برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (یکشنبه ۲ اردیبهشت)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در دومین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- کباب کوبیده مرغ زعفرانی

کباب کوبیده مرغ یکی از انواع کباب‌های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که طرز تهیه آسانی دارد و با چند قلم مواد اولیه ساده قابل تهیه است. این کباب، نسخه دیگری از کباب کوبیده گوشت به حساب می‌آید که با مرغ طبخ می‌شود. به همین دلیل، برای کسانی که به گوشت علاقه‌ای ندارند، عالی خواهد بود.

مراحل تهیه کباب کوبیده مرغ زعفرانی

مراحل تهیه کباب کوبیده مرغ زعفرانی

مراحل تهیه کباب کوبیده مرغ زعفرانی به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. در مرحله اول سینه مرغ شسته شده را با چرخ‌ گوشت چرخ کنید. می‌توانید از غذاساز هم کمک بگیرید، البته چرخ گوشت نتیجه بهتری به شما خواهد داد. 
    2. سپس سینه مرغ چرخ شده را با پیاز و سیر رنده شده، نمک و فلفل سیاه، خامه صبحانه و زعفران سابیده شده مخلوط کنید. (زعفران را دم نکنید).
    3. اکنون مواد را با دست ورز دهید تا یکدست شود و روی آن سلفون بکشید. اجازه دهید یک ساعت در یخچال استراحت کند. در صورت تمایل، می‌توانید در این مرحله از فلفل دلمه‌ای هم استفاده کنید.
    4. بعد از گذشت ۱ ساعت، ظرف را از یخچال خارج کنید. آن را میان کیسه پلاستیکی قرار دهید و از کباب زن ساده کمک بگیرید. به مواد حالت دهید؛ می‌توانید در این مرحله از دست هم استفاده کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای جذاب و لذیذ روی لینک طرز تهیه کباب کوبیده مرغ کلیک کنید.

    ۲- لوبیا پلو شیرازی

    لوبیا پلو شیرازی یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین پلوهایی است که شما می‌توانید با گوشت مرغ و گوشت قرمز متناسب با ذائقه خود طبخ کنید. عطر شوید تازه و طعم منحصر به فرد لوبیا چشم بلبلی ترکیب جذابی است که شیرازی‌ها علاقه بسیار زیادی به این غذا دارند.

    طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی

    مراحل تهیه لوبیا پلو شیرازی

    مراحل تهیه لوبیا پلو شیرازی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ لوبیا روید. لوبیا را تمیز کنید و بشویید، بهتر است ۱-۲ ساعت قبل از پخت، لوبیا را خیس کنید. برنج را نیز به همین صورت بشویید و در مقداری آب بخیسانید.
    2. در این مرحله به سراغ پخت لوبیا روید، دو برابر مقدار لوبیا، آب به آن بیفزایید. لوبیاهای چشم بلبلی را به همراه آب درون قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت کم قراردهید و ۲۰-۳۰ دقیقه به آن زمان دهید تا آب درون قابلمه تبخیر شود و لوبیاها بپزند.
    3. اکنون سبزی‌های تازه را تمیز کنید و بشویید. سبزی‌ها را درون آبکش بریزید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود. حال با کمک چاقوی تیزی، آن‌ها را به صورت ساطوری و یکدست خرد کنید و کنار گذارید.
    4. حال به سراغ پخت مرغ روید. درون قابلمه مناسبی مقداری آب بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید، منتظر بمانید تا آب به جوش آید.
      حال تکه‌های مرغ را درون آب جوش قرار دهید و ۱۰ دقیقه زمان دهید تا مرغ در آب بجوشد. با این روش بخش زیادی از هورمون‌ها و بوی زهم مرغ را می‌توانید بگرید.
    5. پس از گذشت زمان اعلام شده مرغ‌ها را از قابلمه خارج کنید و زیر کمی آب بشویید. درون تابه مناسبی کمی روغن و محلول زعفران بریزید و مرغ ها را درون تابه قرار دهید و دو طرف آن را به خوبی سرخ و طلایی کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل و سنتی روی لینک طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی کلیک کنید.

    ۳- دمپختک (دمی باقالی)

    دمپختک یکی از غذاهای سنتی و قدیمی تهران است که در شهرهای مختلف به روش متفاوتی تهیه می‌شود و گزینه جذاب و مناسبی برای وعده شام به حساب می‌آید.

    دمی باقالی یا کته باقالی، دمپختکی است که با باقالی زرد درست می‌شود و علاوه بر عطر و طعم بی‌نظیر، بسیار هم کم هزینه و مقرون به صرفه است‌. این غذای خوشمزه را می‌توانید با توجه به ذائقه‌تان همراه با تخم مرغ نیمرو، پیاز داغ، ترشی یا سالاد شیرازی نوش جان کنید.

