آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه پاستیل خانگی؛ نکات کلیدی در کشدار شدن آن

پاستیل یکی از تنقلات مورد علاقه کودکان و حتی بزرگسالان است که در انواع طرح و شکل و طعم در بازار موجود است. شما به راحتی در منزل میتوانید این خوراکی خوشمزه را در انواع طعم ها برای کودکان خود آماده کنید. درست کردن پاستیل در منزل برخلاف تصور خیلی‌ها کار بسیار آسانی است. پاستیل با وجود فوایدی که دارد مضراتی هم دارد که با تهیه آن در منزل و کم کردن مقدار شکر مصرفی میتوان ضررهای آن را کمی کاهش داد. در تهیه پاستیل به مواد زیادی نیاز نداریم. با پودر ژله، آب سرد، پودر ژلاتین و گلوکز می‌توانید ژله خانگی درست کنید.

در اکالا بلاگ با طرز تهیه پاستیل همراه ما باشد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد لازم پاستیل خانگی:
    پودر ژله (با طعم و رنگ دلخواه)۱بسته
    آب سردنصف پیمانه
    پودر ژلاتین۲ قاشق غذاخوری
    گلوکز۲ قاشق غذاخوری

    مواد لازم پاستیل خانگی
    ۱- پودر ژله و آب سرد را داخل ظرفی با هم مخلوط کنید. سعی کنید در صورت امکان از کاسه استیل استفاده کنید دو قاشق پودر ژلاتین اضافه کنین.

    پودر ژله و پودر ژلاتین در پاستیل خوشمزه

    ۲- دو قاشق گلوکز رو هم به مواد اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید ظرفی (مثل کتری) رو پر از آب کنید و روی حرارت بذارید تا به جوش بیاد و کاسه استیل رو روی ظرف قرار بدین. طوری که با آب در حال جوشِ داخل ظرف تماس نداشته باشه و اجازه بدین حرارت بخار آب مایه پاستیل رو کاملا حل و شفاف کنه.

    طرز تهیه پاستیل

    ۳- به آرومی مواد رو مخلوط کنید تا جایی که هیچ دونه ژلاتینی داخل مواد دیده نشه و کاملا شفاف بشه. در نهایت اگه کفی که روی ژله جمع شده رو بردارین. پاستیل شما کاملا شفاف میشه اما اگه کف رو با مواد کاملا مخلوط کنید پاستیل شما کمی حالت مات پیدا میکنه. بنابراین این کار کاملا سلیقه ای و اختیاریه ( من کف رو با مواد مخلوط کردم)

    پاستیل خانگی
    ۴- مواد رو از روی حرارت بردارین و داخل یک پارچ کوچیک بریزین و به کمک اون از مواد داخل قالب سیلیکونی بریزین تا پر بشه (قالب های مخصوص پاستیل در انواع طرح ها و در اندازه های کوچیک در لوازم قنادی ها موجوده) نیازی به چرب کردن قالب نیست چون پاستیل سفت هست خیلی راحت از قالب جدا میشه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پاستیل با طرح هندوانه برای یلدا

    قالب رو داخل یخچال قرار بدین تا پاستیل ها ببندن با اینکه به دلیل وجود پودر ژلاتین اضافی و اندازه کوچیک، پاستیل ها خیلی زود خودشون رو میگیرن بهتره اجازه بدین هشت ساعت داخل یخچال بمونن و بعد از قالب در بیارین.

    پاستیل خانگی خوشمزه
    پاستیل‌ها رو بعد از در آوردن از قالب داخل یک ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید پاستیل ها در ابتدا کمی حالت چسبندگی دارن اما اگه یک شب داخل یخچال بمونن چسبندگیشون از بین میره و کشدار و خوشمزه میشن.

    برای از بین بردنِ کلیِ چسبندگی پاستیل میتونید دستتون رو کمی به گلیسیرین خوراکی آغشته کنین و پاستیل‌ها رو داخل دستتون حرکت بدین این کار چسبندگی پاستیل ها رو از بین میبره و کمی حالت براق به پاستیل‌ها میده.

    در صورتی که به گلیسیرین خوراکی دسترسی ندارین از روغن مایع استفاده کنید اما مواظب باشید مقدار روغن زیاد نشه که پاستیل ها حالت چرب داشته باشن این کار فقط بخاطر گرفتن چسبندگی پاستیله و باید خیلی کم از روغن استفاده بشه.

    پاستیل خوشمزه خانگی

    به همین روش انواع پاستیل ها رو در رنگ و طعم های مختلف میتونید آماده کنید.

