آشپزیمربا

طرز تهیه مربای توت فرنگی؛ رازهای شکرک و کپک نزدن آن

مربای توت فرنگی یکی از انواع مرباهای خوشمزه و محبوب در سراسر جهان است این مربا هم مثل سایر مرباها به عنوان صبحانه سرو می‌شود. مارمالاد توت فرنگی نیز در کشورهای خارجی پرطرفدار است.

با آمدن فصل توت فرنگی و دیدن توت فرنگی‌های خوشمزه و خوش رنگ در مغازه‌ها نمی‌شود در مقابل هوس درست کردن مربای توت فرنگی خانگی مقاومت کرد. مربای توت فرنگی محبوب همه است اما بچه ها بیشتر از همه به این مربا علاقه دارند.

مربای توت فرنگی را بر روی پنکیک بریزید و از خوردن آن لذت ببرید. در این مقاله از قسمت آشپزی در اکالا بلاگ به آموزش مربای توت فرنگی می‌پردازیم.

طرز تهیه مربای توت فرنگی خانگی

با دستور تهیه مربای توت فرنگی خانگی با رنگ شفاف و طعم عالی همراه ما باشید.

نحوه انتخاب توت فرنگی برای مربا

برای تهیه مربای توت فرنگی حتما از توت‌فرنگی‌های ارگانیک استفاده کنید. توت‌فرنگی‌ها درشتی در بازار موجودند که درون سفید رنگی دارند و طعم آن‌ها در مقایسه با توت فرنگی‌های ارگانیک بسیار دوراز انتظار و کم‌مزه است.

توت فرنگی‌هایی انتخاب کنید که قرمز رنگ، خوش‌انداره، بدون لک و کاملا سالم باشند. خرابی توت‌فرنگی خیلی زود به سایر توت‌فرنگی‌ها سرایت می‌کند و سروع به کپک‌زدن می‌کنند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    آموزش طرز تهیه مربای توت فرنگی

    مواد لازم مربای توت فرنگی
    توت فرنگی۱ کیلو
    شکر۹۰۰ گرم

    مرحله اول؛ شستن و پاک کردن توت فرنگی

    ابتدا توت‌فرنگی‌ها را به‌خوبی بشویید. یک ظرف بزرگ و گود را پر از آب سرد کنید. توت فرنگی‌ها را درون آب به مدت ۵-۶ دقیقه قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا تمام گردو خاک و آلودگی‌های احتمالی از توت فرنگی خارج شود و آب سرد نیز از له‌شدن توت‌فرنگی جلوگیری می‌کند.

    توت‌فرنگی‌ها را درون آب‌کش بریزید تا آب آن به‌صورت کامل گرفته شود.

    هر گونه چوب اضافی، برگ و کلاهک ها را از توت‌فرنگی‌ها جدا کنید.

    مواد لازم مربای توت فرنگی

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پنکیک توت فرنگی

    مرحله دوم؛ ریختن شکر در لابه لای توت فرنگی ها

    داخل قابلمه مناسبی یک لایه توت فرنگی بریزید و روی اون شکر بریزید و مجددا یک لایه توت فرنگی و شکر و این کار رو ادامه بدین تا موادتون تموم بشه و توت فرنگی ها و شکر لا به لای هم قرار بگیرن حالا در ظرف رو بذارین و به مدت بیست و چهار ساعت داخل یخچال قرار بدین تا توت فرنگی ها آب بندازن.

    بعد از طی این مدت وقتی در قابلمه رو باز میکنید میبینید توت فرنگی ها آب انداختن و شکر ها کاملا خیس شدن اما اگه دیدین توت فرنگی های شما کم آب هستن یا اصلا آبی ننداختن نصف لیوان آب ولرم به مواد اضافه کنید.

    ریختن شکر بر روی توت فرنگی- مربای توت فرنگی

    مرحله سوم؛ قرار دادن قابلمه توت فرنگی و شکر بر روی گاز

    حالا ظرف رو روی حرارت بالا (حرارت زیاد باشه و اندازه شعله متناسب با سایز قابلمه باشه یعنی قابلمه بزرگ روی شعله کوچیک با بلعکس نباشه) قرار بدین.

    بیشتر بخوانید: چگونه از کپک زدن میوه‌ها در یخچال جلوگیری کنیم؟!

