آشپزی

در بهار چی بپزیم؟ (لیست کاملی از غذاهای بهارانه)

طبیعت و بدن انسان به گونه‌ای با هم هماهنگ است که در فصل سرما به سراغ غذاهای گرم و در فصول بهار و تابستان تمایل به درست کردن غذاهایی داریم که یک حس شادابی، طراوات و بهاری در ما ایجاد کنند.

فصل بهار نیز همانند سایر فصل‌ها زیبا‌یی‌ها، میوه‌ها و سبزیجات منحصر به فرد خود را دارد که برای پخت غذاهای بهارانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه با اکالا بلاگ همراه باشید تا شما را با انواع غذاهای مناسب برای فصل بهار آشنا کنیم.

در بهار چی بپزیم؟

در ادامه لیست کاملی از انواع غذاهای بهارانه را در اختیارتان قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

۱- آش گوجه سبز

گوجه‌ سبز، این نوبر بهار هر سال با طعم ترش و جذابش مورد استقبال طرفداران زیادی قرار می‌گیرد. آش گوجه‌ سبز یکی از غذاهای سنتی و خوش‌طعمی است که همراه با حبوبات مختلفی پخته و سرو می‌شود.

آش گوجه سبز یک غذای کامل و مقوی برای کسانی است که علاقمند به طعم‌های ترش هستند. شما می‌توانید گوجه‌ سبز را فریز کنید و در بقیه ایام سال نیز از طعم جذاب این آش لذت ببرید.

مراحل تهیه آش گوجه سبز

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه آش گوجه سبز

    مراحل تهیه آش گوجه سبز به شرح زیر است:

    1. ابتدا برای گرفتن نفخ حبوبات و بهتر پخته شدن آن‌ها بهتر است حبوبات را بخیسانید. درون ظرف مناسبی حبوبات شسته شده را بریزید و قدری به آن آب اضافه کنید که آب ۱-۲ بند انگشت روی سطح آن باشد. چند ساعتی یک بار آب درون ظرف را بریزید و با آب تازه حبوبات را بپوشانید.
    2. حبوبات خیس خورده شده را با مقدار مناسبی آب روی حرارت متوسط ۴۰-۶۰ دقیقه قرار دهید تا به خوبی بپزند. توجه داشته باشید مدت زمان خوب پخته شدن حبوبات مختلف است، پس حتما بعد از گذشت زمان اعلام شده آن‌ها را بررسی کنید و در صورت نیاز مدت زمان پخت را افزایش دهید.
    3. اکنون سبزی‌های تمیز شسته شده را به صورت ساطوری ریز خرد کنید. (اگر میکسر یا سبزی‌ خردکن در دسترس دارید می‌توانید برای سرعت بخشیدن به پخت آش از آن کمک بگیرید.)
    4. بهتر است برای خوش‌رنگ‌تر شدن و آزاد شدن عطر سبزیجات کمی آن‌ها را در روغن تفت دهید. اجرای این مرحله کاملا سلیقه‌ای است و می‌توانید حذفش کنید.
    5. حال درون قابلمه مناسبی کمی روغن بریزید، پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و در روغن کمی تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی رنگ شوند.

    برای ادامه رسپی این آش ترش و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه آش گوجه سبز کلیک کنید.

    ۲- خورشت گوجه سبز

    خورشت‌ گوجه‌ سبز یکی از خورشت‌های جذاب و خوشمزه فصل بهار است که با ماهیت اصلی ترشی که دارد تجربه چشیدن طعمی کاملا متفاوت و جدید را به شما می‌دهد.

    این خورشت با روش‌های بسیار متنوعی در شهر‌های مختلف ایران طبخ و سرو می‌شود و قابلیت پخته شدن با انواع گوشت‌ها (گوسفند، گوساله، مرغ و بوقلمون) را دارد. پس حتما به شما توصیه می‌کنیم تا در این فصل دسترسی آسان به میوه تازه گوجه‌ سبز را دارید از چشیدن طعم این خورشت غافل نشوید.

