آشپزیخواص مواد غذایی

۷ فایده‌ شگفت انگیز بادمجان که نمی‌دانستید ?

بادمجان‌ها، که یک محصول صیفی جات هستند، در بسیاری از غذاهای مختلف در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه اغلب به عنوان یک سبزی مورد توجه قرار می‌گیرند، اما از نظر فنی بادمجان نوعی میوه است، زیرا از گیاهی گلدار رشد می‌کنند و دارای دانه هستند. در ادامه این مقاله از قسمت خواص مواد غذایی در مجله اینترنتی اکالا به خواص منحصربه‌فرد و مغید بادمجان اشاره می‌کنیم.

۷ فایده‌ی بادمجان برای سلامتی بدن:

فواید بادمجون
انواع مختلفی از بادمجان وجود دارد که از نظر اندازه و رنگ متفاوت هستند. در حالی که بادمجان‌ها با پوست بنفش بسیار رایج ترهستند، بادمجان‌هایی به رنگ قرمز، سبز یا حتی سیاه نیز وجود دارد.

علاوه بر اینکه یک حالت منحصر به فرد و عطر و طعم مطبوعی را به غذاها می‌بخشد، بادمجان‌ها چند خاصیت بالقوه برای سلامتی نیز با خود دارند.

بیشتر بخوانید: چای رویبوس (بوته چای سرخ) و ۵ فایده آن

۱. بادمجان سرشار از مواد مغذی است.

بادمجان‌ها یک ماده غذایی مغذی هستند، به این معنی که مقدار بسیار خوبی ویتامین، مواد معدنی و فیبر دارند و در ازای آن کم کالری هستند.

بادمجان سرشار از مواد مغذی

بادمجان خام حاوی مواد مغذی زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    •  کالری
    •  کربوهیدرات
    •  فیبر
    • پروتئین
    • منگنز
    •  فولات
    • پتاسیم
    •  ویتامین K
    •  ویتامین C

    بادمجان‌ها مقادیر کمی مواد مغذی دیگر از جمله نیاسین، منیزیم و مس نیز دارند.

    خلاصه: بادمجان مقدار مناسبی از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی را در ازای مقدار کمی کالری برای بدن فراهم می‌کند.

    ۲. سرشار از آنتی اکسیدان‌ها هستند.

    علاوه بر انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی، بادمجان‌ها حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان نیز هستند. آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که بدن را از آسیب‌های ناشی از مواد مضر شناخته شده‌ای به نام رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

    آنتی اکسیدان‌

    مطالعات نشان داده‌اند که آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند به جلوگیری از بسیاری از انواع بیماری‌های مزمن، مانند بیماری‌های قلبی و سرطان کمک کنند.

    بادمجان‌ها به ویژه منبع خوبی از آنتوسیانین‌ها هستند. آنتوسیانین نوعی رنگدانه با خاصیت آنتی اکسیدانی است که عامل رنگ خاص بادمجان است.

    به ویژه، یکی از انواع آنتوسیانین‌های موجود در بادمجان به نام نسونین برای سلامتی بسیار مفید است. در واقع، چندین آزمایش در آزمایشگاه تأیید کرده‌اند که این ماده در محافظت از سلول‌های بدن در برابر صدمه‌ی رادیکال‌های آزاد مضر، مؤثر است.

    خلاصه: بادمجان‌ها دارای مقادر زیادی از آنتوسیانین هستند. آنتوسیانین رنگدانه‌ای با خاصیت آنتی اکسیدانی است که می‌تواند در برابر آسیب سلولی از بدن شما محافظت کند.

    بیشتر بخوانید: ۱۰ فایدهٔ شگفت انگیز گوگرد برای سلامتی شما

    ۳. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

    با توجه به محتوای آنتی اکسیدانی آنها، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که بادمجان ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند.
    در یک مطالعه، به خرگوش‌های دارای کلسترول بالا، روزانه ۱۰ میلی لیتر آب بادمجان به مدت دو هفته داده شد.

    در پایان مطالعه، مشاهده شد که آنها سطح پایین‌تری از کلسترول بد یا LDL و تری گلیسیرید داشتند، که می‌تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی شود.

    کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی

    مطالعات دیگر نشان داده‌اند که بادمجان ممکن است اثرات محافظتی بر روی قلب داشته باشد.

    در یک مطالعه دیگر، حیوانات به مدت ۳۰ روز با بادمجان خام یا کبابی تغذیه شدند. هر دو نوع عملکرد قلب را بهبود بخشیده و شدت حمله قلبی کاهش یافته است.

    در حالی که این نتایج امیدوار کننده است، لازم به ذکر است که تحقیقات فعلی محدود به مطالعات بر روی حیوانات آزمایشگاهی است. تحقیقات بیشتر لازم است تا ارزیابی شود که چگونه بادمجان‌ها می‌توانند سلامت قلب انسان را تحت تأثیر قرار دهند.

    خلاصه: برخی از مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که بادمجان ممکن است عملکرد قلب را بهبود بخشد و سطح کلسترول و تری گلیسیرید LDL را کاهش دهد، اگرچه برای اثبات کامل آن تحقیقات بیشتری بر روی انسان‌ها لازم است.

    ۴. باعث کنترل قند خون می‌شود.

    کنترل قند خون

    اضافه کردن بادمجان به رژیم غذایی شما ممکن است به کنترل قند خون کمک کند. این امر در درجه اول به این دلیل است که بادمجان‌ها دارای مقادیر زیادی فیبر هستند که از دستگاه گوارش بدون تغییر عبور می‌کند.