    قرار دادن مربای توت فرنگی بر روی گاز

    توجه کنید که شعله نباید کم باشه چون در این صورت تا قوام اومدن شیره مربا، توت فرنگی ها له میشن (چون زمان زیادی میبره)

    مرحله چهارم؛ جوشیدن مربای توت فرنگی و کف کردن آن

     با قرار دادن ظرف روی حرارت بالا آب توت فرنگی ها و دانه های شکر حل میشن و توت فرنگی ها آب بیشتری هم میندازن و شکر شروع به حل شدن میکنه.

    و کم کم هیچ شکری داخل شیره مربا دیده نمیشه و شیره شروع به جوشیدن و کف کردن میکنه و بعد از کف کردن کاملا بالا میاد. به همین دلیل این مربا رو باید داخل قابلمه ای درست کنید که گنجایش کافی برای کف کردن و بالا آمدن مربا رو داشته باشه و مربا سر ریز نشه.

    مربای توت فرنگی خوشمزه

    مرحله پنجم؛ برداشتن کف مربا از روی آن برای جلوگیری از سر رفتن

     کف روی مربا رو با ملاقه مخلوط کنید تا از سر رفتنش جلوگیری بشه (شما فقط به کف روی مربا دسترسی دارین و توت فرنگی ها پایین هستن و موقع مخلوط کردن آسیب نمیبینن) و اجازه بدین بجوشه موقع هم زدن کف روی مربا وقتی دیگه مربا سر نرفت، شیره مربا رو با ملاقه ای که دستتونه چک کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای آلبالو

    مرحله ششم؛ به قوام رسیدن مربای توت فرنگی و روش تست کردن آن

    وقتی دیدین شیره به حالت فنری برمیگرده و غلظتش مثل آب نیست یعنی به قوام رسیده میتونید مثل همیشه چند قطره از شیره مربا رو مابین دو انگشت امتحان کنید اگه حالت چسبندگی و کشسانی داشت، یعنی به قوام رسیده و حرارت رو خاموش کنید و در حالت کلی به قوام رسیدن مربا نباید بیشتر از سی دقیقه طول بکشه.

    طرز تهیه مربای توت فرنگی و جوشیدن آن برای قوام
    مرحله هفتم؛ جمع آوری مرتب کف مربای توت فرنگی

    بعد از اینکه مربا به حجم طبیعی خودش برگشت، باید کف روی مربا رو با دقت و به خوبی جمع کنید چون این کار باعث شفاف و براق شدن و خوشرنگ شدن مربای شما میشه، اگه این کف با مربای شما مخلوط بشه مرباتون حالت کدر پیدا میکنه بنابراین این کار رو با دقت انجام بدین.

    بیشتر بخوانید: خواص بی‌نظیر توت فرنگی خشک که شاید ندانید!

    مربای توت فرنگی و جمع آوری کف آن در هنگام جوشیدن

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارمالاد توت فرنگی

    مرحله هشتم؛ ریختن مربا در ظرف مناسب آن و قرار دادن در یخچال

     اجازه بدین مربا داخل ظرف کاملا خنک بشه و بعد به ظرف مناسب انتقال بدین و داخل یخچال یا فریزر نگه داری کنید و برای وعده صبحانه از خوردن این مربای خوش طعم لذت ببرین.

    مربای توت فرنگی خوشمزه برای صبحانه

    امیدوارم از طرز تهیه مربای توت فرنگی خوشتان آمده باشد. الان که فصل توت فرنگی است، این مربا را درست کرده و از خوردن آن برای صبحانه یا دسر لذت ببرید.

