سبک زندگینکات خانه داری

در خانه تکانی عید چی را با چی قاطی نکنیم؟

حین تمیزکاری گاهی ممکن است در مقابل برخی آلودگی‌ها و کثیفی‌ها که خیلی روی اعصاب شما هستند، بخواهید خلاقیت به خرج دهید و چند ماده شیمیایی را با هم ترکیب کنید. واقعیت این است که ترکیب برخی مواد شیمیایی با هم می‌تواند بسیار خطرناک باشد و به شما صدمات جسمی وارد کند. اگر به‌صورت کلی بخواهیم یک نکته کلیدی در این رابطه بیان کنیم، باید گفت هیچ‌کدام از شوینده‌ها و تمیزکننده‌ها را نباید با سفیدکننده ترکیب کنید.

توصیه می‌کنیم برای خانه‌تکانی و تمیز کردن اساسی خانه خود از مواد طبیعی مثل سرکه سفید، جوش‌شیرین، نمک، آب‌لیمو و.. استفاده کنید. اما در هر صورت اگر سراغ مواد شیمیایی می‌روید، حتماً به لیست این مقاله از اکالا بلاگ توجه کنید و از ترکیب این مواد با هم جدا خودداری کنید.

۱- آب اکسیژنه (هیدروژن پراکسید) با سرکه

در بسیاری از مواد سفیدکننده آب اکسیژنه (هیدروژن پراکسید) وجود دارد. کافی است برچسب روی محصولات را مطالعه کنید تا از وجود این ماده آگاه شوید. هنگامی که پراکسید هیدروژن و سرکه با هم ترکیب شوند چیزی به نام اسید پراستیک ایجاد می‌کنند. این مخلوط خورنده است و ممکن است به هر سطحی آسیب برساند. همچنین می‌تواند به پوست، چشم و سیستم تنفسی نیز آسیب وارد کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای تمیز کردن کابینت چوبی

۲- آمونیاک و مایع سفیدکننده

آمونیاک ماده‌ شیمیایی است که برای تمیز کردن لباس‌ها در شوینده‌ها نیز به کار می‌رود. هرگز از آمونیاک و سفید کننده با هم استفاده نکنید. این دو ماده متداول در تعداد کمی از محصولات پاک کننده یافت می‌شوند، بنابراین قبل از استفاده از چندین محصول بر روی سطوح یکسان، لیست مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید. اگر یک محصول از آمونیاک و دیگری از سفید کننده استفاده می‌کند، تنها یکی از آن دو را استفاده کنید. استنشاق بخارات ترکیبی می‌تواند منجر به آسیب تنفسی و سوختگی گلو شود!

۳- سرکه و سفید کننده

دو مورد از رایج‌ترین ضدعفونی کننده‌ها سرکه و سفیدکننده هستند، اما در کمال تعجب، هرگز نباید با هم استفاده شوند. اسید موجود در سرکه وقتی به سفید کننده اضافه می‌شود، بخارات کلر و کلرامین سمی را آزاد می‌کند. این ترکیب می‌تواند باعث سوختگی شیمیایی چشم و ریه شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۴- مالیدن الکل و سفید کننده

    از الکل برای تمیز کردن برخی لکه‌ها استفاده می‌شود و در ترکیب برخی اسپری‌ها نیز وجود دارد. در حالی که سفید کننده و الکل مالشی (ایزوپروپیل) هر کدام به تنهایی پاک‌کننده‌های بسیار مناسبی هستند، زمانی که مخلوط شوند کلروفرم می‌سازند. این ماده سمی می‌تواند به چشم، گلو بینی و ریه‌های شما آسیب وارد کند.

    بیشتر بخوانید: مراحل شستشوی فرش هنگام خانه تکانی

    ۵- محلول‌ها و ترکیب‌ها بازکننده فاضلاب

    یکی از خطرناک‌ترین کارهایی که ممکن است با آن مواجه شوید ترکیب کردن چند ماده باز کننده فاضلاب با هم است. گاهی اوقات فاضلاب خانه به شدت گرفته و شما یکی از ترکیبات را امتحان می‌کنید که کارگشا نیست. بعد از آن ممکن است تصور کنید یک نمونه دیگر را باید امتحان کرد، اما در چنین حالتی فقط به بازکننده لوله و فاضلاب زنگ بزنید تا با فنر این کار انجام دهد .

    در حقیقت شما نباید یک فاضلاب مسدود شده خود را به یک آزمایش خطرناک شیمی تبدیل کنید!

    محلول‌ها و ترکیب‌ها بازکننده فاضلاب را با هم مخلوط نکنید
    ترکیبات رایج در پاک‌کننده‌های فاضلاب شامل هیدروکسید سدیم، اسید سولفوریک، سفیدکننده و اسید هیدروکلریک است. برندهای مختلف از مواد شیمیایی متفاوتی استفاده می‌کنند، بنابراین اگر از دو پاک کننده در یک زهکش استفاده کنید، مواد شیمیایی می‌توانند واکنش مضری ایجاد کنند.

