آشپزیخواص مواد غذایی

خواص پوست تخم مرغ؛ از تقویت مفاصل تا درخشندگی پوست

آیا تا به حال چیزی در مورد خواص شگفت انگیز پوست تخم مرغ شنیده‌اید؟ پوست تخم مرغ سرشار از کلسیم است و از همین رو فواید زیادی برای سلامت پوست، مو، تقویت دندان‌ها و تقویت رشد گیاهان دارد.

این ماده ارزشمند هم برای سلامت مفید است و هم می‌توانید از آن برای تمیز کردن لباس‌ها، جلوگیری از گرفتگی لوله و حتی سفید کردن دندان استفاده کنید. در این مقاله از بخش دانستنی از اکالا بلاگ می‌توانید با خواص پوست تخم مرغ و همچنین طریقه استفاده از آن آشنا شوید.

فواید پوست تخم مرغ

در ادامه این بخش به ۱۸ مورد از فواید پوست تخم مرغ اشاره شده است. با ما همراه باشید.

۱- تامین کلسیم مورد نیاز بدن

مصرف پودر پوست تخم مرغ یک مکمل قوی برای کمبود کلسیم است. جالب است بدانید که مصرف نصف پوست تخم مرغ می‌توانید نیاز روزانه بدن یک فرد بزرگسال به کلسیم را تامین کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف پودر پوست تخم مرغ می‌تواند به اندازه کلسیم خالص در بدن جذب شود و حتی بهتر از مکمل‌های کلسیم، کمبود کلسیم را درمان کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که جذب کلسیم از پودر پوسته تخم مرغ تا ۶۴ درصد بیشتر از کربنات کلسیم خالص است و این موضوع احتمالا به دلیل پروتئین‌های خالصی است که در پوست تخم مرغ وجود دارد.

بیشتر بخوانید: تفاله هایی که نباید بیرون بریزید!

۲- جلوگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان وضعیتی است که موجب ضعف و شکستگی استخوان‌ها می‌شود. مصرف پودر پوسته تخم مرغ یک روش ساده برای جذب کلسیم مورد نیاز بدن و جلوگیری از پوکی استخوان است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در یک مطالعه که روی زنان یائسه مبتلا به پوکی استخوان انجام شد، مشخص شد که مصرف پودر پوست تخم مرغ همراه با ویتامین D3 و منیزیم می‌تواند به افزایش تراکم استخوان‌ها و بهبود علائم پوکی استخوان کمک کند.

    نکته جالب این است که مصرف پودر پوست تخم مرغ حتی از کربنات کلسیم خالص در درمان پوکی استخوان موثر است و یک درمان فوق العاده برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن محسوب می‌شود.

    جلوگیری از پوکی استخوان از خواص شگفت‌انگیز پوست تخم مرغ

    ۳- تقویت مفاصل بدن

    غشای متصل به گوشت تخم مرغ که معمولا بین پوسته و سفیده تخم مرغ قرار دارد، برای سلامت مفاصل بسیار مفید است. این غشا به پوست تخم مرغ چسبیده است و عمدتا از پروتئین و کلاژن تشکیل شده است.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف منظم این بخش از سفیده تخم مرغ می‌تواند به سلامت مفاصل کمک کند و جلوی آسیب به مفاصل را تا حد زیادی بگیرد.

    ۴- سم زدایی خون

    مصرف پودر پوست تخم مرغ می‌تواند به پاکسازی خون و حذف مواد سمی از خون شما کمک کند. برای این کار باید هر روز مقداری از پودر پوست تخم مرغ را با آب ترکیب و میل کنید تا مواد سمی از بدن شما خارج شوند.

    بیشتر بخوانید: مهم‌ترین خواص لیمو شیرین

    ۵- درمان مشکلات مربوط به تیروئید

    یکی دیگر از فواید شگفت انگیز پوست تخم مرغ درمان مشکلات مربوط به تیروئید است. برای رفع مشکلات تیروئید باید پودر پوست تخم مرغ را با آب لیمو ترش تازه ترکیب کنید و برای ۷ روز، هر روز ۱ قاشق چای‌خوری از این ترکیب را با مقداری آب و عسل مخلوط کنید و بنوشید.

