برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (چهارشنبه ۵ اردیبهشت)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در پنجمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- خورشت قیمه

قیمه از جمله غذاهای سنتی ایرانی است که پایه ثابت خیلی از مناسبت‌های خاص و مهمانی‌های ما ایرانی‌ها به حساب می‌آید! این غذا خیلی راحت با مواد اولیه در دسترسی همچون گوشت خورشتی، لپه خیس خورده، پیاز، رب گوجه فرنگی، لیمو عمانی، ادویه و… تهیه می‌شود، اما نکات ریز و فوت و فن‌های کوزه گری دارد که رعایتش برای خوشمزه شدن و داشتن یک قیمه‌ی مجلسی لازم است.

طرز تهیه خورشت قیمه با سیب زمینی

مراحل تهیه خورشت قیمه

مراحل تهیه خورشت قیمه به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. در ابتدا لپه‌ها را به خوبی بشویید و از شب قبل از پخت یا حداقل چند ساعت قبل در آب بخیسانید و آب آن را عوض کنید. در غیر این صورت نیاز است قبل از تهیه خورشت، لپه‌ها را در کمی آب بجوشانید. حین جوشاندن لپه‌ها کف حاصل از جوشاندن را بگیرید و در آخر آب آن را دور بریزید.
    2. بعد از خیساندن یا پختن لپه، یک عدد پیاز درشت را نگینی ریز خرد کنید. روغن را در قابلمه‌ی مناسبی بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود و بعد پیاز را به روغن اضافه کنید.
    3. اجازه دهید پیاز کمی نرم و طلایی شود. نیازی به سرخ کردن پیاز نیست چون قرار است پیاز به همراه گوشت سرخ شود تا گوشت هم عطر پیاز را بگیرد. 
    4. پیازها که نرم و طلایی شد، گوشت خورشتی را به پیاز اضافه کنید و به خوبی گوشت را تفت دهید تا گوشت کمی سرخ شود و تغییر رنگ دهد.
    5. ادویه‌های دلخواه که شامل زردچوبه، فلفل، چوب دارچین، هل و… هستند را هم اضافه کنید و با گوشت و پیاز به خوبی تفت دهید. 

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل ایرانی روی لینک طرز تهیه خورشت قیمه مجلسی کلیک کنید.

    ۲- کوفته تبریزی

    کوفته تبریزی یکی از غذاهای سنتی و معروف خطه آذربایجان است که طرز تهیه آن نه تنها از شهری به شهر دیگر بلکه در خود شهر تبریز ممکن است کمی متمایز با همدیگر باشد. مخصوصا مواد میانی کوفته بسیار متنوع است و حتی می‌توان آن را بدون مواد میانی آماده کرد.

    به طور کلی درست کردن کوفته تبریزی کار دشواری نیست اما فوت و فنی دارد که اگر رعایت نشود ممکن است مشکلاتی مثل وا رفتن کوفته یا سفت شدن کوفته و… ایجاد شود. در ادامه با ما همراه باشید و از درست کردن این غذای سنتی و بسیار لذیذ لذت ببرید.

    طرز تهیه کوفته

    مراحل تهیه کوفته تبریزی

    مراحل تهیه کوفته تبریزی به شرح زیر است:

    1.  برای درست کردن این غذای تبریزی ابتدا باید لپه را چند ساعت قبل از طبخ غذا خیس کنید و بعد با مقداری آب بپزید اما توجه داشته باشید که لپه نباید له شود.
    2. سپس برنج را با مقداری آب روی حرارت بگذارید و به روش کته نیم پز کنید. (دانه‌های برنج نباید کاملا مغز پخت شوند). موقع پخت کمی زعفران دم کرده یا زردچوبه به آب برنج اضافه کنید تا برنج خوش رنگ و خوش عطر شود. 
    3. حال مقداری گوشت چرخ کرده را با مقداری لپه پخته شده و پیاز (پیاز به چهار قسمت تقسیم شود) داخل دستگاه یک دو سه یا چرخ گوشت بریزید و دستگاه را روشن کنید تا مواد کاملا مخلوط و یکدست شود. سپس بقیه مواد را هم به همین ترتیب داخل دستگاه مخلوط کنید تا تمام شود.
    4. در ادامه به مواد مخلوط و یکدست شده برنج نیم پز و سبزی‌ها (تره و مرزه) را اضافه کنید. بسته به فصل می‌توانید از مرزه تازه یا خشک استفاده کنید که در نوع خشک باید از نصف مقدار ذکر شده استفاده شود.

    برای ادامه رسپی این غذای سنتی و همه پسند روی لینک طرز تهیه کوفته تبریزی کلیک کنید.

    ۳- سبزی پلو با ماهی

    سبزی پلو با ماهی، یکی از غذاهای سنتی برای ایرانی‌ها به حساب می‌آید که اغلب آن را در جشن‌های مهم خود مانند شب یلدا، نوروز یا همان سال نو آماده و سرو می‌کنند. اما شما می‌توانید این غذای خوشمزه را در مدت زمان کوتاهی به راحتی برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید. 