    این ترکیبات هم برای سیستم تنفسی شما مضر است هم درون لوله ممکن است با فعل‌وانفعالاتی که روی هم دارند به جداره لوله آسیب بزنند و آن را از بین ببرند. حتی تماس دست یا در معرض قرار گرفتن چشم در مقابل گاز آن‌ها نیز برای شما بسیار خطرناک است.

    ۶- جوهر نمک و سفید کننده (وایتکس)

    هنوز هم برخی خانم‌های خانه‌دار برای تمیز کردن سرویس بهداشتی یا حمام از این ترکیب استفاده می‌کنند. ترکیبی که بسیار خطرناک است. وقتی این دو ماده با هم ترکیب می‌شوند گازی سمی و سوزان تولید می‌کنند که تنفس آن ممکن است به ریه ما آسیبی عمیق وارد کند. همچنین چشم، گلو، بینی شما نیز آسیب ببیند. به هیچ عنوان برای تمیز کردن این دو ماده را با هم ترکیب نکنید.

    بیشتر بخوانید: تمیز کردن انواع لکه های فرش

    ۸- سرکه و صابون

    هنگام ساخت پاک‌کننده‌های خانگی طبیعی، از این ترکیب اجتناب کنید. این ترکیب خطرناک و کشنده نیست اما یک ترکیب بی‌خاصیت برای تمیز کردن خانه است. اسید موجود در سرکه ، مولکول‌های صابون را می‌شکند و یک مخلوط چرب و با گلوله‌های درشت ایجاد می‌کند – قطعا این ترکیب چیزی نیست که بخواهید برای تمیز کردن از آن استفاده کنید!

    ۹- لیزول و سفید کننده

    در برخی پاک‌کننده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌ها ترکیب لیزول وجود دارد. از مخلوط کردن این محلول‌ها با سفیدکننده جدا خودداری کنید. حاصل این ترکیب مواد سمی ایجاد می‌کند که تنفس آن برای شما خطرناک است به‌علاوه این که ماده سمی در هوا منتشر می‌شود و فضای خانه را مسموم می‌کند.

    ۱۰- پاک کننده و سفید کننده فر

    برای تمیز کردن فر از محلول طبیعی جوش شیرین و آب استفاده کنید. اما اگر از پاک‌کننده‌های تجاری فر که در بازار موجود است می‌خواهید استفاده کنید، باید بدانید که پاک کننده فر قدرتمند است و هرگز نباید در ترکیب با سفید کننده استفاده شود. این مخلوط می‌تواند گاز کلر تولید کند و روی چشم، بینی، گلو و حتی ریه‌های شما تأثیر منفی داشته باشد.

    بیشتر بخوانید: ۱۰ ماده جایگزین‌ وایتکس در خانه تکانی

    ۱۱- مایع ظرفشویی و سفید کننده

    ابتدا لازم است اشاره کنیم که مخلوط کردن مایع ظرف‌شویی و سرکه یک پاک کننده بسیار عالی است که می‌توانید هنگام خانه‌تکانی از آن استفاده کنید، اما هرگز سرکه را با سفید کننده جایگزین نکنید.

    متاسفانه یکی از عادات عجیب که گاه نیروهای خدماتی شرکت‌ها نیز به اشتباه انجام می‌دهند استفاده از سفیدکننده و مایع ظرف‌شویی برای تمیز کردن سینک و حتی شستن ظرف‌ها است. چون اعتقاد بر این است ظرف‌ها بوی بد نمی‌گیرند و درخشنده می‌شوند.

    باید آگاه باشید که ترکیب این ۲ ماده با هم می‌تواند تولید سم کند و تمام ظرف‌های شما و سطوحی را که با آن تمیز می‌کنید به جای ضدعفونی کردن مسموم کند. ناراحتی معده می‌تواند از عوارض ظرف‌هایی باشید که با این ۲ ماده شسته می‌شوند.

    مایع ظرفشویی و سفید کننده را با هم مخلوط نکنید

    ۱۲- آب لیمو و سفید کننده

    آبلیموی اسیدی یک پاک کننده مؤثر برای چیزهایی مانند مایکروویو یا شیرهای آب آغشته به لکه‌های آب و رسوب است. اما درست مانند محصولات پاک کننده تجاری اسیدی، باید از مخلوط کردن آب‌لیمو و سفید کننده خودداری کرد زیرا منجر به تولید گاز سمی کلر می‌شود. این گاز برای چشم، پوست، گلو و ریه انسان بسیار مضر است.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای تمیز کردن توالت فرنگی با مواد طبیعی

    ۱۳- پاک کننده شیشه (شیشه‌ پاک‌کن) و سفید کننده

    این مورد هم یکی دیگر از اشتباهات رایج است که می‌تواند محیط خانه را مسموم کند. مخلوط کردن سفید کننده با شیشه پاک‌کن باعث تولید گازهای سمی می‌شود و مواد شیمیایی سمی تولید می‌کند. به جای درست کردن این ترکیب خطرناک از محلول ۵۰-۵۰ آب و سرکه سفید استفاده کنید که هم شیشه را تمیز و درخشان می‌کند و هم خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد و محیط خانه را عاری از میکروب می‌کند.

