برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (پنجشنبه ۹ فروردین)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در نهمین روز فروردین ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با چند غذای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- کباب قفقازی

کباب قفقازی یکی از اصیل‌ترین غذای سنتی ایرانی است که طعمی خوشمزه و بی‌نظیر دارد و از ترکیب گوشت گوساله، گوسفندی و مرغ در مدت زمان کوتاهی به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. این کباب شباهت زیادی به کباب بختیاری دارد، اما دستور پخت کباب قفقازی متفاوت است که در ادامه برایتان شرح خواهیم داد.

مراحل تهیه کباب قفقازی

مراحل تهیه کباب قفقازی

مراحل تهیه کباب قفقازی به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. ابتدا گوشت‌ها را با آب سرد بشویید و منتظر بمانید تا آب اضافی آن گرفته شود. سپس گوشت را با چاقو به‌ صورت مکعبی برش بزنید. در این مرحله دقت بیشتری به خرج دهید و سعی کنید تکه‌های گوشت و مرغ یکسان باشند. رعایت این موضوع هنگام کباب شدن نتیجه مطلوب‌تری به شما خواهد داد.
    2. اصلی‌ترین مرحله در تهیه این کباب خوشمزه، ساختن سس آن است. برای تهیه سس کباب قفقازی ابتدا یک پیاز متوسط را به صورت خلالی برش بزنید و در ظرف مناسب بریزید. گوشت قرمز و گوشت مرغ را به ظرف اضافه کنید. ماست چکیده، روغن زیتون، فلفل سیاه و زغفران دم‌کرده را با هم مخلوط کنید و روی گوشت‌ها بریزید.
    3. با کمک دست مخلوط گوشت و سس را به خوبی ترکیب کنید تا تمامی مواد با سس آغشته شوند. درب ظرف را بپوشانید و حداقل یک ساعت در یخچال قرار دهید. به این ترتیب گوشت‌ها استراحت خواهند کرد و مزه‌دار می‌شوند.
    4.  اضافه کردن پیاز در این مرحله کمک می‌کند تا بوی بد مرغ گرفته شود. همچنین بافت گوشت را نرم‌تر خواهد کرد تا کبابی تردتر داشته باشید. همزمان با مزه‌دار گوشت‌ها، فلفل دلمه‌ای را به اندازه ابعاد گوشت برش بزنید.

    برای ادامه رسپی این کباب خوشمزه و مخصوص روی لینک طرز تهیه کباب قفقازی کلیک کنید.

    ۲- خورشت مرغ

    خورشت مرغ یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود و از غذاهای مناسب مجالس و مهمانی‌ها به حساب می‌آید که شما می‌توانید آن را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

    پخت اصولی و صحیح مرغ در طعم و مزه خورشت شما تأثیر بسیار زیادی دارد. اگر همین غذای پرطرفدار به‌ درستی تهیه نشود چشیدن طعم مرغ یا حتی بوی زهم آن ممکن است خاطره بدی برایتان به‌ جای گذارد.

    طرز تهیه خورشت مرغ

    مراحل تهیه خورشت مرغ

    مراحل تهیه خورشت مرغ به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول به سراغ آماده‌ سازی مرغ‌ها روید. تکه‌های مرغ را به‌ خوبی بشویید و کنار گذارید. درون قابلمه‌ای مناسب با حجم مرغ‌هایتان مقداری آب بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. منتظر بمانید تا آب به نقطه‌ جوش رسد. حال تکه‌های مرغ را درون آب جوش قرار دهید.
    2. ۵-۸ دقیقه‌ای زمان دهید تا مرغ‌ها در آب جوش بمانند. سپس آن‌ها را از آب خارج کنید و با مقداری آب بشویید. مرغ‌ها را درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی‌شان گرفته شود. این کار موجب می‌شود تا بوی زهم مرغ و هورمون‌های آن تا حد زیادی گرفته شود و مرغ شما عطر و طعم بهتری به خود بگیرد.
    3. اکنون با مقداری محلول زعفران مرغ‌ها را طعم‌دار کنید. به‌ خوبی با کمک دست مرغ‌ها را ماساژ دهید تا تمام نقاط مرغ به زعفران آغشته شود. حال درون قابلمه‌ای که قصد طبخ مرغ‌ها را دارید مقداری روغن بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید.
    4. سپس تکه‌های مرغ را درون روغن به‌ خوبی سرخ کنید تا طلایی و برشته شوند. پس از سرخ‌شدن مرغ‌ها آن‌ها را از قابلمه خارج کنید و به سراغ مرحله بعد روید.

    برای ادامه رسپی این غذای پرطرفدار و مجلسی روی لینک طرز تهیه خورشت مرغ کلیک کنید.

    ۳- خورشت غوره بادمجان

    خورشت غوره بادمجان یکی از غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی است که در پخت آن از مواد اولیه متنوعی همچون گوشت خورشتی، بادمجان، غوره، رب گوجه فرنگی و… استفاده می‌شود. این غذا طرز تهیه آسانی دارد و شما می‌توانید آن را در مدت زمان کوتاهی طبخ و برای ناهار امروزتان نوش جان کنید.