    ۶- درمان زخم معده و ورم معده

    شاید برایتان جالب باشد اما یکی از خواص باورنکردنی پوست تخم مرغ درمان زخم معده است. استفاده از مقداری پودر پوست تخم مرغ در شیر داغ به طور منظم می‌تواند زخم معده یا ورم معده را درمان کند.

    بیشتر بخوانید: خواص چاقاله بادام برای سلامت و شادابی پوست

    درمان زخم معده از خواص شگفت‌انگیز پوست تخم مرغ

    ۷- افزایش درخشندگی پوست

    برای این که پوست شما شفاف و درخشان شود، می‌توانید ۱ قاشق پودر پوست تخم مرغ را با مقداری عسل خام ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کند. حالا این خمیر را با نوک انگشت روی صورت بمالید و بعد از این که خشک شد، پوستتان را با آب ولرم بشویید.

    ۸- لایه برداری پوست

    یکی دیگر خواص شگفت انگیز پوست تخم مرغ برای زیبایی پوست آبرسانی و لایه برداری پوست است. برای این کار باید ۱ قاشق پودر پوسته تخم مرغ را با مقداری سفیده تخم مرغ ترکیب کنید و این ترکیب را روی پوست بمالید. این ماسک به عنوان آبرسان و لایه بردار عمل می‌کند و ظاهر فوق‌العاده‌ای به پوست می‌بخشد.

    بیشتر بخوانید: خواص بادام زمینی؛ برای سلامتی، زیبایی، مردان و…

    ۹- افزایش درخشندگی موها

    اگر در مورد خواص شگفت انگیز پوست تخم مرغ برای تقویت مو چیزهایی شنیده‌اید، باید بدانید که استفاده از ماسک پوست تخم مرغ با کمی ماست موجب افزایش رشد و براق شدن موها می‌شود.

    طرز استفاده پوست تخم مرغ برای مو بسیار ساده است. برای این کار باید ۲ قاشق پودر پوست تخم مرغ را با مقداری ماست ترکیب کنید تا خمیر غلیظی ایجاد شود. حالا این خمیر را برای ۲۰ دقیقه روی موها قرار دهید تا موهایتان براق شود.

    ۱۰- خواص پوست تخم مرغ برای گیاهان

    گیاه برای رشد به کلسیم نیاز دارد و در صورت کمبود کلسیم دیگر به خوبی رشد نمی‌کند و لکه‌های تیره روی برگ‌های آن ایجاد می‌شود. برای تامین کلسیم مورد نیاز گیاه می‌توانید هنگام کاشت گیاه مقداری پودر پوست تخم مرغ را با خاک ترکیب کنید یا کمی پودر پوست تخم مرغ در خاک گیاه بریزید.

    راهکار بعدی برای تامین کلسیم مورد نیاز گیاه این است که کمی پودر پوست تخم مرغ را با آب ترکیب کنید و از آن برای آب دادن به گیاه به مدت ۳ تا ۴ روز استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: انواع دمنوش‌ برای داشتن پوستی سالم و روشن

    خواص پوست تخم مرغ برای گیاهان

    ۱۱- سفید کردن دندان‌ها

    پودر پوست تخم مرغ یک سفید کننده عالی برای دندان‌ها است. برای این کار باید ۱ قاشق چای‌خوری پودر پوست تخم مرغ را با ۱ پیمانه جوش شیرین ترکیب کنید و مقداری روغن نارگیل تصفیه نشده به آن اضافه کنید تا مواد حالت خمیری پیدا کنند. حالا می‌توانید از این خمیر به عنوان خمیردندان استفاده کنید. این خمیر به از بین بردن پلاک و جرم دندان کمک می‌کند و ظاهری سفید و درخشان به دندان‌ها می‌بخشد.

    ۱۲- درمان اگزما، لک و عفونت‌های پوستی

    اگر به التهاب، بثورات پوستی یا انواع عفونت پوست مبتلا شده اسد، می‌توانید برای درمان ۱ قاشق چای‌خوری پودر پوسته تخم مرغ را با یک کاسه کوچک سرکه سیب طبیعی مخلوط کنید.

    ۵ روز صبر کنید و بعد یک پنبه را به این ترکیب آغشته کنید و روی پوست بمالید. بعد از ۳۰ دقیقه پوست خود را بشویید. استفاده از این ترکیب به از بین بردن لکه‌های تیره پوست، اگزما و همچنین عفونت‌های پوستی کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: خواص فوق‌العاده و باورنکردنی “عناب”

    ۱۳- از بین بردن طعم تلخی قهوه

    اگر دوست ندارید طعم قهوه شما تلخ باشد، می‌توانید قبل از دم کردن قهوه مقداری پودر پوست تخم مرغ به آن اضافه کنید تا طعم متعادل‌تری پیدا کند.

