دانستنی

آیا زمان انجام تمرینات بدنی مهم است؟

ورزش کردن و انجام تمرینات بدنی نقش زیادی در سلامت جسم و روح دارد اما مهم‌تر از آن زمان انجام تمرینات بدنی در طول روز است. در این مقاله از اکالا بلاگ در خصوص تاثیر زمان انجام تمرینات بدنی در طی شبانه‌روز صحبت می کنیم.

بهترین زمان برای انواع تمرینات بدنی

تعیین بهترین زمان برای تمرینات بدنی به برنامه‌ریزی زندگی هر فرد بستگی دارد و هر فرد می‌تواند با توجه به زمانی که بدن در آماده ترین حالت قرار دارد ورزش کردن را زمانبندی کند.

در ادامه زمان‌های مختلف ورزش و انجام تمرینات بدنی را بررسی کرده‌ایم تا بتوانید با برنامه‌ریزی با توجه به روتین زندگی، در زمان مناسب ورزش کنید.

۱- تمرینات بدنی صبح

چنانچه از آن دست افرادی هستید که تنها زمان خالی برای ورزش کردن برای شما تایم صبح است می‌توانید با رعایت برخی نکات به انجام تمرینات ورزشی در صبحگاه بپردازید.

  • حتما پس از اینکه از خواب بیدار می‌شوید ابتدا با خوردن صبحانه و نوشیدنی مناسب گرسنگی خود را رفع کرده و انرژی مورد نیاز بدن را تامین کنید تا دچار عضله‌سوزی نشوید.
  • پس از خواب کافی شب، عضلات بدن خشک هستند و لازم است پس از بیدار شدن از خواب حتما بدن را در زمان کافی گرم کنید و سپس تمرینات بدنی را شروع کنید.
  • در حین ورزش یا پس از آن آب کافی بنوشید.
  • برای انجام تمرینات ورزشی در تایم صبح، تمرینات هوازی بهترین انتخاب است. به طور مثال با انجام پیاده‌روی سریع به مدت ده دقیقه می‌توانید در طولانی‌مدت شاهد اثرات مثبت آن بر سلامتی باشید.

بهترین زمان برای انواع تمرینات بدنی

۲- تمرینات بدنی در عصر و غروب

یکی از بهترین زمان‌ها برای ورزش و بدن‌سازی تایم عصر و غروب است. از آنجایی که به دلیل خالی بودن ذخایر گلیکوژنی بدن در صبح، تمرین صبحگاهی موجب چربی‌سوزی و کاهش وزن بدن در طولانی مدت می‌شود می‌توان عصر و غروب را یکی از بهترین زمان‌ها برای ورزش دانست.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    تایم عصر و غروب زمان خوبی برای ورزش کردن است و می توانید بازدهی بهتری داشته باشید. در تایم عصر بدن قدرت و توانایی بیشتری برای انجام تمرینات بدنی دارد و با برنامه‌ریزی زمانی منظم می‌توانید بهترین نتایج را از تمرینات عصر و غروب بگیرید.

    ۳- تمرینات بدنی در شب

    به طور کلی تایم شب برای انجام تمرینات بدنی و ورزش کردن زمان خوبی نیست اما اگر به دلیل مشغله کاری در طول روز تنها زمان خالی شما برای ورزش تایم شب است می توانید آن را به گونه‌ای تنظیم کنید که در ساعات ابتدایی شب به ورزش پرداخته و تمرینات بدنی تا نیمه شب طول نکشد.

    همچنین ورزش کردن در تایم شب موجب کاهش استرس و ایجاد آرامش بدن می‌شود.

    بیشتر بخوانید: تاثیر حرکات ورزشی در درمان افسردگی!

    فواید ورزش کردن در شب

    از فواید ورزش کردن در شب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • تنظیم ضربان قلب با انجام ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ورزش آرام
    • کاهش استرس و اضطراب: ورزش کردن در شب می‌تواند به شما کمک کند تا از استرس و اضطراب روزانه خلاص شوید و روحیه‌تان را بهبود بخشید.
    • بهبود خواب: برخی از افراد پس از ورزش کردن در شب خواب بهتری دارند. این ممکن است به دلیل افزایش دمای بدن در طول فعالیت و کاهش آن پس از ورزش باشد که می‌تواند به مغز اشاره کند که زمان خواب فرا رسیده است.
    • کنترل وزن: ورزش کردن در هر زمانی می‌تواند به کنترل وزن شما کمک کند. حتی اگر شما به دلیل انجام ورزش در شب غذا خوردن را کمی تاخیر بدهید، ممکن است به کنترل وزنتان کمک کند.

    تمرینات بدنی در شب

    مضرات ورزش کردن در شب

    از مضرات ورزش کردن در شب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • ایجاد خستگی: شب زمان استراحت بدن است و انجام تمرینات بدنی سنگین موجب خستگی می‌شود.
    • اختلال در الگوی خواب: ورزش کردن در شب ممکن است باعث افزایش فعالیت فیزیکی و افزایش دمای بدن شما شود که می‌تواند به تغییرات در الگوی خواب شما منجر شود. این می‌تواند باعث افزایش زمانی که برای خوابیدن نیاز دارید یا کاهش کیفیت خواب شما شود.
    • افزایش استرس: برخی افراد ممکن است با ورزش کردن در شب استرس و اضطراب بیشتری را تجربه کنند، زیرا احساس کنند که وقت کافی برای استراحت و آماده‌سازی برای شبانه‌روزی بعدی ندارند.
    • افزایش فشار خون: ورزش کردن در شب ممکن است باعث افزایش فشار خون شود، که برای برخی افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، مضر است.
    • اختلال در هورمون‌های خواب: ورزش کردن در شب باعث افزایش ترشح هورمون‌های فعالیت و افزایشی می‌شود که الگوی خواب را مختل کند.

    بیشتر بخوانید: تنگی نفس ناشی از ورزش کردن {علل و درمان}

    در این مطلب از مجله دانستنی اکالا به زمان انجام تمرینات بدنی و اهمیت آن پرداختیم. همانطور که بیان شد بهترین زمان و میزان تمرینات ورزشی به برنامه‌ریزی هر فرد و توانایی بدن بستگی دارد، اما به طور کلی همه افراد برای داشتن بدن سالم لازم است یک زمان و ساعات خاصی را در طول روز به ورزش اختصاص دهند.

    با زمانبندی دقیق و داشتن برنامه ورزشی ثابت می‌توانید ورزش خود را به طور منظم انجام داده و طبق نیاز بدن عمل کنید تا از سلامت کافی برخوردار شوید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.