آشپزیانواع دسرها

۴ طرز تهیه چیپس گلابی؛ به روش بازاری، در فر و بدون فر

چیپس گلابی و انواع دیگر چیپس میوه از خوشمزه‌ترین و سالم‌ترین تنقلاتی هستند که می‌توانید با خیال راحت در طول روز استفاده کنید. برخی افراد در طرز تهیه چیپس گلابی یا گلابی خشک از مقداری شکر و آرد استفاده می‌کنند و برخی دیگر نیز معتقد هستند که چیپس گلابی باید به صورت طبیعی و بدون هیچگونه افزودنی درست شود. اما چگونه چیپس گلابی تهیه کنیم؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله اکالا می‌توانید با طرز تهیه چیپس گلابی خوشمزه و مخصوص آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه چیپس گلابی خانگی روی شوفاژ یا بخاری
گلابیبه مقدار لازم

مراحل طرز تهیه چیپس گلابی بدون مواد افزودنی

یکی از سالم‌ترین روش‌های درست کردن چیپس گلابی این است که آن را بدون هیچگونه افزودنی و شکر و روی بخاری یا شوفاژ تهیه کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه چیپس گلابی آشنا شوید.

مراحل طرز تهیه چیپس گلابی بدون مواد افزودنی

مرحله اول؛ پوست و هسته گلابی را جدا کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه چیپس گلابی باید گلابی‌ها را بشویید. سپس پوست آن‌ها را جدا کنید. با کمک چاقو یا هسته‌گیر، هسته وسط گلابی را نیز جدا کنید.

مرحله دوم؛ گلابی‌ها را به صورت نازک برش دهید

بعد از این که پوست گلابی‌ها را جدا کردید، در این مرحله باید با کمک یک چاقوی تیز گلابی‌ها را به صورت ورقه‌ای نازک برش دهید. برای این کار بهتر است از یک چاقوی اره‌ای تیز استفاده کنید. برای یکدست و نازک شدن برش‌های گلابی می‌توانید از دستگاه‌های مخصوص برش میوه یا رنده مخصوص نیز استفاده کنید.

مرحله سوم؛ گلابی‌ها را روی شوفاژ یا بخاری خشک کنید

خشک کردن میوه روی شوفاژ یا بخاری بسیار ساده است. برای این کار باید یک دستمال نخی تمیز یا فویل روی شوفاژ یا بخاری قرار دهید. سپس برش‌های گلابی را روی شوفاژ یا بخاری بچینید و صبر کنید تا خشک شوند. در این شرایط درجه حرارت بخاری و شوفاژ باید روی حرارت ملایم تنظیم باشد. هر چند ساعت یک بار باید میوه‌ها را برگردانید تا دو طرف گلابی‌ها به خوبی خشک شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد لازم برای تهیه چیپس گلابی با شکر به روش بازاری
    گلابی رسیده و سفت۳ عدد
    آب۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    شکر۱ قاشق غذاخوری
    آبلیمو۱ قاشق مرباخوری

    مراحل طرز تهیه چیپس گلابی به روش بازاری

    اضافه کردن مقداری شکر به چیپس گلابی مزه آن را به‌طورکلی تغییر می‌دهد. اگر دوست دارید چیپس گلابی را به روش بازاری درست کنید، در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل طرز تهیه آن آشنا شوید.

    مراحل طرز تهیه چیپس گلابی به روش بازاری

    مرحله اول؛ شکر، آب و آبلیمو را روی حرارت قرار دهید

    در یک قابلمه شکر، آب و آبلیمو را ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید. مواد را مدام هم بزنید تا شکر کاملا در آب حل شود و برای چند دقیقه بجوشد. سپس شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا این ترکیب خنک شود.

    بیشتر بخوانید: خشک کردن سیب در خانه

    مرحله دوم؛ گلابی‌ها را آماده کنید

    در این مرحله از خشک کردن گلابی چیپسی باید گلابی‌ها را بشویید و بنا به سلیقه خودتان با پوست یا بدون پوست به صورت نازک برش دهید و دانه‌های میوه را نیز جدا کنید.

    مرحله سوم؛ گلابی را به شربت آغشته و خشک کنید

    با کمک یک برس، مقداری از شربت را روی گلابی‌ها بمالید. سپس آن‌ها را به هر روشی که دوست دارید خشک کنید.

    طرز تهیه چیپس گلابی در آفتاب

    برای خشک کردن چیپس گلابی در آفتاب باید گلابی‌ها را به روشی که پیش‌تر ذکر شد برش دهید و آماده کنید. سپس آن‌ها را روی پارچه یا داخل سینی بچینید و برای یک روز در آفتاب قرار دهید تا آب گلابی‌ها کاملا تبخیر شود.

