آشپزینوشیدنی

طرز تهیه رانی زرد آلو خوشمزه به روش خانگی؛ همانند کارخانه ای

بیایید منصفانه به قضیه نگاه کنیم. گرمای تابستان نفس گیر است ولی ویژگی‌های خوب زیادی دارد. از جمله نقاط مثبت این فصل میوه‌های رنگارنگ و متنوع آن است. آلبالو، گیلاس، هلو، انگور، زردآلو و آلوچه ترکیب برنده و قوی از میوه‌هاست. با همین چند میوه می‌توانید شربت، مربا یا کمپوت درست کنید یا حتی می‌توانید میوه‌ها را خشک کنید و برای بقیه سال ذخیره خوبی از میوه‌های خوش‌رنگ و خوشمزه تابستان داشته باشید. تصور کنید شب یلدا ظرفی از میوه‌های خشک شده تابستان داشته باشید و کنار عزیزانتان میل کنید. هیجان انگیز نیست؟

ولی امروز هدف اصلی ما این است که به شما یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای درست کردن رانی زردآلو را آموزش دهیم. شاید در نگاه اول سخت به نظر برسد ولی یکی از آسان‌ترین کارهایی خواهد بود که در عمرتان انجام داده‌اید. به علاوه اینکه بعد از یک بار درست کردن این رانی لذیذ، قلق کار دستتان می‌آید و دفعات بعدی با سرعت بیشتری رانی را درست می‌کنید.

قبل از هر چیزی اجازه دهید شما را با لیست مواد اولیه رانی زردآلو آشنا کنیم. دقت داشته باشید که این مقدرا از مواد اولیه برای ۴ نفر کفایت می‌کند.

حالا در این مقاله از بلاگ اکالا با ما همراه باشید تا در ۱۰ مرحله ساده یک رانی زردآلو تازه درست کنیم.

مواد لازم برای درست کردن رانی زردآلو
زرد آلو۳۰۰ گرم
شکر۱۵۰ گرم
آب۲ پیمانه
رنگ خوراکیدر صورت دلخواه

طرز تهیه رانی خنک و خوشمزه زردآلو

همانطور که گفتیم طرز تهیه رانی زردآلو بسیار آسان است و نیاز به مهارت خاصی ندارد ولی باید به نکات ریزی که در ادامه خاطر نشان می‌کنیم توجه کنید. زیرا همین نکات کوچک است که بین رانی و شربت ساده تمایز ایجاد می‌کند.

رانی زرد آلو

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله اول: خرید میوه تازه و باکیفیت

    قدم اول خرید است. شما برای درست کردن این نوشیدنی به میوه‌های رسیده و تازه نیاز دارید. تا جای ممکن تلاش کنید که زردآلوی سفت یا گندیده نخرید. زیرا زردآلوی سفت بافت نهایی رانی را بهم می‌ریزد و زردآلوی گندیده هم به رانی شما بوی نامطبوعی می‌دهد.

    مرحله دوم: شستشو به روش درست!

    بعد از خرید زردآلو باید آن را به خوبی بشویید. برای رعایت بهداشت توصیه اکالا به شما این است که اول با آب به خوبی بشویید. بعد برای محکم کاری در یک ظرف بزرگ آب و شوینده ترکیب کنید و اجازه دهید زردآلوهای شما برای ۱۵ دقیقه در این ترکیب بماند تا به خوبی ضدعفونی شوند.

    مرحله سوم: خشک کردن و جداسازی هسته

    در این مرحله زردآلوها را دو بار آبکشی کنید و بگذارید به خوبی خشک شوند. سپس میوه¬ها را به دو قطعه مساوی تقسیم کنید و هسته‌هایشان را جدا کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت زعفران

    مرحله چهارم: تقسیم زردآلوها

    بعد از جدا کردن هسته‌ها، زردآلوها را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید. اگر دوست دارید مزه زردآلو بیشتر باشد، مقدار زردآلو را دو برابر کنید و به جای ۳۰۰ گرم، ۶۰۰ گرم زردآلو استفاده کنید.

    مرحله پنجم: جوشاندن زردآلوها

    در این مرحله باید میوه‌ها را بجوشانید. به این منظور یک قابلمه با اندازه مناسب بردارید و آن را پر از آب کنید. سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا آب جوش بیاید.

