سبک زندگیسلامت و زیبایی

میوه‌هایی که اگر ناشتا بخورید، دندانتان نابود می شود!

میوه‌ها اغلب به دلیل ارزش غذایی و مجموعه‌ای از ویتامین‌هایی که دارند به‌عنوان یک ماده غذایی ارزشمند یاد می‌شوند. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد مصرف برخی میوه‌ها هنگام صبح زود که هنوز غذایی نخورده‌اید یا اصطلاحاً ناشتا هستید بر سلامت دندان شما تاثیر منفی و مخرب دارد. اگر بخواهیم به‌صورت کلی این میوه‌ها را دسته‌بندی کنیم مرکبات و میوه‌های حاوی قند مثل انگور و خربزه وقتی ناشتا هستید می‌تواند به دندان‌های شما آسیب برساند.

در این مقاله از اکالا بلاگ ما لیستی از مضرترین میوه‌ها برای دندان که نباید صبح ناشتا مصرف شوند را برای شما آماده کردیم، همچنین راه‌حل مناسب برای مصرف میوه‌ها هنگام صبح را به شما آموزش خواهیم داد.

ناشتا لب به این میوه‌ها نزنید، دندان‌هایتان نابود می‌شود

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی روز است، اما انتخاب‌های نادرست زمانی که هنگام صبح ناشتا هستید می‌تواند به سلامت دندان‌ها آسیب برساند. برخی میوه‌ها، با وجود فواید تغذیه‌ای، به دلیل اسیدیته بالا یا قند زیاد، می‌توانند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهند.

۱- مرکبات

پرتقال، لیمو، گریپ‌فروت و سایر مرکبات سرشار از ویتامین C هستند، اما اسید سیتریک موجود در آن‌ها می‌تواند مینای دندان را ضعیف کند. با ضعیف شدن مینای دندان قند موجود در مرکبات با دندان‌های بدون محافظ مواجه شده می‌تواند موجب پوسیدگی دندان‌ها شود.

راه حل: مرکبات را همراه با سایر مواد غذایی مانند ماست یا پنیر میل کنید تا اسید آن‌ها خنثی شود.

اگر وقتی ناشتا هستید مرکبات میل کردید بلافاصله بعد از مصرف حتما دهان خود را با آب بشویید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    وردن آب مرکبات هنگام ناشتا بیشتر از خوردن میوه آن‌ها به دندان آسیب می‌رساند. زیرا فیبر موجود در میوه موجب کاهش اثر اسیدی آن بر دندان شما می‌شود.

    اگر صبح ناشتا میوه یا آب‌میوه مرکبات را میل کردید و می‌خواهید بعد از آن مسواک بزنید، حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید تا مینای دندان دوباره قوی شود، سپس مسواک بزنید.  مرکبات، میوه هایی که اگر ناشتا بخوردید دندانتان نابود می شود!

    ۲- سیب

    سیب یکی از میوه‌های بسیار مفید برای سیستم گوارش است و بسیاری ترجیح می‌دهند صبح زود و ناشتا یک عدد سیب نوش جان کنند تا سازوکار سیستم گوارش آن‌ها راه بیفتد.

    اما بهتر است سیب را هنگامی که ناشتا هستید میل نکنید زیرا می‌تواند به دندان شما آسیب برساند، به‌خصوص کسانی که دارای دندان‌های حساس‌تر هستند بیشتر در معرض این آسیب هستند. یکی از مواد موجود در سیب اسید مالیک است که مینای دندان را ضعیف می‌کند و با از بین رفتن مقوی مینای دندان، خطر آسیب به دندان بالا می‌رود.

    راه حل برای خوردن سیب هنگام ناشتا

    سیب را با پوست بخورید، زیرا پوست آن فیبر بیشتری دارد و به خنثی کردن اسید کمک می‌کند. هرگز به جای سیب هنگامی که ناشتا هستید از آبمیوه آن استفاده نکنید. فقدان فیبر کافی در آبمیوه سیب می‌تواند باعث از بین رفتن مینای دندان شده و موجب پوسیدگی دندان شما شود. بعد از مصرف سیب یا آبمیوه آن، بلافاصله دهان خود را با آب بشویید.