    ۱۴- سرکه و آب (روی کف چوبی)

    محلول سرکه و آب برای تی‌کشیدن و تمیز کردن سطوح حتی شیشه و آینه بی‌نظیر است . تقریباً برای هر سطحی می‌توانید از این محلول تمیزکننده و ضدعفونی کننده استفاده کنید غیر از کف چوبی!

    اگر از سرکه و آب برای تمیز کردن کف چوبی یا لمینت چوبی استفاده کنید، می‌تواند به چوب آسیب برساند. از آنجایی که سرکه یک اسید است، سطح کف چوبی شما را از بین می‌برد و به مرور زمان ظاهری پر لک بر جای می‌گذارد.

    بیشتر بخوانید: تمیز کردن دستشویی و حمام

    ۱۵- بازکننده فاضلاب با سفیدکننده

    برخی اعتقاد دارند هر مایع شوینده‌ای را می‌توان با سفید کننده ترکیب کرد تا اثرش چند برابر شود باوری که طبق لیست بالا دقیقا تولید فرمول‌های خطرناک شیمیایی در خانه است.

    ترکیب یک باز کننده فاضلاب با سفید کننده می‌تواند گاز کلر تولید کند. تنفس این گاز می‌تواند به ریه شما آسیب وارد کند و اثرات طولانی مدت بر سلامتی تنفسی شما داشته باشد. حتی ممکن است کار شما به درمان پزشکی و دارو نیز بکشد.. با اجتناب از تولید این مخلوط هنگام خانه‌تکانی، چشم‌ها، بینی و ریه‌های خود را از بخارات سمی ایمن نگه دارید!

    برندهای مختلف محصولات پاک کننده

    علاوه بر لیستی که تا اینجا در مقاله ذکر آن رفت، به طور کلی بهتر است از استفاده هم‌زمان چند محصول پاک کننده خودداری کنید (مخصوصاً هنگام استفاده از سفید کننده).

    تمامی این شرکت‌ها متخصصان و دانشمندان شیمی و آزمایشگاه دارند و خودشان هر سال کلی آزمایش انجام می‌دهند تا نسخه‌های بهتر محصولات را تولید و روانه بازار کنند. در بیشتر اوقات محصولی که شما از ترکیب این مواد در خانه تولید می‌کنید یا خطرناک و سمی است یا به وسایل خانه آسیب می‌رساند یا اثری خنثی دارد!

    بیشتر بخوانید: ترفندهای تمیز کردن برگ گیاهان خانگی برای عید

    برندهای مختلف محصولات پاک کننده
    سفید کننده و سایر محصولات پاک کننده

    چه پاک کننده شیشه، شوینده ماشین ظرف‌شویی، پاک کننده توالت، شوینده کف، پاک کننده سرامیک، لینت، پارکت و چوب یا موارد دیگر، ترکیب سفید کننده با هر کدام از این محصولات تمیز کننده می‌تواند منجر به تولید گاز کلر شود. مانند سایر مخلوط‌های ناایمن، گاز کلر می‌تواند مشکلات شدید تنفسی و چشمی ایجاد کند. اگر از سفید کننده استفاده می‌کنید، آن را به تنهایی استفاده کنید و قبل از تمیز کردن با محصول دیگری خوب بشویید.

    چه پاک کننده های خانگی را با هم مخلوط نکنید

    • سفید کننده یک ماده سمی است و نباید با چیزی غیر از آب مخلوط شود.
    • برخی از کشنده‌ترین ترکیبات آمونیاک و سفید کننده، سرکه و سفید کننده و الکل و سفید کننده هستند.
    • اگر از سفیدکننده برای تمیز کردن جایی استفاده کردید حتماً بعد از اتمام کار آنجا را آبکشی کامل کنید.
    • هنگام خانه تکانی و کار با مواد شوینده و تمیز کننده مختلف، با پوشیدن دستکش‌های محافظ و باز کردن پنجره‌ها برای تهویه بهتر، از خود در برابر مخلوط‌های سمی محافظت کنید.

    اگر مخلوط خطرناکی درست کرده‌اید چه کاری باید انجام دهید؟

    • اگر مواد سمی حاصل از ترکیب شوینده‌ها و تمیزکننده‌ها به‌صورت گاز است؛ بنابراین ابتدا پنجره‌ها و درب‌ها را باز کنید تا هوا جریان پیدا کند.
    • ناحیه‌ای که ماده سمی را آن جا ریخته‌اید کاملاً با آب بشویید و تمیز کنید.
      اگر متوجه علائم فیزیکی مانند تنگی نفس یا درد قفسه سینه شدید، ابتدا از محل خارج شوید در یک محیط باز شروع کنید به نفس‌های
    • عمیق کشیدن تا ریه‌های شما از مواد سمی تخلیه شود و بعد از آن در صورت وجود علایم به پزشک مراجعه کنید.

    منابع: tasteofhome / southernliving

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.