خواص مواد غذایی

خواص بی‌نظیر توت فرنگی خشک که شاید ندانید!

توت فرنگی یکی از میوه‌های خوشمزه و محبوب فصل تابستان است که می‌توان با خشک کردن آن برای فصل‌های دیگر میان وعده و تنقلات سالم و کاملی را داشت.

توت فرنگی خشک نیز به اندازه میوه تازه آن خوشمزه و لذیذ است و حاوی آنزیم‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، انواع ویتامین، فیبر و… است که با مصرف آن می‌توان بسیاری از مشکلات زمینه‌ای در بدن را نیز بهبود داد.

در این مقاله از اکالا بلاگ قصد داریم به خواص توت فرنگی خشک بپردازیم.

۱۴ مورد از خواص مهم توت فرنگی خشک شده

از خواص مهم توت فرنگی خشک شده در درمان و سلامتی بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- فواید توت فرنگی خشک برای بیماران قلبی

توت فرنگی حاوی موادی به نام پلی‌فنول است که با کاهش فشار خون از تشکیل پلاکت در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. از طرفی توت فرنگی با خواص ضد التهابی خود بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد و فیبر و پتاسیم موجود در آن نیز به سلامت بهتر قلب کمک می‌کند.

۲- خواص توت فرنگی خشک در کاهش خطر سکته

توت فرنگی خشک شده منبع غنی آنتی‌اکسیدان است که از ایجاد لخته‌های خونی پیشگیری کرده و خطر سکته را نیز کاهش می‌دهد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    خواص توت فرنگی خشک در کاهش خطر سکته

    ۳- فواید توت فرنگی خشک برای افراد دیابتی

    افراد دیابتی ملزم به تنظیم قند خون و پایدار نگهداشتن سطح آن در طول روز هستند. توت فرنگی خشک مقدار زیادی فیبر دارد که با ایجاد سیری در فرد کمک می‌کند تا اشتهای کاذب را مدیریت کرده و با سوخت و ساز بدن را نیز افزایش می‌دهد که موجب کالری سوزی بیشتر می‌شود.

    ۴- خواص توت فرنگی خشک برای فشار خون بالا

    پتاسیم موجود در توت فرنگی خشک با بهبود اثرات سدیم در بدن موجب احساس سیری می‌شود و از بالا رفتن فشار خون نیز جلوگیری می‌کند. به طور کلی استفاده از مواد غذایی حاوی پتاسیم به میزان قابل توجهی از بالا رفتن فشار خون کم می‌کند.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های شستن و تمیز کردن توت فرنگی

    ۵- فواید توت فرنگی خشک در درمان یبوست

    بسیاری از افراد به دلیل استفاده نکردن از سبزیجات و میوه‌ها دچار مشکل یبوست و خشکی روده می‌شوند که می‌توانند این مورد را با مصرف میوه‌هایی مانند توت فرنگی که حاوی مقادیر زیادی فیبر و آب هست بهبود داده و عملکرد روده را تنظیم کنند. فیبر موجود در توت فرنگی خشک به کاهش یبوست و افزایش مدفوع کمک می‌کند.

    ۶- توت فرنگی خشک شده برای سلامت و سفیدی دندان

    توت فرنگی خشک دارای مقادیر از اسید مالیک است که موجب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود. از ترکیب توت فرنگی خشک و نصف قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر برای سفید کردن دندان استفاده می‌شود. البته پیشنهاد می‌کنیم با وجود خاصیت سفید کنندگی توت فرنگی، زیاد از این روش استفاده نکنید.

    خواص توت فرنگی در دوران بارداری

    ۷- خواص توت فرنگی در دوران بارداری

    فولات از جمله منابع مورد نیاز بدن به خصوص در دوران بارداری است که به رشد بهتر جنین و تکامل سیستم‌ عصبی آن کمک می‌کند. توت فرنگی خشک حاوی فولات است که با مصرف یک فنجان از آن می‌توان میزان مورد نیاز روزانه فولات را تامین کرد.

    ۸- خواص ضد سرطانی توت فرنگی

    توت فرنگی خشک با داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی برای پیشگیری از سرطان مری بسیار موثر است و نقش بسزایی در کاهش فعالیت بافت‌های سرطانی دارد.

    بیشتر بخوانید: خواص مهم توت فرنگی تازه برای سلامتی

    ۹- خواص توت فرنگی برای کاهش چربی

    کلسترول بالا ارتباط مستقیمی با بیماری‌های قلبی دارد و افرادی دارای بیماری‌های قلبی باید در رژیم غذایی خود دقت زیادی داشته باشند. یکی از خواص توت فرنگی خشک کاهش سطح کلسترول خون است. توت فرنگی خشک سرشار از اسیدالاژیک و فلاونوئیدها است که به کاهش کلسترول کمک می‌کند.

    ۱۰- توت فرنگی به عنوان قند طبیعی

    بسیاری از افراد عادت به مصرف روزانه مواد قندی فرآوری شده یا غذاهای حاوی قند دارند که ضمن افزایش وزن موجب ایجاد بیماری‌های دیگری نیز می‌شود. در مقابل توت فرنگی خشک به عنوان قند طبیعی می‌توان جایگزین مناسبی برای قند باشد.

    خواص توت فرنگی برای تقویت سیستم ایمنی

    ۱۱- خواص توت فرنگی برای تقویت سیستم ایمنی

    توت فرنگی خشک منبع غنی از ویتامین C است که به عنوان ویتامین محلول در آب به طور روزانه باید در رژیم‌غذایی افراد باشد. ویتامین C در انواع مواد غذایی و سبزیجات از جمله توت فرنگی وجود دارد.

    در زمان سرماخوردگی یا برای تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توان با خوردن توت فرنگی خشک به درمان آنفلونزا و از بین بردن ویروس‌ها کمک کرد.

    ۱۲- خواص توت فرنگی برای سیستم گوارش

    همانطور که پیش از این نیز گفته شد توت فرنگی خشک سرشار از فیبر است که به داشتن روده سالم و سیستم گوارشی سالم کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: با توت فرنگی چی درست کنیم؟

    ۱۳- خواص توت فرنگی برای کاهش علائم آلرژی و آسم

    مصرف توت فرنگی خشک به دلیل وجود کورستین در آن ضمن کاهش علائم حساسیت مانند خارش چشم و پوست، آبریزش بینی و… به کاهش بروز آسم نیز کمک می‌کند.

    خواص توت فرنگی برای کاهش علائم آلرژی و آسم

    ۱۴- فواید توت فرنگی در بهبود افسردگی

    همانطور که پیش از این بیان شد توت فرنگی خشک حاوی مقادیر قابل توجهی فولات است که از ایجاد بیش از حد هموسیستئین در بدن پیشگیری کرده و از اختلال در تولید هورمون‌های سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین جلوگیری می‌کند. این هورمون‌ها در تنظیم حالات روانی و اشتهای فرد نقش مهمی دارند.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا به خواص متعدد توت فرنگی خشک پرداختیم که با مطالعه آن ضمن آگاهی از فواید شگفت‌انگیز این میوه تابستانی می‌توانید از خواص طبیعی آن برای داشتن بدنی سالم بهره‌مند شوید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.