آشپزیترشیجات و سس ها

طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی سنتی؛ خوش‌رنگ و غلیظ

رب گوجه یکی از محبوب‌ترین چاشنی‌ها به خصوص در غذاهای ایرانی و انواع خورشت است که از آن برای طعم دادن و رنگ‌دهی به غذاهای مختلف استفاده می‌شود. حقیقت این است که کیفیت رب گوجه فرنگی خانگی به هیچ عنوان با رب‌های بازاری قابل مقایسه نیست و همین موضوع موجب شده تا بسیاری از افراد این رب را در خانه آماده کند. اما درست کردن رب گوجه فرنگی در عین سادگی با چالش‌هایی همراه است. از پاشیدن رب گوجه در زمان پخت به اطراف گرفته تا کپک زدن رب بعد از مدتی کوتاه، همگی از مشکلاتی هستند که ممکن است در زمان درست کردن رب و بعد از آن با آن‌ها مواجه شوید. اما طرز تهیه رب خانگی سنتی چگونه است؟

در این مقاله از بلاگ اکالا می‌توانید با طرز تهیه رب گوجه خانگی عالی و همه فوت و فن‌های آن آشنا شوید.

مواد مورد نیاز جهت تهیه رب گوجه خانگی سنتی:
گوجه فرنگی۴ کیلوگرم
روغن مایع۵۰ گرم
نمک۲۰ گرم

مراحل طرز تهیه رب گوجه خانگی عالی

اگر با فوت و فن‌های درست کردن رب گوجه فرنگی در خانه آشنا باشید، این کار بسیار ساده است. به طور کلی روش درست کردن رب خانگی با طرز تهیه رب گوجه فرنگی در کارخانه متفاوت است. از آنجایی که در رب‌های خانگی از مواد نگهدارنده و افزودنی‌ها استفاده نمی‌شود، شما باید این رب را به صورت کاملا اصولی آماده کنید تا ماندگاری بالایی داشته باشد. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه رب خانگی سنتی آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سس گوجه فرنگی (کچاپ) خانگی

مرحله اول؛ خرد کردن گوجه فرنگی

در اولین مرحله از طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی سنتی باید گوجه فرنگی‌ها را بشویید. قسمت انتهای گوجه را با نوک چاقو جدا کنید و با یک چاقوی تیز آن‌ها را به ۴ قسمت تقسیم کنید.

طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی سنتی

مرحله دوم؛ قرار دادن گوجه‌ها روی حرارت

در این مرحله گوجه‌ها را در یک قابلمه نسبتا بزرگ بریزید و روی شعله گاز قرار دهید. ابتدا شعله گاز را زیاد کنید تا آب گوجه فرنگی‌ها خارج شود و نرم شوند. در این مرحله مراقب باشید که گوجه فرنگی‌ها به کف قابلمه نچسبند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم؛ صاف کردن گوجه‌ها

    در این مرحله از طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی و سنتی غلیظ بعد از این که گوجه‌ها را روی حرارت قرار دادید، شعله گاز را خاموش کنید و گوجه‌ها را روی یک توری سیمی یا پارچه‌ای بریزید و با پشت قاشق یا دست فشار دهید تا پوست گوجه‌ها جدا شوند و گوشت و آب گوجه از توری رد شود.

    بهتر است سوراخ توری شما آنقدر ریز باشد که تخم‌های گوجه از آن رد نشوند. به خوبی گوجه‌ها را فشار دهید تا تنها پوست و تخم‌های گوجه باقی بمانند.

    مرحله چهارم؛ جوشاندن رب

    در این مرحله از طرز تهیه رب گوجه خانگی عالی باید گوجه‌های صاف شده را دوباره در قابلمه بریزید. شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید و اجازه دهید رب به آرامی بجوشد و غلیظ شود. در این مرحله باید هر از چند گاهی رب را هم بزنید تا ته نگیرد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش گوجه فرنگی تبریزی

    مرحله پنجم: اضافه کردن نمک به رب خانگی سنتی

    بعد از این که رب گوجه فرنگی کمی غلیظ شد، مقداری نمک به آن اضافه کنید و رب را کاملا هم بزنید. مقدار نمک باید به اندازه‌ای باشد که رب شما کمی مزه بگیرد اما شور نشود.

