دانستنی

۱۹ ماده غذایی مغذی برای مقابله با اضطراب

برخی افراد در طول زندگی و به طور روزمره در اثر فشار کاری و خستگی دچار استرس و اضطراب می‌شوند که تاثیر منفی بر سلامت روحی و جسمی آن‌ها دارد. این نوع اضطراب‌ها در طولانی مدت منجر به بیماری‌های قلبی و افسردگی می‌شود.

از این رو برای کاهش میزان استرس و اضطراب و درمان آن می‌توان برخی مواد غذایی مغذی را مصرف کرد که در بهبود استرس تاثیر دارد. در این مقاله از اکالا بلاگ به چند ماده مغذی برای مقابله با اضطراب پرداخته‌ایم.

مواد غذایی موثر بر بهبود و کاهش اضطراب

تغذیه نقش مهمی در بهبود و کاهش اضطراب دارد. برخی از مواد غذایی که بر اضطراب موثر هستند عبارتند از:

۱- شکلات تلخ

محققان بر این باورند که با خوردن روزی چند تکه شکلات تلخ که حاوی آهن زیادی است می‌توان روحیه و خلق و خوی خود را بهبود دارد و سطح استرس را نیز کاهش داد.

۲- سبزیجات با برگ سبز

سبزیجات با برگ سبز از جمله مواد غذایی سرشار از فیبر، آهن، فولات و ریز مغذی‌ها هستند که در کنار آن حاوی آنتی‌اکسیدان نیز هستند و بر کاهش میزان اضطراب در افراد تاثیر دارد. این سبزیجات را می‌توانید به صورت سالاد، بخار پز یا در کنار غذا مصرف کنید.

سبزیجات با برگ سبز از مواد غذایی مغذی برای مقابله با اضطراب

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- کلم بروکلی

    کلم بروکلی از جمله سبزیجات خانواده کلم است که با گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه می‌توانید سطح استرس و اضطراب خود را کاهش دهید.

    ۴- آووکادو

    آووکادو ماده‌ای مغذی و سرشار از فیبر، پتاسیم، ویتامین E، منیزیم است که با مصرف آن چند بار در هفته شاهد کاهش علائم اضطراب و استرس در خود خواهید شد.

    ۵- چای سبز

    دمنوش چای سبز از جمله دمنوش‌های آرام بخش است که سرشار از آنتی‌اکسیدان است برای از بین بردن علائم استرس و افسردگی توصیه می‌شود. همچنین چای سبز حاوی کافئین است که باید در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

    بیشتر بخوانید: ۵ غذایی که باعث عصبانیت شما می‌شود!

    ۶- دانه چیا

    دانه چیا و دانه کتان منبع غنی امگا ۳ است که برای سلامت مغز و اعصاب مفید است.

    ۷- حبوبات (لوبیا و عدس، نخود)

    حبوباتی از جمله لوبیا و عدس و نخود سرشار از فیبر است که ضمن کمک به سلامت سیستم گوارشی تا میزان قابل توجهی سطح استرس را کاهش می‌دهد. این حبوبات را می‌توان به صورت کنسرو شده، سالاد ، سوپ یا خورش مصرف کرد.

    حبوبات از مواد غذایی مغذی برای مقابله با اضطراب

    ۸- چای ماچا

    چای ماچا یکی دیگر از دمنوش‌های کاهش دهنده سطح استرس است که به عنوان گیاه دارویی آرامبخش شناخته می شود. خاصیت چربی‌سوزی و ضد استرس این نوشیدنی موجب شده که محققان افراد را به نوشیدن روزانه ۴.۵ گرم از این چای توصیه کنند.

    ۹- سوئیس چارد

    سوئیس چارد از خانواده سبزیجات با برگ پهن دارای خاصیت آرام‌بخشی است که تنها ۱۳۶ گرم از آن ۳۶ درصد از نیاز بدن به منیزیم را تامین می‌کند. تامین منیزیم موجب ایجاد حس آرامش و بهبود سیستم عصبی افراد می‌شود که در نتیجه علائم حملات عصبی یا اضطرابی را کاهش می‌دهد.

    ۱۰- سیب‌زمینی شیرین

    سیب‌زمینی منبع غنی کربوهیدرات است که با کاهش هورمون‌های استرس و تنظیم سطح آن موجب حس آرامش می‌شود. سیب‌زمینی در کنار ذرت، سیب، گریپ فروت با کاهش سطح هورمون کورتیزول در خون موجب بهبود اضطراب می‌شود.

