برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (یکشنبه ۶ اسفند)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در ششمین روز اسفند ماه ۱۴۰۲، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با چند غذای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- سوپ قارچ و مرغ

سوپ مرغ و قارچ از آن دست سوپ‌هایی است که می‌توانید برای وعده‌های اصلی یا پیش غذا استفاده کنید. سوپ قارچ و مرغ، بسیار مقوی و با ذائقه‌ی بیشتر افراد سازگار است و برای مراسم مهمانی انتخاب مناسبی است. این سوپ در مدت زمان کمی با مواد اولیه در دسترسی همچون سینه مرغ، سیر، قارچ، پیاز و… تهیه‌ می‌شود. 

طرز تهیه سوپ قارچ و مرغ

مراحل تهیه سوپ قارچ و مرغ

مراحل تهیه سوپ قارچ و مرغ به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. یک قابلمه درب دار مناسب را روی حرارت قرار می‌دهیم و به میزان لازم روغن، تکه‌های مرغ، ۱ عدد پیاز خرد شده، ۳ حبه سیر، ۱ عدد سیب زمینی خرد شده را با هم تفت می‌دهیم.
    2. سپس ۱ عدد ساقه کرفس خرد شده، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر کاری به میزان لازم و ۵ پیمانه آب نیز به قابلمه اضافه کرده و اجازه می‌دهیم تا مرغ و سبزیجات ما به مدت ۱ ساعت روی حرارت بماند تا محتوای درون قابله بپزد.
    3. بعد از گذشت ۱ ساعت مرغ آبپز شده را از قابلمه خارج کرده، ریش ریش می‌کنیم و مجدد به قابلمه اضافه می‌کنیم.
    4. پس از آن نوبت به آماده سازی قارچ‌ها می‌رسد. ۵ عدد قارچ را باید به خوبی بشوییم و به ورقه‌های نازک خرد کنیم.
    5. قارچ‌های خرد شده را همراه با ۲ قاشق غذاخوری جعفری به قابلمه روی حرارت اضافه و درب قابلمه را می‌بندیم.

    برای ادامه رسپی این سوپ مقوی و رژیمی روی لینک طرز تهیه سوپ قارچ و مرغ کلیک کنید.

    ۲- تاس کباب یزدی

    تاس کباب یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای یزد است که با گوشت تکه‌ای (خورشتی) درست می‌شود و می‌توانید آن را به همراه پلو، کته یا به صورت خوراک با نان نوش‌جان کنید. 

    بخش اصلی تشکیل دهنده این غذا کباب گوشت گوسفندی یا گاو است که با پخت در ظروفی به نام تاس نام این غذا تاس‌ کباب (گوشت کبابی که در ظروفی با نام تاس پخته شده) نام گرفته است. البته شما می‌توانید این کباب را در قابلمه یا ماهیتابه همراه با سیب زمینی، بادمجان، پیاز، هویج، آلو بخارا و… طبخ کنید.

    مراحل تهیه تاس کباب یزدی

    مراحل تهیه تاس کباب

    مراحل تهیه تاس کباب به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول به سراغ آماده‌سازی آلو بخارا روید. بهتر است آلوهای شسته شده را درون ظرف مناسبی به مدت چند ساعت بخیسانید تا نرم شوند. می‌توانید هسته‌های آلوهای خیسانده شده را از آن‌ها جدا کنید تا در زمان سرو غذا زیر دندانتان نیاید و آلوها ظاهر بهتری به غذای شما دهند.
    2. سپس به سراغ گوشت روید. با توجه به ذائقه و سلیقه غذایی‌تان می‌توانید از گوشت گوسفند، گاو یا میکس هر دو گوشت استفاده کنید. گوشت‌ها را بشویید و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی‌شان گرفته شود. حال گوشت را به ابعاد مکعبی یکسانی برش زنید و کنار گذارید.
    3. حال به سراغ پیاز روید. پیاز شسته شده را پوست بگیرید و به صورت حلقه‌حلقه برش زنید. ته تابه مناسبی کمی روغن بریزید و حلقه‌های پیاز را ته تابه کنار هم بچینید.
    4. حال تکه‌های گوشت را روی پیازها بچینید. درب تابه را ببندید و حرارت را کم کنید تا کمی محتوای درون تابه حالت نیمه پختگی به خود گیرد.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و مخصوص روی لینک طرز تهیه تاس کباب کلیک کنید.

    ۳- دلمه بادمجان و فلفل دلمه‌ای

    دلمه انواع مختلفی دارد که همگی یک وجه مشترک دارند و آن پر کردن یکی از سبزیجات یا میوه‌جات با مواد غذایی مختلف است. معمولاً دلمه را می‌توان با برگ مو، گوجه فرنگی، بادمجان، کدو، فلفل دلمه رنگی، سیب‌زمینی و… درست کرد.

    دلمه بادمجان و فلفل بعد از دلمه برگ مو، از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین دلمه‌‌هاست. مواد اولیه تهیه همه‌ دلمه‌ها نظیر گوشت چرخ کرده، سبزی مخصوص دلمه، برنج، لپه و… تقریبا یکسان است که شما با توجه به ذائقه‌تان می‌توانید آن مواد را تغییر دهید.