    طرز تهیه رانی زرد آلو

    مرحله ششم: اضافه کردن شکر

    زمانی که آب به آستانه جوشیدن رسید، شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا به خوبی حل شود. بعد از اینکه شکر کاملا حل شد، زردآلوهای خرد شده و کمی رنگ خوراکی را به آب و شکر اضافه کنید. البته اضافه کردن رنگ خوراکی اجباری نیست و اگر دغدغه استفاده از مواد ارگانیک را دارید، شما به عنوان جایگزین می‌توانید از زعفران دم کرده استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “کمپوت به” خوشمزه

    مرحله هفتم: نرم شدن میوه‌ها

    در این مرحله فقط باید صبر کنید تا زردآلوها کاملا نرم شوند. زمان خاصی برای ان مرحله در نظر نمی‌گیریم زیرا که بستگی به میوه شما دارد. اگر نرم باشد، مدت زمان این مرحله هم کاهش می‌یابد.

    مرحله هشتم:جداسازی کف

    این امکان وجود دارد که در حین جوشاندن میوه‌ها، کف سفید تشکیل شود. در این صورت شما باید با یک قاشق این کف‌ها را جدا کنید. اگر این کار را انجام ندهید نوشیدنی شما در نهایت کدر و تیره می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه موهیتو هندوانه

    مرحله نهم: سرد کردن مواد

    زمانی که زردآلوها به خوبی نرم شدند، می‌توانید آن را از روی اجاق بردارید. سپس اجازه دهید مواد شما کاملا سرد شوند و بعد با کمک یک گوشتکوب دستی یا برقی یا همزن موادتان را به خوبی له کنید. این مرحله را تا جایی ادامه دهید که بافت مواد شما یکدست و شفاف شود.

    مرحله دهم: مخلوط کردن میوه‌ها

    برای به دست آوردن یک بافت یکدست مرحله قبل کفایت نمی‌کند. در این مرحله با کمک یک همزن باید مواد را به خوبی هم بزنید تا به بافت دلخواهتان برسید. بافت رانی غلیظ، شفاف و خوش‌رنگ است.

    طرز تهیه رانی زرد آلو با تیکه های میوه

    نکات مهم در درست کردن رانی زردآلو

    نکته اول) در بازار ترکیب رانی‌های زردآلو و میوه‌های دیگر را دیده‌اید و می‌دانید که چه ترکیب معجزه‌آسایی دارند. شما هم می‌توانید این رانی‌های ترکیبی را درست کنید. برای مثال اگر دوست دارید رانی زردآلو را با شلیل یا هلو ترکیب کنید. به این منظور تنها کاری که باید انجام دهید این است که این میوه‌ها هم به زردآلوهایتان اضافه کنید. در غیر این صورت، هیچ زحمت اضافه‌ای برای شما نخواهد داشت.

    نکته دوم) به این نکته در مراحل گفته شده هم اشاره کردیم. یادتان باشد که استفاده از رنگ خوراکی دلبخواهی است. شما به جای این رنگ‌های مصنوعی می‌توانید از زعفران دم کرده استفاده کنید. طعم نهایی را خیلی کم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    نکته سوم) شیرینی این نوشیدنی تماما به خودتان بستگی دارد. اگر شیرینی زردآلو به نظرتان کم می‌آید، می‌توانید پیمانه شکر را افزایش دهید.

    نکته چهارم) شکر هم جایگزین‌های سالم دارد. انتخاب شکر قهوه‌ای یا عسل انتخاب سالم‌تری برای آن‌هایی خواهد بود که دغدغه سلامتی‌شان را دارند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه موهیتو بلوبری

    نکته پنجم) اگر طرفدار شیرینی زیاد زردآلو نیستید می‌توانید بعد از آماده شدن آن با ریختن چند قطره لیموترش مزه نوشیدنی را به طبع دلخواهتان نزدیک کنید.

    نکته ششم) یک پیشنهاد ویژه برای روزهای گرم تابستان: نوشیدنی را فریز کنید ولی اجازه ندهید کاملا یخ بزند. با این کار یک نوشیدنی تگری خنک خواهید داشت.

    می‌بینید؟ درست کردن رانی خانگی آنقدرها که به نظر می‌رسد، سخت نیست. ما ساده‌ترین راه را به شما آموزش دادیم تا در این روزها این نوشیدنی خنک و خوشمزه را حتما امتحان کنید. البته که آماده خریدن انتخاب راحت‌تری خواهد بود. ولی درست کردن رانی خانگی کیف بیشتری دارد و سلامتی‌تان تضمین شده می‌ماند.

    برای آشنایی با دیگر روش‌های تهیه نوشیدنی، به مجله آشپزی اکالا سر بزنید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.