    طرز تهیه چیپس گلابی در آفتاب

    سپس می‌توانید گلابی‌ها را برای ۲ روز در فضای آشپزخانه یا روی شوفاژ و بخاری بگذارید تا کاملا آماده شوند. می‌توانید به جای این کار گلابی‌ها را چند روز زیر نور آفتاب قرار دهید. بهتر است شب‌ها سینی گلابی‌ها را به داخل منزل بیاورید تا میوه‌ها رطوبت را به خود جذب نکنند و نرم نشوند.

    طرز تهیه چیپس گلابی در فر

    برای تهیه چیپس گلابی در فر باید میوه‌ها را به صورت نازک برش دهید. سپس آن‌ها را روی سینی فر بچینید. درجه حرارت فر را با پایین‌ترین دما روشن کنید. سپس هر ۵ دقیقه میوه را چک کنید و در صورت نیاز میوه‌ها را برگردانید. هر کدام از گلابی‌ها که خشک شدند، آن‌ها را از فر بردارید. گلابی‌های خشک شده را برای چند ساعت در محیط آشپزخانه قرار دهید تا کاملا خنک شوند. سپس در ظرف در بسته بریزید.

    بیشتر بخوانید: خشک کردن کیوی

    خواص چیپس گلابی

    چیپس گلابی یک چیپس میوه سالم و مقوی است که می‌توانید از آن به عنوان یک تنقلات سالم در طول روز استفاده کنید. این چیپس سرشار از ویتامین‌های گروه B است و مقدار زیادی آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر و گوگرد دارد. در ادامه می‌توانید با برخی از خواص چیپس گلابی آشنا شوید.

    • سم‌زدایی بدن
    • تقویت سیستم ایمنی بدن
    • آرام‌بخش
    • رفع تشنگی
    • تقویت‌کننده قلب
    • تقویت‌کننده مغز
    • جلوگیری از سرطان
    • تنظیم فشارخون
    • افزایش ترشح بزاق
    • کمک به هضم غذا
    • درمان درد مفاصل
    • درمان بی‌خوابی

    نکات و فوت فن‌های طرز تهیه چیپس گلابی

    • برای تهیه چیپس گلابی باید میوه را به اندازه‌ای خشک کنید که آب آن بخار شود ولی هنوز حالت انعطاف‌پذیر داشته باشد. میوه خشک به‌ هیچ‌ عنوان نباید کامل خشک و شکننده شود، زیرا در این شرایط مزه آن تغییر می‌کند.
    • برای نگهداری چیپس گلابی باید بعد از آماده شدن، آن را در ظروف در بسته نگهداری کنید.
    • در طرز تهیه چیپس گلابی خانگی در دستگاه میوه خشک‌کن باید میوه‌ها را داخل دستگاه بچینید و اجازه دهید که برای ۶ تا ۸ ساعت کاملا خشک شوند.
    • برای درست کردن چیپس گلابی می‌توانید بدون جدا کردن پوست گلابی آن را خشک کنید.
    • به خاطر داشته باشید که برای تهیه چیپس گلابی ضخامت گلابی‌ها باید کم باشد. هر چقدر برش‌های شما ضخیم‌تر باشد، مدت زمان بیشتری برای خشک شدن آن نیاز است.
    • برای خوش عطر و طعم شدن چیپس گلابی می‌توانید قبل از خشک کردن مقداری پودر دارچین به گلابی‌ها اضافه کنید.
    • برای نگهداری طولانی مدت چیپس گلابی می‌توانید چیپس‌ها را در ظرف در بسته یا پلاستیک‌های زیپ دار بریزید و در فریزر قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: روش‌های خشک کردن انگور

    سوالات متداول

    چطور از سیاه شدن گلابی در زمان خشک شدن جلوگیری کنیم؟

    به منظور جلوگیری از سیاه شدن گلابی در زمان خشک شدن، می‌توانید محلولی از عسل و آبلیمو تهیه کنید و میوه‌ها را به نوبت به این محلول آغشته کنید و بعد از چند ثانیه از آن خارج کنید. راهکار بعدی برای جلوگیری از سیاه شدن چیپس گلابی قرار دادن گلابی‌ها در محلول آب نمک است. این کار موجب سفید و براق شدن چیپس گلابی می‌شود.

    برای تهیه چیپس گلابی از چه نوع گلابی استفاده کنیم؟

    در طرز تهیه چیپس گلابی باید از گلابی سالم، مرغوب و سفت استفاده کنید. گلابی‌های نرم که بیش از حد رسیده‌اند، برای تهیه چیپس گلابی مناسب نیستند.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.