    بیشتر بخوانید: از فواید ویتامین B6 برای بدن بدانید!

    ۱۱- کیمچی

    کیمچی نوعی غذای کره‌ای است که در بین ایرانی‌ها نیز طرفداران خاص خود را دارد. این غذا شبیه ترشی است و در کنار غذاهای دیگر به صورت دسر سرو می‌شود.

    کیمچی از ترکیب پیاز، کلم، زنجبیل تهیه می‌شود که حاوی مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان است. افرادی که کیمچی مصرف می‌کنند با کاهش علائم استرس و اضطراب روبرو می‌شوند.

    ۱۲- کنگر فرنگی

    کنگر فرنگی از جمله سبزی‌های سرشار از فیبر پروبیوتیک است که تاثیر زیادی بر کاهش باکتری‌ها روده و بهبود خلق و خوی افراد دارد. محققان طی مطالعاتی به این نتیجه رسیده‌اند که پروبیوتیک‌ها به میزان زیادی در کنگر‌ فرنگی وجود دارند که با مصرف این سبزی می‌توان استرس را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

    با گنجاندن این سبزی در رژیم غذایی خود شاهد سطح پایینی از استرس و اضطراب نسبت به سایرین خواهید بود. همچنین کنگر فرنگی منبع غنی پتاسیم، منیزیم، ویتامین C و ویتامین K است که عملکرد سیستم عصبی را بهبود می‌دهد.

    کنگر فرنگی از مواد غذایی مغذی برای مقابله با اضطراب

    ۱۳- تخم‌مرغ

    تخم‌مرغ از جمله مولتی ویتامین‌های طبیعی هستند که حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان است و در کاهش سطح استرس و تقویت اعصاب نقش دارند. تخم‌مرغ منبع غنی کولین است که در سلامت مغز تاثیر دارد.

    ۱۴- ماهی

    انواع ماهی شامل شاه ماهی، سالمون و ساردین منبع غنی امگا ۳ و ویتامین D است که با کاهش سطح استرس موجب بهبود خلق و خو در افراد می‌شود. امگا ۳ و ویتامین D ارتباط مستقیمی با سطح اضطراب در افراد دارند.

    ۱۵- سیر

    سیر حاوی سولفور است که گلوتاتیون بدن را افزایش داده و به عنوان آنتی‌اکسیدان طبیعی سطح استرس را کاهش می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: تقویت مغز به کمک زردچوبه!

    ۱۶- کنجد

    کندج از جمله منابع غنی اسیدآمینه است که موجب تولید هورمون‌های سروتونین و دوپامین در افراد می‌شود که به بهبود حالات روانی و کاهش سطح اضطراب کمک می‌کند و سلامت مغزی را ارتقا می‌دهد.

    ۱۸- تخمه آفتابگردان

    تخمه آفتابگردان منبع حاوی ویتامین E است که به عنوان ویتامین محلول در چربی یکی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی شناخته می‌شود. با تامین میزان لازم ویتامین E بدن شاهد بهبود خلق و خو و کاهش علائم اضطراب خواهید بود. همچنین تخمه آفتابگردان سرشار از منیزیم، سلنیوم، روی و ویتامین B است که نقش مثبت بر کاهش استرس دارند.

    تخمه آفتابگردان از مواد غذایی مغذی برای مقابله با اضطراب

    ۱۸- بلوبری

    بلوبری نوعی میوه با خواص ضد اضطرابی و آرام‌بخش است که خاصیت ضد آنتی‌اکسیدانی نیز دارد. از سوی دیگر فلاونوئید موجود در بلوبری موجب بهبود عملکرد مغز و کاهش استرس می‌شود.

    بیشتر بخوانید: با شکم خالی لب به این غذاها نزنید!

    ۱۹- چای اسطوخودوس

    دمنوش اسطوخودوس یکی دیگر از دمنوش‌های آرام بخش گیاهی است که موجب کاهش علائم اضطرابی، بی‌قراری، اختلال خواب، تنظیم سیستم عصبی می‌شود.

    در این مطلب از مجله دانستنی اکالا چند ماده مغذی موثر بر کاهش استرس و اضطراب را معرفی کردیم که با شناخت و مصرف آن‌ها می‌توانید روحیه شادتری داشته باشید و قرار دادن این مواد مغذی در برنامه غذایی روزانه نقش موثری بر بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب در شما خواهد داشت.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.