    فیبر با کاهش دادن سرعت هضم غذا و همچنین با کاهش دادن سرعت جذب قند در بدن می‌تواند قند خون را کاهش دهد. جذب آهسته‌تر قند باعث می‌شود قند خون را ثابت باقی بماند و همچنین مانع از نواسانات سریع آن می‌شود.

    تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که پلی فنول‌ها یا ترکیبات گیاهی طبیعی موجود در مواد غذایی مانند بادمجان ممکن است باعث کاهش جذب قند و ترشح انسولین شود، که هر دو می‌توانند به کاهش قند خون کمک کنند.

    یک مطالعه آزمایشگاهی عصاره غنی شده از بادمجان را مورد بررسی قرار داد. نشان داده شد که آن‌ها می‌توانند سطح آنزیم‌های خاص تأثیرگذار بر جذب قند را کاهش داده و به کاهش قند خون کمک کنند.

    بادمجان‌ها برای رژیم غذایی توصیه شده‌ی مناسب به منظور کنترل دیابت، که شامل یک رژیم غذایی پر فیبر و سرشار از غلات و سبزیجات است، بسیار مناسب هستند.

    خلاصه: بادمجان‌ها حاوی فیبر و پلی فنول هستند، که هر دو ممکن است به کاهش قند خون کمک کنند.

    بیشتر بخوانید: ۳ فایده‌ی ویتامین D که شما را شگفت زده می‌کند

    ۵. به کاهش وزن کمک می‌کند.

    بادمجان‌ها فیبر زیادی دارند و کالری کمی دارند و این نکته باعث می‌شود برای اضافه کردن به هر نوع رژیم لاغری بسیار عالی باشد. فیبر به صورت خیلی آهسته در دستگاه گوارش حرکت می‌کند و می‌تواند باعث احساس سیری طولانی مدت‌تری شود و کالری دریافتی را کاهش دهد.

    کاهش وزن

    هر پیمانه (۸۲ گرم) بادمجان خام حاوی ۳ گرم فیبر و فقط ۲۰ کالری است. علاوه بر این، بادمجان‌ها معمولاً به عنوان یک جایگزین پر فیبر و کم کالری برای مواد با کالری بالاتر در دستور العمل تهیه بعضی غذاها استفاده می‌شوند.

    خلاصه: بادمجان سرشار از فیبر است اما کالری کمی دارد، که هر دو به کاهش وزن و لاغر شدن کمک می‌کنند. همچنین می‌تواند به جای مواد غذایی با کالری بالاتر استفاده شود.

    ۶. دارای خواص ضد سرطانی هستند.

    بادمجان حاوی چندین ماده است که در مبارزه با سلول‌های سرطانی قدرت فراوان دارند. به عنوان مثال، SRG نوعی ترکیب موجود در بعضی از سبزیجات، از جمله بادمجان است.

    برخی از مطالعات بر روی حیوانات نشان داده‌اند که SRG ها می‌توانند باعث مرگ سلولهای سرطانی شوند و همچنین ممکن است باعث کم شدن میزان عود کردن انواع خاصی از سرطان‌ها شود.

    ضد سرطان

    گرچه تحقیقات در مورد این موضوع محدود است، اما نشان داده شده است که SRGs ها بویژه در برابر سرطان پوست وقتی مستقیماً روی پوست استفاده می‌شوند تاثیرات درمانی دارند. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که خوردن بیشتر میوه‌ها و سبزیجات مانند بادمجان ممکن است بدن را در برابر برخی از سرطان‌ها محافظت کند.

    در یک بررسی که بر روی حدود ۲۰۰ مطالعه انجام شده، مشخص شد که خوردن میوه و سبزیجات بدن را در برابر سرطان‌هایی مثل سرطان لوزالمعده، معده، کولورکتال، مثانه، دهانه رحم و پستان محافظت می‌کند.
    با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین چگونگی اینکه ترکیبات موجود در بادمجان به طور خاص بر سرطان در انسان تأثیر بگذارد، لازم است.

    خلاصه: بادمجان‌ها حاوی SRG هستند، که مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ممکن است در درمان سرطان کمک کند. خوردن میوه و سبزیجات بیشترنیز بدن را در برابر برخی از انواع سرطان محافظت می‌کند.

    بیشتر بخوانید: ۱۵ فایدهٔ مهم پنیر برای سلامتی

    ۷. به راحتی به رژیم غذایی اضافه می‌شود.

    بادمجان‌ها فوق العاده انطباق پذیر هستند و به راحتی می‌تواند در انواع رژیم‌های غذایی گنجانده شود. می‌توان آن را پخته، کباب شده، یا سس زده و با یک چاشنی و روغن زیتون میل کرد.

    رژیم غذایی

    همچنین می‌توان به عنوان جایگزینی کم کالری برای بسیاری از مواد تشکیل دهنده غذا که کالری بالایی دارند استفاده شود. بادمجان می‌تواند باعث کاهش مصرف کربوهیدرات و کالری شما شود، در عین حال فیبر و مواد مغذی غذای شما را افزایش می‌دهد.

    خلاصه: بادمجان یک عنصر همه کاره است که می‌توان به روش‌های مختلفی تهیه آن را طبخ کرد و از آن لذت برد.

    چکیده مقاله:

    بادمجان یک غذای پر فیبر و کم کالری است که سرشار از مواد مغذی است و فواید بسیاری برای سلامتی دارد. از کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی گرفته تا کمک به کنترل قند خون و کاهش وزن، بادمجان‌ها یک افزودنی ساده و خوشمزه برای هر رژیم غذایی سالم هستند که فواید و کاربردهای فراوان دارند. آن‌ها همچنین بسیار خوشمزه هستند و به خوبی در بسیاری از غذاها می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

    منبع: (healthline)

    ۴.۳/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.