    مراحل تهیه خورشت گوجه سبز

    مراحل تهیه خورشت گوجه سبز

    مراحل تهیه خورشت گوجه سبز به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله قابلمه مناسبی را انتخاب کنید. کمی روغن درون قابلمه بریرید و روی حرارت متوسط قرار دهید. سبزی نعنا و جعفری ساطوری خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و به خوبی سبزی را تفت دهید تا آب اضافی آن گرفته شود و عطر سبزی‌ها آزاد شود.
    2. حال در قابلمه درب‌دار دیگری ۲ عدد پیاز نگینی خرد شده و روغن به میزان لازم اضافه و به خوبی تفت دهید تا پیاز سبک و طلایی شود. در ادامه سینه مرغ، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پاپریکا و پودر سیر به میزان لازم  به پیاز طلایی شده اضافه کرده و مجددا تفت دهید.
    3.  بعد از تفت دادن پیاز، مرغ و ادویه‌ها، سبزی تفت داده شده را به آن‌ها اضافه و به خوبی با هم مخلوط کنید. سپس به میزان لازم آب اضافه کرده و درب قابلمه را ببندید.

    برای ادامه رسپی این خورشت جذاب و خوشمزه روی لینک طرز تهیه خورشت گوجه سبز کلیک کنید.

    ۳- خورشت ریواس

    خورشت ریواس یکی از خورشت‌های ترش و خوشمزه ایرانی است که دستور پخت متنوعی دارد و در بعضی از مناطق کشور برای افزایش میزان ترشی آن از رب انار نیز استفاده می‌کنند. طعم ریواس در کنار طعم انواع گوشت‌ها (گوشت گوسفند، گوساله یا مرغ و بوقلمون) ترکیبی بسیار متفاوت و خوشمزه به شما می‌دهد.

    از آنجایی که ریواس فقط در فصل بهار وجود دارد، این خورشت به یک غذای فصلی تبدیل شده است. از این رو پیشنهاد می‌کنیم حتما این خورشت متفاوت را تهیه و نوش جان کنید.

    مراحل تهیه خورشت ریواس

    مراحل تهیه خورشت ریواس

    مراحل تهیه خورشت ریواس به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول برای تهیه خورشت ریواس، پیازها را پوست بگیرید و بشویید. سپس با یک چاقوی مناسب آن‌ها را نگینی خرد کنید.
    2. سپس یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و درون آن مقداری روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن، پیاز های خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید.
    3. زمانی که پیازها سبک و کمی طلایی رنگ شدند به آن مقداری زردچوبه اضافه کنید و هم بزنید تا مواد به طور یکدست مخلوط شوند و دوباره تفت دهید تا عطر زردچوبه آزاد شود.
    4. سپس گوشت را تمیز کنید، بشویید و بر روی تخته آشپزخانه به وسیله یک چاقوی تیز در قطعات خورشتی با ابعاد یکسان خرد کنید و به قابلمه حاوی پیاز تفت داده شده اضافه کنید.
    5. گوشت را به همراه پیاز آن قدر تفت دهید تا رنگ آن عوض شود و سرخ شود. بعد از تغییر رنگ گوشت، نوبت به اضافه کردن یک قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی می‌رسد. رب گوجه فرنگی را به همراه گوشت و پیاز تفت دهید تا رنگ آن نیز تغییر کند یا اصطلاحا رنگ باز کند. 

    برای ادامه رسپی این خورشت مجلسی و مخصوص روی لینک طرز تهیه خورشت ریواس کلیک کنید.

    ۴- خورشت کنگر

    خورش کنگر یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی ارومیه است که با توجه به وجود کنگر در فصل بهار، یک غذای فصلی و از غذاهای محبوب شب عید به حساب می‌آید.

    خورشت کنگر از گیاه کنگر که تیغه‌های آن برداشته و خرد شده است به همراه گوشت (گوشت گوسفندی، مزغ با بوقلمون) و سایر سبزیجات معطر و ادویه جات تهیه می‌شود. این خورشت خوشمزه را می‌توان مطابق رژیم گیاه خواری و بدون گوشت نیز تهیه نمود.