    طرز تهیه خورشت غوره بادمجان

    مراحل تهیه خورشت غوره بادمجان

    مراحل تهیه خورشت غوره بادمجان به شرح زیر است:

    1. پیاز را پوست گرفته و نگینی خرد کنید. سپس در مقدار کمی روغن تفت دهید و در ادامه مقداری زردچوبه به آن افزوده و تفت دهید.
    2. گوشت خورشتی را خرد کرده و به قابلمه اضافه کنید. گوشت را تا زمانی‌ که تغییر رنگ دهد تفت دهید و سپس به آن رب گوجه‌ فرنگی بزنید. پس از اینکه رب گوجه فرنگی را خوب تفت دادید، سه لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید.
    3. در همین حین که گوشت‌ خورشت در حال پختن است، پوست بادمجان‌ها را گرفته کمی نمک روی آن‌ها بپاشید تا هم روغن کمی برای سرخ کردن بادمجان‌ها مصرف شود و تلخی بادمجان‌ها نیز گرفته می‌شود. پس از نیم‌ ساعت بادمجان‌های نمک زده را آبکشی کنید تا آب اضافی آن خارج شود.
    4. اکنون کمی روغن داخل ماهیتابه ریخته و بادمجان‌ها را سرخ کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل و خوشمزه روی لینک طرز تهیه خورشت غوره بادمجان کلیک کنید.

    ۴- فتوچینی با مرغ

    فتوچینی با مرغ، این غذای خوشمزه و محبوب ایتالیایی با ترکیب پاستا فتوچینی، مرغ پخته شده و سس مخصوص طعمی بی‌نظیر و دلچسب دارد. فتوچینی با مرغ، انتخابی ایده‌آل برای یک وعده غذایی دلچسب است که شما می‌توانید آن را به سادگی در منزل تهیه و نوش جان کنید.

    مراحل تهیه فتوچینی با مرغ

    مراحل تهیه فتوچینی با مرغ

    مراحل تهیه فتوچینی با مرغ به شرح زیر است:

    1. برای تهیه فتوچینی با مرغ، اولین قدم تفت دادن سیر و پیاز است. برای این کار، ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. سپس، مقداری روغن درون یک تابه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود.
    2. بعد از داغ شدن روغن، پیازها را به آن اضافه کرده و تفت دهید تا نرم و سبک شوند. در ادامه، سیر را رنده کرده و به تابه اضافه کنید و به مدت یک دقیقه دیگر تفت دهید تا عطر آن آزاد شود.
    3. در این مرحله، ابتدا جعفری و فلفل دلمه‌ای را به صورت ریز خرد کنید. سپس، آن‌ها را به تابه اضافه کرده و به مدت ۵ دقیقه به همراه سیر و پیاز تفت دهید. پس از ۵ دقیقه، مواد را از تابه خارج کرده و کنار بگذارید.
    4. اکنون نوبت به پخت پاستا می‌رسد. برای این کار، ابتدا یک قابلمه بزرگ را پر از آب کرده و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس، پاستا را به همراه مقداری نمک به آب جوش اضافه کرده و منتظر بمانید تا پاستا بپزد.

    برای ادامه رسپی این غذای فانتزی و خوشمزه ایتالیایی روی لینک طرز تهیه فتوچینی با مرغ کلیک کنید.

    ۵- قورمه سبزی

    قورمه سبزی یکی از محبوب‌ترین و اصیل‌ترین خورشت‌های ایرانی است که شاید کمتر ایرانی‌ای پیدا شود که عاشق آن نباشد. این غذای خوشمزه با چند قلم مواد ساده نظیر لوبیا قرمز، سبزی خورشتی، گوشت تکه‌ای، لیمو عمانی و… طبخ می‌شود.

    البته در برخی شهرها برای تهیه این خورشت به جای لوبیا قرمز از لوبیا چیتی و به جای سبزی خورشتی متداول از سبزی‌های معطر کوهی و محلی استفاده می‌شود. به علاوه قورمه سبزی را می‌توان هم با مرغ و هم با گوشت تکه‌ای برای وعده ناهار تهیه کرد.

    طرز تهیه قورمه سبزی

    مراحل تهیه قورمه سبزی

    مراحل تهیه قورمه سبزی به شرح زیر است:

    1. برای اینکه پس از مصرف خورشت قورمه سبزی دچار نفخ معده نشوید بهتر است لوبیاهای قرمز را از شب قبل در آب بخیسانید و در صورت امکان ۲ الی ۳ بار، آب آن را عوض کنید. 
    2. سپس سبزی‌های خورشتی از جمله اسفناج، تره، گشنیز،شنبلیله و جعفری را به خوبی می‌شوییم و بر روی تخته به صورت ریز خرد می‌کنیم. (اگر سبزی تازه نداشتید می‌توانید از سبزی قورمه که قبلا سرخ شده و در فریزر است استفاده کنید.)
    3. بعد از خرد شدن سبزی‌ها، درون ماهیتابه‌ای مقداری روغن ریخته و سبزی‌های خرد شده را به ماهیتابه می‌افزاییم و تفت می‌دهیم. هر چه بیشتر سبزی‌ها را تفت دهیم تا تیره‌تر شوند در نهایت خورشت قورمه سبزی ما جا افتاده‌تر شده و روغن می‌اندازد. 
    4. پیازها را پوست کنده، می‌شوییم و به صورت نگینی خرد می‌کنیم. آنگاه درون ماهیتابه مقداری روغن می‌ریزیم و بر روی شعله قرار می‌دهیم. پیازهای خرد شده را به ماهیتابه افزوده و تفت می‌دهیم.

    برای ادامه رسپی این غذای پرطرفدار و اصیل ایرانی روی لینک طرز تهیه قورمه سبزی کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۴/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.