آشپزینکات آشپزی

غلظت رب گوجه فرنگی باید چقدر باشد؟ | رفع مشکل شل شدن رب گوجه

اگر رب گوجه شل شد چه کنیم؟ آیا می‌دانید غلظت رب گوجه فرنگی چقدر باشد؟ اگر اهل درست کردن رب گوجه در خانه باشید، حتما می‌دانید که غلظت رب گوجه شما نقش موثری بر ماندگاری آن دارد. اگر رب گوجه را شل و آبدار درست کنید، احتمال کپک زدن آن بسیار بیشتر است و رب گوجه ماندگاری کمی خواهد داشت.

اما آیا راهی برای درست کردن رب گوجه شل وجود دارد؟ در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با فوت و فن تهیه رب گوجه خانگی و روش‌هایی برای رفع مشکل شل شدن رب گوجه خانگی آشنا شوید.

غلظت رب گوجه فرنگی چقدر باشد؟

رب گوجه فرنگی یکی از محبوب‌ترین چاشنی‌های ایرانی برای تهیه انواع غذا است که اگر با دقت تهیه نشود، ممکن است زودتر از آن چیزی که انتظارش را دارید، کپک بزند و خراب شود. غلظت رب گوجه شما به طور مستقیم روی کیفیت غذا تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل لازم است در زمان پخت رب گوجه، حتما آن را به مقدار مناسبی بجوشانید. اما غلظت رب گوجه کم باشد یا زیاد؟

بهتر است بدانید که رب گوجه فرنگی غلیظ ماندگاری بسیار بیشتری نسبت به رب گوجه آبکی و شل دارد. در واقع زمانی که پوره گوجه فرنگی برای مدت زمان بیشتری روی حرارت بجوشد، آب اضافه‌ها تبخیر می‌شود و رب شما غلیظ می‌شود. در این شرایط رنگ رب گوجه تیره و خوشرنگ می‌شود و بافتی سفت پیدا می‌کند.

اما سفت شدن رب گوجه باید به اندازه‌ای باشد که روی طعم و مزه رب تاثیر منفی نگذارد. در واقع شما باید رب گوجه را به اندازه‌ای بجوشانید که آب اضافه آن تبخیر شود، اما اگر بیش از حد این کار را ادامه دهید، رب شما بسیار تیره می‌شود و بخش زیادی از مواد معدنی خود را از دست می‌دهد.

به علاوه اگر رب گوجه بیش از حد غلیظ شود، در زمان سرخ کردن به خوبی با روغن ترکیب نمی‌شود و رنگ پس نمی‌دهد و به صورت جدا جدا در روغن می‌ماند. برای تهیه رب گوجه باید مراقب باشید که آن را نه خیلی شل و نه خیلی سفت درست کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: برای جلوگیری از پاشیدن رب گوجه هنگام پخت چه کنیم؟

    اگر رب گوجه شل شد چه کنیم؟

    اگر رب گوجه شل شد چه کنیم؟

    اگر رب گوجه شل شد چه کنیم؟ حتما این سوال ذهن شما را هم درگیر کرده است. در بسیاری از مواقع ممکن است رب را آماده کنید و بعد متوجه شوید که رب شما شل و آبکی است. حالا چطور باید شل شدن رب گوجه فرنگی خانگی را برطرف کنید؟ بهتر است بدانید که جوشاندن دوباره رب موجب تیره و کدر شدن رنگ آن می‌شود، اما زمانی که رب گوجه شل شد، بهترین راهکار جوشاندن دوباره آن است.

    برای این کار باید رب گوجه را در قابلمه بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید. شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید و اجازه دهید رب گوجه با حرارت ملایم بجوشد و به غلظت مناسب برسد. یک راهکار دیگر که می‌توانید برای افزایش رب گوجه انجام دهید، پهن کردن رب داخل سینی و قرار دادن آن زیر نور آفتاب است. در این روش آب اضافه رب تبخیر می‌شود و رب شما چند درجه سفت‌تر می‌شود.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای طلایی برای قرمزتر شدن رنگ رب گوجه‌ فرنگی

    چگونه میزان غلظت رب گوجه را تشخیص دهیم؟

    برای تست غلظت رب گوجه می‌توانید مقداری از رب را روی یک بشقاب بریزید. کمی بشقاب را خم کنید و ببینید که اگر رب به سرعت به سمت پایین سرازیر شد، یعنی هنوز شل است و نیاز به جوشیدن دارد. اما اگر به سختی در بشقاب حرکت کرد، یعنی رب گوجه شما به غلظت مناسب رسیده است. به خاطر داشته باشید که اگر رب گوجه در ظرف بماند و حرکت نکنید، یعنی رب شما بیش از اندازه جوشیده و سفت شده است.

    یک روش دیگر برای تشخیص غلظت رب این است که قاشق را در قابلمه رب فرو کنید و اگر جای قاشق در رب ماند، یعنی رب شما آماده شده و له غلظت مناسب رسیده است. در صورتی که رد قاشق بلافاصله از بین رفت، یعنی رب گوجه شما هنوز شل است و نیاز به جوشیدن دارد.

    بیشتر بخوانید: چند ترفند برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی

    چطور رب گوجه شل را نگهداری کنیم؟

    چطور رب گوجه شل را نگهداری کنیم؟

    رب گوجه فرنگی شل خیلی زودتر از حالت معمول کپک می‌زند و از همین رو باید به سرعت مصرف شود. یکی از ساده‌ترین روش‌های نگهداری رب گوجه شل، ریختن آن در کیسه‌های زیپ دار و قرار دادن رب در فریزر است. با این روش رب شما ماندگاری زیادی پیدا می‌کند و می‌توانید بدون نگرانی در مورد خراب شدن و کپک زدن رب از آن استفاده کنید.

    در صورتی که رب گوجه شل را در یخچال می‌گذارید، حتما مقداری روغن روی آن بریزید و رب را در کوتاه‌ترین فاصله ممکن مصرف کنید. اگر رب شما پس از مدتی تغییر رنگ داد و یا ذرات کپک روی آن مشاهده کردید، بهتر است رب را دور بریزید و از آن استفاده نکنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی به روش فوری

    سوالات متداول

    در این بخش به مهم‌ترین سوالات شما در مورد رب گوجه شل پاسخ خواهیم داد.

    چرا رب گوجه شل می‌شود؟

    اگر رب گوجه را به اندازه کافی نجوشانید و آب آن به مقدار مناسب تبخیر نشود، رب شما شل و آبکی می‌شود. رب شل خیلی زود کپک می‌زند و کیفیت خود را از دست می‌دهد.

    اگر رب گوجه شل شد چه کنیم؟

    برای برطرف کردن شلی رب گوجه باید آن را در یک قابلمه بریزید و برای چند دقیقه دیگر بجوشانید تا به غلظت مناسب برسد.

    آیا جوشاندن مجدد رب گوجه روی رنگ آن تاثیر می‌گذارد؟

    در صورتی که بعد از پخت رب گوجه دوباره آن را بجوشانید، ممکن است رنگ رب کمی تیره و کدر شود.

    غلظت رب گوجه فرنگی چقدر باشد؟

    غلظت رب گوجه فرنگی باید به اندازه‌ای باشد که وقتی آن را روی بشقاب می‌ریزید، به آرامی به سمت پایین حرکت کند.

    از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۳/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.