آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه کمپوت گلابی خانگی؛ سالم و خوشمزه

کمپوت گلابی یکی از خوشمزه‌ترین و سالم‌ترین دسرهایی است که می‌توانید به سادگی در خانه تهیه کنید. کمپوت کردن گلابی یک روش ساده برای افزایش ماندگاری این میوه دوست داشتنی است که به شما این امکان را می‌دهد تا در هر فصل و هر زمانی مزه شیرین و لذیذ گلابی را بچشید و لذت ببرید. در طرز تهیه کمپوت گلابی برای مدت طولانی بهتر است از گلابی‌های رسیده و سالم استفاده کنید تا کمپوت شما کیفیت و مزه بهتری داشته باشد.

در این مقاله از سرویس آشپزی در بلاگ اکالا می‌توانید با طرز تهیه کمپوت گلابی خوشمزه و سالم به روش کارخانه‌ای آشنا شوید و همه فوت و فن‌های درست کردن این کمپوت را یاد بگیرید.

مواد لازم جهت تهیه کمپوت گلابی زعفرانی:
گلابی۱/۵ کیلوگرم
آب۸ لیوان فرانسوی دسته‌دار
لیمو ترش۱ عدد
شکر۱/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
وانیل۱/۴ قاشق چای‌خوری

مراحل طرز تهیه کمپوت گلابی زعفرانی

درست کردن کمپوت گلابی در خانه بسیار ساده است. در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل طرز تهیه کمپوت گلابی آشنا شوید.

مرحله اول؛ گلابی‌ها را خرد کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کمپوت گلابی خانگی باید گلابی‌های سالم و رسیده را بشویید. سپس پوست آن‌ها را جدا کنید. گلابی‌ها را از وسط نصف کنید و هسته‌های آن‌ها را خارج کنید. برای تهیه کمپوت می‌توانید گلابی‌ها را به هر اندازه‌ای که دوست دارید برش دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کمپوت آلبالو خانگی

مرحله دوم؛ گلابی‌ها را همراه با آب بجوشانید

بعد از خرد کردن گلابی‌ها، باید آن‌ها را کنار بگذارید. ۸ لیوان آب در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند.

مراحل طرز تهیه کمپوت گلابی زعفرانی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم؛ شکر، وانیل و زعفران را اضافه کنید

    در این مرحله از طرز تهیه کمپوت گلابی برای مدت طولانی باید شکر، وانیل و زعفران دم کرده را به آب در حال جوش اضافه کنید. سپس صبر کنید تا شکر به طور کامل در آب حل شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه تارت گلابی و بادام

    مرحله چهارم؛ گلابی‌ها را به قابلمه اضافه کنید

    زمانی که شکر کاملا در آب حل شد، گلابی‌های خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید گلابی‌ها در آب جوش بپزید. معمولا زمان پخت گلابی‌ها نسبت به نوع گلابی متفاوت است. هر چقدر گلابی شما رسیده‌تر باشد، به زمان کمتری برای پخت نیاز دارد. معمولا پخت گلابی‌های رسیده حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. در صورتی که گلابی‌ها کمی نرسیده هستند، بهتر است آن‌ها را حدود ۴۰ دقیقه روی حرارت قرار دهید، تا کاملا نرم شوند.

    مرحله پنجم؛ آب لیمو ترش را به کمپوت اضافه کنید

    بعد از این که کمپوت آماده شد، در ۵ دقیقه پایانی پخت باید آب لیمو ترش را اضافه کنید. اضافه کردن آبلیمو مانع کپک زدن کمپوت می‌شود و ماندگاری آن را افزایش می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه رانی زرد آلو

    مرحله ششم؛ کمپوت را در شیشه بریزید

    بعد از این که مراحل پخت کمپوت گلابی به پایان رسید، شعله گاز را خاموش کنید. صبر کنید تا کمپوت خنک شود و برای حدود ۸ ساعت در قابلمه بمانند. سپس کمپوت را در ظروف شیشه‌ای تمیز و درب دار بریزید و روی آن را با شهد پر کنید. شیشه‌ها را در یخچال قرار دهید و از طعم این کمپوت خانگی لذت ببرید.

    طرز تهیه کمپوت گلابی خوشمزه و سالم به روش کارخانه‌ای

    طرز تهیه کمپوت گلابی خوشمزه و سالم به روش کارخانه‌ای

    برای نگهداری کمپوت گلابی به مدت طولانی باید یک قابلمه را تا نیمه پر از آب کنید و روی شعله گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید. سپس گلابی‌های پوست گرفته و خرد شده را در یک شیشه تمیز بریزید و درب آن را محکم کنید.

    شیشه را برای حدود ۴۰ دقیقه در قابلمه قرار دهید. در نهایت شعله گاز را خاموش کنید و کمپوت‌ها را از قابلمه خارج کنید. بعد از این که کمپوت‌ها خنک شدند، آن‌ها را در یخچال قرار دهید. می‌توانید از این روش برای افزایش ماندگاری کمپوت‌هایی که درست کرده اید نیز استفاده کنید.

