آشپزینکات آشپزی

۸ روش‌ پر کاربرد تشخیص میگو تازه و سالم

میگو یکی از پرطرفدار‌ترین غذاهای دریایی است که علاوه بر طعم فوق‌العاده‌ای که دارد یک ماده غذایی پرخاصیت و مفید نیز محسوب می‌شود. میگو همچنین برخلاف ماهی دارای طبعی گرم است به همین دلیل برای افرادی که با خوردن ماهی مشکل دارند، بسیار مناسب است. طبیعتا هر ماده‌ای هنگام مصرف هرچه تازه‌تر باشد، خاصیت و طعم بهتری دارد. میگو نیز از این قضیه مستثنی نیست و می‌توان گفت خوردن میگوی ناسالم و فاسد، باعث مسمومیت شدید غذایی می‌شود. پس هنگام خریدن میگو باید بسیار دقت شود تا میگوی مانده و کهنه خریداری نکنیم چون هم بوی نامطبوعی دارد و هم خاصیت آن بسیار کم‌تر است. میگو یکی از حساس‌ترین مواد غذایی است و در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی در هنگام نگهداری آن، به سرعت فاسد می‌شود.

برای تشخیص تازه بودن میگو راه‌های زیادی وجود دارد که در این مقاله از بلاگ اکالا به آن‌ها اشاره می‌کنیم. با ما همراه باشید.

روش‌های تشخیص میگو تازه در هنگام خرید

با توحه به این نکات و استفاده از این روش‌ها، می‌توانید میگوی بهتر و باکیفیت‌تری خریداری کنید.

۱- پوست میگو

پوست میگو با گذشت زمان مقداری شل می‌شود پس می‌توان از روی پوست میگو به تازه بودن آن پی برد. پوست میگو نباید هیچ اثری از آسیب‌دیدگی و شکستگی داشته ‌باشد. میگو سالم پوست سفت و محکمی دارد و در صورتی که میگو تازه باشد هیچ گونه شل بودنی در آن دیدنی نمی‌شود. پس اگر دیدید پوست میگو باز شده و آبکی است و یا میگو حالتی لزج دارد، باید بدانید که کهنه است و به هیچ عنوان نباید از آن استفاده شود.

دقت کنید که رنگ میگو بر حسب جنس، گونه و محیط زندگی می‌تواند متفاوت باشد و پوست قهو‌ه‌ای و سیاه نشان‌دهنده‌ی عدم تازگی میگو نیست. میگو را می‌توان در رنگ‌های مختلف مانند قهوه‌ای، صورتی، سفید و سیاه و… پیدا کرد.

میگو تازه و سالم

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲- چشم‌های میگو

    یکی دیگر از راه‌های ساده‌ای که می‌توان به تازه بودن میگو پی برد چشم‌های آن است. میگو‌های تازه چشم‌های براق و با طراوتی دارند و در مقابل میگو‌های مانده چشم‌های کدر و خشک شده‌ای دارند.

    ۳- بدنه میگو

    میگوی تازه پوستی انعطاف‌پذیر دارد پس می‌توان گفت یکی از ساده‌ترین روش‌های تشخیص تازه بودن میگو بدنه آن است. برای این کار کافی است بدنه میگو را کمی فشار دهید و اگر به حالت اولیه خود برگشت یعنی میگو تازه است ولی اگر پوسته‌ی میگو به صورت فرو رفته باقی بماند، پس میگو تازه نیست و مانده است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قلیه میگو مجلسی

    ۴- سر میگو

    فاسد شدن میگو از سر آن شروع می‌شود و با کهنه شدن میگو محتویات گوارشی آن شروع به فاسد شدن می‌کند و از همین رو سر میگو کمی شل می‌شود ولی در مقابل سر میگوی تازه کاملاً به بدن آن چسبیده است.

    همچنین این نکته را در نظر بگیرید که برای فریز کردن میگو حتما باید سر آن را جدا کرد پس اگر دیدید میگو سر ندارد بدانید که فریز شده است و اگر سر و چشمانش جدا نشده باشد نشان دهنده‌ی این است که میگو فریز نشده است.

    ۵- بوی میگو

    هنگام خریداری میگو برای اطمینان از تازه و سالم بودن آن حتما میگو‌ها را بو کنید. میگوی تازه تنها کمی بوی دریا، نمک و جلبک دریایی می‌دهد ولی میگویی که بوی بدی دارد و به شدت بوی ماهی می‌دهد، معمولاً تازه نیست.

    هنگام خرید حتما دقت نمایید میگو‌هایی که بوی زننده و تند دارند به دلیل رشد باکتری ها در آن خراب است و خوردن آن می تواند موجب مسمومیت غذایی شود.

    نکته: بعضی مواقع برای ماندگاری بیشتر میگو به آن کلر می‌زنند پس دقت کنید که اگر میگو بوی کلر داد از خریدن آن صرف نظر کنید.