    نکات تهیه مربای توت فرنگی و کپک نزدن آن

    •  برای مربا حتما از توت فرنگی های محلی استفاده کنید توت فرنگی های گلخانه‌ای اصلا خوشمزه نیست و برای مربا مناسب نیستن و بیشتر برای تزئین به کار میرن.
    •  بهتره اندازه توت فرنگی برای مربا متوسط باشه توت فرنگی های خیلی بزرگ و کوچیک مناسب نیستند و همچنین توت فرنگی ها سفت باشن و له شده نباشن.
    •  در صورت دلخواه در اواخر پخت مربا میتونید کمی وانیل (یک چهارم قاشق چایخوری) و آبلیمو (دو قاشق غذا خوری) هم اضافه کنید ولی مربای توت فرنگی معمولا شکرک نمیزنه و نیازی به آبلیمو و جوهر لیمو نداره، اضافه کردن وانیل هم دلخواهه و با اینکه عطر خوبی به مربا میده ولی خیلی ها طعم و عطر خود توت فرنگی رو بیشتر دوست دارن و ترجیح میدن این طعم غالب باشه.
    •  مربای توت فرنگی رو بهتره در حجم زیاد درست نکنید. مثلا اگه میخواین پنج کیلو مربا درست کنید بهتره اونها رو به صورت جدا و یک کیلو یک کیلو تهیه کنید چون وقتی حجم مواد زیاد میشه مدت زمان به قوام رسیدن مربا هم افزایش پیدا میکنه و مربا باید زمان بیشتری روی حرارت بمونه و این امر باعث له شدن توت فرنگی ها میشه.
    •  اگه مربای توت فرنگی به خوبی به قوام رسیده باشه داخل فریزر یخ نمیزنه و فقط کمی غلیظ تر میشه میتونید هر بار مقدار مورد نیازتون رو (یک شیشه کوچیک) خارج کنید و بقیه رو داخل فریزر برگردونید (یخ زدن مربا داخل فریزر به این علت هست که مربا کامل به قوام نرسیده و هنوز حاوی آب هست و این آب داخل فریزر یخ میزنه).
    •  اگه شهد مربای شما اضافه اومد میتونید از صافی رد کنید و به عنوان شربت استفاده کنید.
    • اگه بعد از خنک شدن کامل مربا احساس کردین که شیره مربا قوام نداره و شل هست میوه ها رو با دقت از داخل مربا خارج کنید و شیره رو به تنهایی روی حرارت کم قرار بدین تا بجوشه و به قوام برسه و بعد از خنک شدن شیره، میوه ها رو داخلش برگردونید.
    • برای همه مرباها به جز مربای به که داخل ظرف مسی پخته میشه، بهتره از قابلمه لعابی استفاده کنید چون خوش رنگ تر میشن اما اگه نداشتین مساله ای نیست و میتونید از قابلمه معمولی هم استفاده کنید.
    •  حتما از قابلمه ای برای تهیه مربا استفاده کنید که گنجایش دو یا سه برابر شدن مواد رو داشته باشه چون مربا کف میکنه و بالا میاد و اگه قابلمه شما کوچیک باشه باید بخاطر اینکه مواد سر ریز نشه مدام حرارت رو کم و زیاد کنید و این کار باعث میشه زمان پخت و به قوام رسیدن مربا زیاد بشه و توت فرنگی ها له بشن.
    • اگه عجله داشتین میتونید زمان قرار دادن توت فرنگی داخل یخچال رو تا دوازده ساعت کاهش بدین.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای زردآلو

    سوالات متداول تهیه مربای توت فرنگی

    با سوالاتی که برای تهیه مربای توت فرنگی لازم است جواب آن را بدانید همراه ما باشید.

    چه جوری میتونیم مربای توت فرنگی رو زمان بیشتری نگه داریم؟

    برای نگهداری مربای توت فرنگی برای مدت طولانی‌تر، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

    • استفاده از بطری‌های سد شونده: برای نگهداری مربای توت فرنگی به مدت طولانی، می‌توانید از بطری‌هایی با سد شونده استفاده کنید. در این صورت، مربا تحت فشار قرار گرفته و هوا به آن دسترسی ندارد. این روش باعث می‌شود مربا برای مدت طولانی‌تر نگه داشته شود.
    • استفاده از شیشه‌های استریلیزه: اگر می‌خواهید مربای توت فرنگی را به مدت طولانی نگه دارید، می‌توانید از شیشه‌های استریلیزه استفاده کنید. این شیشه‌ها برای حفظ بهتر مربا و جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها بسیار مناسب هستند.
    • نگهداری در یخچال: اگر می‌خواهید مربای توت فرنگی را برای مدت طولانی نگه دارید، می‌توانید آن را در یخچال نگه داری کنید. با نگهداری در دمای پایین‌تر، رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها کاهش می‌یابد و مربا برای مدت طولانی‌تر نگهداری می‌شود.
    • اضافه کردن اسید سیتریک: افزودن اسید سیتریک به مربای توت فرنگی می‌تواند باعث افزایش مقاومت آن در برابر فساد شود. برای این کار می‌توانید یک قاشق چایخوری اسید سیتریک را به هر لیتر مربا اضافه کنید.
    • مربای توت فرنگی رو بهتره داخل فریزر نگهداری کنید چون این مربا حتی اگه به خوبی به قوام رسیده باشه خیلی زود ترش میشه اما داخل فریزر به مدت دو تا سه سال میتونید نگهداری کنید.

