خواص مواد غذایی

۱۰ خاصیت ناشناخته‌ و جذاب ریواس برای سلامتی

ریواس، گیاهی با طعم ترش است که نه تنها در آشپزی و تهیه دسرها و خورشت‌ها استفاده می‌شود بلکه فواید و خواص درمانی متعددی نیز دارد که آن را به یک گیاه ارزشمند تبدیل کرده است.

در این قسمت از اکالا بلاگ، برخی از خواص ریواس که تاثیر بسزایی بر سلامتی دارند را معرفی می‌کنیم.

معرفی ۱۰ تا مهم‌ترین از خواص ریواس

در ادامه به تعدادی از جالب‌ترین خواص ریواس اشاره می‌کنیم.

۱- درمان و پیشگیری از یبوست

ریواس به عنوان یک ملین طبیعی می‌تواند در درمان یبوست موثر باشد. تانن موجود در آن نیز خاصیت ضد اسهال دارد و به تنظیم عملکرد روده کمک می‌کند.

علاوه بر این، فیبر غذایی موجود در ریواس به مقدار قابل توجهی بالا است و فواید بسیاری برای سلامت دستگاه گوارش به ارمغان می‌آورد. فیبر با افزایش حرکات روده به دفع آسان‌تر مواد زائد کمک کرده و از بروز یبوست و مشکلات گوارشی پیشگیری می‌کند.

۲- تقویت استخوان‌ها

ریواس به دلیل دارا بودن ویتامین K و کلسیم، فواید قابل توجهی برای سلامت استخوان‌ها دارد. ویتامین K موجود در آن، نقش مهمی در متابولیسم استخوان‌ها ایفا کرده و به پیشگیری از پوکی استخوان و همچنین شکل‌گیری استخوان‌ها کمک می‌کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مطالعات نشان داده‌اند که مصرف ریواس می‌تواند خطر شکستگی استخوان‌ها را نیز کاهش دهد.

    جالب ترین خواص ریواس و مضرات آن را بخوانید!

    ۳- بهبود سلامت مغز

    ریواس به دلیل دارا بودن ویتامین K، نقشی مؤثر در حفظ سلامت مغز ایفا می‌کند. این ویتامین با کاهش آسیب‌های عصبی از بروز آلزایمر پیشگیری می‌کند.

    علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که ریواس می‌تواند در درمان التهاب مغز نیز مؤثر باشد. التهاب مغز یکی از عوامل زمینه‌ساز آلزایمر و سکته است. بنابراین، مصرف ریواس می‌تواند با کاهش التهاب به پیشگیری از این بیماری‌های خطرناک کمک کند.

    ۴- کمک به کاهش وزن

    ریواس به دلیل دارا بودن کاتچین به چربی‌سوزی و کاهش وزن کمک می‌کند. علاوه بر کاتچین، ریواس منبع غنی از فیبر نیز هست. فیبر با ایجاد احساس سیری طولانی‌ مدت، به کاهش اشتها و در نتیجه لاغری کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت ریواس خانگی

    ۵- پیشگیری از سرطان

    تحقیقات نشان داده است که ریواس حاوی ماده‌ای شیمیایی است که می‌تواند در عرض ۴۸ ساعت، ۵۰ درصد از سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. نکته جالب توجه این است که پختن ریواس نه تنها خواص ضد سرطانی آن را از بین نمی‌برد بلکه آن را افزایش می‌دهد.

    ۶- کاهش و تنظیم سطح قند خون

    تحقیقات علمی حاکی از آن است که ساقه ریواس دارای ترکیباتی است که می‌تواند در تنظیم قند خون نقش مؤثری داشته باشد.

    «ریواس»؛ خواص و عوارض آن

    ۷- بهبود سلامت قلب

    ریواس به واسطه دارا بودن فیبر، نقشی کلیدی در کاهش سطح کلسترول خون ایفا می‌کند. علاوه بر این، ترکیبات فعال موجود در ریواس از عروق در برابر آسیب‌ها محافظت کرده و در کاهش فشار خون نیز موثر است. در مجموع، می‌توان گفت که مصرف ریواس می‌تواند به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کند.

    ۸- حفظ جوانی و شادابی پوست

    ریواس به عنوان یک منبع غنی از ویتامین A، راز جوانی و شادابی پوست را در خود نهفته دارد. ویتامین A، یک آنتی‌اکسیدان طبیعی است که با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد از آسیب به سلول‌های پوستی، ایجاد چین و چروک، خطوط ظریف و سایر علائم پیری جلوگیری می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای ریواس خانگی

    ۹- کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی

    ریواس به دلیل داشتن ترکیبی به نام فیتواستروژن، می‌تواند به تنظیم هورمون‌ها و کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) مانند گرگرفتگی کمک کند.

    ریواس و خواص شگفت انگیز آن

    ۱۰- به حفظ سلامت چشم کمک می‌کند

    ریواس سرشار از لوتئین و ویتامین C است که هر دو نقشی حیاتی در حفظ سلامت چشم ایفا می‌کنند.

    پس از آشنایی با فواید و خواص شگفت‌انگیز ریواس در این بخش از مجله آشپزی اکالا، امیدواریم که این گیاه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و از مزایای بی‌نظیر آن برای سلامتی خود بهره‌مند شوید. ریواس را می‌توانید به صورت خام، پخته یا به عنوان دمنوش مصرف کنید.

    ۴/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.