    میگو تازه

    ۶- تاریخ بسته بندی میگو

    اگر می‌خواهید میگو را به صورت بسته بندی خریداری کنید حتما قبل از خرید تاریخ تولید و تاریخ انقضا آن را چک کنید زیرا ماندن میگو در فریزر باعث از بین رفتن بوی میگو می‌شود و دیگر نمی‌توانید به راحتی با بو کشیدن به تازه بودن یا نبودن آن پی ببرید.

    ۷- پا‌های میگو

    با کهنه شدن میگو پاهای آن انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد پس از طریق پاهای میگو به راحتی می‌توان به تازه یا کهنه بودن آن پی برد. به این صورت که اگر پای میگو را تکان دهید، پاها سریعاً به حالت اولیه باز می‌گردند ولی زمانی که میگو کهنه باشد پای آن شل می‌شود و حالت انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دوپیازه میگو

    ۸- رنگ گوشت میگو

    روش‌هایی که تا اینجا گفته شدند، برای قبل از خرید و پخت میگو بودند ولی در هنگام پخت هم می‌توان از سالم بودن آن مطمئن شد. در این روش پس از پختن کامل میگو هر چه رنگ گوشت میگو صورتی‌تر باشد نشان دهنده‌ی تازه‌تر بودن آن است ولی اگر متوجه شدید که گوشت میگو پس از پخت زیاد صورتی نیست پس می‌توان گفت که میگو کهنه است.

    چرا نباید از میگوی پوست کنده شده استفاده کرد؟

    همان‌طور که گفته شد بیشتر راه‌های تشخیص تازه بودن میگو از طریق سر و پوست آن امکان‌پذیر بود ولی اگر میگوی پاک کرده تهیه نماییم دیگر قادر به تشخیص تازه یا کهنه بودن آن نیستیم و همچنین از طرفی دیگر میگوی پوست کنده و تمیز شده‌ای که بیش از یک روز از زمان تمیز کردن آن گذشته باشد، کیفیت و تازگی خود را از دست می‌دهد.

    یکی دیگر از دلایلی که نباید از میگوی پوست کنده استفاده کرد این است که برای نگهداری میگوی پاک کرده، حتماً باید آن‌ها را درون ظرف آب یخ و نمک گذاشت تا میگوها سفت، سفید و سالم بمانند و زمانی که این کار انجام می‌شود با گذشت زمان به دلیل نفوذ آب یخ و نمک به درون بافت‌ها، میگو ظاهری درشت‌تر و بزرگتری نسبت به میگوی پاک نشده‌ی هم‌اندازه خودش پیدا می‌کند و هنگام پخت آب درون میگو آزاد شده و (با فرض سرخ کردن) ماهیتابه را پر از آب می‌کند، ولی نمکی که در گوشت میگو نفوذ یافته در میگو باقی می‌ماند و باعث شور شدن و همچنین سفت شدن میگو می‌گردد پس پیشنهاد می‌شود همیشه از میگوی باپوست استفاده شود.

    بیشتر بخوانید: چگونه بوی بد میگو را از بین ببریم؟

    روش تشخیص میگو سالم از فاسد

    روش تشخیص میگوی دریایی با میگوی پرورشی

    اگر بخواهیم در مورد خواص میگوی دریایی و میگوی پرورشی صحبت کنیم مشخص است که میگوی دریایی خواص و ارزش غذایی بیشتری نسبت به میگوی پرورشی دارد پس دانستن روش‌های تشخیص میگوهای دریایی با میگو‌های پرورشی خالی از لطف نیست.

    برای تشخیص این دو نوع میگو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

    • رگ میگوی دریایی شفاف و روشن است.
    • میگوی دریایی معمولاً در اندازه‌های بزرگ و کوچک یافت می شود. اما میگوی پرورشی معمولاً همگی سایز مشابهی دارند.
    • بدن میگوی دریایی شیشه‌ای و تلق مانند است، اما میگو پرورشی کمی کدر است.
    • رنگ بدن میگوی دریایی صورتی و نارنجی است و میگوی پرورشی رنگ سبز زیتونی و خاکستری دارد.
    • میگوی دریایی تنها یک رگ در پشت خود دارد. اما میگوی پرورشی دو رگ در پشت کمر و زیر شکم دارد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه میگو سوخاری

    ماندگاری میگو

    ماندگاری میگو به عوامل زیادی بستگی دارد. همان‌طور که گفته شد کنده شدن پوست میگو در ماندگاری آن نقش مهمی دارد و به طور کلی می‌توان گفت میگوی خام با پوسته ۱ تا ۲ روز در یخچال قابل نگهداری است و میگوی پخته شده را بین ۳ تا ۴ روز می‌توان در یخچال نگهداری کرد. میگوی پخته یا خام را نیز می توانید برای ۲ تا ۳ ماه در فریزر به صورت منجمد نگهداری کرد.

    در این مطلب سعی کردیم به شما کمک کنیم که بتوانید با ذهنی بازتر و با اطلاعات بیشتری میگو را خریداری و میل کنید. برای آشنایی با روش‌های کاربردی دیگر و مطالعه دستور پخت غذاها، با سرویس آشپزی بلاگ اکالا همراه باشید.

    ۴/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.