    با این روش‌ها می‌توانید مربای توت فرنگی را برای مدت طولانی‌تر نگه دارید و از آن برای مدت بیشتری است.

    چی کار کنیم مربای توت فرنگی خوشرنگ تر بشه؟

    برای افزایش رنگ مربای توت فرنگی، می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

    • استفاده از آبلیمو و یا آبغوره توت فرنگی: برای این کار، می توانید قبل از شروع پخت مربا، به هر ۲۵۰ گرم توت فرنگی، یک قاشق غذاخوری آبلیمو یا آبغوره توت فرنگی اضافه کنید. این روش باعث افزایش میزان اسید موجود در توت فرنگی و در نتیجه، افزایش رنگ آن می شود.
    • استفاده از آبکشی توت فرنگی: در این روش، پس از شستشوی توت فرنگی، آن ها را در آب جوش بریزید و به مدت ۳۰ ثانیه در آب نگه دارید. سپس آن ها را به آب یخ منتقل کرده و آبکشی کنید. این روش باعث افزایش رنگ توت فرنگی می شود.
    • استفاده از قرمز کننده های طبیعی: می توانید از مواد طبیعی مانند پوست گردو، برگ جوز، پوست پیاز یا سیب در پخت مربای توت فرنگی استفاده کنید. این مواد باعث افزایش رنگ مربا می شوند.
    • برای داشتن مربای خوش رنگ و براق حتما باید کف روی مربا رو به خوبی بگیرین.

    در نهایت، اگر همه این روش ها برای شما موثر نبودند، می توانید از رنگدانه های طبیعی مانند زعفران یا شیرین بیان استفاده کنید. با این حال، توجه داشته باشید که استفاده از رنگ دانه‌های مصنوعی برای سلامتی ضرر دارد و باید از آن ها اجتناب کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کاپ کیک توت فرنگی و شکلات

    علت کپک زدن مربای توت فرنگی چیه؟

    کپک زدن مرباها اغلب به دلیل رشد قارچ‌های مختلف در آن‌ها است که می‌تواند به دلیل شرایط نامساعد ذخیره‌سازی و یا رعایت نکردن شرایط بهداشتی اتفاق بیفتد.

    در صورتی که مربای توت فرنگی کپک زده باشد، این ممکن است به دلیل یک یا ترکیبی از عوامل زیر باشد:

    • رطوبت بالای هوا
    • دمای بالا
    • شرایط نگهداری نامناسب، به طوری که هوای داخل بسته بندی قابل تنفس نباشد و باعث حباب زدن و ایجاد محیط مرطوب شود.
    • استفاده از میوه‌های خراب و یا آلوده به قارچ‌ها در تهیه مربا
    • علت کپک زدن مربا اینه که به خوبی به قوام نرسیده و همچنین ریختن مربا داخل ظرفی که نم داره و کاملا خشک نیست و استفاده از قاشق خیس برای برداشتن مربا باعث کپک زدن اون میشه.

    برای جلوگیری از کپک زدن مرباها، بهتر است به شرایط بهداشتی در ذخیره و تهیه آن‌ها توجه کرده و از میوه‌های تازه و بهداشتی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از نگهداری مربا در یخچال و استفاده از بسته‌بندی‌های مناسب استفاده کنید.

    توت فرنگی میوه‌ای است که با آن دسرهای خوشمزه‌ای از جمله چیز کیک توت فرنگی می‌توانید درست کنید. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    برای مشاهده لیست انواع غذا، نوشیدنی و دسر با توت فرنگی روی لینک با توت فرنگی چی درست کنیم؟ کلیک کنید.

    ۳.۵/۵ (۱۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.