    مرحله ششم؛ هم زدن رب گوجه

    از زمانی که رب گوجه فرنگی شما کمی غلیظ شد، باید به طور مداوم آن را هم بزنید تا ته نگیرد. این کار را آنقدر ادامه دهید تا رب گوجه به غلظت مناسب برسد. برای این که متوجه شوید رب به غلظت مناسب رسیده یا نه باید با یک قاشق روی رب خط بیندازید.

    اگر رد قاشق بلافاصله پر شد، یعنی رب شما به غلظت مناسب نرسیده و هنوز باید بجوشد. در صورتی که رد قاشق برای مدت طولانی‌تری روی رب باقی ماند، یعنی رب آماده است.

    رب گوجه فرنگی خانگی

    مرحله هفتم؛ اضافه کردن روغن به رب

    بعد از این که رب کاملا غلیظ شد، باید روغن مایع را به آن اضافه کنید. سپس رب را به خوبی هم بزنید تا روغن کاملا با رب ترکیب شود. اضافه کردن روغن به رب موجب خوشرنگ و درخشان شدن آن می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید از مقدار روغن بیشتری برای تهیه رب خانگی استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای گوجه سبز (مربای آلوچه)

    مرحله هشتم؛ نگهداری رب در یخچال

    بعد از این که رب شما آماده شد، در این مرحله از طرز تهیه رب خانگی سنتی باید شعله گاز را خاموش و صبر کنید تا رب کاملا خنک شود. سپس آن را در ظرف شیشه‌ای درب دار بریزید و در یخچال یا فریزر قرار دهید.

    طرز تهیه رب گوجه خانگی با مخلوط‌کن

    یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌های طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی استفاده از مخلوط‌کن است. در طرز تهیه رب گوجه با دستگاه آبگیری یا مخلوط‌کن باید گوجه‌ها را بشویید و خرد کنید و سپس در مخلوط‌کن بریزید و خوب میکس کنید. برای بهبود کیفیت و طعم رب می‌توانید تخم گوجه فرنگی را با قاشق جدا کنید و بعد آن را پوره کنید.

    سپس پوره گوجه فرنگی را از یک صافی رد کنید تا پوست و تخم‌های باقی‌مانده گوجه جدا شوند. پوره گوجه را در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. اجازه دهید رب بجوشد و به غلظت مناسب برسد.

    روش‌های جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی خانگی

    برای تهیه رب گوجه فرنگی خانگی که کپک نزند باید از ترفندهای ساده‌ای استفاده کنید. در ادامه به روش‌های جلوگیری از کپک زدن رب گوجه خانگی اشاره شده است.

    • از آنجایی که در رب گوجه خانگی از مواد نگهدارنده استفاده نمی‌شود، باید تخم و پوست گوجه را کاملا از پوره گوجه جدا کنید و رب را تنها با پوره خالص گوجه تهیه کنید.
    • در طرز تهیه رب خانگی با ماندگاری بالا باید رب را به اندازه‌ای بجوشانید که کاملا غلیظ شود. اگر رب گوجه شما شل و آبکی باشد، احتمال کپک زدن آن بسیار زیاد است.
    • بعد از هر بار استفاده از رب گوجه خانگی حتما درب آن را ببندید و رب را در یخچال قرار دهید.
    • در برای برداشتن رب گوجه خانگی حتما از یک قاشق تمیز و خشک استفاده کنید.
    • به هیچ عنوان رب گوجه را در معرض هوا قرار ندهید و بعد از هر بار استفاده سریع درب آن را ببندید.
    • به منظور جلوگیری از کپک زدن رب و افزایش ماندگاری آن بهتر است رب را در شیشه‌های کوچک بریزید تا رب هوا نکشد و خراب نشود.
    • اگر مقدار رب گوجه فرنگی خانگی شما زیاد است، می‌توانید یک شیشه را برای استفاده در یخچال بگذارید و باقی مانده رب‌ها را در ظرف‌های کوچک یا قالب‌های یخ بریزید و در فریزر قرار دهید.
    • در روش سنتی بسیاری از افراد به جای جوشاندن گوجه‌ها در مرحله اول، گوجه را خرد می‌کردند و برای ۲۴ ساعت زیر نور آفتاب قرار می‌دادند تا نرم شود. سپس آن را از صافی رد می‌کردند و در قابلمه می‌جوشاندند.
    • برخی افراد برای خوشرنگ شدن و تیره شدن رب گوجه بعد از آماده شدن رب، آن را در معرض آفتاب قرار می‌دهند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خوراک بادمجان با گوجه فرنگی

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه رب خانگی سنتی

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه رب خانگی سنتی

    در این بخش نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه رب خانگی سنتی را برایتان شرح خواهیم داد.