    در این شرایط بهتر است شیشه را تنها ۳۰ دقیقه در آب جوش قرار دهید. در این روش ماندگار کمپوت بسیار زیاد می‌شود و می‌توانید کمپوت گلابی را تا ۶ ماه نگهداری کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پیناکولادا خوشمزه به روشی ساده

    طرز تهیه کمپوت گلابی نارس

    اگر از گلابی نارس و سفت برای تهیه کمپوت استفاده می‌کنید، باید از مقدار شکر بیشتری استفاده کنید و برای مدت زمان بیشتری گلابی را در آب بجوشانید تا نرم شود. برای شروع آب و شکر را مخلوط کنید و مقداری زعفران به آن اضافه کنید.

    زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، گلابی‌های نارس را خرد کنید و به آن اضافه کنید. حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه صبر کنید تا گلابی‌ها نرم شوند. سپس شعله گاز را خاموش کنید و بعد از خنک شدن کمپوت آن را در شیشه بریزید.

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کمپوت گلابی

    در این بخش به چند نکته در رابطه با تهیه کمپوت گلابی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای خوش عطر شدن کمپوت گلابی می‌توانید مقداری گلاب، پودر هل یا دارچین به آن اضافه کنید.
    • برای تزیین کمپوت گلابی معمولا از مقداری خلال پسته استفاده می‌شود.
    • اگر گلابی‌هایی که برای تهیه کمپوت استفاده می‌کنید، شیرین نیستند، می‌توانید از مقدار شکر بیشتری استفاده کنید.
    • در صورت تمایل می‌توانید برای شیرین کردن کمپوت گلابی به جای شکر از عسل نیز استفاده کنید.
    • می‌توانید کمپوت گلابی را همراه با بستنی یا به تنهایی میل کنید.
    • برای تهیه کمپوت گلابی می‌توانید از گلابی‌ها به صورت درسته نیز استفاده کنید.
    • یک فوت و فن کمپوت گلابی این است که بعد از جدا کردن پوست گلابی برای تهیه کمپوت، برای این که گلابی‌ها سیاه نشوند، می‌توانید ترکیبی از آب و سرکه یا آبلیمو روی آن‌ها بریزید.
    • معمولا به ازای هر یک کیلو گلابی برای تهیه کمپوت گلابی از یک ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار شکر، ۴ لیوان آب و ۱ لیوان آب لیمو ترش استفاده می‌شود.
    • اگر دوست دارید شربت کمپوت گلابی غلیظ باشد، می‌توانید بعد از آماده شدن کمپوت، گلابی‌ها را از شهد خارج کنید و شربت را دوباره بجوشانید تا به غلظت مناسب برسد.
    • برای خوش‌طعم شدن کمپوت گلابی می‌توانید به جای آبلیمو از ۱ قاشق پوست رنده شده لیمو ترش استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که برای رنده کردن پوست لیمو تنها باید قسمت زرد رنگ آن را رنده کنید تا کمپوت شما تلخ نشود.
    • در طرز تهیه کمپوت گلابی با پوست می‌توانید از گلابی همراه با پوست آن برای تهیه کمپوت استفاده کنید.
    • در طرز تهیه کمپوت گلابی برای زمستان باید درب شیشه کمپوت را محکم کنید و از باز کردن آن اجتناب کنید. تا زمانی که درب شیشه کمپوت گلابی را باز نکنید، ماندگاری آن زیاد است. بعد از باز کردن شیشه بهتر است کمپوت را تا چند روز بعد مصرف کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوپ سرد گیلاس

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کمپوت گلابی

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کمپوت گوجه‌ سبز خوشمزه

    سوالات متداول

    در این بخش به چند سوال متداول در رابطه با کمپوت گلابی پرسیده می‌شود، پاسخ خواهیم داد.

    علت شل شدن کمپوت گلابی چیست؟

    کمپوت گلابی نباید بیش از حد بجوشد. جوشاندن بیش از حد گلابی موجب نرم و له شدن آن می‌شود و در این شرایط کمپوت شما حالت مارمالاد پیدا می‌کند. به خاطر داشته باشید که برای تهیه کمپوت گلابی نباید درب قابلمه را روی آن بگذارید. این کار نیز موجب له شدن کمپوت شما می‌شود.

    کمپوت گلابی چه خواصی دارد؟

    کمپوت گلابی به تسکین گلو درد و مشکلات تنفسی کمک می‌کند. برای تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت استخوان‌ها، تقویت معده و کم خونی مفید است. کمپوت گلابی برای قلب و عروق مفید است و اثرات ضد سرطانی دارد.

    تفاوت طرز تهیه کمپوت گلابی داخل شیشه با کمپوت عادی چیست؟

    در روش جوشاندن کمپوت گلابی با شیشه در آب جوش کمپوت شما حالت کنسروی پیدا می‌کند و ماندگاری آن تا ۶ ماه بیشتر از کمپوت عادی می‌شود. در حالت معمولا باید کمپوت را در کمتر از یک هفته مصرف کنید.

    برای دریافت آموزش آشپزی بیشتر سری به مجله آشپزی اکالا بزنید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.