    طرز تهیه دمی باقالی

    مراحل تهیه دمپختک (دمی باقالی)

    مراحل تهیه دمپختک (دمی باقالی) به شرح زیر است:

    1. برای آماده سازی اولیه، باقالی زرد یا همان لپه باقالی را می‌شوییم و داخل یک کاسه خیس می‌کنیم تا به مدت ۱ الی ۳ ساعت خیس بخورد. بعد باقالی را آبکشی می‌کنیم. لپه باقالی جزو حبوبات زودپر به شمار می‌رود و نیازی نیست از شب قبل آن را خیس کنیم.
    2. از طرف دیگر باید برنج را بشوییم و به ازای هر پیمانه برنج یک پیمانه آب بریزیم و با کمی نمک اجازه دهیم تا برنج هم به مدت ۱ ساعت خیس بخورد.
    3. سپس پیاز را خرد می‌کنیم و با مقداری روغن حیوانی تفت می‌دهیم. روغن حیوانی باعث خوشمزه‌تر شدن و خوش عطر شدن این کته می‌شود.
    4. بعد از اینکه پیازها طلایی شدند ادویه‌ها را که شامل زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل پاپریکا است به آن اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم تا عطر زردچوبه آزاد شود. 
    5. بعد از تفت خوردن ادویه‌ها لپه باقالی را که آبکش کرده‌ایم به آن اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم. تفت دادن لپه باقالی باعث می‌شود که در کته وا نرود و له نشود.

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و لذیذ روی لینک طرز تهیه دمپختک (دمی باقالی) کلیک کنید.

    ۴- فلافل خوزستانی

    فلافل غذایی ساده و راحت است که در اکثر شهرهای ایران، به خصوص خوزستان به‌ وفور دیده می‌شود. غذایی ارزان که برای اقشار جامعه به ویژه کسانی که وقت لازم برای غذاهای سنتی را ندارند و حتی دانشجویان، مناسب است.

    در درست کردن فلافل می‌توان تنوع به خرج داد. اصل فلافل با نخود درست می‌شود که در صورت تمایل و با توجه به سلیقه و ذائقه غذایی می‌توان آن را با مواد دیگری مانند بادمجان، عدس، مرغ، سیب‌ زمینی، کنجد و حتی قارچ تهیه و نوش جان کرد.

    طرز تهیه فلافل

    مراحل تهیه فلافل خوزستانی

    مراحل تهیه فلافل خوزستانی به شرح زیر است:

    1. در تهیه فلافل ساده و اصیل خوزستانی ابتدا باید نخودها را از ۱ الی ۲ روز قبل خیس کرده و آب آن را چند بار بگیریم تا کاملا نرم شود و نفاخی آن از بین برود.
    2. سپس نخودها را در خردکن یا چرخ‌ گوشت کاملا چرخ می‌کنیم ولی نه آنقدر که له شود.
    3. حال در ظرفی دیگر پیاز و سیر را کاملا رنده می‌کنیم و آب آن را می‌گیریم. پیاز و سیر را به نخود اضافه می‌کنیم.
    4. جعفری خرد شده را نیز در مواد می‌ریزیم. در نهایت ادویه‌هایمان که شامل فلفل قرمز یا ادویه محلی جنوبی مخصوص فلافل با زیره سبز و پودر گشنیز مخلوط می‌کنیم. نمک و زردچوبه را اضافه می‌کنیم و کاملا مواد را با دست چنگ می‌زنیم تا با هم مخلوط شوند.

    برای ادامه رسپی این غذای سریع و مقرون به صرفه روی لینک طرز تهیه فلافل خوزستانی کلیک کنید.

    ۵- کیمچی

    کیمچی یکی از معروف‌ترین غذاهای کره است و ریشه در فرهنگ اصیل آن‌ها دارد. مردم روستایی کره در اواخر زمستان، برای تمام سال کیمچی تهیه و ذخیره می‌کنند. کره‌ای‌ها از کیمچی به عنوان دورچین غذای اصلی استفاده می‌کنند.

    شما نیز می‌توانید به راحتی و طی چند مرحله ساده این غذای خوشمزه و اصیل کره‌ای را برای وعده شام یا دورچین غذای اصلی‌ تهیه و تجربه جدیدی را برای خود و عزیزانتان رقم بزنید.

    طرز تهیه کیمچی

    مراحل تهیه کیمچی

    مراحل تهیه کیمچی به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول باید کاهوی چینی را کاملا تمیز بشویید. به این منظور اول تمام برگ‌های کاهو را از هم جدا کنید و به خوبی بشویید. بعد یک قابلمه، ظرف یا تشت با اندازه مناسب انتخاب کنید و آن را پر از آب کنید. اندازه ظرف مورد نظر باید جوری باشد که با قرار دادن کاهوها در ظرف، آب تا بالای کاهوها را بگیرد و به نوعی آن‌ها در آب غرق باشند.
    2. سپس در این مرحله نمک را به مقدار کافی اضافه کنید. اندازه نمک کاملا به خود شما مربوط است. بسته به شرایط‌تان می‌توانید مقدار لازم را تعیین کنید. وقتی نمک را اضافه کردید با دست کمی روی کاهوها را فشار دهید تا کاملا آب روی آن‌ها را بگیرد.
    3. در این مرحله اجازه دهید کاهوها برای ۳ الی ۴ ساعت به خوبی خیس بخورند تا نرم و منعطف شوند. بعد از اینکه به خوبی نرم شدند، آن‌ها را از آب نمک خارج کنید و خلال کنید. سپس کمی به آن‌ها زمان بدهید تا کاملا خشک شوند.
    4. اکنون باید بقیه سبزیجات تشکیل دهنده کیمچی کره‌ای را آماده کنید. پس پیازچه‌ها را به خوبی بشویید و آن‌ها را به صورت حلقه‌ای یا خلالی خرد کنید. 

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و خوش‌طعم روی لینک طرز تهیه کیمچی کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.