    نکات تهیه پاستیل:

    • چون عمده بخش آماده سازی پاستیل به روش بن ماری انجام میشه بهتره از ظرف استیل استفاده بشه تا حرارت رو به خوبی به خودش جذب کنه و باعث سریع تر شدن روند بن ماری بشه اما در صورتی که ظرف استیل ندارین میتونید از ظروف چینی یا شیشه ای هم استفاده کنید اما هرگز از ظرف پلاستیکی استفاده نکنید چون قرار گرفتن ظروف پلاستیکی روی حرارت بخار آب خطرناکه.
    • گلوکز رو از لوازم قنادی ها میتونید تهیه کنید و در صورتی که بهش دسترسی ندارین قابل حذف هست اما وجود گلوکز باعث ایجاد انسجام و حالت کشسانی داخل پاستیل میشه و با حذف شدنش پاستیل شما حالت ژله ی خیلی سفت رو خواهد داشت.
    • در صورت دلخواه میتونید دو قاشق غذاخوری شکر هم به مواد اضافه کنید و بعد روی حرارت قرار بدین تا پاستیل شیرین تر بشه اما چون خود گلوکز هم شیرینی داره من این کار رو انجام ندادم.
    • پاستیل خانگی به مدت یک ماه الی یک ماه و نیم داخل ظرف دربسته در یخچال قابل نگهداری هست بدون اینکه طعم و کیفیتش تغییری بکنه.
    • اگه قالب خاصی برای پاستیل ندارین یا دوست دارین پاستیل شما مثل پاستیل‌های بازاری بلند و استوانه ای باشه میتونید از نی استفاده کنید یک طرف نی رو خم کنید و با چسب محکم ببندید مقدار کمی روغن مایع داخل نی بریزین و حرکت بدین تا داخل نی کاملا به روغن آغشته بشه بعد نی رو برگردونید و اجازه بدین بمونه تا تمام روغن خارج بشه، نی ها رو داخل یک لیوان قرار بدین طوری که لیوان پر بشه و نی ها حرکت نکنن مایه پاستیل رو داخل یک پارچ کوچیک بریزین و به کمک اون نی ها رو پر کنید و داخل یخچال قرار بدین تا ببنده برای خارج کردن پاستیل ها از داخل نی کافیه قسمت انتهایی نی رو فشار بدین تا پاستیل خارج بشه و بعد بکشید تا بیرون بیاد.
    • به جای از بین بردن چسبندگی پاستیل با گلیسیرین خوراکی میتونید پاستیل ها رو داخل شکر دانه ریز بغلطونید و بعد اضافه‌های شکر رو با دستتون بگیرین. اینجوری پاستیل شکری درست میکنید مخصوصا ژله‌هایی که کمی حالت ترشی دارن مثل طعم لیمویی با این روش بسیار خوشطعم‌تر میشن.
    • برای داشتن پاستیل چند رنگ و لایه ای کافیه یک رنگ ژله رو داخل قالب بریزین و بلافاصله که کمی خودش رو گرفت رنگ بعد رو روی اون بریزین و بعد اجازه بدین کاملا خودشون رو بگیرن.
    • اگه میخواید رنگ پاستیل‌تون کاملا مات بشه (مثل وقتی که بستنی به ژله اضافه میکنیم) بعد از برداشتن از روی حرارتِ بن ماری با همزن بزنید و این کار رو تا جایی ادامه بدین که رنگ ژله مات بشه.

    امیدوارم از طرز تهیه پاستیل خانگی خوشتان آمده باشد. برای مشاهده انواع دسرهای دیگر بر روی لینک کلیک کنید.

    ۳.۷/۵ (۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۴ دیدگاه ها

    1. سلام من پاستیل را درست کردم خوب شد ولی ۳ ساعت که بیرون یخچال بود که بچه ها بتدریج بخورند آب شد واز شکل افتاد لطفا راهنمایی کنید چرا؟

    2. سلام من پاستیل درست کردم اما مثل بیرون سفت. نیست بایه فشار خورد میشه چکار کنم مثل بیرون نیست راهنمایی کنید

    3. گلوکز که من گرفتم سفت و کشدار هست و پاستیلام هم کش نمیان سفت میشن.درسته یا من اشتباه درست میکنم؟

    4. سلام من پاستیل خونگى رو درست کردم منتها مثل بیرون سفت نیست و با دو سه بار جویدن تو دهنم آب میشه چکار کنم که عین بیرون سفت بشه؟
      لطفاً جوابشو برام ایمیل کنید ممنون
      اینم آدرس ایمیلم??
      amingh65.ag@gmail.com

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.