آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه شیرینی پشمکی خوشمزه؛ با طعم‌های مختلف

شیرینی پشمکی یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین انواع شیرینی ایرانی است که معمولا برای عید طرفداران زیادی دارد. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه شیرینی پشمکی و فوت و فن‌های درست کردن این شیرینی عید به طور کامل آشنا شوید.

مواد لازم جهت تهیه شیرینی پشمکی با طعم‌های مختلف:
آرد سفید۳۰۰ گرم
پودر قند۵۰۰ گرم
روغن صاف قنادی۲۷۰ گرم
روغن مایع۵۰ گرم
وانیل۱ قاشق چای‌خوری
پودر کاکائو۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
پودر نارگیل، کنجد و پستهبه مقدار لازم

مراحل تهیه شیرینی پشمکی

درست کردن این شیرینی بسیار راحت است و در کمتر از ۱ ساعت آماده می‌شود. در ادامه می‌توانید با مراحل پخت شیرینی پشمکی خوشمزه آشنا شوید.

مرحله اول: روغن جامد را با پودر قند مخلوط کنید

در ابتدا روغن قنادی را همراه با پودر قند در یک کاسه بریزید و با دور تند همزن مخلوط کنید. هم زدن مواد را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ادامه دهید تا ترکیبی پوک و خامه‌ای ایجاد شود.

این مرحله اهمیت زیادی بر کیفیت شیرینی شما دارد و اگر به درستی انجام نشود، شیرینی بافت پوک و ترد پیدا نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی برژنی فرانسوی

مرحله دوم؛ وانیل و آرد را اضافه کنید

در ادامه وانیل را به ترکیب روغن قنادی و پودر قند اضافه کنید و مواد را برای چند ثانیه دیگر با همزن مخلوط کنید. سپس آرد را الک کنید و روی مواد بریزید. حالا با لیسک مایه شیرینی را هم بزنید تا آرد کاملا با مواد ترکیب شود.

نکات و فوت و فن‌های تهیه شیرینی پشمکی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم؛ روغن مایع را اضافه کنید

    در این مرحله نوبت اضافه کردن روغن مایع به مایه شیرینی است. روغن مایع را در چند مرحله به مواد اضافه کنید و با دست مواد را مخلوط کنید تا خمیری نرم و یکدست ایجاد شود. در این مرحله باید روغن را تا جایی اضافه کنید که خمیر شما نرم و لطیف شود.

    مرحله چهارم؛ خمیر شیرینی را مزه دار کنید

    برای درست کردن شیرینی پشمکی با طعم‌های مختلف باید خمیر شیرینی را به ۳ قسمت مختلف تقسیم کنید. بهتر است یک قسمت را ساده نگه دارید. برای درست کردن شیرینی پشمکی کاکائویی باید ۱ قاشق پودر کاکائو را با ۱ قاشق روغن ترکیب کنید و به خمیر بزنید.

    برای تهیه شیرینی پشمکی زعفرانی باید ۱ تا ۲ قاشق زعفران دم کرده غلیظ به خمیر شیرینی اضافه کنید و بعد خمیرها را ورز دهید تا به خوبی مخلوط شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی وینی

    مرحله پنجم؛ شیرینی‌ها را آماده کنید

    فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود، سپس با کاغذ روغنی سینی فر را بپوشانید. هر رنگ از خمیر شیرینی را به صورت جداگانه در قیف با ماسوره دلخواه بریزید و سپس شیرینی‌ها را به هر شکلی که دوست دارید روی کاغذ روغنی آماده کنید.

    برای ریختن خمیر در قیف می‌توانید قیف را داخل لیوان بگذارید و بعد لبه‌های آن را رو به بیرون باز کنید و قیف را به راحتی پر کنید.

    رسپی شیرینی پشمکی خوشمزه و مخصوص

    مرحله ششم: شیرینی‌ها را در فر بپزید

    بعد از آماده کردن شیرینی‌ها می‌توانید آن‌ها را با مقداری پودر پسته، پودر نارگیل، سیاه دانه و کنجد تزیین کنید. سپس سینی را در فر قرار دهید و اجازه دهید شیرینی پشمکی برای ۱۸ تا ۲۰ دقیقه بپزد.