    دلمه بادمجان و فلفل دلمه ای

    مراحل تهیه دلمه بادمجان و فلفل دلمه‌ای

    مراحل تهیه دلمه بادمجان و فلفل دلمه‌ای به شرح زیر است:

    1. لپه‌ها و برنج که از شب قبل در آب خیس کردید را با مقداری آب، نمک و روغن سی دقیقه زمان دهید تا با حرارت کم کاملا پخته شوند و آب آن جذب شود.
    2. سپس پیاز را نگینی خرد کنید و در کمی ‌روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شود و بوی خامی ‌آن گرفته شود.
    3. گوشت چرخ ‌کرده یا سویا را به تابه اضافه کنید و مجدد به‌ هم زنید تا گوشت هم طلایی رنگ شود.
    4. در این مرحله ادویه‌ها را به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید و کمی‌ تفت دهید تا بوی عطر ادویه‌ها بلند شود.
    5. سبزی‌های خشک یا سبزی تازه دلمه را با مخلوط برنج و لپه، گوشت و به مقدار نیاز نمک اضافه کنید و همه مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و همه پسند روی لینک طرز تهیه دلمه بادمجان و فلفل دلمه‌ای کلیک کنید. 

    ۴- یتیمچه

    یتیمچه یکی از غذاهای نونی خوشمزه و اصیل ایرانی است که با بادمجان درست می‌شود. اگر وقت کافی برای غذا درست کردن ندارید و در عین حال می‌خواهید که یک غذای کم هزینه و خوشمزه تهیه کنید، یتیمچه یکی از گزینه‌های مناسب برای وعده شام است.

    به علاوه تقریبا وسایل و مواد لازم برای تهیه آن نظیر بادمجان، گوجه و پیاز همیشه در دسترس است و در هر خانه‌ای پیدا می‌شود.

    طرز تهیه یتیمچه

    مراحل تهیه یتیمچه

    مراحل تهیه یتیمچه به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول بادمجان ها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن ها را بر روی تخته آشپزخانه قرار دهید و در اندازه ۲ سانتی متری و به صورت مکعبی برش دهید.
    2. در ادامه پیازها و سیرها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید.
    3. در مرحله بعدی یک تابه مناسب را انتخاب کنید و مقداری روغن در آن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود.
    4. سپس پیاز های خرد شده را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا بافت آن ها نرم شود. بعد از اینکه پیازها طلایی شدند آن ها را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید.
    5. در ادامه سیرهای خرد شده را به تابه اضافه کنید و مقداری تفت دهید.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و فوری روی لینک طرز تهیه یتیمچه کلیک کنید. 

    ۵- کوکو سبزی

    کوکو سبزی یکی از غذاهای زیبا و مجلسی‌ترین کوکو در سفره‌های ایرانی است که اصولا در کنار غذاهای دیگر در مجالس سرو می‌شود. اما شما می‌توانید این غذا را به عنوان یک وعده غذایی کامل برای شام تهیه و همراه با خیارشور، گوجه، شوری و… نوش جان کنید.

    کوکو سبزی حتی اگر سرد شود دوباره قابل‌ خوردن است. بعضی کوکو سبزی را به صورت سرد سرو می‌کنند. کوکو سبزی را در فر یا به صورت کوکو سبزی مجلسی با گردو و زرشک برای مهمان نیز می‌توان درست کرد که هر کدام اصول و نکات خاص خود را برای خوشمزه‌تر شدن دارد.

    طرز تهیه کوکو سبزی

    مراحل تهیه کوکو سبزی

    مراحل تهیه کوکو سبزی به شرح زیر است:

    1. سبزی کوکو باید تازه باشد و ریز خرد شده باشد. از این رو اول سبزی‌ها را می‌شوییم و سپس ضدعفونی می‌کنیم. اگر سبزی بسته‌بندی هم می‌گیرید حتماً ضدعفونی کنید (با یک قطره ریکا می‌توانید ضدعفونی کنید و چند بار شستشو بدهید)
    2. سبزی‌هایی که شستیم و آب آن‌ها را گرفتیم را خرد کرده و در ظرفی می‌ریزیم. سبزی‌ها را یکدست و یک‌شکل خرد کرده و باید دقت شود حتماً سبزی کوکو سبزی به‌ اندازه‌ یک سایز از سبزی قورمه‌ سبزی بزرگتر باشد. 
    3. تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی که می‌خواهیم کوکو سبزی را درست کنیم، به‌قدری هم می‌زنیم تا کف کند. سعی کنید تخم‌مرغ‌ها را همراه سبزی مخلوط نکنید. در ظرفی جداگانه این کار را انجام دهید زیرا باعث می‌شود سبزی بهتر کف کند و به‌ هیچ‌ عنوان از بیکینگ پودر و جوش‌ شیرین استفاده نکنید.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه کوکو سبزی کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۴/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.