برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (شنبه ۱۸ فروردین)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در هجدهمین روز فروردین ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با چند غذای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- گشنیز کباب

گشنیز کباب یکی از انواع کباب‌های تابه‌ای خوشمزه و پرطرفداری است که اصالت آن به تبریز و ارومیه برمی‌گردد. این غذا شباهت زیادی به کوفته دارد و به روش‌های بسیار مختلفی طبخ می‌شود. عطر گشنیز در این کباب موجب متمایز شدن آن از سایر کباب‌ها شده و طعمی بی نظیر به این غذا بخشیده است.

مراحل تهیه گشنیز کباب

مراحل تهیه گشنیز کباب

مراحل تهیه گشنیز کباب به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌ سازی لپه روید. لپه را تمیز کنید و بشویید. آن را با مقداری آب بخیسانید. (بهتر است از چند ساعت قبل از طبخ حبوبات را بخیسانید. خیساندن حبوبات قبل از پخت موجب می‌شود نفخ آن‌ها تا حد زیادی گرفته شود و روند پخت آن‌ها سریع‌تر انجام شود.)
    2. در دومین مرحله لپه خیسانده شده را به همراه مقداری آب درون قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت قرار دهید. ۳۰-۲۰ دقیقه زمان دهید تا لپه به خوبی بپزد و نرم شود.
    3. در این مرحله اگر لپه‌های پخته شده آب دارند حتما آب اضافی آن‌ها را به کمک صافی یا آبکش بگیرید. لپه‌ها را به همراه یکی از پیازها دوبار از چرخ گوشت رد کنید و به سراغ مرحله بعدی روید. (دو بار چرخ کردن لپه و پیاز در نهایت انسجام کباب‌های شما را بهتر می‌کند.)
    4. اکنون درون ظرف مناسبی گوشت چرخ کرده و مقداری نمک و فلفل سیاه را بریزید. حال ترکیب پیاز و لپه چرخ شده در مرحله قبل را به آن‌ها بیفزایید و همه مواد را به خوبی ۵-۸ دقیقه‌ای ورز دهید تا بافتی یک‌دست و منسجم به خود گیرند.

    برای ادامه رسپی این غذای سنتی و مخصوص روی لینک طرز تهیه گشنیز کباب کلیک کنید.

    ۲- خوراک کنگر با سبزیجات

    کنگر یک گیاه خودرو است که در فصل بهار در دامنه کوه‌ها رشد می‌کند. شاید تا به حال نام این گیاه را نشنیده باشید؛ اما جالب است بدانید که این گیاه سرشار از خواص و ویتامین‌هایی است که برای سلامت بدن بسیار مفید است. کنگر ظاهری شبیه به خار دارد و هر چقدر که بزرگ‌تر شود ساقه‌ها و خارهای آن ضخیم‌تر می‌شود.

    برای مصرف خوراکی این گیاه بهتر است که از کنگرهای جوان و تازه روییده استفاده کنید. از کنگر برای تهیه انواع خورشت، سالاد و خوراک‌های مختلف می‌توانید استفاده کنید.

    مراحل تهیه خوراک کنگر با سبزیجات

    مراحل تهیه خوراک کنگر با سبزیجات

    مراحل تهیه خوراک کنگر با سبزیجات به شرح زیر است:

    1. پیاز را بشویید و پوست بگیرید و آن را به صورت نگینی خرد کنید. درون تابه مناسب کمی روغن بریزید و پیازهای نگینی خرد شده را به تابه اضافه کنید. کمی پیازها را تفت دهید تا بوی خامی‌شان گرفته شود و پیازها سبک و طلایی شود.
    2. کنگرها را با کمک چاقو تمیز کنید. تمام خارهای آن‌ها را با دقت از آن جدا سازید و ساقه‌های ترد کنگر را به ابعاد مناسب برش زنید. با مقداری آب کنگرهای تمیز شده را به خوبی بشویید. کنگرهای شسته شده را درون آبکش قرار دهید و منتظر بمانید تا آب اضافی‌شان گرفته شود.
    3. حال کنگرها را به محتوای درون تابه اضافه کنید و چند دقیقه‌ای تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها نیز گرفته شود. سپس سیب زمینی و هویج را بشویید و پوست بگیرید. سیب‌زمینی را به صورت مکعبی برش زنید. هویج را نیز به صورت خلالی یا مکعبی خرد کنید.
    4. اکنون سیب‌ زمینی و هویج خرد شده را به محتوای درون تابه اضافه کنید و همه مواد را با هم کمی تفت دهید. 

    برای ادامه رسپی این غذای بهاری خوشمزه و مقوی روی لینک طرز تهیه خوراک کنگر با سبزیجات کلیک کنید.

    ۳- ته چین لوبیا پلو با گوشت

    لوبیا پلو یکی از اصیل‌ترین غذاهای ایرانی است که طرفداران بی‌شماری دارد. حال طعم خوش لوبیا پلو را با ته‌ چین تصور کنید، این غذا از آن دسته غذاهایی است که حتما باید یکبار آن را امتحان کنید.

    ته‌ چین لوبیا پلو با گوشت که ترکیبی از دو غذای بسیار خوشمزه یعنی ته‌ چین با همان ته‌ دیگ طلایی و لوبیا پلو، همان ترکیب جادویی برنج و لوبیا سبز است، در بیشتر شهرهای ایران شناخته شده است و نام‌های مختلفی دارد.

