دانستنی

آیا واقعاً رژیم گرفتن شما را لاغر می‌کند؟

رژیم‌های غذایی لاغری یک صنعت چند میلیارد دلاری در جهان است. با این حال، هیچ مدرکی در دست نیست که نشان دهد بوسیلهٔ این رژیم‌ها مردم لاغرتر می‌شوند. در حقیقت، به نظر می‌رسد برعکس این قضیه وجود دارد. در تمام دنیا مشکل چاقی همه گیرتر شده است.
در حدود ۱۳ ٪ از جمعیت بزرگسال جهان دارای مشکل چاقی هستند و این تعداد در ایالات متحده تا حدود ۳۵ ٪ افزایش پیدا کرده است.
جالب است که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی کاهش وزن برای طولانی مدت کار نمی‌کنند و در واقع این رژیم‌ها ممکن است حتی باعث بوجود آمدن اضافه وزن در افراد شوند.

رژیم غذایی و تصویر بدن

از آنجا که بیماری همه گیر چاقی هر روز در حال بیشتر شدن است، بسیاری از افرادی که تلاش می‌کنند تا وزن خود را کم کنند شروع به استفاده از رژیم‌های غذایی که مقدار کالری در آن‌ها محدود شده است روی می‌آورند.

با این حال، افراد مبتلا به چاقی تنها افرادی نیستند که رژیم می‌گیرند. کاهش وزن برای بسیاری از افرادی که حتی چاق نیستند و فقط کمی اضافه وزن دارند، به ویژه در خانم‌ها هم بسیار مهم است.

بسیاری از دانشمندان می‌گویند که این مسئله به علت داشتن تصویر ذهنی نادرست از ظاهر بدن متناسب و خوب در افراد است که در اثر توجه کردن مداوم به رسانه‌هایی که در آن‌ها افراد لاغر و مشهور و همچنین ورزشکاران نشان داده می‌شود، این تصویر ذهنی افراد از ظاهر بدن خود حتی بدتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع رژیم لاغری

تمایل به لاغرتر شدن می‌تواند از همان اوایل دوران مدرسه شروع شود. نتایج به دست آمده از یک مطالعه در همین زمینه، نشان داد که بیش از ۵۰ ٪ دختران با وزن کم که سن آن‌ها بین ۶ تا ۸ سال بود گفتند که وزن ایده آل آن‌ها از وزن واقعی آن‌ها پایین‌تر است.

اعتقاد دختران در مورد رژیم و وزن اغلب از مادران آن‌ها آموخته می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در یک مطالعه، ۹۰ ٪ از مادران گفته‌اند که در همین اواخر رژیم گرفته‌اند. نتایج مطالعه نشان داد که دختران ۵ سالهٔ مادرانی که رژیم غذایی می‌گرفتند نسبت به دختران مادرانی که رژیم غذایی نمی‌گرفتند دو برابر بیشتر به گرفتن رژیم غذایی فکر می‌کردند.

    خلاصه: تمایل به لاغر شدن در زنان بسیار شایع است و می‌تواند از ۵ سالگی شروع شود. این آگاهی زود هنگام از رژیم‌های غذایی معمولاً به دلیل رژیم گرفتن مادران است.

    رژیم گرفتن

    صنعت رژیم‌های غذایی میلیارد دلاری است

    کاهش وزن یک صعنت بسیار بزرگ در سراسر جهان است. در سال ۲۰۱۵ تخمین زده شد که برنامه‌های کم کردن وزن، محصولات مربوط به آن و روش‌های دیگر درمانی در همین زمینه، بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار سود در ایالات متحده و اروپا به دست آورده‌اند.

    پیش بینی می‌شود ارزش بازار جهانی صنعت کم کردن وزن تا سال ۲۰۲۲ به حدود ۲۴۶ میلیارد دلار برسد.

    جای تعجب نیست که برنامه‌های کاهش وزن برای کسی که می‌خواهد بیش از چند کیلو گرم از وزن خود را کم کند، بسیار گران باشد.
    نتایج به دست آمده از یک مطالعه که در همین زمینه انجام شده، نشان داد که متوسط هزینه برای کم کردن حدود ۱۱ پوند است (۵ کیلوگرم) از وزن افراد از ۷۵۵ دلار برای برنامه‌های کنترل و مراقبت از وزن تا ۲۷۳۰ دلار برای برنامه‌های دارویی، مختلف است.

    از این گذشته، اکثر افراد در طول زندگی خود رژیم‌های غذایی مختلف و زیادی را تجربه می‌کنند.

    هنگامی که به این تلاش‌ها برای وزن کم کردن در افراد توجه کنیم و آن‌ها را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که بعضی از افراد در نهایت هزاران دلار برای کم کردن وزن خود هزینه می‌کنند، ولی معمولاً موفقیت مناسبی در طولانی مدت به دست نمی‌آورند.