    طرز تهیه خورشت کنگر

    مراحل تهیه خورشت کنگر

    مراحل تهیه خورشت کنگر به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول پیازها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن‌ها را با یک چاقوی مناسب به صورت نگینی خرد کنید.
    2. در ادامه یک قابلمه را تهیه کنید و درون آن مقداری روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود. بعد از داغ شدن روغن پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا بافت پیازها نرم شود.
    3. پس از آن مقداری زردچوبه به پیازها اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شوند و سپس مواد را کمی با هم تفت دهید.
    4. حال گوشت را که از قبل پاک کرده، شسته‌ و بر روی تخته آشپزخانه به اندازه خورشتی خرد کرده‌اید را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت‌ها تغییر کند.
    5. اکنون یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به قابلمه اضافه کنید. آن را به همراه سایر مواد تفت دهید تا رنگ رب تغییر کند. بعد از تفت دادن همه مواد، به اندازه‌ی ۴ پیمانه آب جوش به قابلمه اضافه کنید و مدت زمانی به گوشت‌ها مهلت دهید تا پخته شوند.

    برای ادامه رسپی این خورشت پرخاصیت و لذیذ روی لینک طرز تهیه خورشت کنگر کلیک کنید.

    ۵- والک پلو

    والک پلو از آن دسته غذاهایی است که مورد پسند همه نیست اما این غذا خواص بسیاری دارد و برای بدن مفید است. والک پلو از غذاهای فصلی (بهار و تابستان) است که بدون شک تهیه آن خالی از لطف نخواهد بود. به علاوه شما می‌توانید از والک در دیگر غذاهای خود نیز استفاده کنید و از مزه‌ی آن لذت ببرید.

    مراحل تهیه والک پلو

    مراحل تهیه والک پلو

    مراحل تهیه والک پلو به شرح زیر است:

    1. ابتدا ۲ پیمانه والک را بشویید، خرد کنید و اجازه دهید که والک‌های خرد شده شما خشک شوند. حال در ظرف مناسبی ۲ پیمانه برنج را شسته و به میزان لازم به آن نمک اضافه کنید و اجازه دهید برنج شما در آب و نمک بماند و خیس بخورد.
    2. سپس قابلمه درب دار مناسبی را همراه با ۲ پیمانه آب روی حرارت قرار داده و اجازه دهید تا آب درون آن به جوش بیاید.
    3. حال به آن برنج، والک خرد شده، نمک، فلفل و روغن به میزان لازم اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای بهاری مقوی و متفاوت روی لینک طرز تهیه والک پلو کلیک کنید. 

    ۶- کوکو والک

    کوکو والک یکی از انواع کوکوهاست که به دلیل طعم دلنشین و خوشمزه‌ای که دارد، یک گزینه مناسب برای وعده‌های غذایی است. این کوکو عموما در فصل بهار تهیه می‌شود. علت این موضوع هم این است که گیاه والک فقط در فصل بهار رشد می‌کند و درست کردن این کوکو هم با سبزی تازه چیز دیگری است!

    کوکو والک برای این که طعم خوبی پیدا کند، نیاز است که با وسواس و دقت بالایی آماده شود. برای این که بتوانید یک وعده غذایی خوشمزه با کوکو والک داشته باشید، در ادامه با ما همراه باشید.

    مراحل تهیه کوکو والک

    مراحل تهیه کوکو والک

    مراحل تهیه کوکو والک به شرح زیر است:

    1. در اولین قدم سبزی والک یا گیاه والک را به خوبی بشویید و اجازه دهید تا آب آن برود.
    2. بعد از این که سبزی آماده شد، آن را روی تخته گذاشته و ساطوری کنید. این بخش بسیار مهم است به این دلیل که والک گیاهی لطیف و ظریف است و بیش از حد خرد کردن آن می‌تواند باعث له شدن گیاه شود. به همین دلیل توجه بالایی در این بخش داشته باشید.
    3. اکنون تخم مرغ را در ظرفی جدا بشکنید و به خوبی هم بزنید تا به صورت یکدست زرده و سفیده ترکیب شوند. بعد از این که تخم مرغ‌ها را به خوبی مخلوط کردید، آن را به ظرف والک اضافه کنید و مجدد هم بزنید تا همه مواد با هم ترکیب شوند.
    4. بعد از این که مواد با هم ترکیب شدند، گردو و زرشک را به آن اضافه کنید و دوباره مخلوط کنید. در نهایت نمک و ادویه را به مواد اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و پرخاصیت روی لینک طرز تهیه کوکو والک کلیک کنید.

    ۷- نخود پلو 

    نخود پلو یکی از غذاهای بسیار خوشمزه است که اصالت آن به کشور ترکیه و شهر استانبول برمی‌گردد. نخود پلو را معمولا با گوشت مرغ درست می‌‎کنند اما می توان در تهیه آن از گوشت چرخ کرده نیز استفاده کرد.

