آشپزینکات آشپزی

مدت زمان نگهداری برنج پخته شده و هر آنچه که درباره آن باید بدانید!

برنج سرشار از کربوهیدرات است که تامین سوخت‌وساز بدن و تامین انرژی مورد نیاز روزانه بدن را می‌تواند انجام دهد. برنج برای عملکرد مناسب مغز مفید است و متابولیک تمام ارگان‌های بدن را افزایش می‌دهد که در نهایت باعث افزایش انرژی بدن می‌شود. برنج مقدار اندکی سدیم دارد که در کاهش فشارخون به شما کمک می‌کند.

دانه‌های برنج دارای فیبر نامحلولی هستند که این فیبر از بدن شما در برابر انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند. اکثر ایرانیان نیز تقریبا روزی یک وعده برنج را مصرف می‌کنند و شاید مشکلی که شما هم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنید نگهداری صحیح برنج پخته شده است. اگر برنج پخته شده را به روش صحیح و اصولی نگهداری کنید مدت زمان بیشتری سالم می‌ماند.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ نحوه صحیح نگهداری برنج را به روش‌های مختلفی برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم پس تا پایان این مقاله آموزشی با ما همراه باشید.

مدت زمان نگهداری برنج پخته شده در دمای محیط چقدر است!

برنج پخته شده بیرون از یخچال به دلیل رطوبت فراوانی که دارد مکانی بسیار مناسب برای رشد باکتری‌هاست و در دمای بالای ۵ درجه خیلی زود خراب می‌شود. برنج پخته شده را بیشتر از ۵-۶ ساعت در دمای محیط نگه‌داری نکنید. برنجی که فاسد شده است با گرم کردن مجدد نیز قابل مصرف نیست.

بیشتر بخوانید: کاربردی‌ترین و بهترین روش‌ها برای پخت برنج ایرانی

مدت زمان نگهداری برنج در یخچال چقدر است!

برای نگهداری برنج در یخچال حتما ازظروف درب دار استفاده کنید. توجه داشته باشید بهتر است برنج پخته شده را در یخچال در طبقه ای قرار دهید که به دور از میوه و سبزجات تازه باشد. برنج پخته شده حداکثر تا ۳ روز در یخچال قابل نگه‌داری است.

در زمان‌های که برنج را تازه پخت کرده‌اید بهتر است حدود ۱-۲ ساعت در دمای اتاق قرار دهید تا خنک شود سپس آن را به یخچال منتقل کنید. برنج داغ داغ را مستقیم به یخچال یا فریزر منتقل نکنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مدت زمان نگهداری برنج در یخچال چقدر است!

    برنج خیس شده چند روز در یخچال می‌ماند!

    برنج خیس شده حداکثر تا ۲روز در یخچال سالم باقی می‌ماند و بهتر است در زمان مصرف آب روی آن را بریزید و با آب ولرم آن را کمی بشویید.

    بیشتر بخوانید: بهترین برنج دنیا کدام است؟

    مدت زمان نگهداری برنج در فریزر چقدر است!

    اگر به هر دلیلی پس از پخت برنج امکان استفاده آن را نهایت تا ۲ روز ندارید بهتر است آن را فریز کنید. برای فریز کردن اصولی و صحیح برنج پخته شده کافی است که برنج را به اندازه هر وعده که مصرف میکنید درون کیسه فریز یا زیپ‌کیپ قرار دهید و هوای آن را کاملا خارج کنید، درب آن را ببندید و در فریز نگهداری کنید.

    با این روش حداکثر ۶-۷ روز امکان نگه‌داری برنج در فریز را دارید. اگر ظروف مخصوص فریزر در دسترس دارید از آن‌ها استفاده کنید و حداکثر تا ۲ هفته برنج پخته شده را درون آنها نگهداری کنید.

    مضرات خوردن برنج فاسد چیست!

    یکی از رایج ترین خطراتی که برنج مانده شده در یخچال دارد آلوده شدن برنج به باکتری خطرناک باسیلوس است. باسیلوس مسمومیت غذایی ایجاد می‌کند و نشانه‌های مانند اسهال و استفراغ به همراه دارد. معمولا این نشانه‌ها بعد از ۶-۱۵ ساعت مصرف کردن برنج فاسد شده نمایان می‌شود.

    بیشتر بخوانید: آیا گرم کردن و مصرف مجدد برنج خطرناک است؟

    مضرات خوردن برنج فاسد چیست!

    تفاوت برنج سفید و برنج قهوه‌ای در چیست؟

    برنج سفید رایج‌ترین مدل برنج در سراسر جهان است، برنج قهوه‌ای کمتر شناخته شده ولی مزایای بیشتری برای بدن دارد. برنج سفید صیقل‌داده شده و سبوس آن گرفته شده است همین فرآیند باعث از بین رفتن بخشی از خواص و فواید آن می‌شود. برنج سفید پخت و پز سریع تری دارد و مدت زمان بیشتری می‌توان آن را نگهداری کرد.

    بیشتر بخوانید: بررسی تفاوت‌های برنج دمی یا کته‌ای با آبکش

    از این که تا پایان این آموزش نیز با مجله آشپزی اکالا همراه بودید بسیار خرسندیم و تا آموزش‌های بعدی شما را به خداوند بزرگ و منان می‌سپاریم.

    ۳.۶/۵ (۷ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا