برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (پنج شنبه ۶ اردیبهشت)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در ششمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- باقالی پلو با مرغ

باقالی‌ پلو با مرغ یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه‌ترین غذاهای مجلسی با مرغ است که به روش‌های بسیار زیادی طبخ می‌شود. این غذای لذیذ طرز تهیه بسیار آسانی دارد و شما می‌توانید آن را با مواد اولیه ساده‌ای همچون برنج، مرغ، باقالی و… برای شام امشب‌تان تهیه و نوش جان کنید.

طرز تهیه باقالی پلو با مرغ

مراحل تهیه باقالی پلو با مرغ

مراحل تهیه باقالی پلو با مرغ به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌ سازی پیاز روید. پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به‌ صورت نگینی یا خلالی خرد کنید.
    2. درون قابلمه مناسبی که قصد طبخ مرغ را دارید کمی روغن بریزید. پیازهای خرد شده را به روغن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی شوند. در همین مرحله به سراغ افزودن سیر روید. سیر را بشویید و پوست بگیرید. آن را با کمک سیر له کن یا چاقو پوره کنید و به پیازهای درون قابلمه اضافه کنید کمی تفت دهید تا عطر سیر آزاد شود.
    3. سپس به سراغ ادویه‌ها روید. مقداری زردچوبه و فلفل قرمز به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و به تفت‌دادن ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.
    4. اکنون به سراغ تکه‌های مرغتان روید. مرغ‌ها را بشویید و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی‌شان گرفته شود. حال تکه‌های مرغ را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و به‌ خوبی مرغ‌ها را با مواد درون قابلمه ترکیب کنید. هر طرف مرغ را به‌ خوبی سرخ کنید تا طلایی و برشته شود.

    برای ادامه رسپی این غذای پرطرفدار و همه پسند روی لینک طرز تهیه باقالی پلو با مرغ کلیک کنید. 

    ۲- خورشت قلیه میگو

    قلیه میگو یکی از غذاهای دریایی ایرانی است که اصالت آن به شهرهای جنوبی کشور باز می‌گردد. اما به دلیل مزه فوق‌العاده‌ای که دارد، این غذا در همه جای کشور طبخ می‌شود.

    قلیه میگو در واقع یک خورشت خوشمزه است که از میگو به همراه سبزیجاتی مانند گشنیز و شنبلیله و دیگر ادویه جات تهیه می‌شود و پیشنهاد بی‌نظیری برای یک شام خانوادگی است.

    مراحل تهیه خورشت قلیه میگو

    مراحل تهیه خورشت قلیه میگو

    مراحل تهیه خورشت قلیه میگو به شرح زیر است:

    1. در مرحله‌ی اول شنبلیله و گشنیز را پاک کنید و به خوبی بشویید. سپس در یک صافی بریزید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود. بعد سبزی‌ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت ساطوری خرد کنید.
    2. در ادامه یکی از پیازها را پوست بگیرید، بشویید و آن را نیز بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید. سیرها را نیز پوست بگیرید، بشویید و خرد کنید. 
    3. اکنون  یک قابلمه مناسب برای پختن قلیه میگو تهیه کنید. در آن مقداری روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا روغن داغ شود.
    4. بعد از داغ شدن روغن، پیاز و سیر خرد شده را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا نرم شوند. بعد از مقداری تفت دادن، به قابلمه مقداری زردچوبه اضافه کنید و مواد را هم بزنید و با یکدیگر تفت دهید.

    برای ادامه رسپی این غذای دریایی خوشمزه و مخصوص روی لینک طرز تهیه خورشت قلیه میگو کلیک کنید.

    ۳- بادمجان کباب گیلانی

    «بادمجان کباب» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی است که هم در گیلان و هم مازندران طبخ می‌شود. اما طرز تهیه بادمجان کباب مازندرانی و گیلانی بسیار شبیه به هم است و تفاوت چندانی با هم ندارند. این غذا هم به صورت کاملا گیاهی و هم با گوشت چرخ‌ کرده تهیه می‌شود که می‌توانید آن را در کنار برنج یا نان سرو کنید.

    طرز تهیه "بادمجان کباب" گیلانی

    مراحل تهیه بادمجان کباب

    مراحل تهیه بادمجان کباب گیلانی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله باید بادمجان‌ها را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. برای تهیه این غذا نباید کلاهک بادمجان را جدا کنید، زیرا این کار موجب وا رفتن بادمجان‌ها می‌شود. یک برش عمودی روی بادمجان ایجاد کنید و اگر قطر بادمجان زیاد است، با کمک یک قاشق کوچک داخل بادمجان را کمی تخلیه کنید.
    2. سپس بادمجان‌ها را در ترکیب آب و نمک قرار دهید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. در نهایت بادمجان‌ها را بشویید و با دستمال خشک کنید.
    3. بعد از این که بادمجان‌ها را خشک کردید، مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و صبر کنید تا روغن داغ شود. سپس بادمجان‌ها را در روغن سرخ کنید.
    4. برای تهیه مواد میانی بادمجان کباب شمالی ابتدا باید پیاز را رنده کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را در روغن سرخ کنید. زمانی که پیازها سبک شدند، سیر رنده شده را اضافه کنید.
    5. بعد از ۲ دقیقه نوبت اضافه کردن گردوی میکس شده، رب انار، رب آلوچه و رب گوجه‌فرنگی است. سبزیجات معطر را هم به صورت ریز خرد یا چرخ کنید و به همراه ادویه‌ها به سایر مواد اضافه کنید. مواد را به خوبی تفت دهید و سپس شعله گاز را خاموش کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای محلی و مخصوص شمالی روی لینک طرز تهیه بادمجان کباب کلیک کنید.

    ۴- دمپخت سیر

    دمپخت سیر، یکی از انواع کته‌هایی است که با سیر سبز تهیه می‌شود. این دمپخت با مواد اولیه ساده و در دسترسی در زمان کوتاهی قابل تهیه و نوش جان کردن است. در روش اصلی این غذا از هیچ گونه گوشتی استفاده نمی‌شود، اما برخی این غذا را با انواع گوشت طبخ می‌کنند.

    مراحل تهیه دمپخت سیر

    مراحل تهیه دمپخت سیر

    مراحل تهیه دمپخت سیر به شرح زیر است:

    1. ابتدا قبل از پخت غذا باید برنج را تمیز کنید و بشویید. سپس با مقداری آب ولرم بخیسانید. 
    2. سپس سیر‌ها را تمیز کنید، قسمت انتهایی آن‌ها را ببرید. برگ‌های زرد و پلاسیده را از آن‌ها جدا سازید. سیر را به خوبی بشویید و درون آبکش قرار دهید تا کمی آب اضافی‌اش گرفته شود. حال با کمک چاقو سیر را به ابعاد ۱-۲ سانتی برش زنید. همه سیر‌ها را به همین ترتیب خرد کنید.
    3. حال پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به صورت نگینی ریز خرد کنید. درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید و پیازهای نگینی خرد شده را به تابه اضافه کنید. چند دقیقه‌ای تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی شوند.
    4. اکنون سیر‌های خرد شده را به پیازهای درون تابه اضافه کنید و کمی زمان بدهید تا با حرارت کم سیر‌ها تغییر رنگ دهند و آب اضافی آن‌ها گرفته شود. هر از چند دقیقه‌ای سیرها را در تابه زیر و رو کنید تا همه سیرها یکسان سرخ شوند.
    5. به مقدار دلخواه سیرها را تفت دهید، حرارت را خاموش کنید، تابه را کنار گذارید و سراغ مرحله بعد بروید.

    برای ادامه رسپی این غذای پرخاصیت و خوشمزه روی لینک طرز تهیه دمپخت سیر کلیک کنید.

    ۵- کاسرول مرغ و بروکلی

    کاسرول casserole در واقع به غذایی گفته می‌شود که در ظرفی عمیق و با دیواره‌ی بلند در فر پخته می‌شود که زمان سرو نیز با همان ظرف سرو می‌شود! کاسرول‌ها انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به کاسرول مرغ و بروکلی اشاره کرد.

    شما می‌توانید این غذای خوشمزه را با مواد ساده‌ و متنوعی نظیر بروکلی، مرغ، تخم مرغ، شیر، پنیر پیتزا و… تهیه و در وعده شام نوش جان کنید.

    مراحل تهیه کاسرول مرغ و بروکلی

    مراحل تهیه کاسرول مرغ و بروکلی

    مراحل تهیه کاسرول مرغ و بروکلی به شرح زیر است:

    1. در ابتدا ساقه و برگ‌های ریز کلم بروکلی رو جدا کنید. بروکلی رو خرد کنید و بعد خوب بشویید. سینه مرغ را خرد کنید و به قطعات کوچیکتر برش بدهید.
    2. سپس پیاز را خرد کنید. در تابه مناسبی، مقداری روغن یا کره بریزید. پیاز خرد شده را به روغن اضافه کنید و در تابه بریزید. پیاز را کمی تفت بدهید تا نرم شود. در ادامه مرغ خرد شده را به پیاز اضافه کنید.
    3. ادویه‌ها شامل کاری، فلفل سیاه، نمک و کمی پودر سیر را در این مرحله به مرغ اضافه کنید تا مرغ طعم دار و مزه دار شود. حرارت را کم کنید و چند دقیقه اجازه بدهید مرغ با حرارت خیلی کم بپزد.
    4. در این فاصله که مرغ را سرخ می‌کنید و می‌پزید، در قابلمه‌ی مناسبی آب بریزید و بر روی شعله گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس کلم بروکلی‌های خرد شده را به آب جوش اضافه کنید. سه تا پنج دقیقه اجازه بدهید بروکلی‌ها روی حرارت متوسط و در آب جوش بپزد. بعد از قابلمه خارج کنید و در آبکش بریزید تا آب اضافی آن گرفته شود.

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و لذیذ روی لینک طرز تهیه کاسرول مرغ و بروکلی کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.