    پختن نخود پلو نیاز به مهارت خاصی ندارد و به سادگی با چند قلم مواد اولیه ساده نظیر نخود، برنج، کره، گوشت چرخ کرده یا مرغ و… قابل تهیه است.

    مراحل تهیه نخود پلو

    مراحل تهیه نخود پلو

    مراحل تهیه نخود پلو به شرح زیر است:

    1. ابتدا برنج را پاک کنید و بشویید. سپس آن را در یک کاسه بریزید و به آن مقداری آب گرم اضافه کنید و بگذارید به مدت نیم ساعت (۳۰ دقیقه) خیس بخورد.
    2. بعد از آن یک قابلمه را تهیه کنید و مقداری کره در آن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا کره ذوب و داغ شود.
    3. برنج را آبکش کنید و در یک صافی بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. بعد از ذوب شدن کره، برنج را به قابلمه اضافه کنید و خوب آن را هم بزنید تا برنج کاملا به کره آغشته شود.
    4. بعد از مخلوط کردن کره با برنج نوبت به اضافه کردن آب به قابلمه است. اگر آب مرغ در دسترس شما باشد گزینه بسیار بهتری است. آب مرغ مزه نخود پلو را بسیار بهتر خواهد کرد.
    5. اگر از کنسرو نخود فرنگی استفاده می‌کنید حتما آن را بجوشانید و هنگام استفاده ابتدا آب آن را به‌ صورت کامل بگیرید، همچنین اگر از نخود فرنگی تازه استفاده می‌کنید بهتر است آن را با آب و نمک به مدت ۱۰ دقیقه بپزید و آبکشی کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای راحت و خوشمزه روی لینک طرز تهیه نخود پلو کلیک کنید.

    ۸- شنگ پلو

    یکی از محبوب‌ترین غذاهای بهاری در استان لرستان شنگ‌ پلو است. شنگ نوعی تره کوهی ترش مزه است که در فصل بهار می‌روید و خواص بسیار زیادی برای بدن دارد و کمک شایانی به سازوکار بدن و دفع سموم از آن می‌کند. 

    شنگ‌ پلو را به روش‌های مختلف با گوشت مرغ، گوشت گوسفندی یا ساده می‌توان درست کرد که البته تمامی دستورهای پخت آن بسیار ساده و راحت است. به علاوه شما می‌توانید در تهیه سالادها، بورانی‌ها، آش‌ها، سوپ‌ها و املت‌ها نیز از شنگ استفاده کنید و از مزه خاص آن لذت ببرید.

    مراحل تهیه شنگ پلو

    مراحل تهیه شنگ پلو

    مراحل تهیه شنگ پلو به شرح زیر است:

    1. پیش از شروع پخت شنگ‌ پلو، ابتدا برنج خود را بخیسانید. همانند همه روش‌های آماده کردن برنج برای پلو، برنج را با آب بشویید. سپس آن را با ۲ پیمانه آب و نمک در ظرفی بریزید که تمام برنج در آب قرار گیرد.
    2. درون قابلمه درب‌دار مناسب، پیازهای نگینی خرد شده و سیر را با کمی روغن تفت دهید تا طلایی رنگ و سبک شوند. نمک، فلفل و زردچوبه را به مواد اضافه کنید و چند ثانیه زمان دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.
    3. گوشت‌ها را به ابعاد دلخواه (ترجیحا مدل قیمه‌ای) برش زده و به ترکیب درون قابلمه اضافه کنید. شما با توجه به رژیم غذایی و ذائقه‌تان از تکه‌های گوشت استخوان‌دار یا گوشت گوساله هم می توانید استفاده کنید.
    4. همه مواد را به‌ خوبی هم‌ بزنید تا طعم سیر و پیاز و ادویه‌ها به خورد گوشت برود و رنگ خامی گوشت از بین برود. 
    5. حال ۱ لیوان آب‌ جوش را روی مواد درون قابلمه بریزید. حرارت را کم کنید، درب قابلمه را بگذارید و ۱ ساعت (۶۰ دقیقه) زمان دهید تا گوشت‌ها به‌طور کامل پخته شوند.

    برای ادامه رسپی این غذای خوش‌طعم و همه پسند روی لینک طرز تهیه شنگ پلو کلیک کنید.