    بیشتر بخوانید: این میوه را قبل از خواب حتما بخورید!

    ۳- انگور

    انگور سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، اما قند طبیعی آن می‌تواند به پوسیدگی دندان منجر شود. بافت انگور حاوی فیبر بسیار کمی است و بیشتر حجم این میوه را آب و قند طبیعی تشکیل داده است.

    این قند موجب از بین رفتن مینای دندان و آسیب به آن می‌شود. خوردن آب‌میوه انگور یا آب انگور هنگام صبح و زمانی که ناشتا هستید برای دندان شما مضر است.

    راه‌حل برای خوردن انگور هنگام ناشتا

     انگور را به عنوان بخشی از یک وعده غذایی کامل میل کنید، مثلاً خوردن انگور پنیر هنگام صبحانه یک گزینه جذاب می‌تواند باشد. بعد از مصرف، دهان خود را با آب بشویید.

    بیشتر بخوانید: معرفی ۱۰ میوه چربی سوز و لاغر کننده

    ۴- کیوی

    یکی از میوه‌های که خوردن آن صبح ناشتا می‌تواند به دندان شما آسیب وارد کند کیوی است. کیوی سرشار از ویتامین C و فیبر است، اما اسید فولیک موجود در آن می‌تواند مینای دندان را ضعیف کند. همانند مرکبات که قبل در مورد آن‌ها گفته شد خوردن کیوی نیز با از بین بردن مینای دندان و خاصیت اسیدی بالا می‌تواند موجب پوسیدگی دندان شما شود. خوردن آب کیوی نیز به مراتب برای دندان‌های شما مضرتر است.

    راه حل برای خوردن کیوی هنگام ناشتا

    کیوی را همراه با سایر مواد غذایی مانند ماست یا پنیر میل کنید تا خاصیت اسید آن خنثی شود. بعد از مصرف، دهان خود را با آب بشویید.

    کیوی، میوه هایی که اگر ناشتا بخوردید دندانتان نابود می شود!

    راه حل برای صدمه ندیدن دندان ها در زمان ناشتایی

    چند راه حل ساده را به شما معرفی خواهیم کرد.

    زمان کلیدی برای مصرف میوه‌ها

    میوه‌ها را به عنوان بخشی از وعده‌های غذایی یا کمی بعد از غذا مصرف کنید. از خوردن میان وعده میوه‌ها در طول روز خودداری کنید، زیرا می‌تواند دندان‌های شما را برای مدت طولانی در معرض قند قرار دهد و خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد. یکی از این وعده‌های صبح ناشتا است به یاد داشته باشید حتما میوه‌ها را به عنوان بخشی از وعده صبحانه در کنار دیگر غذاها میل کنید.

    میوه های کم قند را انتخاب کنید

     برخی میوه ها مانند انواع توت ها، خربزه و سیب در مقایسه با میوه های استوایی مانند انبه و آناناس دارای قند کمتری هستند. انواع میوه های کم قند را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا اثر مضر آن بر سلامت دندان به حداقل برسد.

    دهان خود را بشویید

     پس از مصرف میوه‌ها، دهان خود را با آب بشویید تا باقی‌مانده‌های قند و ذرات اسیدی که می‌توانند به مینای دندان آسیب برسانند، شسته شود.

    میوه‌های کامل را به آب‌میوه‌ها ترجیح دهید

    میوه‌های کامل حاوی فیبر هستند که می‌تواند به خنثی کردن اثر قندها و تحریک بزاق اسیدی کمک کنند و موجب پاک‌سازی طبیعی دهان شوند

    میوه‌ها را با محصولات لبنی مصرف کنید

     ترکیب میوه‌ها با محصولات لبنی مانند ماست یا پنیر می‌تواند به خنثی کردن اثر اسیدها و تامین کلسیم اضافی برای تقویت دندان کمک کند.

    از اینکه تا پایان این مقاله با همراه بودید از شما متشکریم.

    منبع: dietitianfit

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.