خواص مواد غذایی

۱۱ مورد از خواص مهم توت فرنگی برای سلامتی

توت فرنگی، این میوه خوشمزه و تابستانی علاوه بر طعم دلنشینی که دارد سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای بدن نیز است.

در این مطلب از اکالا بلاگ به بررسی فواید و خواص توت فرنگی خواهیم پرداخت و به شما خواهیم گفت که چرا مصرف این میوه خوشمزه می‌تواند برای سلامتی شما مفید باشد.

معرفی ۱۱ مورد از مهم‌ترین خواص توت فرنگی

در ادامه به ۱۱ مورد از مهم‌ترین خواص توت فرنگی اشاره می‌کنیم.

۱- بهبود حساسیت به انسولین

تحقیقات نشان داده است که پلی فنول‌های موجود در توت فرنگی می‌تواند به بهبود حساسیت به انسولین در بزرگسالان غیردیابتی کمک کند. این موضوع به نوبه خود می‌تواند در کنترل قند خون و جلوگیری از دیابت نوع ۲ موثر باشد.

بیشتر بخوانید: خواص توت فرنگی در بارداری

۲- پیشگیری از مشکلات پوستی

خاصیت ضد التهابی توت فرنگی به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های مختلف کمک می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از محصولات آرایشی حاوی توت فرنگی به‌ ویژه در ترکیب با کوآنزیم Q10 می‌تواند از پوست در برابر اشعه مضر فرابنفش A محافظت کند. این اشعه‌ها می‌توانند باعث پیری زودرس، چین و چروک و حتی سرطان پوست شوند.

فواید مصرف توت فرنگی برای سلامتی بدن

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- کاهش درد مفاصل

    تحقیقات نشان داده‌اند که توت فرنگی به واسطه خاصیت ضد التهابی خود می‌تواند به کاهش درد و تورم مفاصل در افرادی که از آرتروز و درد زانو رنج می‌برند کمک کند.

    ۴- کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

    توت فرنگی به دلیل دارا بودن آنتوسیانین و کوئرستین، فواید بسیاری برای سلامت قلب و عروق دارد. آنتوسیانین که به وفور در این میوه خوشمزه یافت می‌شود با کاهش خطر حملات قلبی مرتبط است.

    کوئرستین نیز فلاونوئید دیگر موجود در توت فرنگی است که با خاصیت ضد التهابی قوی خود، خطر ابتلا به تصلب شرایین (سفت شدن و باریک شدن عروق) را کاهش می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه چیزکیک توت فرنگی

    ۵- درمان یبوست

    یکی از راهکارهای ساده و مؤثر برای حفظ حرکات منظم روده و جلوگیری از یبوست، مصرف غذاهای با فیبر بالا مانند توت فرنگی است. فیبر موجود در توت فرنگی به افزایش حجم مدفوع و حرکت آن در طول دستگاه روده کمک می‌کند و از بروز یبوست پیشگیری می‌کند.

    ۶- کمک به درمان فشار خون بالا

    توت فرنگی به دلیل دارا بودن پتاسیم، یک خوراکی مفید برای افراد مبتلا به فشار خون بالا محسوب می‌شود. در واقع، پتاسیم با دفع سدیم اضافی از طریق ادرار به تنظیم و کاهش فشار خون کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: آیا توت سیاه قند دارد؟

    خواص توت فرنگی از لاغری تا درمان کم خونی

    ۷- پیشگیری از سرطان

    ترکیبات مغذی موجود در توت فرنگی و سایر توت‌ها ممکن است در پیشگیری از برخی سرطان‌ها به ویژه سرطان‌های دستگاه گوارش و سینه مفید باشند.

    این مطالعات نشان داده‌اند که مصرف توت فرنگی می‌تواند به طور بالقوه خطر ابتلا به سرطان‌های ریه، پروستات، کبد و پانکراس را نیز کاهش دهد. محققان معتقدند این خاصیت توت فرنگی به دلیل وجود اسید الاژیک و الاژیتانین در آن است که می‌توانند رشد سلول‌های سرطانی را متوقف کنند.

    ۸- پیشگیری از سکته مغزی

    مطالعات نشان داده‌اند که مصرف توت فرنگی به دلیل داشتن فلاونوئیدها که ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند، می‌تواند با کاهش احتمال سکته مغزی مرتبط باشد.

    به عبارت دیگر، هرچه فرد در رژیم غذایی خود فلاونوئید بیشتری از طریق مصرف توت فرنگی و سایر منابع دریافت کند، احتمال سکته مغزی در او کاهش می‌یابد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه اسموتی هندوانه و توت فرنگی

    ۹- تنظیم قند خون

    توت فرنگی به دلیل خاصیتی که در کند کردن هضم گلوکز دارد، می‌تواند از افزایش ناگهانی قند و انسولین بعد از مصرف یک وعده غذایی پر کربوهیدرات جلوگیری کند. این امر به طور خاص در پیشگیری از سندرم متابولیک و دیابت نوع ۲ مفید خواهد بود.

    ۱۰- حفظ سلامت مغز

    دانشمندان بر این باور هستند که توت فرنگی به واسطه اثرات ضد التهابی خود، نقشی کلیدی در محافظت از مغز ایفا می‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف منظم توت فرنگی می‌تواند سرعت زوال حافظه را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

    همچنین، این میوه می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر که شایع‌ترین نوع زوال مغز است را به طور چشمگیری پایین بیاورد.

    بیشتر بخوانید: فواید توت برای جلوگیری از آلزایمر

    خواص شگفت انگیز و درمانی توت فرنگی برای سلامتی

    ۱۱- کمک به کاهش وزن

    توت فرنگی به دلیل داشتن شاخص گلیسمی پایین می‌تواند در مدیریت وزن نقش مفیدی ایفا کند. غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین مانند توت فرنگی به آرامی هضم می‌شوند و در نتیجه، قند خون را به طور ناگهانی افزایش نمی‌دهند.

    این امر به حفظ سطح قند خون در حد متعادل و جلوگیری از نوسانات ناگهانی آن کمک می‌کند. در نتیجه، فرد احساس سیری طولانی‌تری خواهد داشت و تمایل کمتری به پرخوری پیدا می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه بستنی توت فرنگی ژله‌ای خانگی

    در این بخش از مجله آشپزی اکالا با فواید بی‌نظیر توت فرنگی آشنا شدید. حال که از این خواص و فواید اطلاع یافتید، زمان آن است که توت فرنگی را در برنامه غذایی خود قرار دهید و از طعم دلنشین و فواید بی‌شمار آن بهره‌مند شوید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.