌های طبیعی بر پایه‌ی استویا تاثیری روی فشار خون ندارند و مصرف آن برای افراد دیابتی بلامانع هستند. زیرا بر خلاف شکر مصرف آن میزان قند خون را افزایش نمی‌دهد و بیماران دیابتی به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. 

    نوشته های مشابه

    ‫۵ دیدگاه ها

    1. سلام ممنونواز مطلب خوبتون…
      اونوقت این آدامسای بدون آسمارتامو کجا تهیه کنیم؟
      اصلا از کجا بدونیم این ادامسی که مامیخوریم آسپارتام نداره؟

      1. سلام. مرسی از نظرتون. بله، بسیاری از آدامسهای خارجی که در ایران نیز وجود دارند حاوی آسپارتام هستند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.