    خلاصه: صنعت رژیم‌های لاغری سالانه میلیاردها دلار سود می‌دهد و انتظار می‌رود که به علت درخواست افراد زیادی در سراسر جهان برای کاهش وزن، رشد خود را ادامه دهد.

    بیشتر بخوانید: با رژیم فستینگ چقدر لاغر می‌شویم؟

    میزان موفقیت در رژیم‌های کاهش وزن

    رژیم‌های کاهش وزن برای دستیابی به کاهش وزن طولانی مدت چقدر مؤثر هستند؟ به طور کلی، نتایج این رژیم‌ها و دستورالعمل‌های غذایی در طولانی مدت بسیار ناامید کننده است.

    در یک مطالعه که بر روی تعدادی از افراد که در یک برنامهٔ کم کردن وزن شرکت کرده بودند انجام شده، نشان داده شد که ۳ سال پس از شرکت در این برنامه کم کردن وزن، تنها ۱۲ ٪ افراد توانسته بودند حداقل ۷۵ ٪ از مقدار وزنی که در این برنامهٔ رژیمی کم کرده بودند را حفظ کنند، در حالی که ۴۰ ٪ این افراد حتی وزنشان نسبت به زمان قبل از شروع برنامهٔ رژیمی بیشتر هم شده بود.

    یک مطالعه دیگر نشان داد که ۵ سال پس از آنکه یک گروه از زنان در طی یک برنامه ۶ ماهه کاهش وزن، وزن خود کم کرده بودند، وزن آن‌ها به طور متوسط ۷.۹ پوند (حدود ۳.۵ کیلوگرم) بیشتر از وزن اولیه آن‌ها قبل از برنامهٔ کاهش وزن شده بود.

    میزان موفقیت در رژیم‌های کاهش وزن

    با این حال، یک نتایج به دست آمده از یک مطالعه دیگر در همین زمینه نشان داد، که تنها ۱۹ ٪ از افراد تا حدود ۵ سال قادر به نگه داشتن وزن خود بعد از کم کردن حدود ۱۰ ٪ وزن اولیهٔ بدنشان، هستند.

    همچنین به نظر می‌رسد که بازگشت مجدد وزن بدن به مقدار اولیه قبل از رژیم گرفتن بستگی به نوع رژیم غذایی مورد استفاده برای کم کردن وزن بدن ندارد، اگرچه اثرات برخی رژیم‌های غذایی نسبت به رژیم‌های دیگر می‌توانند تا مدت طولانی‌تری باقی بماند.

    به عنوان مثال، در یک مطالعه با مقایسه سه نوع رژیم غذایی، افرادی که از رژیم غذایی با چربی غیر اشباع تک پیوندی پیروی می‌کنند، نسبت به افرادی که رژیم‌های غذایی کم چربی یا رژیم‌های غذایی کنترل شده داشتند، مقدار بازگشت وزن در آن‌ها تا حدودی کمتر بوده است.

    گروهی از محققان و دانشمندان که ۱۴ مطالعهٔ انجام شده در زمینهٔ کاهش وزن را بررسی کرده‌اند، می گویند که در بسیاری از موارد، بازگشت وزن در افراد بیشتر از آن چیزی است که گزارش شده است و این قضیه به این خاطر است که این گزارش‌های بازگشت وزن به وسیلهٔ تلفن یا پست انجام می‌شود که بوسیلهٔ خود افراد باید پیگیری شود.

    بیشتر بدانید: سلامت پوست و رژیم غذایی

    تحقیق‌ها و گزارش‌های انجام شده در این زمینه، نشان می‌دهد که بیشتر افراد حتی بیشتر از مقدار وزنی را که در موقع رژیم گرفتن از دست می‌دهند، دوباره وزن اضافه می‌کنند و به این صورت حتی وزنشان بیشتر از گذشته خواهد شد.

    خلاصه: اگرچه درصد کمی از مردم می‌توانند وزن خود کم کنند و این کاهش وزن خود را نگه دارند، اما اکثر مردم تمام یا بخشی از وزنی را که از دست داده‌اند، دوباره به دست می‌آورند و بعضی حتی وزنشان بیشتر از قبل می‌شوند.

    رژیم و لاغری

    رژیم غذایی مزمن و افزایش وزن

    مطالعه‌ها نشان می‌دهد که بیشتر افرادی که به صورت مرتب رژیم می‌گیرند به جای اینکه کاهش وزن داشته باشند، در طولانی مدت افزایش وزن دارند.

    یک بررسی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که در ۱۵ مورد از ۲۰ مطالعهٔ انجام شده بر روی افرادی که چاق نیستند، رژیم غذایی توانسته حتی باعث افزایش وزن این افراد در دراز مدت شود.