    ۱۴- سفید کردن لباس‌ها

    برای این که لباس‌ها سفید و تمیز شوند، می‌توانید ۱ قاشق پودر پوست تخم مرغ را با مایع لباسشویی خود ترکیب کنید و ببینید که چطور لکه‌های تیره روی لباس از بین می‌روند و لباس شما تمیزتر می‌شود.

    خواص پوست تخم مرغ برای سفید کردن لباس‌ها

    ۱۵- جوانسازی پوست

    یکی دیگر از پوست تخم مرغ برای صورت، از بین بردن چین و چروک است. برای جوانسازی پوست می‌توانید یک تکه یخ را به پودر پوست تخم مرغ آغشته کنید. سپس یخ را به صورت دورانی روی صورت حرکت دهید. این کار به کاهش چین و چروک‌های پوستی و نرم شدن پوست کمک زیادی می‌کند.

    ۱۶- جلوگیری از گرفتگی لوله‌ها

    ورود چربی و مواد جامد از طریق سینک آشپزخانه به لوله‌ها، موجب گرفتگی آن‌ها می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید مقداری پوست تخم مرغ را خرد کنید و روی صافی فلزی سینک بریزید. این کار مانع عبور مواد جامد چربی‌ها به داخل لوله‌ها می‌شود.

    بیشتر بخوانید: خواص مهم سماق برای سلامتی

    ۱۷- تامین کلسیم مورد نیاز پرندگان

    ریختن خرده‌های پوست تخم مرغ در ظرف پرندگان موجب می‌شود تا کلسیم مورد نیاز بدن آن‌ها از این طریق جذب شود. این کار برای تخم گذاری پرندگان بسیار مفید است.

    تامین کلسیم مورد نیاز پرندگان از خواص پوست تخم مرغ

    ۱۸- دفع آفات

    از دیگر فواید شگفت انگیز پوست تخم مرغ می‌توان به از بین بردن آفات، کرم‌ها و موجودات مزاحم در باغ اشاره کرد. ریختن مقداری پوست تخم مرغ در اطراف باغ مانع ورود حلزون‌ها، کرم‌های برگخوار و آفات به داخل باغ می‌شود.

    پوست تخم مرغ یکی از ارزان‌ترین منابع کلسیم است که می‌تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند و بخش زیادی از کلسیم مورد نیاز بدن را تامین کند. فراموش نکنید که برای تهیه پودر پوست تخم مرغ حتما آن را به روش صحیح تهیه کنید و میزان مناسبی از آن را مصرف کنید. اگر تجربه استفاده از پوست تخم مرغ را دارید، حتما تجربیات خود را با ما در این مطلب از مجله آشپزی اکالا در میان بگذارید.

    سوالات متداول

    در اادامه به چند سوال پرتکرار در رابطه با خواص پوست تخم مرغ اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    چطور پودر پوست تخم مرغ خوراکی تهیه کنیم؟

    آیا می‌دانید طرز استفاده پوست تخم مرغ به صورت خوراکی چگونه است؟ برای تقویت استخوان‌ها و مفاصل می‌توانید پوسته‌های تخم مرغ را همراه با آب در قابلمه بریزید و برای ۱۵ دقیقه بجوشانید تا استریل شوند. سپس آن‌ها را در آسیاب پودر کنید. حالا می‌توانید از پودر پوست تخم مرغ در انواع سوپ، خورش و اسموتی استفاده کنید تا بدن شما دچار کمبود کلسیم نشود.

    مضرات پوست تخم مرغ برای سلامت چیست؟

    پوست تخم مرغ تنها باید به صورت پودر شده مصرف شود، در غیر این صورت موجب آسیب به گلو و مری می‌شود. به خاطر داشته باشید که هیچگاه نباید از پوست تخم مرغ خام استفاده کنید، زیرا ممکن است پوست تخم مرغ به باکتری‌هایی مثل سالمونلا انتریتیدیس آلوده باشد. قبل از پودر کردن پوست تخم مرغ حتما آن را بجوشانید. فراموش نکنید که پوست تخم مرغ به اندازه استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

    ۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.