    • برای تهیه رب گوجه فرنگی خانگی بهتر است از گوجه‌های گوشتی و سفت استفاده کنید تا رب شما غلیظ و خوشرنگ شود.
    • در زمان صاف کردن گوجه فرنگی مراقب باشید تا پوست و تخم‌های گوجه از توری رد نشود. این کار هم ظاهر بهتری به رب گوجه می‌بخشد و هم از خراب شدن و کپک زدن رب جلوگیری می‌کند.
    • در صورتی که رب گوجه شما به اندازه بجوشد و به درستی آماده شود، می‌توانید آن را بیرون از یخچال نیز نگهداری کنید. اگر رب را بیرون از یخچال قرار می‌دهید، حتما یک لایه روغن روی آن بریزید.
    • در طرز تهیه رب گوجه فرنگی به روش سنتی باید اواخر پخت رب گوجه شعله گاز را کم کنید تا رب ته نگیرد.
    • پخت رب به روش سنتی معمولا حدود ۳ تا ۴ ساعت طول می‌کشد.
    • اگر گوجه شما کم آب یا گوشتی است، می‌توانید مقداری آب به پوره گوجه اضافه کنید تا رقیق‌تر شود.
    • برای تهیه رب گوجه با چرخ‌گوشت باید گوجه‌ها را بعد از شستن چرخ کنید. سپس پوره‌ای که آماده شده را در یک پارچه توری بریزید و خوب فشار دهید تا پوست و تخم گوجه جدا شود. حالا می‌توانید آب گوجه فرنگی را بجوشانید تا رب شما آماده شود.
    • برای تهیه رب گوجه فرنگی در فر باید گوجه فرنگی‌ها را در مخلوط‌کن میکس کنید. سپس فر را با دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. پوره گوجه را در سینی فر بریزید و برای ۳ ساعت در فر قرار دهید. زمانی که حجم رب نصف شد، دمای فر را به ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد کاهش دهید و آن را هم بزنید تا رب شما آماده شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع استانبولی پلو (دمی گوجه)

    سوالات متداول

    در این بخش به سوالات متداولی که در رابطه با رب گوجه فرنگی سنتی پرسیده می‌شود پاسخ خواهیم داد.

    هر کیلو گوجه چقدر رب می‌دهد؟

    به طور کلی شما می‌توانید از هر ۴ کیلوگرم گوجه فرنگی حدود ۱ کیلوگرم رب تهیه کنید. اما به هر حال نوع گوجه فرنگی و میزان گوشتی بودن آن بر مقدار رب شما موثر خواهد بود. اگر گوجه فرنگی شما آبکی باشد هر ۵ تا ۶ کیلوگرم از آن ۱ کیلو رب می‌دهد. اگر گوجه فرنگی گوشتی باشد، می‌توانید از هر ۴ کیلوگرم گوجه، ۱ کیلوگرم رب درست کنید.

    بهترین روش برای افزایش ماندگاری رب گوجه خانگی چیست؟

    برای افزایش رب گوجه خانگی می‌توانید مقداری روغن مایع یا روغن زیتون روی سطح رب بریزید. این کار از ورود هوا به رب جلوگیری می‌کند و ماندگاری آن را افزایش می‌دهد.

    برای جلوگیری از پاشیدن رب گوجه هنگام پخت چه روشی موثر است؟

    به منظور جلوگیری از پاشیدن رب گوجه هنگام پخت می‌توانید یک آبکش فلزی روی قابلمه قرار دهید تا از ریختن رب به بیرون از قابلمه جلوگیری شود.

    چکار کنیم رب گوجه قرمز شود؟

    برای خوشرنگ شدن رب باید از گوجه باکیفیت، قرمز و گوشتی استفاده کنید و بعد از پخت مقداری روغن به رب اضافه کنید تا رب شما خوشرنگ و قرمز شود.

    برای دریافت آموزش و نکات آشپزی بیشتر به مجله آشپزی اکالا سری بزنید.

    ۳/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.