    یکی از عواملی که باعث بازگشت مجدد وزن در افرادی که وزن کمتری دارند، بیشتر شدن مقدار هورمون‌های اشتها است.

    وقتی بدن شما احساس می‌کند مقداری چربی و ماهیچه را از دست داده است، تولید این هورمون‌های مربوط به افزایش اشتها را در خود افزایش می‌دهد.

    علاوه بر این، کم شدن مقدار کالری دریافتی و از دست دادن توده عضلانی ممکن است باعث کند شدن سیستم سوخت و ساز و متابولیسم بدن شما شود و این قضیه باعث می‌شود پس از بازگشت دوباره به رژیم غذایی معمول خود، بازگشت وزن از دست داده در شما بسیار راحت اتفاق بیافتد.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای خانگی برای رفع چربی دور شکم

    رژیم غذایی مزمن

    در یک مطالعه که بر روی افراد با وزن کم انجام شد نشان داد که هنگامی که مردان با وزن کم به مدت ۳ هفته از رژیم غذایی پیروی کردند که ۵۰ ٪ از کالری مورد نیاز این افراد را تأمین می‌کند، روزانه ۲۵۵ کالری کمتری را سوزاندند.

    بسیاری از خانم‌ها اولین رژیم غذایی خود را زمانی می‌گیرند که نوجوان هستند یا هنوز به دوران جوانی نرسیده‌اند.

    تحقیق‌ها و مطالعه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم غذایی در دوران نوجوانی می‌تواند تا حدودی باعث بیشتر شدن خطر اضافه وزن، چاقی یا دچار شدن به اختلال و مشکلات مربوط به پر خوری در آیندهٔ افراد شود.

    نتایج به دست آمده از یک مطالعهٔ انجام شده در این زمینه در سال ۲۰۰۳ نشان داد، نوجوانانی که رژیم گرفته‌اند، نسبت به نوجوانانی که رژیم غذایی خاصی نداشتند، بدون در نظر گرفتن وزن اولیه این افراد، دو برابر بیشتر دچار اضافه وزن در آینده می‌شوند.

    جالب است بدانید که اگرچه ژنتیک نقش زیادی در افزایش وزن بازی می‌کند، مطالعه‌ها و تحقیق‌های انجام شده بر روی دوقلوهای یکسان، نشان داده‌اند که رژیم غذایی ممکن است به همان اندازه در وزن بدن افراد مهم باشد.

    در مطالعه‌ای که در فنلاند انجام شده و دو هزار نفر از دوقلوها در طی ۱۰ سال مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته‌اند، افرادی که حتی یک بار هم رژیم غذایی گرفته بودند، دو برابر بیشتر از فرد دوقلوی خود که اصلاً رژیم غذایی نگرفته بود، احتمال اضافه کردن وزن در آن‌ها وجود داشته است. همچنین، این احتمال اضافه کردن وزن با تلاش‌های بیشتر برای دنبال کردن رژیم‌های غذایی لاغری، تا حدودی بیشتر هم می‌شود.

    با این حال، به خاطر داشته باشید که این مطالعه‌ها تجربی نمی‌توانند ثابت کنند رژیم غذایی باعث افزایش وزن می‌شود.

    افرادی که تمایل به بیشتر شدن وزن دارند بیشتر احتمال دارد که رژیم غذایی را دنبال کنند و ممکن است به همین دلیل باشد که دنبال کردن رژیم غذایی با افزایش احتمال افزایش وزن و ایجاد چاقی همراه باشد.

    خلاصه: در بین افرادی که چاق نیستند، دنبال کردن رژیم غذایی مربوط به لاغری به جای ایجاد کاهش وزن پایدار، می‌تواند حتی باعث بیشتر شدن خطر افزایش وزن و ایجاد چاقی به مرور زمان در افراد شود.

    بیشتر بخوانید: مضرات خوردن دسر بعد از شام

    گزینه‌های جایگزینی که واقعاً موثرند برای رژیم‌های غذایی

    خوشبختانه، گزینه‌های مختلفی برای جایگزینی رژیم غذایی وجود دارد که شانس بیشتری برای جلوگیری از اضافه کردن وزن یا حتی کاهش وزن به شما می‌دهد.

    گزینه‌های جایگزینی که واقعاً موثرند برای رژیم‌های غذایی

    بر روی گزینه‌ها و انتخاب‌های سالم برای خوردن متمرکز شوید، سعی کنید تمرکز خود را به جای ذهنیت رژیم غذایی به سمت خوردن غذاهای سالم ببرید که باعث بهتر شدن وضعیت سلامتی شما بشود.