    ۹- آش آلو

    آش آلو یکی از آش‌های سنتی ایرانی است که اصالت آن به شهر ساوه برمی‌گردد و از قیسی زرد آلو، آلو بخارا یا خورشتی تهیه می‌شود. میوه آلو طرفداران بسیاری دارد و بدون شک مزه ملس و جذاب آن تجربه چشیدن طعم‌ بسیار خوبی را در غذاهای مختلف به شما خواهد داد. 

    مراحل تهیه آش آلو

    مراحل تهیه آش آلو

    مراحل تهیه آش آلو به شرح زیر است:

    1. برای تهیه آش آلو بهتر است لپه‌ها را شب قبل در یک کاسه بریزید و با مقداری آب بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید. این کار باعث می‌شود که هم نفخ لپه‌ها از بین برود و هم زودتر پخته شوند و طعم بهتری به حبوبات شما دهد. برنج را نیز به همین صورت در آب بگذارید تا خیس بخورد. فقط هنگام شستشو آن‌ها را چنگ نزنید که باعث خرد شدن دانه‌های برنج می‌شود.
    2. اکنون براش شروع یکی از پیازها را پوست بگیرید، بشویید و بر روی تخته آشپزخانه به صورت خلالی خرد کنید. در ادامه یک قابلمه که مقداری روغن در آن ریخته‌اید را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا روغن داغ شود.
    3. بعد از داغ شدن روغن، پیازهای خلالی شده را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید. بعد از اینکه کمی پیازها نرم و طلایی شدند به آن‌ها نمک، زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید و تفت دهید.
    4. سپس در ادامه لپه را آبکشی کنید و به قابلمه اضافه کنید. همچنین برنج را نیز آبکشی کنید و به قابلمه اضافه کنید. سپس مقداری آب به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا مواد نیم پز شوند.

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل و خوشمزه روی لینک طرز تهیه آش آلو کلیک کنید. 

    ۱۰- سوپ سرد گیلاس

    سوپ سرد گیلاس، یکی از سوپ‌های بسیار متفاوت و خوشمزه‌ای است که به روش‌های مختلفی تهیه و سرو می‌شود. همان‌طور که از نام آن مشخص است پایه اصلی این سوپ، گیلاس است.

    سوپ سرد گیلاس یکی از غذاهایی است که شما در فصل بهار و تابستان متناسب با ذائقه‌ی خود می‌توانید آن را با مواد اولیه ساده و در دسترسی همچون گیلاس، آب کمپوت گیلاس، گوجه فرنگی گیلاسی، فلفل دلمه، ریحان و… تهیه و نوش‌ جان کنید.

    مراحل تهیه سوپ سرد گیلاس

    مراحل تهیه سوپ سرد گیلاس

    مراحل تهیه سوپ سرد گیلاس به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله شاخه‌های گیلاس را از آن جدا کنید و گیلاس‌ها را درون ظرف مناسبی قرار دهید. حال به قدری آب سرد به آن اضافه کنید که میوه‌ها درون آب شناور باشند.
    2. چند دقیقه‌ای به آن زمان دهید، سپس میوه‌ها را به آبکش (صافی) منتقل کنید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود. حال با کمک چاقو یا هسته گیر گیلاس و یا هر روش‌ دیگری که می‌دانید، هسته‌های گیلاس را جدا کنید.
    3. اکنون گیلاس‌های هسته‌ گرفته شده، گوجه فرنگی و فلفل دلمه شسته شده و برش زده را درون میکسر یا مخلوط کن بریزید و تمام مواد را به پوره‌ای کاملا یک‌دست تبدیل کنید.
    4. در ادامه به سراغ طعم‌دار کردن سوپ خوشمزه‌تان بروید. سیر را به کمک رنده ریز یا سیرله کن به صورت پوره تبدیل کنید و درون ظرف مناسبی با روغن زیتون (ترجیحا روغن زیتون بی‌بو)، نمک و سرکه بالزامیک به خوبی مخلوط کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشرنگ و لعاب روی لینک طرز تهیه سوپ سرد گیلاس کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا انواع غذاهای متنوع و لذیذ بهاری را همراه با طرز تهیه آن‌ها در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم که حتما این غذاهای خوشمزه را در برنامه غذایی خود قرار دهید و از طعم بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید. 

    ۴.۴/۵ (۷ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.