    مرحله هفتم: شیرینی را سرو کنید

    زمانی که شیرینی‌ها پختند، فر را خاموش و سینی را از فر خارج کنید. از آن جایی که شیرینی پشمکی بافت فوق العاده شکننده و نرمی دارد، خیلی زود خراب می‌شود، بنابراین حدود ۳ ساعت صبر کنید تا شیرینی‌ها کاملا خنک شوند و بعد آن‌ها را از کاغذ روغنی جدا کنید و در ظرف مورد نظرتان بچینید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی چای چورگی

    طرز تهیه شیرینی پشمکی بدون فر

    برای تهیه شیرینی پشمکی بدون فر باید مواد شیرینی را به روشی که گفته شد تهیه کنید و در یک سینی کوچک قرار دهید. سپس یک قابلمه بزرگ را روی گاز قرار دهید و داخل آن یک پایه فلزی یا قالب بگذارید.

    شعله گاز را روشن کنید تا قابلمه برای ۵ دقیقه گرم شود. سپس سینی شیرینی‌ها را روی پایه یا قالب داخل آن بگذارید. حرارت را کم کنید و یک دم کنی روی درب قابلمه بگذارید.

    اجازه دهید شیرینی‌ها با حرارت ملایم برای ۳۰ دقیقه بپزند. بعد از آن که لبه‌های شیرینی کمی برشته شد، سینی را از قابلمه خارج کنید و اجازه دهید خنک شود.

    در این روش باید شعله گاز را کم کنید و تا ۱۵ دقیقه ابتدایی به هیچ عنوان درب قابلمه را برندارید تا شیرینی‌ها به خوبی بپزند.

    طرز تهیه شیرینی پشمکی بدون فر

    نکات و فوت و فن‌های تهیه شیرینی پشمکی

    در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه شیرینی پشمکی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای تزیین شیرینی پشمکی می‌توانید مقداری شکلات را به روش بن ماری آب کنید و روی شیرینی‌ها بریزید و سپس قبل از آب شدن شکلات مقداری پودر پسته یا پودر نارگیل روی آن‌ها بریزید.
    • برای خوش عطر شدن شیرینی پشمکی می‌توانید از مقداری پودر هل در خمیر شیرینی استفاده کنید.
    • بعد از آماده شدن شیرینی پشمکی می‌توانید آن را در ظرف در بسته قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید.
    • برای تهیه شیرینی پشمکی رنگی می‌توانید علاوه بر زعفران و کاکائو از مقداری رنگ خوراکی مجاز نیز استفاده کنید.
    • برخی افراد برای تزیین شیرینی پشمکی مقداری پودر نارگیل را با رنگ خوراکی ترکیب می‌کنند و از آن برای تزیین شیرینی استفاده می‌کنند.
    • در زمان پخت شیرینی پشمکی حتما شیرینی‌ها را با کمی فاصله در سینی بچینید تا بعد از پخت به هم نچسبند.
    • برای تهیه شیرینی پشمکی می‌توانید به جای روغن قنادی از روغن جامد نیز استفاده کنید. در این صورت باید روغن را کمی روی بخار کتری بگیرید تا نرم شود و بعد آن را با پودر قند ترکیب کنید.
    • سعی کنید از مقدار آرد مناسبی برای تهیه این شیرینی استفاده کنید. اضافه کردن آرد کم به این شیرینی موجب نرم شدن آن می‌شود و اگر آرد را بیشتر از حد لازم اضافه کنید، شیرینی شما سفت می‌شود.
    • برای تهیه شیرینی پشمکی زعفرانی حتما زعفران را به صورت غلیظ آماده کنید تا خمیر شما شل نشود.
    • برای درست کردن شیرینی پشمکی به هیچ عنوان نباید شکر را جایگزین پودر قند کنید، در این صورت شیرینی شما بافت نرم و شکننده خود را از دست می‌دهد و خراب می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی کاسترد به روش خانگی

    شیرینی پشمکی یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های ایرانی است که می‌توانید به سادگی آن را در خانه درست کنید. این شیرینی بافت فوق العاده نرم و شکننده‌ای دارد و در دهان آب می‌شود. اگر تجربه درست کردن این شیرینی را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خود را با ما در این مطلب از مجله آشپزی اکالا در میان بگذارید.

    ۲.۸/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.