    برای شروع، غذاهای مفیدی را برای خوردن انتخاب کنید که تا حدودی دوست داشته باشید و به شما امکان می‌دهد مقدار انرژی مناسبی را دریافت کنید و حس خوبی را به شما منتقل می‌کند.

    غذا خوردن با ذهن باز هم یکی دیگر از راهکارهای مفید است. کم کردن سرعت غذا خوردن، لذت بردن از تجربه خوردن غذاها و دقت کردن به نشانه‌های گرسنگی و یا سیر بودن بدن می‌تواند رابطه شما با غذا خوردن را بهتر کند و باعث کم کردن وزن بدن شود.

    بیشتر بدانید: سبزیجات مناسب برای رژیم غذایی

    به طور منظم تمرین‌های فیزیکی انجام دهید

    ورزش می‌تواند استرس را در شما کمتر کند و سلامت کلی و احساس رضایت را در شما را بهتر کند.

    تحقیق‌ها و مطالعه‌ها نشان می‌دهد حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی روزانه به خصوص برای حفظ تعادل در وزن بدن شما مفید است.
    بهترین شکل تمرین‌های فیزیکی، ورزش‌هایی است که از آن لذت می‌برید و می‌توانید به صورت طولانی مدت و مداوم انجام دهید.
    بپذیرید که دستیابی به وزن “ایده آل” شما ممکن نیست.

    برای رژیم غذایی به طور منظم تمرین‌های فیزیکی انجام دهید

    شاخص توده بدنی (BMI) نام دارد و اندازه گیری از تقسیم وزن شما به کیلوگرم بر تواند دوم (مربع) قد شما بر حسب متر تقسیم می‌شود. این معمولاً برای کمک به افراد برای تعیین محدوده وزن سالم خود استفاده می‌شود.

    بسیاری از دانشمندان در سودمندی این شاخص تودهٔ بدنی BMI هنوز تردید دارند چرا که تفاوت در ساختار استخوان، سن، جنسیت، مقدار توده عضلانی یا محل قرار گرفتن چربی‌ها را بدن فرد را نشان نمی‌دهد.

    BMI بین ۱۸.۵ و ۲۴.۹ به عنوان عادی محسوب می‌شود، در حالیکه BMI بین ۲۵ تا ۲۹.۹ اضافه وزن محسوب می‌شود و BMI بالای ۳۰ به داشتن چاقی اشاره می‌کند.

    با این حال، مهم است که تشخیص دهید که می‌توانید سالم باشید حتی اگر به وزن به اصطلاح ایده آل خود نرسیدید. بعضی از افراد با وزن بیشتر از آنچه BMI معمولی در نظر گرفته می‌شوند، احساس سلامتی کامل می‌کنند و عملکرد بهتری دارند.

    اگرچه بسیاری از رژیم‌های غذایی وعده می‌دهند که به شما در دستیابی به “بدن رؤیایی” خود کمک کنند، واقعیت این است که بعضی از افراد برای اینکه کاملاً فیت باشند باید بیش از حد لاغر شوند.

    مطالعه‌ها نشان می‌دهد که قرار گرفتن در یک وزن به صورت همیشگی و پایدار، بسیار سالم‌تر از کم کردن و دوباره زیاد کردن وزن با چرخه‌های مکرر رژیم‌های غذایی است

    قبول کردن وزن فعلی شما می‌تواند باعث بیشتر شدن عزت نفس و اعتماد به نفس بدنی در شما بشود که با جلوگیری از سرخوردگی همراه است که به دلیل انجام تلاش‌های نا موفق برای رسیدن به یک وزن ایده آل غیرواقعی باشد.

    خلاصه: سعی کنید به جای هدف قرار دادن و رسیدن به وزن “ایده آل”، بر روی رسیدن به سلامتی بیشتر تمرکز کنید. بگذارید کاهش وزن به عنوان پیامد و اثر طبیعی شیوه زندگی سالم به دست بیاید.

    بیشتر بخوانید: علائم کمبود ویتامین D در بدن را بشناسید

    چکیده مقاله

    تمایل به لاغر شدن معمولاً در اوایل زندگی به ویژه در دختران آغاز می‌شود و می‌تواند باعث شود افراد رژیم‌های غذایی لاغری و الگوی های محدود کننده مقدار و نوع غذا را دنبال کنند.

    این قضیه می‌تواند به جای تاثیرات خوب، برعکس تاثیرات منفی در سلامت افراد ایجاد کند. برخلاف تصور که در افراد وجود دارد، تغییر دائمی در عادات‌ها و سبک زندگی مورد نیاز است.

    شکستن چرخه دنبال کردن رژیم‌های غذایی مختلف لاغری می‌تواند به شما در ایجاد رابطه بهتر با غذا و حفظ وزن پایدار و سلامت بیشتر کمک کند.

    منبع: www.healthline.com

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.