    مرحل تهیه سبزی پلو با ماهی

    مراحل تهیه سبزی پلو با ماهی

    مراحل تهیه سبزی پلو با ماهی به شرح زیر است:

    1. ابتدا به تعداد نفرات برنج پاک کرده، می‌شوییم و در آب و مقداری نمک خیس می‌کنیم.
    2. سپس سبزی (تره، جعفری، گشنیز، شوید و برگ سیر) را پاک کرده، خوب می‌شوییم و می‌گذاریم تا آب‌شان کامل برود و سپس خرد می‌کنیم. در ادامه یک قابلمه آب می‌گذاریم روی اجاق تا جوش بیاید. 
    3. برنج را که با نمک از چند ساعت قبل خیس کرده‌ایم، می‌شوییم تا نمک اضافی آن برود و آن را در قابلمه آب جوش می‌ریزیم و کمی نمک می‌زنیم و می‌گذاریم بپزد تا برای آبکش‌ کردن آماده شود.
    4. برنج را کمی زنده‌‌تر بر می‌داریم، آبکش می‌کنیم، کنار می‌گذاریم و زعفران را دم می‌کنیم.
    5. یک قاشق غذاخوری کره و دو قاشق غذاخوری آب ته قابلمه می‌ریزیم. زعفران دم‌ کرده را هم اضافه می‌کنیم و قابلمه را روی اجاق قرار می‌دهیم.
    6. در صورتی که بخواهیم سبزی‌ پلو ته‌ دیگ داشته ‌باشد، می‌توانیم نان‌ لواش را تکه‌تکه کنیم و کف قابلمه بچینیم به طوری که کف قابلمه با نان پوشیده شود. ته‌ دیگ نان در سبزی‌ پلو، یکی از خوشمزه‌ترین ته‌دیگ‌ها به حساب می‌آید.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه سبزی پلو با ماهی کلیک کنید.

    ۴- خورشت آغوز مسما

    «آغوز مسما مازندرانی» یا همان «گردو مسما» یکی از غذاهای اصیل شمالی است که معمولا برای تهیه آن از گوشت مرغ، بوقلمون یا اردک استفاده می‌شود.

    طرز تهیه آغوز مسما مازندرانی شباهت زیادی به فسنجان دارد، اما به خاطر فوت و فن‌های خاص و نوع رب انار ترش مزه‌ای که در آن استفاده می‌شود، مزه آن کمی با فسنجانی که در سایر شهرها طبخ می‌شود، متفاوت است.

    طرز تهیه خورشت آغوز مسما

    مراحل تهیه خورشت آغوز مسما

    مراحل تهیه خورشت آغوز مسما با گوشت اردک به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول باید اردک را به تکه‌های مناسب تقسیم کنید، آن را بشویید و با دستمال خشک کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و تکه‌های اردک را در روغن سرخ کنید. بعد از اینکه کاملا طلایی شدند، از روغن خارج کنید.
    2. حال باید پیازها را به صورت نگینی خرد یا رنده کنید. پیازهای خرد شده را در روغن سرخ کنید و بعد از اینکه سبک شدند، تکه‌های اردک را همراه با آب به آن اضافه کنید.
    3. شعله گاز را زیاد کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. بعد از این که آب جوشید، حرارت را کم کنید. به خاطر داشته باشید که برای تهیه این خورشت پیاز باید کاملا ریز خرد شود تا در خورشت ظاهر بدی پیدا نکند.
    4. اکنون باید دانه‌های گردو را در مولینکس یا دستگاه آسیاب کاملا میکس کنید. بهتر است برای تهیه خورشت آغوز مسما از گردوی چرب و تازه استفاده کنید تا طعم خورشت لذیذتر شود و بهتر روغن بیندازد. هر چقدر کیفیت گردوی شما بهتر باشد، خورشت آغوز مسما نیز خوشمزه‌تر می‌شود.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و اصیل شمالی روی لینک طرز تهیه خورشت آغوز مسما کلیک کنید. 

    ۵- اشترودل مرغ و قارچ

    اشترودل در واقع نوعی شیرینی اتریشی است که با مواد شیرین مثل شکلات یا سیب پر می‌شود، اما می‌توان آن را با مواد مختلف مثل مرغ، گوشت یا سبزیجات نیز آماده کرد. اشترودل مرغ و قارچ یک غذای بین المللی و پرطرفدار است که می‌تواند به عنوان یک غذای فانتزی برای وعده ناهار آماده شود.

    اگر اشترودل را در سایز کوچک آماده کنید، می‌توانید به عنوان فینگر فود یا پیش غذا هم سرو کنید. این غذای خوشمزه بسیار مورد علاقه بچه‌ها نیز است و شما می‌توانید آن را به همراه سس کچاپ و انواع سبزیجات نوش جان کنید.

    مراحل تهیه اشترودل مرغ و قارچ

    مراحل تهیه اشترودل مرغ و قارچ

    مراحل تهیه اشترودل مرغ و قارچ به شرح زیر است:

    1. برای تهیه اشترودل اول باید مواد داخلی آن را آماده کنیم. برای این کار سینه مرغ را به همراه یک عدد پیاز خلالی خرد شده تفت بدهید و نمک و فلفل اضافه کنید تا رنگ مرغ تغییر کند. بعد به مرغ آب جوش اضافه کرده و در قابلمه را بگذارید تا مرغ بپزد.
    2. پس از پخت، مرغ را با چاقو خرد کرده و یا اینکه با دست ریش ریش کنید. یک عدد پیاز متوسط را به صورت نگینی خرد کنید، با دو قاشق روغن داخل ماهیتابه بریزید و با حرارت کم سرخ کنید تا طلایی شود.
    3. سپس رب گوجه فرنگی را به پیازهای سرخ شده اضافه کنید و یک دقیقه تفت بدهید تا خامی رب گرفته شود و رنگ باز کند. 
    4. حال فلفل دلمه‌ای نگینی خرد شده، ذرت، قارچ پخته و هویج نگینی خرد شده و بخار پز شده را به ترکیب بالا اضافه و مخلوط کنید.
    5. اکنون نمک، فلفل و آویشن را به محتوای ماهیتابه اضافه کنید، اجازه بدهید مواد کمی تفت بخورد و به مرحله بعد بروید.

    برای ادامه رسپی این غذای بین المللی فانتزی و خوش‌طعم روی لینک طرز تهیه اشترودل مرغ و قارچ کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۴/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.