    طرز تهیه ته چین لوبیا پلو با گوشت

    مراحل تهیه ته چین لوبیا پلو با گوشت

    مراحل تهیه ته چین لوبیا پلو با گوشت به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ پیاز روید. آن را بشوید و‌‌ پوست بگیرید. پیاز را به‌ صورت نگینی خرد کنید. درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید و پیازهای نگینی خرد شده را به تابه اضافه کنید. پیازها را تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.
    2. در مرحله دوم فلفل و زردچوبه را به پیازها اضافه کنید، تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود. حال رب گوجه‌ فرنگی را نیز به محتوای درون تابه اضافه کنید. رب را نیز کمی تفت دهید تا رنگ‌باز کند.
    3. در سومین مرحله به سراغ گوشت‌های گوسفندی‌تان روید. گوشت‌ها را بشویید و‌ به کمک چاقو مکعبی شکل برش زنید. گوشت‌های خرد شده را به محتوای درون تابه اضافه کنید. کمی تفت دهید تا گوشت‌ها تغییر رنگ دهند و بوی خامی‌شان گرفته شود.
    4. حال لوبیا سبزها را بشویید و سر و ته آن‌ها را با کمک چاقو جدا سازید. لوبیاها را به ابعاد دلخواه و یکسان برش زنید. لوبیا سبز خرد شده را به ترکیب درون تابه اضافه کنید و همه مواد را با هم ترکیب کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه ته چین لوبیا پلو با گوشت کلیک کنید.

    ۴- مرجی شورباسی

    مرجی شورباسی، یکی از غذاهای بسیار قدیمی و سنتی آذری است که نام آن از کلمه مرجی به معنای عدسی (در زبان ترکی) گرفته شده است. به علاوه جالب است بدانید که آذری‌ها به غذایی که آبکی باشد و قابل تیلیت کردن با نان باشد، شوربا می‌گویند.

    این غذا بسیار مقوی است و با مواد اولیه بسیار ساده و در دسترسی تهیه می‌شود. خوردن این غذا در شب‌های خنک بهاری تجربه طعمی دلچسب را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

    مراحل تهیه مرجی شورباسی

    مراحل تهیه مرجی شورباسی

    مراحل تهیه مرجی شورباسی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله برای پخت این غذا به سراغ آماده‌ سازی عدس روید. آن را تمیز کنید و با مقداری آب بشویید. عدس را از چند ساعت قبل از پخت غذا بخیسانید. خیساندن حبوبات قبل از پخت آن‌ها موجب از بین رفتن نفخ و بهتر پخته شدن آن‌ها می‌شود. در این بازه زمانی چندین بار آب عدس را عوض کنید.
    2. در دومین مرحله درون قابلمه مناسبی عدس را با مقداری آب و نمک روی حرارت کم قرار دهید. ۱۵-۳۰ دقیقه‌ای زمان دهید تا عدس‌ها مقدار زیادی نیم پز شوند.
    3. حال به سراغ پیاز روید. پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به صورت نگینی خرد کنید. درون قابلمه‌ای که قصد طبخ غذا را دارید کمی روغن بریزید. پیازها را درون قابلمه کمی سرخ کنید تا سبک و طلایی شود. 
    4. در چهارمین مرحله کمی رب گوجه‌ فرنگی را به محتوای درون قابلمه بیفزایید و چند دقیقه‌ای تفت دهید تا رب رنگ باز کند.

    برای ادامه رسپی این غذای پرخاصیت و خوشمزه روی لینک طرز تهیه مرجی شورباسی کلیک کنید.

    ۵- راویولی سوسیس و اسفناج

    راویولی سوسیس و اسفناج غذایی بین‌المللی و برای کشور ایتالیا است که به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. این غذا طرز تهیه آسانی دارد و با چند قلم مواد اولیه ساده و در دسترس نظیر اسفناج خرد شده، سوسیس، پیاز و سیر ریز خرد شده، روغن زیتون، تخم مرغ و… قابل طبخ است.

    مراحل تهیه راویولی سوسیس و اسفناج

    مراحل تهیه راویولی سوسیس و اسفناج

    مراحل تهیه راویولی سوسیس و اسفناج به شرح زیر است:

    1. در این مرحله برای درست کردن مواد میانی راویولی ابتدا اسفناج را پاک کرده و بشویید. سپس اسفناج را خرد کرده و به همراه مقداری روغن تفت دهید تا آب آن کشیده شود.
    2. داخل تابه‌ای دیگر ۴ عدد سوسیس را خرد کرده و با روغن تفت دهید تا سرخ شوند. در ادامه سوسیس‌ها را از تابه خارج کرده و پیاز خرد شده را سرخ کنید تا طلایی شود.
    3. سپس نمک و فلفل را افزوده و در این مرحله سوسیس و اسفناج سرخ شده را داخل تابه بریزید و هم بزنید. در ادامه یک تخم‌مرغ را افزوده و مواد را هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.
    4. حال مقداری آرد روی سطح صاف بپاشید و خمیر راویولی را روی آن پهن کرده و با وردنه باز کنید. روی نیمی از خمیر در اندازه‌های یکسان از خمیر راویولی چهار گوش درست کرده و داخل آن‌ها را از مخلوط اسفناج بریزید.
    5. نیمه خالی خمیر را روی نیمه پر تا زده و پهن کنید. بخش‌های خالی خمیر را فشار دهید تا به هم بچسبند. سپس فاصله بین راویولی‌ها را برش زده و به شکل مربع‌های یک اندازه برش بزنید. با کمک چنگال گوشه‌های خمیر را فشار دهید تا به هم بچسبند.

    برای ادامه رسپی این غذای فانتزی و جذاب روی لینک طرز تهیه راویولی سوسیس و اسفناج کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۳.۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.